• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tunel lub prom. Jak przeprawiać rowerzystów przez Martwą Wisłę?

Maciej Naskręt
15 marca 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Rowerzyści, tak jak kierowcy, chcą się przeprawiać na drugą stronę Martwej Wisły. Ale czy będzie to dla nich atrakcyjna wyprawa? Rowerzyści, tak jak kierowcy, chcą się przeprawiać na drugą stronę Martwej Wisły. Ale czy będzie to dla nich atrakcyjna wyprawa?

Trwa dyskusja w jaki sposób przeprawiać rowerzystów przez Martwą Wisłę w rejonie Nowego Portu i Wisłoujścia. Najbliższe realizacji jest przewożenie ich autobusem tunelem pod Martwą Wisłą. Alternatywą: wynajęcie promu na sezon letni.



A może prom, choć niekoniecznie tak duży, mógłby przeprawiać rowerzystów na drugą stronę w okresie letnim? A może prom, choć niekoniecznie tak duży, mógłby przeprawiać rowerzystów na drugą stronę w okresie letnim?

Przeprawa promowa przy Twierdzy Wisłoujście okiem kierowcy.

Jak powinni być przeprawiani rowerzyści przez Martwą Wisłę?

Maszyna TBM na początku marca rozpoczęła drążenie drugiej nitki tunelu pod Martwą Wisłą. Budowa podwodnej przeprawy ma zostać ukończona w październiku tego roku, ale odbiory techniczne potrwają do połowy 2015 r. Wtedy też pojadą tylko samochody. Do podwodnej przeprawy nie zostaną wpuszczeni piesi i rowerzyści.

Wszystko wskazuje na to, że właśnie pieszych pod Martwą Wisłą przewiezie autobus linii 158, który będzie kursował między Wrzeszczem, a Stogami. Ale czy do tego samego autobusu wsiądą też rowerzyści?

Warto zaznaczyć, że prognozy wskazują, iż ruch turystyczny - rowerowy - w najbliższych latach wokół Martwej Wisły będzie się powięszał. Tym bardziej, że miasto planuje na ten rok kolejną inwestycję, czyli budowę drogi rowerowej między Węzłem Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska a Westerplatte zobacz na mapie Gdańska o długości 2,5 km i szerokości 3 metrów, przebiegającej wzdłuż ul. Sucharskiego zobacz na mapie Gdańska.

- Dopiero rozpoczynamy rozmowy, zarówno z Referatem Aktywności Mobilnej w sprawie zakresu przewozu rowerów, jak i z innymi jednostkami, odpowiedzialnymi m.in. za funkcjonowanie promu. Musimy poczekać na ich efekty - informuje Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ds. przewozów Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.

Miasto rozważa dwie główne koncepcje. Pierwsza to przewóz rowerzystów właśnie wspomnianym autobusem linii 158. - Odbywałoby się na podobnych zasadach, jak w tej chwili w autobusie linii 169 na Osowę, ale w nieco zmienionym układzie. Chcemy wyjść z założenia, że liczba i częstotliwość przejazdów autobusów w tunelu nie powinna być mniejsza niż liczba kursów promu - wyjaśnia Remigiusz Kitliński z gdańskiego magistratu, odpowiedzialny za politykę rowerową w Gdańsku.

Zaletą tego rozwiązania są przede wszystkim niskie koszty jego wprowadzenia. W tym przypadku ograniczamy się do wysłania na linię dostosowanego taboru do rowerzystów i ustawienia stojaków rowerowych na przystankach przed tunelem. Wadą natomiast jest mało atrakcyjny przejazd autobusem i dłuższa trasa, jaką trzeba pokonać jadąc rowerem na przykład z pasa nadmorskiego do przystanku przyszłej linii 158.

Drugi sposób transportu to przewóz rowerzystów promem przy Twierdzy Wisołujście. - Jest to bardzo atrakcyjna forma przeprawiania rowerzystów, ale należy pamiętać, że jest ona wyjątkowo droga - wyjaśnia Remigiusz Kitliński.

Obecny prom pływający przy Twierdzy Wisłoujście, który przewozi samochody przez pięć dni w tygodniu od 6 do godz. 18 to wydatek dla miasta ok. 1,5 mln zł. Prawdopodobnie dotychczasowa jednostka przestanie kursować po otwarciu tunelu. Gdyby w to miejsce jednak zatrudnić mniejszą jednostkę i kursy ograniczyć wyłącznie do sezonu rowerowego - od 1 kwietnia do 31 października - można zmniejszyć koszty nawet o 40 proc.

Zaletą tego rozwiązania jest także krótki przejazd rowerem - jadąc z Pasa Nadmorskiego tą samą ścieżką, dojeżdżamy do przystani promowej. Wadą jest brak infrastruktury rowerowej za wschodnim brzegiem Martwej Wisły. Tam rowerzyści muszą już podróżować jezdnią.

W magistracie nikt nie bierze pod uwagę tramwajów wodnych. To nie dziwi, bo miasto posiada tylko dwie jednostki. Ponadto tramwaje wodne są bardzo wolne, co eliminuje je z kursów o charakterze transportowym.

Urzędnicy odpowiedzialni za transport w mieście mają twardy orzech do zgryzienia, ale też i sporo czasu na znalezienie rozwiązania. Wszystko sprowadza się do tego, że muszą postawić na transport praktyczny lub praktyczny z elementami atrakcji turystycznej.

Miejsca

Opinie (282) ponad 10 zablokowanych

  • klops i tyle!!! (1)

    ...jeśli tunel nie będzie miał wydzielonego pasa dla rowerów to duży błąd!!!

    Oczywiście rozwiązanie z przystankiem autobusowym ze względów bezpieczeństwa jest dopuszczalne ( darmowy przejazd na odcinku tunelu dla rowerów). Taniej nawet dostosować autobusy niż zachować prom, chyba że promem będzie inna , mała jednostka ( nowoczesna, symboliczna przeprawa, powiedzmy na 4 auta i 20 osób jako alternatywa z obsługą 3 osób max).

    • 5 1

    • tak tylko jak często taki autobus ma jeździć?Czekać na niego pół godziny czy godzinę kiedy do pokonania jest tylko 1500 m dobry rowerzysta tyle zrobi w niecałe 5 minut

      • 1 0

  • Ma rower to zapier.. dookoła dla zdrowia....a jak, a tak.

    • 2 3

  • A może tunel dla rowerów, a samochody dookoła, hehe.

    • 4 1

  • Przestańcie już bo się konkurencja dowie: kupiłem busa z przyczepką i będę woził rowerzystów za 3 zł tunelem z jednej strony na drugą. Częstotliwość 15 min. Oczywiście piesi mile widziani.

    • 4 1

  • (3)

    przecież ja o tym wiedziałem jak to g.. zaczynali drążyć że zrobią drogi i niefunkcjonalny bubel.odcinający niezmotoryzowanym dostęp do rozwijającego się turystycznie rejonu Westerplatte ale kto to wtedy brał pod uwagę?Przecież rowerzyści są tacy roszczeniowi ciągle czegoś śmią żądać przecież nie płacą OC podatków itd?Teraz debile się obudzili że szmelc budują za setki mln zł a dla rowerzystów jakieś drogie prowizorki.Idiotom budyniowym zdawało się że tunel autostradowy budują a prędkość z tym tunelu to 50-60 km/h wprawny rowerzysta pojedzie niewiele wolniej

    • 4 2

    • ty kmiocie

      z mchem pod nosem. Ja mam busa i place 2 albo 3 razy takie OC co niejeden gowniarz w tanim samochodziku ze znizka tatusia, ktory to gowniarz musi codziennie samochodem do pracy bo przeciez go stac...I ja wlasnie wolalbym jezdzic na rowerze do pracy...a nie wozic d**pe w czteroosobowym - przynajmniej - samochodziku klasy najnizszej...

      • 3 2

    • ścieżka dla rowerów w tunelu ....

      • 4 0

    • Podjeto nawet Uchwałę w sprawie ścieżki dla rowerów.....

      ....była przewidziana w "planach"poprzedniej Rady Dzielnicy Nowy Port,a jak wiecie "doły" nie mogą decydować,bo urzędasy partii rządzącej wiedzą zawsze lepiej.
      NIECH TERAZ PIJĄ TO , CO NAWARZYLI , ALE ZA WŁASNĄ KASĘ!!!!!!!!!!.
      "Młodzi, z wielkich miast",myśleć , myśleć- wybory tuż , tużnxj

      • 2 1

  • tak tylko rowerzysta jak i ten

    co uprawia tzw biegi wzdluz drogi czesto uczeszczanej potrzebuje DUZO SWIEZEGO POWIETRZA bo inaczej sie dusi. A dopoki nie bedzie samochodow elektrycznych o pardon instalacji chocby LPG czy CNG drogi, sciezki rowerowe obok samochodow nie maja sensu. Bo nawet najwiekszy entuzjasta jezdzenia na rowerze czy uprawiania biegania padnie po nie wiem-miesiacu ? I pisze to z bolem bo sam mam z tym problem. Jezdzilem w Szwecji przez kilka lat nawet i 30km do pracy zima lato niewazne - po prostu ubieralem sie odpowiednio. Po przyjezdzie do Polski tego sie po prostu nie da - to jest niewykonalne . Dla mnie wlasnie glownie i przede wszystkim z powodu zanieczyszczen. Pieszy spacerujacy z pieskiem tego nie odczuwa, tylko ktos kto wykonuje wysilek fizyczny w niesprzyjajacych warunkach(zanieczyszczenie powietrza). Ma wtedy ZWIEKSZONE ZAPOTRZEBOWANIE NA CZYSTE POWIETRZE. Jego brak skutkuje frustracja - samochod smrodzi, jedzie dalej a taki rowerzysta nagle slabnie bo smuga smrodu spalin dostaje sie do pluc i nie ma sily pedalowac. I stad zlosc na twarzy. Tak ja to widze - przy jezdzie chocby z Gdanska do Sopotu chocby niektore z symptomow powinny wystapic.

    • 1 3

  • Najlepiej przeprawić ich

    wpław. Z rowerem na plecach.

    • 0 3

  • Nie rozumiem czemu projektant projektując tunel nie zrobił w planie że po prawej stronie jezdni jest chodnik a po lewej ścieżka (1)

    • 2 0

    • Ponieważ projekt powstawał

      gdy wszyscy rowerzystów mieli jeszcze w d...

      • 2 0

  • tzn jak to rowerzyści nie zostaną wpuszczeni do tunelu? (1)

    Będzie stał agent ochrony i bronił wstępu?. Rowerzyści i tak pojadą tunelem po jezdni

    • 5 1

    • ja pojadę

      • 1 0

  • Można można

    W Krakowie wybudowano kładkę dla pieszych i rowerzystów nad Wisłą łączy dwa brzegi i wszyscy są zadowoleni.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024 (1 opinia)

(1 opinia)
220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum