• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tunel lub prom. Jak przeprawiać rowerzystów przez Martwą Wisłę?

Maciej Naskręt
15 marca 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Rowerzyści, tak jak kierowcy, chcą się przeprawiać na drugą stronę Martwej Wisły. Ale czy będzie to dla nich atrakcyjna wyprawa? Rowerzyści, tak jak kierowcy, chcą się przeprawiać na drugą stronę Martwej Wisły. Ale czy będzie to dla nich atrakcyjna wyprawa?

Trwa dyskusja w jaki sposób przeprawiać rowerzystów przez Martwą Wisłę w rejonie Nowego Portu i Wisłoujścia. Najbliższe realizacji jest przewożenie ich autobusem tunelem pod Martwą Wisłą. Alternatywą: wynajęcie promu na sezon letni.



A może prom, choć niekoniecznie tak duży, mógłby przeprawiać rowerzystów na drugą stronę w okresie letnim? A może prom, choć niekoniecznie tak duży, mógłby przeprawiać rowerzystów na drugą stronę w okresie letnim?

Przeprawa promowa przy Twierdzy Wisłoujście okiem kierowcy.

Jak powinni być przeprawiani rowerzyści przez Martwą Wisłę?

Maszyna TBM na początku marca rozpoczęła drążenie drugiej nitki tunelu pod Martwą Wisłą. Budowa podwodnej przeprawy ma zostać ukończona w październiku tego roku, ale odbiory techniczne potrwają do połowy 2015 r. Wtedy też pojadą tylko samochody. Do podwodnej przeprawy nie zostaną wpuszczeni piesi i rowerzyści.

Wszystko wskazuje na to, że właśnie pieszych pod Martwą Wisłą przewiezie autobus linii 158, który będzie kursował między Wrzeszczem, a Stogami. Ale czy do tego samego autobusu wsiądą też rowerzyści?

Warto zaznaczyć, że prognozy wskazują, iż ruch turystyczny - rowerowy - w najbliższych latach wokół Martwej Wisły będzie się powięszał. Tym bardziej, że miasto planuje na ten rok kolejną inwestycję, czyli budowę drogi rowerowej między Węzłem Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska a Westerplatte zobacz na mapie Gdańska o długości 2,5 km i szerokości 3 metrów, przebiegającej wzdłuż ul. Sucharskiego zobacz na mapie Gdańska.

- Dopiero rozpoczynamy rozmowy, zarówno z Referatem Aktywności Mobilnej w sprawie zakresu przewozu rowerów, jak i z innymi jednostkami, odpowiedzialnymi m.in. za funkcjonowanie promu. Musimy poczekać na ich efekty - informuje Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ds. przewozów Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.

Miasto rozważa dwie główne koncepcje. Pierwsza to przewóz rowerzystów właśnie wspomnianym autobusem linii 158. - Odbywałoby się na podobnych zasadach, jak w tej chwili w autobusie linii 169 na Osowę, ale w nieco zmienionym układzie. Chcemy wyjść z założenia, że liczba i częstotliwość przejazdów autobusów w tunelu nie powinna być mniejsza niż liczba kursów promu - wyjaśnia Remigiusz Kitliński z gdańskiego magistratu, odpowiedzialny za politykę rowerową w Gdańsku.

Zaletą tego rozwiązania są przede wszystkim niskie koszty jego wprowadzenia. W tym przypadku ograniczamy się do wysłania na linię dostosowanego taboru do rowerzystów i ustawienia stojaków rowerowych na przystankach przed tunelem. Wadą natomiast jest mało atrakcyjny przejazd autobusem i dłuższa trasa, jaką trzeba pokonać jadąc rowerem na przykład z pasa nadmorskiego do przystanku przyszłej linii 158.

Drugi sposób transportu to przewóz rowerzystów promem przy Twierdzy Wisołujście. - Jest to bardzo atrakcyjna forma przeprawiania rowerzystów, ale należy pamiętać, że jest ona wyjątkowo droga - wyjaśnia Remigiusz Kitliński.

Obecny prom pływający przy Twierdzy Wisłoujście, który przewozi samochody przez pięć dni w tygodniu od 6 do godz. 18 to wydatek dla miasta ok. 1,5 mln zł. Prawdopodobnie dotychczasowa jednostka przestanie kursować po otwarciu tunelu. Gdyby w to miejsce jednak zatrudnić mniejszą jednostkę i kursy ograniczyć wyłącznie do sezonu rowerowego - od 1 kwietnia do 31 października - można zmniejszyć koszty nawet o 40 proc.

Zaletą tego rozwiązania jest także krótki przejazd rowerem - jadąc z Pasa Nadmorskiego tą samą ścieżką, dojeżdżamy do przystani promowej. Wadą jest brak infrastruktury rowerowej za wschodnim brzegiem Martwej Wisły. Tam rowerzyści muszą już podróżować jezdnią.

W magistracie nikt nie bierze pod uwagę tramwajów wodnych. To nie dziwi, bo miasto posiada tylko dwie jednostki. Ponadto tramwaje wodne są bardzo wolne, co eliminuje je z kursów o charakterze transportowym.

Urzędnicy odpowiedzialni za transport w mieście mają twardy orzech do zgryzienia, ale też i sporo czasu na znalezienie rozwiązania. Wszystko sprowadza się do tego, że muszą postawić na transport praktyczny lub praktyczny z elementami atrakcji turystycznej.

Miejsca

Opinie (282) ponad 10 zablokowanych

  • Prom do doskonały pomysł! (2)

    Prom byłby super, i dla rowerzystów i dla licznych pieszych, których i teraz widać na Promie Wisłoujście. Trzeba pamiętać, że Twierdza to co raz większa atrakcja, nie wszyscy przemieszczają się samochodami czy rowerami. Prom byłby atrakcją dla dzieci zdecydowanie większą niż autobus.... Myślę, że wielu turystów zostawiałaby swoje auta w Nowym Porcie, aby przetransportować się na drugą stronę kanału i tak udać się na Twierdze.
    Korzystam pieszo prawie codziennie z promu Wisłoujście od wielu lat i ruch turystyczny jest coraz większy i o dziwo nawet prom Wisłoujście jest dla wielu atrakcją.
    Więcej turystów jest na obecnym promie niż w tych podróżujących tramwajami wodnymi.

    • 8 0

    • tramwaje wodne w takim stanie (za mało miejsca ) i taką prędkością to porażka

      • 0 0

    • Zgadzam się z Tobą.
      Ten rejon Gdańska staje się interesującym miejscem dla turystów oraz mieszkańców trójmiasta, a prom to dodatkowa atrakcja.

      • 4 0

  • a dlaczego 158 ma jechać z Wrzeszcza na Stogi a nie na Westerplatte? (1)

    • 2 3

    • Bo tam plaża jest

      • 2 0

  • naiwni

    ale brednie ! nikt nic nie zrobi abo i po co ? siła rowerzystów czy interes miasta ?
    trójmiasto.pl jak zwykle podjudza i węszy aferę .

    • 5 1

  • czy rowerzysci płaca podatek drogowy ?

    jesli nie i nie posiadaja rejestracji ani ubezp. OC sa totalnie anonimowi to poco im fundować przeprawe promem lub przejazd tunelem ?
    jestem przeciwko !!!

    • 8 8

  • Już kretyni .......

    ...na rowerach podnoszą wrzask, a jedzcie dookola święte krowy, tunel nie dla was..., precz

    • 9 6

  • trzeba było robić tunel w technologii zatapiania bloków betonowych taniej by było i zmieściła by się ściezka dla rowerów ! (3)

    pisało o tym Trójmiasto

    • 5 1

    • pisało ? co pisało ? (1)

      chyba było napisane ......

      • 2 3

      • ????????

        bredzisz...jak widzisz na ulicy stolec to mówisz było n****ne, czy po prostu n****li ???? weż pomysl...

        • 2 0

    • koszt samej budowy - taniej

      razem z odszkodowaniami dla firm wychodziło o 400 mln złotych drożej

      • 0 0

  • Proste

    Tylko rowery wodne i problem z głowy myśle ze 4 sztuki załatwia problem :))))

    • 3 1

  • Samochody won z miasta. Tu nie ma dla was miejsca wy śmierdziuchy i truciciele środowiska

    • 6 7

  • Ja chcę tunelem

    • 4 1

  • Jeżdżę rowerem po mieście i śmieję się ze sfrustrowanych kierowców! (5)

    jestem wolnym człowiekiem

    • 10 5

    • a ja jezdzę samochodem i smieje sie z rowerzystów sfrustrowanych gdy pada deszcz , jest zimno itp.

      a najbardziej sie smieje gdy widze jak sie przewracacie na tych pedalarskich urzadzeniach.......

      • 4 7

    • (3)

      no tak jesteś wolnym człowiekiem, no bo ile tak popedałujesz 30-40 km/h ??? a ja jade spokojnie autem koło 80 i dobrze jestem :) a i z nikogo sie nie śmieję, bo nie jestem takim chamem jak wy...

      • 3 3

      • chyba masz kłopot ze wzrokiem (2)

        albo nigdy nie patrzysz na licznik - średnia prędkość samochodu w mieście jest znacznie poniżej 30 km/h. W godzinach szczytu każdy rowerzysta jest na odległość do 5 km szybszy niż samochód. Chyba że mieszkasz przy obwodnicy i pracujesz w jej pobliżu - ale tam też bywają korki co najmniej raz na tydzień w wyniku awarii lub kolizji mistrzów kierownicy.

        • 3 1

        • raz na tydzień? Mieszkam przy obwodnicy i pracuję przy obwodnicy (Osowa - Matarnia) - i tak rowerem jest mi szybciej, bo rano wyjazd z Osowej to czasem i 15 minut :D

          • 2 1

        • ????

          "średnia prędkość samochodu w mieście jest znacznie poniżej 30 km/h. W godzinach szczytu każdy rowerzysta jest na odległość do 5 km szybszy niż samochód. "

          Skoro jezdzisz 30 bo się szybciej boisz to trudno...przez takie sieroty tworza się korki, ja na szczęscie jezdzę tak by je na spokojnie omijać, wystarczy znac objazdy alternatywne, co za tym idzie dużo jezdzić autem...i żaden rajtuziarz ode mnie tego odcinka nie zrobi, bo nie ma mozliwości, Godziny szczytu ? zależy dla kogo jakie to godziny, widocznie ja takich jak ty nie mam, stąd nie mam tego problemu - proste...

          • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024 (1 opinia)

(1 opinia)
220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum