• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Stracimy miliony na drogi rowerowe w Trójmieście?

Michał Stąporek
29 stycznia 2008 (artykuł sprzed 16 lat) 
aktualizacja: godz. 20:48 (29 stycznia 2008)
Budowa nowych dróg: 85 km w Gdańsku, 37 km w Gdyni i ok. 10 km w Sopocie, może kosztować ok. 130-140 mln zł. Budowa nowych dróg: 85 km w Gdańsku, 37 km w Gdyni i ok. 10 km w Sopocie, może kosztować ok. 130-140 mln zł.

Trójmiejski projekt budowy dróg rowerowych zawisł na włosku. - Dokument opracowany przez wynajętą firmę to gniot - stwierdzili urzędnicy na osiem miesięcy przed konkursem o środki unijne na tę inwestycję. Możemy stracić nawet kilkadziesiąt milionów złotych.



Przypomnijmy: niemal rok temu firma konsultingowa Nizielski i Borys z Katowic wygrała przetarg na opracowanie dokumentacji wartego ok. 140 mln zł projektu budowy ponad 130 km tras rowerowych, które mają być wybudowane w Trójmieście m.in. dzięki dotacji z Unii Europejskiej.

Zamówiony dokument, tzw. studium wykonalności, powinien być już niemal gotowy. Tymczasem we wtorek okazało się, że w opracowaniu jest mnóstwo niedociągnięć. - Tego dokumentu nie można traktować jak studium wykonalności. To bubel - uważają urzędnicy

Zarzutami sypią jak z rękawa.

Wykonawcy opracowania dostało się za nonszalanckie oszacowanie cen budowy dróg. - Nie można ustalić średniej ceny dla wszystkich dróg, jakie chcemy zbudować. Wrzucanie do jednego worka budowy 800 metrów podwieszanej ścieżki, która zawiśnie pod estakadą Trasy Kwiatkowskiego w Gdyni i klasycznych ścieżek wzdłuż normalnych ciągów komunikacyjnych nie ma sensu - oponuje Jan Kosiedowski z Biura Projektów Budownictwa Komunalnego.

Zdaniem Macieja Warszakowskiego z Urzędu Miasta w Gdyni w opracowaniu brakuje wiarygodnych danych. - To, że ktoś napisał, iż w ciągu 10 lat ruch rowerowy wzrośnie o tyle procent, samochodowy spadnie o tyle, liczba wypadków wyniesie tyle i tyle, jeszcze nic nie znaczy. Znaczyłoby, gdybyśmy wiedzieli skąd są te dane, i na jakiej podstawie opracowano prognozy. A tego nie wiemy. Ponadto nawet pobieżna analiza danych pokazuje podstawowe błędy w tych czysto hipotetycznych wyliczeniach - punktuje.

Krzysztof Rudziński, dyrektor wydziału programów rozwojowych gdańskiego magistratu poddaje w wątpliwość porównywanie cen budowy ścieżek w Trójmieście do mniejszych polskich miast. - Z całym szacunkiem dla Leszna, Bielska-Białej, Grudziądza czy Płocka, ale u nas koszt prac budowlanych jest co najmniej o 30 proc. wyższy - przekonuje.

Szacując roczny koszt eksploatacji sieci dróg rowerowych policzono wyłącznie utrzymanie 130 km tras. - Czy panowie konsultanci myślą, że parkingi i węzły przesiadkowe same się odśnieżą i posprzątają? - pytają urzędnicy.

Zarzutów jest niestety znacznie więcej. W jednym miejscu autorzy dokumenty piszą, że trójmiejski system dróg rowerowych nie będzie przynosił przychodów, tymczasem tuż obok przyznają, że niektóre parking rowerowe będą płatne. Z punktu widzenia przepisów unijnych to ważna różnica.

- Skoro błędy widać po pobieżnej analizie dokumentu, to można być pewnym, że wychwycą je także eksperci, którzy będą oceniać wniosek przed przyznaniem unijnego dofinansowania - przestrzega Tomasz Grybek z departamentu programów regionalnych Urzędu Marszałkowskiego.

Mimo tych wszystkich zastrzeżeń, firma najprawdopodobniej nie starci kontraktu. - Nie mamy czasu na nową procedurę przetargową - denerwuje się Antoni Szczyt, koordynator wspólnego, gdyńsko-sopocko-gdańskiego przedsięwzięcia rowerowego. - Musimy zmusić ich do poprawienie tej dokumentacji. Część opisowa dokumentu tak naprawdę jest dobra. Potrzebujemy jeszcze rzetelnej analizy społeczno-ekonomicznej.

Trudno powiedzieć, czy wykonawca będzie zainteresowany jej poprawieniem. Na wtorkowe spotkanie w sprawie inwestycji nie przyjechał nikt z katowickiej firmy. - Nie będziemy ponosić kosztów
wyjazdu, który naszym zdaniem niczego nie wniesie do sprawy
- napisano w liście przysłanym do magistratu.

Skontaktowaliśmy się z firmą Nizielski i Borys, ale do momentu publikacji tego artykułu nie udało nam się uzyskać jej komentarza do opisanych zarzutów.

Konkurs na dotacje dla projektów starających się o dotacje w ramach działania "Rozwój i integracja systemów transportu zbiorowego" odbędzie się na przełomie września i października. Do podziału będzie 37 mln euro (132 mln zł), o które ubiegać się będą projekty z Trójmiasta i Słupska.

Opinie (132) ponad 10 zablokowanych

  • a na jeakiej podstawie wybrano tych specjalistów??

    bo to jest najciekawsze

    • 0 0

  • wg warunków siwz, co powinno zawierac studium wybranej oferty

    Studium powinno zawierać:
    1. Diagnozę stanu istniejącego.
    2. Opis projektu, jego celów i zgodności z kryteriami strategicznymi dla odpowiedniej osi priorytetowej Programu Operacyjnego.
    3. Komplementarność z innymi działaniami / programami.
    4. Analizę uwarunkowań ekonomicznych i społecznych.
    5. Analizę potrzeb inwestycyjnych – w tym:
    a. określenie zakresu rzeczowego przedsięwzięcia będącego przedmiotem aplikowania o dofinansowanie,
    b. oszacowanie nakładów inwestycyjnych z wyodrębnieniem kosztów kwalifikowanych,
    c. plan zbiorczy przebiegu dróg rowerowych objętych przedsięwzięciem, wykonany na podstawie dokumentów będących załącznikami do Uchwał Rad Miast: Gdańska, Gdyni i Sopotu w sprawie przyjęcia programu rozwoju komunikacji rowerowej na obszarze poszczególnych miast oraz wspólnego przygotowania i realizacji tego projektu,
    d. wytypowania i opracowanie węzłów integracyjnych,
    e. opracowanie systemów parkingowych dla rowerów (ze wskazaniem lokalizacji i standardów).
    6. Określenie wskaźników produktu, rezultatu i oddziaływania.
    7. Zdefiniowanie grup docelowych objętych oddziaływaniem projektu.
    8. Analizę technicznej możliwości wykonania przedsięwzięcia – w tym analiza wariantów rozwiązań, harmonogramu i etapowania realizacji przedsięwzięcia.
    9. Analizę uwarunkowań instytucjonalno – prawnych w celu przeprowadzenia
    i efektywnego zarządzania przedsięwzięciem wraz z wykazaniem trwałości projektu.
    10. Analizę ekonomiczną przedsięwzięcia – w tym kosztów i korzyści społecznych wraz z analizą wrażliwości.
    11. Ocenę ryzyka obejmującą identyfikację potencjalnych problemów związanych
    z realizacją i eksploatacją przedsięwzięcia, oszacowanie prawdopodobieństwa ich wystąpienia.
    12. Wpływ na przedsięwzięcie oraz wskazanie metod zarządzania ryzykiem – minimalizacja niebezpieczeństwa nie osiągnięcia celów.
    13. Ocenę wpływu na środowisko.
    14. Promocja komunikacji rowerowej.

    punkt 3 mówi : analiza społeczno -ekonomiczna.

    Pan Szczyt twierdzi :
    "Mimo tych wszystkich zastrzeżeń, firma najprawdopodobniej nie starci kontraktu. - Nie mamy czasu na nową procedurę przetargową – denerwuje się Antoni Szczyt, koordynator wspólnego, gdyńsko-sopocko-gdańskiego przedsięwzięcia rowerowego. - Musimy zmusić ich do poprawienie tej dokumentacji. Część opisowa dokumentu tak naprawdę jest dobra. Potrzebujemy jeszcze rzetelnej analizy społeczno-ekonomicznej."

    Trudno powiedzieć, czy wykonawca będzie zainteresowany jej poprawieniem
    BRAKUJE ANALIZY, ale brakuje w ogóle? (jesli tak to warunki nie sa spełnione i wykonawca łaski nie robi) czy brakuje RZETELNEJ analizy? jesli brakuje rzetelnej analizy to dlaczego wybrano oferte tej firmy? wszak rzetelna analiza jako warunek do spełnienia wypunktowana jest kilka razy.
    duzo to niejasności.

    • 0 0

  • antek szczyt jest niezatapialny, a wraz z nim całe watahy urzędasów

    czy ja dobrze czytam, że pani radna chmiel dalej reprezentuje PO w magistracie?
    czy to ta sama co po walnieciu paru głębszych siadła za kółko?
    w sejmie też mamy POwtórke z rozrywki, bo niejaka śledzińska nomen omen katarsińska została skazana prawomocnym wyrokiem za jazde PO pijaku
    jednym słowem - sami swoi:-) na mój gust to te osóbki nadają się bardziej na odwyk jak do rządzenia
    bo potem sa takie właśnie efekty - wieszanie psów na boguducha winnej firmie
    samiście ją POpaprańcy wybrali, więc teraz mordy te swoje w kubeł:-)

    • 0 0

  • a czy to nie jest wina naszych wspaniałych urzędników?

    nie rozumiem jak można obrażać Firmę nie znając ceny projektu, tego czy byli inni podwykonawcy itp. autora artykułu Firma - Wykonawca powinna pozwać za naruszenie dóbr osobistych, "firma - gniot" - co to za określenie? czy autor zapoznał się z innymi referencjami Firmy? inną stroną medalu jest to, że pracownicy urzędów często są niewykwalifikowani i pewnie nie umieją sobie poradzić...

    • 0 0

  • moje pytanie jest jak najbardziej uzasadnione, bo samo słowo 'konkurs' nie jest magiczne - zależy jak został on przeprowadzony i jakie były kryteria... czyli właśnie A NA JAKIEJ PODSTAWIE WYBRANO TAKICH SPECJALISTóW?

    bo gdyby to byli faktycznie specjaliści, to zapewne by nie nazwano ich raportu GNIOTEM

    tobie g radze nie tylko czytać, ale i próbować myśleć

    • 0 0

  • trzeba wybaczac

    Nie czepiac sie "wykonawcy" ,tylko tego ktory za wziecie w lape zlecil mu ta robote.Amen.

    • 0 0

  • Pankracy

    Ale urzednicy w magistracie to również Prezydenci , którzy są od pilnowania takich spraw .Zakładając ,że urzednik cos nie dopatrzył to z...m obowiazkiem Prezydenta miasta i Rady jest koordynacja .Nie sądze , aby jakis nędzny urzednik sam decydował w sprawach na kwotę -140mln zł. A swoją drogą gallux ma racje , tam gdzie Prezydenci czy wójtowie wywodzą się z "po" tam zawsze jakieś "kłopoty".

    • 0 0

  • wspolpraca

    Przeciez tutaj widac brak kompetencji, normalnie projekt sporzadzenia dokumentacji dzieli sie na fazy i kazda faze kosultuje sie z odpowiedzialnymi urzednikami albo fachowcami z urzedu - tak prowadzi sie projekt. Tutaj jak w przedszkolu cos zlecono, cos dostano i teraz oceniono - paranoja. Tutaj nie nalezy mieszac polityke a jedynie kompetencje urzednikow, ktorzy nie sa zainteresowani praca a jedynie przerwa na kawe i plotami w urzedzie. Firma kazda moze dostac szanse nawet jak jest mala i nieznan na rynku - ale wszedzie potrzebna jest kontrola fachowcow.

    • 0 0

  • (...)

    poco wogle robic przetargi jezeli kazdy moze go wygrac wystarczy ze zaoferuje najnizsza cene!!

    To takze wina tych co prowadzile przetarg zaraz wywalic na zbity łep urzedasów adamowicza zato odpowiedzialnych!!

    • 0 0

  • Sami wybrali firmę.
    A na etapie kiedy projekt jest "niemal zakończony" (?) dopiero zainteresowali się treścią i nazwali projekt "gniotem".
    A forumowicze wiedzą, że firma jest niekompetentna, bo to widac z nazwy:)

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024 (1 opinia)

(1 opinia)
220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum