• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tunel lub prom. Jak przeprawiać rowerzystów przez Martwą Wisłę?

Maciej Naskręt
15 marca 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Rowerzyści, tak jak kierowcy, chcą się przeprawiać na drugą stronę Martwej Wisły. Ale czy będzie to dla nich atrakcyjna wyprawa? Rowerzyści, tak jak kierowcy, chcą się przeprawiać na drugą stronę Martwej Wisły. Ale czy będzie to dla nich atrakcyjna wyprawa?

Trwa dyskusja w jaki sposób przeprawiać rowerzystów przez Martwą Wisłę w rejonie Nowego Portu i Wisłoujścia. Najbliższe realizacji jest przewożenie ich autobusem tunelem pod Martwą Wisłą. Alternatywą: wynajęcie promu na sezon letni.



A może prom, choć niekoniecznie tak duży, mógłby przeprawiać rowerzystów na drugą stronę w okresie letnim? A może prom, choć niekoniecznie tak duży, mógłby przeprawiać rowerzystów na drugą stronę w okresie letnim?

Przeprawa promowa przy Twierdzy Wisłoujście okiem kierowcy.

Jak powinni być przeprawiani rowerzyści przez Martwą Wisłę?

Maszyna TBM na początku marca rozpoczęła drążenie drugiej nitki tunelu pod Martwą Wisłą. Budowa podwodnej przeprawy ma zostać ukończona w październiku tego roku, ale odbiory techniczne potrwają do połowy 2015 r. Wtedy też pojadą tylko samochody. Do podwodnej przeprawy nie zostaną wpuszczeni piesi i rowerzyści.

Wszystko wskazuje na to, że właśnie pieszych pod Martwą Wisłą przewiezie autobus linii 158, który będzie kursował między Wrzeszczem, a Stogami. Ale czy do tego samego autobusu wsiądą też rowerzyści?

Warto zaznaczyć, że prognozy wskazują, iż ruch turystyczny - rowerowy - w najbliższych latach wokół Martwej Wisły będzie się powięszał. Tym bardziej, że miasto planuje na ten rok kolejną inwestycję, czyli budowę drogi rowerowej między Węzłem Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska a Westerplatte zobacz na mapie Gdańska o długości 2,5 km i szerokości 3 metrów, przebiegającej wzdłuż ul. Sucharskiego zobacz na mapie Gdańska.

- Dopiero rozpoczynamy rozmowy, zarówno z Referatem Aktywności Mobilnej w sprawie zakresu przewozu rowerów, jak i z innymi jednostkami, odpowiedzialnymi m.in. za funkcjonowanie promu. Musimy poczekać na ich efekty - informuje Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ds. przewozów Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.

Miasto rozważa dwie główne koncepcje. Pierwsza to przewóz rowerzystów właśnie wspomnianym autobusem linii 158. - Odbywałoby się na podobnych zasadach, jak w tej chwili w autobusie linii 169 na Osowę, ale w nieco zmienionym układzie. Chcemy wyjść z założenia, że liczba i częstotliwość przejazdów autobusów w tunelu nie powinna być mniejsza niż liczba kursów promu - wyjaśnia Remigiusz Kitliński z gdańskiego magistratu, odpowiedzialny za politykę rowerową w Gdańsku.

Zaletą tego rozwiązania są przede wszystkim niskie koszty jego wprowadzenia. W tym przypadku ograniczamy się do wysłania na linię dostosowanego taboru do rowerzystów i ustawienia stojaków rowerowych na przystankach przed tunelem. Wadą natomiast jest mało atrakcyjny przejazd autobusem i dłuższa trasa, jaką trzeba pokonać jadąc rowerem na przykład z pasa nadmorskiego do przystanku przyszłej linii 158.

Drugi sposób transportu to przewóz rowerzystów promem przy Twierdzy Wisołujście. - Jest to bardzo atrakcyjna forma przeprawiania rowerzystów, ale należy pamiętać, że jest ona wyjątkowo droga - wyjaśnia Remigiusz Kitliński.

Obecny prom pływający przy Twierdzy Wisłoujście, który przewozi samochody przez pięć dni w tygodniu od 6 do godz. 18 to wydatek dla miasta ok. 1,5 mln zł. Prawdopodobnie dotychczasowa jednostka przestanie kursować po otwarciu tunelu. Gdyby w to miejsce jednak zatrudnić mniejszą jednostkę i kursy ograniczyć wyłącznie do sezonu rowerowego - od 1 kwietnia do 31 października - można zmniejszyć koszty nawet o 40 proc.

Zaletą tego rozwiązania jest także krótki przejazd rowerem - jadąc z Pasa Nadmorskiego tą samą ścieżką, dojeżdżamy do przystani promowej. Wadą jest brak infrastruktury rowerowej za wschodnim brzegiem Martwej Wisły. Tam rowerzyści muszą już podróżować jezdnią.

W magistracie nikt nie bierze pod uwagę tramwajów wodnych. To nie dziwi, bo miasto posiada tylko dwie jednostki. Ponadto tramwaje wodne są bardzo wolne, co eliminuje je z kursów o charakterze transportowym.

Urzędnicy odpowiedzialni za transport w mieście mają twardy orzech do zgryzienia, ale też i sporo czasu na znalezienie rozwiązania. Wszystko sprowadza się do tego, że muszą postawić na transport praktyczny lub praktyczny z elementami atrakcji turystycznej.

Miejsca

Opinie (282) ponad 10 zablokowanych

  • Promik Stanek

    no to czekam kiedy pomysłowy Stanek samzainwestuje w taki promik i będzie tym promikiem promikował.

    • 0 5

  • w nowych wahadłowcach

    hamerykanie planują miejsca dla rowerzystów.
    Są już pierwsze opracowania dot ścieżek na księżycu

    • 11 2

  • a nie można

    na rowerach wodnych?

    • 6 2

  • Bzdety (2)

    Nudni już jesteście z tymi tematami o rowerzystach.

    • 10 9

    • jak nie chcesz czytać tekstów o rowerzystach (1)

      zainteresuj się czytaniem tekstów o korkach w mieście. Może je lubisz, tak jak matematyk, do tego kierowca?
      Budowa dróg tylko dla samochodów to marnowanie pieniędzy podatników i tyle w temacie.

      • 4 3

      • to zacznij budować drogi dla samolotów, albo drogi wodne...

        • 3 3

  • nie ma czegoś takiego jak "na Osowę" (1)

    • 1 5

    • kogo to obchodzi ???

      • 4 1

  • Nikt niebedzie wsiadał do autobusu bo niema tam miejsca!!

    ale skoro urzędasy Budynia tego nie przewidziały to niech teraz zbudują kolejkę gondolową dla rowerzystów będzie to dodatkowa atrakcja turystyczna takich zagranicą nie brak !!

    • 8 4

  • Usypać groblę i zrobić ścieżkę rowerową. Co to dla budynia i jego geniaslnych koncepcji.

    • 3 3

  • rowerzystow

    Ulice zablokowane, dziura na dziurze, korki że ku...wica człowieka bierze a ci się martwią o rowerzystow. Do tego stara kanalizacja i ciągle awarie, stare mosty grożące zawaleniem, stare linie energetyczne i ciągłe braki dostawy prądu, transport publiczny w opłakanym stanie. Wybory idą to zróbmy jedną rzecz na poziomie, albo chociaż wizualizacje i będzie git

    • 12 11

  • Rowerzystów przeciągać liną po dnie Martwej Wisły

    • 10 8

  • A ja sobie myślę tak (4)

    Przecież prom "Wisłoujście" też czasami był pełny a czasami wiózł 2-3 samochody.
    Czy tunel będzie pełny przez 24 godziny na dobę?
    Czy nie będzie np tak że poza godzinami szczytu ruch będzie znikomy?
    A może przy dobrej woli uda się pogodzić jeden ruch z drugim?
    Kiedyś dawno temu, kilkakrotnie przejechałem rowerem przez most wantowy.
    Przed południem, późnym popołudniem - zero ruchu kołowego.
    A czy w tunelu nie będzie można dopuścić ruchu rowerów w pewnych porach dnia?
    Można pomyśleć czy nie bo nie?
    Nie da się.

    • 8 12

    • pomyśleć można - przecież sam nie tylko pomyślałeś, ale i napisałeś (3)

      proponuję masowy przejazd rowerem w dniu otwarcia i dopuszczanie ruchu rowerów co najmniej w jedną niedzielę w miesiącach letnich

      • 1 3

      • (2)

        Tak, rowerzyści raz w roku w tunelu, taki Wielki Przejazd Rowerowy. Poza tym wszystko z tobą w porządku?

        • 2 1

        • nikt nie jest sędzią we własnej sprawie (1)

          a sam jak się czujesz?

          • 3 0

          • niestety Rogerzyśli to sabotują ale najwyraźniej w Gdańsku potrzebne są
            masy krytyczne i to dwa raz w miesiącu, a nie raz na miesiąc
            bo inaczej takie jaja jak ten tunel będą ciągle robione

            • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024 (1 opinia)

(1 opinia)
220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum