• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Stracimy miliony na drogi rowerowe w Trójmieście?

Michał Stąporek
29 stycznia 2008 (artykuł sprzed 16 lat) 
aktualizacja: godz. 20:48 (29 stycznia 2008)
Budowa nowych dróg: 85 km w Gdańsku, 37 km w Gdyni i ok. 10 km w Sopocie, może kosztować ok. 130-140 mln zł. Budowa nowych dróg: 85 km w Gdańsku, 37 km w Gdyni i ok. 10 km w Sopocie, może kosztować ok. 130-140 mln zł.

Trójmiejski projekt budowy dróg rowerowych zawisł na włosku. - Dokument opracowany przez wynajętą firmę to gniot - stwierdzili urzędnicy na osiem miesięcy przed konkursem o środki unijne na tę inwestycję. Możemy stracić nawet kilkadziesiąt milionów złotych.



Przypomnijmy: niemal rok temu firma konsultingowa Nizielski i Borys z Katowic wygrała przetarg na opracowanie dokumentacji wartego ok. 140 mln zł projektu budowy ponad 130 km tras rowerowych, które mają być wybudowane w Trójmieście m.in. dzięki dotacji z Unii Europejskiej.

Zamówiony dokument, tzw. studium wykonalności, powinien być już niemal gotowy. Tymczasem we wtorek okazało się, że w opracowaniu jest mnóstwo niedociągnięć. - Tego dokumentu nie można traktować jak studium wykonalności. To bubel - uważają urzędnicy

Zarzutami sypią jak z rękawa.

Wykonawcy opracowania dostało się za nonszalanckie oszacowanie cen budowy dróg. - Nie można ustalić średniej ceny dla wszystkich dróg, jakie chcemy zbudować. Wrzucanie do jednego worka budowy 800 metrów podwieszanej ścieżki, która zawiśnie pod estakadą Trasy Kwiatkowskiego w Gdyni i klasycznych ścieżek wzdłuż normalnych ciągów komunikacyjnych nie ma sensu - oponuje Jan Kosiedowski z Biura Projektów Budownictwa Komunalnego.

Zdaniem Macieja Warszakowskiego z Urzędu Miasta w Gdyni w opracowaniu brakuje wiarygodnych danych. - To, że ktoś napisał, iż w ciągu 10 lat ruch rowerowy wzrośnie o tyle procent, samochodowy spadnie o tyle, liczba wypadków wyniesie tyle i tyle, jeszcze nic nie znaczy. Znaczyłoby, gdybyśmy wiedzieli skąd są te dane, i na jakiej podstawie opracowano prognozy. A tego nie wiemy. Ponadto nawet pobieżna analiza danych pokazuje podstawowe błędy w tych czysto hipotetycznych wyliczeniach - punktuje.

Krzysztof Rudziński, dyrektor wydziału programów rozwojowych gdańskiego magistratu poddaje w wątpliwość porównywanie cen budowy ścieżek w Trójmieście do mniejszych polskich miast. - Z całym szacunkiem dla Leszna, Bielska-Białej, Grudziądza czy Płocka, ale u nas koszt prac budowlanych jest co najmniej o 30 proc. wyższy - przekonuje.

Szacując roczny koszt eksploatacji sieci dróg rowerowych policzono wyłącznie utrzymanie 130 km tras. - Czy panowie konsultanci myślą, że parkingi i węzły przesiadkowe same się odśnieżą i posprzątają? - pytają urzędnicy.

Zarzutów jest niestety znacznie więcej. W jednym miejscu autorzy dokumenty piszą, że trójmiejski system dróg rowerowych nie będzie przynosił przychodów, tymczasem tuż obok przyznają, że niektóre parking rowerowe będą płatne. Z punktu widzenia przepisów unijnych to ważna różnica.

- Skoro błędy widać po pobieżnej analizie dokumentu, to można być pewnym, że wychwycą je także eksperci, którzy będą oceniać wniosek przed przyznaniem unijnego dofinansowania - przestrzega Tomasz Grybek z departamentu programów regionalnych Urzędu Marszałkowskiego.

Mimo tych wszystkich zastrzeżeń, firma najprawdopodobniej nie starci kontraktu. - Nie mamy czasu na nową procedurę przetargową - denerwuje się Antoni Szczyt, koordynator wspólnego, gdyńsko-sopocko-gdańskiego przedsięwzięcia rowerowego. - Musimy zmusić ich do poprawienie tej dokumentacji. Część opisowa dokumentu tak naprawdę jest dobra. Potrzebujemy jeszcze rzetelnej analizy społeczno-ekonomicznej.

Trudno powiedzieć, czy wykonawca będzie zainteresowany jej poprawieniem. Na wtorkowe spotkanie w sprawie inwestycji nie przyjechał nikt z katowickiej firmy. - Nie będziemy ponosić kosztów
wyjazdu, który naszym zdaniem niczego nie wniesie do sprawy
- napisano w liście przysłanym do magistratu.

Skontaktowaliśmy się z firmą Nizielski i Borys, ale do momentu publikacji tego artykułu nie udało nam się uzyskać jej komentarza do opisanych zarzutów.

Konkurs na dotacje dla projektów starających się o dotacje w ramach działania "Rozwój i integracja systemów transportu zbiorowego" odbędzie się na przełomie września i października. Do podziału będzie 37 mln euro (132 mln zł), o które ubiegać się będą projekty z Trójmiasta i Słupska.

Opinie (132) ponad 10 zablokowanych

  • Antoni

    W miarę systematycznie śledzę wszystko, co w Gdańsku dzieje się w sferze drogownictwa. Po raz już któryś z rzędu zadają sobie pytanie: czy jest jakieś przedsięwzięcie podjęte przez Antoniego, które zakończyło się pełnym sukcesem?

    • 0 0

  • ja znam!
    światła na przejściu dla pieszych na morenie!
    z małą uwagą, że najpierw rozkołysany tłum z lekka wytarmosił szczyta za POłcie:-)

    • 0 0

  • No i widać jak PO zarządza magistratem. A co robi Adamowicz, dalej napędza klientów swojej teściowej do ubezpieczeń.Ciekawe w jakim ułamku dzielą się prowizją.

    • 0 0

  • PROJEKT

    "Nie będziemy ponosić kosztów wyjazdu, który naszym zdaniem niczego nie wniesie do sprawy - napisano w liście przysłanym do magistratu".
    *********************
    Czyli tym samym firma przyznaje się do błędu.
    A jeśli miasto ponisło z tego tytułu koszty
    które nie mniej, ni wiecej są "Naszą"
    kasą z podatków, na miejscu władz miejskich
    wystąpiłbym o odszkodowanie za projektową
    fuszerkę, czy jak to nazwano w artykule
    bubel...
    Bo to nie walka o 130PLN, tylko 0 130mln."juro"!
    czyli prawie 0,5mld.PLN !!!

    • 0 0

  • zgłaszał wady? nie zgłaszał?

    paragraf trzeci umowy:
    2. Zamawiający zastrzega sobie prawo do zgłaszania wad w formie pisemnej, faksem lub drogą elektroniczną w terminie 14 dni od dnia dostarczenia przez Wykonawcę poszczególnych elementów opracowania. Wykonawca zobowiązany jest do ich uwzględnienia w terminie i zakresie wyznaczonym przez Zamawiającego.

    • 0 0

  • Niezła ścieżka jest na styku zoppot i Gotenchafen (sopot i gdynia)

    Ta od strony Gdyni łączy się z tą od Sopotu na wysokości przystanku, są po różnych stronach chodnika, i akurat tam "łącznik" przecina chodnik, w miejscu gdzie było nie było ludzie się kręcą...nie można było zrobić jej ZA przystankiem - w krzaczorach? tam pas drogowy szeroki jesdt, a za nim nieużytki...

    • 0 0

  • Taaa kolejny przetarg dla krewnych i znajomych (3)

    Kto zatrudnia do opracowania dokumentacji ścieżek firemkę z miasta odległego o 500 km- kompletnie bez znajomości gdańskich potrzeb?

    A co do kasy?? Czy nie tylko mnie wychodzi 1 mln zł / km ścieżki rowerowej??? czyli 1000 zł /m bieżący???

    • 0 0

    • tak wiemy
      lepsza jest firma gdańska krewnych i znajomych królika;)

      • 0 0

    • odp ;) (1)

      "Krzysztof Rudziński, dyrektor wydziału programów rozwojowych gdańskiego magistratu poddaje w wątpliwość porównywanie cen budowy ścieżek w Trójmieście do mniejszych polskich miast. - Z całym szacunkiem dla Leszna, Bielska-Białej, Grudziądza czy Płocka, ale u nas koszt prac budowlanych jest co najmniej o 30 proc. wyższy - przekonuje."

      • 0 0

      • odp;)

        ale ta trasa 130 km ma kosztowac kilkadziesiąt milionów (jak wynika z artykułu)

        • 0 0

  • Michał

    masz 100% racji - już to opisałem ale mnie "wytli"
    firema ze Śląska - dwóch jełopów wykiwało magistrat!

    • 0 0

  • Zmusić ich do poprawek!

    Nie ma innego wyjścia.
    Tak na marginesie, dziadostwo z tymi przetargami!
    Dlaczego takiej analizy nie możnaby zlecić np. PG?
    Byłoby kilka prac mgr, inżynierskich, uczelnia zarobiłaby pieniądze, a "pisząc" taką pracę byłbym dumny, że zrobiłem coś dla mojego miasta.
    A tak ktoś w Katowicach nawet nie czuje się odpowiedzialny... Wstyd?

    • 0 0

  • Pankracy

    Tych dwoch jelopow poprostu wzielo kase , czesc z niej przeznaczyli na danie w lape ;- ot i cala filozofia,i wszystko. Wystarczy cwaniaczkow przydusic tak ze im bomble pojda nosem to beda spiewac jak kanarki ; jak wygrali przetarg ile i komu dali ,kto rodzina itd....

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024 (1 opinia)

(1 opinia)
220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum