• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trójmiejskie drogi rowerowe krótsze o 50 km

Katarzyna Moritz
6 listopada 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Gdańsk, Sopot i Gdynia nie dostaną pełnej dotacji na budowę dróg rowerowych. Gdańsk, Sopot i Gdynia nie dostaną pełnej dotacji na budowę dróg rowerowych.

Trójmiejscy rowerzyści przecierają oczy ze zdumienia: okazuje się, że dostaną o 50 kilometrów dróg rowerowych mniej, niż im obiecano.



Trójmiejskie drogi rowerowe - czerwoną ciągłą linią zaznaczono te istniejące, czerwoną przerywaną - projektowane. Trójmiejskie drogi rowerowe - czerwoną ciągłą linią zaznaczono te istniejące, czerwoną przerywaną - projektowane.
Zobacz jak topniał projekt dróg rowerowych w Gdańsku - jeszcze przed cięciami opisanymi w tym artykule. Zobacz jak topniał projekt dróg rowerowych w Gdańsku - jeszcze przed cięciami opisanymi w tym artykule.
Plan budowy sieci dróg rowerowych w Trójmieście był wspólnym pomysłem Gdańska, Gdyni i Sopotu. Projekt "Rozwój Komunikacji Rowerowej Aglomeracji Trójmiejskiej w latach 2007-2013" zakładał, że do 2013 roku powstanie blisko 85 km nowych dróg rowerowych. W marcu br. miasta wspólnie złożyły aplikację do Urzędu Marszałkowskiego o niemałe, bo blisko 70 proc. dofinansowanie z Unii Europejskiej na nowe drogi rowerowe.

Niestety, ich marzenia właśnie boleśnie zweryfikowano. Dziś wiemy, że z unijnym wsparciem w Trójmieście powstanie 26 dróg rowerowych o łącznej długości ok. 35 km. To aż o 50 km mniej, niż zapowiadano.

Proporcjonalnie najwięcej ścieżek straciła Gdynia. Zamiast 30 km, powstanie jedynie 8 km.

- Musieliśmy wybierać. Szczególne zależało nam na dofinansowaniu drogi rowerowej wzdłuż Estakady Kwiatkowskiego od ul. Janka Wiśniewskiego do ul. Unruga, ponieważ trzeba będzie tam wykonać bardzo kosztowną estakadę dla rowerów - tłumaczy Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.

Poza tą ścieżką Gdynia dostanie fundusze na drogę rowerową wzdłuż ul. Unruga od ul. Kwiatkowskiego do ul. Puckiej i wzdłuż ul. Puckiej od ul. Czernickiego do ul. Kartuskiej.

- Projekt zakłada, że Unia dokłada do ścieżek komunikacyjnych. Dlatego te typowo rekreacyjne, jak wzdłuż Klifu Nadmorskiego, od Sopotu do Orłowa czy wzdłuż Bulwaru Nadmorskiego, będziemy realizować na własną rękę - tłumaczy Marek Stępa.

Gdańsk, który jest liderem projektu, zyska niecałe 23 km, zamiast planowanych 48 km. Nowe drogi powstaną m.in. wzdłuż ul. Nowe Ogrody i ul. Kartuskiej oraz wzdłuż ul. Jaśkowa Dolina (od ul. Sobótki do ul. Wileńskiej). W sumie będzie 14 nowych dróg rowerowych.

- Żałuję, że nie zostanie zrealizowana jedna z ważnych tras wzdłuż ulicy Elbląskiej. Miała ona biec od granic miasta, aż do ulicy Siennickiej. To ważne połączenie, bo na tym odcinku jest zakaz ruchu rowerów po ulicy. Ale jest szansa, że drogi, które zostały wyjęte z projektu, będziemy realizować poprzez projekty turystyczne, jak np. drogę przez wyspę Sobieszewską do Świbna - zapowiada Remigiusz Kitliński, odpowiedzialny za drogi rowerowe w Gdańsku.

W Sopocie będzie prawie 3 km mniej, niż zapowiadano. Niespełna 4 km nowych dróg pojawi się m.in. wzdłuż ul. Kolberga, Mazowieckiej, Sobieskiego i Rzemieślniczej.

W ramach projektu, którego łączne koszty to 79,2 mln zł wybudowanych zostanie natomiast 14 węzłów integracyjnych typu bike & ride oraz 12 parkingów.

Stanowisko Gdańskiej Kampanii Rowerowej

Kolejne ograniczenie puli środków unijnych na rzecz komunikacji rowerowej świadczy o niezrozumieniu jej potencjału wśród urzędników i ekspertów Marszałka Województwa. Argumenty o ograniczonej ilości środków nie przemawiają do nas, ponieważ według wszelkich danych UE infrastruktura rowerowa jest najtańsza w stosunku do swoich możliwości przewozowych. Według naszych danych, poważne potraktowanie tematu w dużym mieście w Polsce, wymaga budowy ok. 20 km dróg i pasów rowerowych rocznie. W przeciwnym razie słowa polityków o priorytecie dla zrównoważonego transportu, ograniczaniu korków, ochronie środowiska, poprawie bezpieczeństwa na drogach - należy włożyć między bajki. Mamy nadzieję, że polityki tej nie będą kontynuować samorządy poszczególnych miast i znajdą w swoich budżetach środki na wykonanie całości programu rozbudowy dróg rowerowych.

Roger Jackowski, Michał Błaut


Najważniejsze drogi rowerowe, które nie powstaną:

Gdańsk
wzdłuż ul. Elbląskiej od ul. Siennickiej do granic Gdańska - 4,5 km
wzdłuż ul. Turystycznej i ul. Boguckiego (kontynuacja - ok. 8,5 km, w tym zrealizowano 2,405 km) odc. od ul. Przegalińskiej do ul. Pohoreckiego - 3,6 km
wzdłuż ul. Sucharskiego: odc. od węzła Ku Ujściu do Westerplatte - 3,6 km
wzdłuż al. Wojska Polskiego i Wita Stwosza od al. Grunwaldzkiej do ul. Opata J. Rybińskiego - 3,046 km

Gdynia
wzdłuż ul. Płk. Dąbka od ul. Kwiatkowskiego do ul. Czernickiego - 2,2 km
wzdłuż ul. Rdestowej - 2,11 km
wzdłuż ul. Małokackiej od ul. Łużyckiej do ul. Rolniczej - 1,8 km
wzdłuż Klifu Nadmorskiego od Sopotu do Orłowa - 1,69 km

Sopot
wzdłuż ul. 23 Marca, na odc. Armii Krajowej - os. Przylesie - 1,05 km
wzdłuż ul. Obrzydrzyców, na odc. Łużycka - Cieszyńskiego - 678 m
wzdłuż ul. 23 Marca, na odc. Osiedle Przylesie - Sanatorium - 500 m
wzdłuż ul. 3 Maja, na odc. Kościuszki - Sobieskiego - 450 m

Opinie (479) ponad 10 zablokowanych

  • rowerzysta

    nie przecieram oczu ze zdumienia głupia b---

    • 0 1

  • Mały bład na mapce

    Chciałem tylko powiedziec ze na mapce niema pozaznaczanych niektórych dróg rowerowych które już istnieja , a mianowicie jednym z takich przykładów jest skrzyżowanie ul. platynowej i wawelskiej z ul. małomiejska w tym punkcie jest piekne rondo z równie piekna droga rowerową do o koła a wiec chętni rowerzyści chwilę wolnego czasu mogą spędzić na podróżowaniu do o koła na wymienionym rondzie niewiele oddalając się od domu :) .

    Miłej przejażdżki i pozdrowienia dla projektantów.

    Ps. Można by tu tylko dodać że na ulicy platynowej ciągle budowane są nowe bloki z dojazdami i chodnikami ale drogi rowerowej nie widać chociażby do skrzyżowania z ulicą krzemowa i dyw. wołynskiej tak aby droga przy rondzie nie prowadziła ... no włąsnie gdzie ona prowadzi do stacji benzynowej niezmiernie waznej dla rowerzysty !!! :)

    • 7 0

  • niech skupia sie na droga dla samochodow (1)

    juz dosc tych drog dla rowezystow, jak dla samochodow normalnych drog nie ma nie maja na co pieniadze wydawac, a rowerzysci i tak jezdza jak sie im podoba, czy jest droga czy je nie ma i tak jezdza obok tych drog, lub ie wybudoja jakie dobre hale sportowe za te pieniadze zeby dzieci i mlodiez mogla sportowo sie rozwijac

    • 2 16

    • marek

      Mam propozycję. Zamiast jeździć samochodem i marudzić, że stoisz w korkach, o niszczeniu przyrody nie wspomnę, przesiądź się na rower i na transport publiczny, Zrobisz dobry uczynek dla siebie, potomnych i środowiska naturalnego.

      Pozdrawiam

      • 7 1

  • Kartuska? (2)

    Jak zamierzają zrobić tam ścieżkę rowerową, skoro brakuje nawet pobocza?

    • 2 4

    • chyba słupy przesuną wzdłuż odcinka Kartuskiej biegnącego równolegle do Zakopiańskiej

      • 1 0

    • po prostu kosztem miejsc parkingowych dla samochodów

      i słusznie

      • 3 0

  • A co z Gdanskiem Poludnie?

    Nowe osiedla, zero ścieżek rowerowych, coraz więcej mieszkańców. ale co my tu mówimy jak nawet z Kowal nie ma chodnika przy Świętokrzyskiej w stronę Gdańska .A zejść ulica nie można bo jest zakaz chodzenia pieszo! Na tym odcinku ludzie rowery pakują do autobusu. o tym rejonie powinni pomyśleć!!!!

    • 8 1

  • No ale za to Budyń wybuduje stadion

    No nie smućmy się . Za to dostaniemy stadion dla kiboli. I aby go spłacić utrzymać miasto wytnie z planów nie tylko drogi rowerowe ale i przeznaczone dla samochodów i co sie da . No ale Budyń będzie zadowolony . No i sądzę że premier też .

    • 12 2

  • Oliwa-Osowa (7)

    Nierozumiem dlaczego ta sciezka rowerowa zostala usunięta z projektu?, według mnie jest ona rownież ważna!. Ludzie mają jeździć na rowerze po ulicy? zdarzy sie tragiczny wypadek i dopiero wybudują ściężke? paranoja!.Przestańce wydawać pieniądze na inne pierdoły zamiast budować ścieżki i drogi.

    • 13 2

    • (5)

      Z Osowej do Oliwy to akurat można krócej i przyjemniej pojechać doliną Ewy (przez Owczarnię).

      • 4 1

      • (4)

        to akurat prawda.. tylko wracaj sobie tamtędy wieczorem (w nocy) samemu z pracy- średnia przyjemność po ciemku. Ciemno, straszno i piach, błoto i dziury. To raczej zabawa dla desperatów.
        Ale i tak to robię, bo jade do oliwy rano 15 minut a z oliwy na osowę wieczorem 30 minut - nie do osiągnięcia samochodem

        • 1 0

        • (3)

          Wracam tamtędy po ciemku i nie uważam tego za nieprzyjemne. Tylko że ja lubię las... Tak czy owak wystarczy mieć porządne światło, np. zbudować sobie coś takiego: http://swiatelka.pl/viewtopic.php?t=2294 . ;)

          • 1 0

          • (2)

            no tak, to już rozumiem, dlaczego niektóre drzewa mają opaloną korę :P
            Ja też mam niezgorsze światło (no może nie takie), ale w sumie to jakoś mi się nieprzyjemnie jeździ samemu po nocy.... nic na to nie poradzę :)

            • 0 0

            • (1)

              Takiego działa fotonowego to ja też nie mam. ;) Ale w sumie masz rację, droga rowerowa wzdłuż Spacerowej zachęciłaby do jazdy rowerem tych, którzy lepiej czują się bliżej cywilizacji.

              • 0 0

              • Lu

                Kiedyś, w czasach, gdy Osowa i Wysoka nie były jeszcze megasdzielnicami dojeżdżałem do roboty do Chwaszczyna rowerem ul. Spacerową. Wtedy ścieżek rowerowych w Polsce w ogóle nie było. I nie było żadnego problemu. A napiszę, że to było mniej niż dwadzieścia lat temu. Zobacz, jak to się teraz zmieniło. Rowerzysta na ul. Spacerowej to wróg i kanalia. Strach pomyśleć, co będzie za 20 lat, gdy Kaszuby będą jednym wielkim betonoeym miastem. To się nazywa rozwój.

                • 1 0

    • A musisz jeździć po Spacerowej?

      Jest tyle leśnych asfaltowych dróg bez samochodów.

      • 1 3

  • niesamowite... (9)

    nie dosc ze dostaja sciezki bez wlasnego wkladu czy kupowania OC na rower to jeszcze drą socjalistyczne ryje że im mało... a i tak jezdzicie ameby bitwy pod plowcami w sopocie ULICĄ zamaist sciezka rowerową.. i jeszcze zamiast jechac normalnie to kolarskimi rowerami sie bujacie w tych smiesznych kaskach jak totalne pajace... spadajcie na sciezke nad morzem za miliony budowana... nam kierowcom nikt drog nie buduje ani remontuje chociaz placimy za to w paliwie i oplatach !
    pasozytnicze gady rowerowe !!

    • 4 23

    • tiaaaaa, a ten bombowiec to pewnie śmieszne BMW 1980 ymc ymc ymc ymc (2)

      PS. biedna ta Polska jeśli niektórym przeszkadzają lub śmieszą rowerzyści w kaskach...

      • 1 2

      • (1)

        jeśli jadą ŚRODKIEM JEZDNI bujajac się z rowerem na boki na całej szerokości pasa utrudniajac przejazd samochodom i powodując korek to tak.. nie są śmieszni tylko GŁUPI !!!!
        ostatni taki pajac leciał od sopotu dołem pod prąd jednokierunkową na jelitkowo i w jelitkowie skręcił SRODKIEM JEZDNI prawie pakujac sie w autobus 143 po czym pojechał piastowską dalej i uciekł na teren parku przymorza (jechalem 3 samochody za nim , nie reagował nawet na klaksony)... jakim trzeba być wałem by tak jezdzic rowerem podczas obciażenia ulic samochodami o godz. 15 tamując ruch żeby z naprzeciwka ciezarówki prawie wjezdzaly na krawezniki bo on sobie slalom po pasach robi ??
        czy to był ktoś normalny ? nie - to był właśnie samolubny rowerowy cham.
        rowerek wyscigowy, czarny kask i obcisly stroj.. szkoda ze rowery jak motocykle nie mają tablic rejestracyjnych bo takiego wafla od trzeba zamknąć !!!!

        • 2 2

        • aj_waj

          Czy wybryki debili mają deprecjonować całe ruch rowerowy? A debili kierowców to nie ma?

          • 5 1

    • znajdź dane na temat milionów wydawanych na drogi i autostrady (2)

      albo na samo ich utrzymanie
      i dopiero później zabieraj głos na temat budowy udogodnień dla rowerów.

      Gdyby choć 3% z tych sum przeznaczono na drogi rowerowe, to podróży rowerowych w mieście byłoby 15% albo nawet i więcej

      sam spróbuj 11 listopada - wówczas miasto będzie wolne od samochodów i nie będziesz się musiał bać takich, którzy myślą tak jak ty.

      • 2 1

      • A ty znajdź dane ile różnych opłat z samochodziarzy wpływa do budżetu. (1)

        • 1 1

        • a ile wypływa? a ile wyfruwa syfu w powietrze ile idzie na leczenie rannych w wypadkach?

          samochód to ZŁO

          samochód to ZŁO

          samochód to ZŁO

          • 2 1

    • kierowca bombowca (2)

      Może zamiast narzekać na brak budowy dróg i korki w których stoisz, przesiadłbyś się na rower, jeżdżąc oczywisćie zgodnie z przepisami, i komunikację miejską. Przyczyniłbyś się do poprawy swojego humoru, lepszego świata dla potomnych no i co najważniejsze, ochrony środowiska.

      • 2 1

      • (1)

        I do zmniejszenia tychże korków.

        • 2 1

        • Lu

          To oczyswiste. Tylko czy to kierowca bombowca potrafi ogarnąć wsoim umysłem?

          • 2 1

  • Gdynia- miasto NIE dla rowerów- teraz będa mieli jeszcze lepsza wymówkę (1)

    GDZIE JEST ŚCIEŻKA WZDŁUŻ WIŚNIEWSKIEGO GDYŃSKIE PAJACE, SIĘ PYTAM?

    • 7 3

    • GDZIE JEST ŚCIEŻKA WZDŁUŻ WIŚNIEWSKIEGO?

      szukaj u marszałka:)))

      • 2 0

  • i dobrze!!! (3)

    Paredziesiąt czy parenaście km dróg rowerowych i kilkanaście parkingów dla rowerów (bez dojazdu często) porządnej długofalowej polityki rowerowej nie zastąpią.
    Jakby "Unia" dała ten ochłap rowerzystom to nasi miejscy włodarze i urzędnicy by się 20 lat szczycili najlepszym projektem w Polsce, a tak problem boleśnie wraca... bo ktoś tu nawalił... i trzeba się będzie dalej z tematem bujać... i to przed wyborami...
    Jaja miał ten co powiedział NIE projektowi, precz z chałturzeniem!

    • 7 3

    • no ale od polityki rowerowej w trójmieście (2)

      to chyba dalej Pan dr SZCZYT?

      • 0 0

      • czytaj ze zrozumieniem (1)

        nie p. dr Szczyt tylko praktykujący rowerzysta

        • 0 0

        • ???

          a od kiedy pan SZczyt jest dr???

          • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024 (1 opinia)

(1 opinia)
220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum