• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Sejm odrzucił projekt nt. bezpiecznego wyprzedzania rowerzystów

Joanna Skutkiewicz
21 maja 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Sejm odrzucił projekt dotyczący zwiększenia odległości bezpiecznego wyprzedzania rowerzystów. Sejm odrzucił projekt dotyczący zwiększenia odległości bezpiecznego wyprzedzania rowerzystów.

Podczas posiedzenia Sejmowej Komisji Infrastruktury, które odbyło się w czwartek, 20 maja, odrzucono projekt posłanki Iwony Kozłowskiej dotyczący poprawy bezpieczeństwa podczas wyprzedzania rowerzystów na drogach.



Czy przepis w obecnym brzmieniu jest wystarczający?

Od lat w Polsce trwa kampania społeczna "1,5 metra dla rowerzysty", która ma podnosić świadomość kierowców aut w kwestii utrzymywania bezpiecznej odległości podczas wyprzedzania roweru. Posłanka Iwona Kozłowska z Koalicji Obywatelskiej przedstawiła propozycję usankcjonowania prawnego ww. sugestii i zwiększenia minimalnej odległości pojazdu od wyprzedzanego roweru z 1 metra do 1,5 metra. Przepis miał również dotyczyć wyprzedzania wózków, motorowerów i motocykli.

- Nikomu nie trzeba tłumaczyć, że liczba osób, które korzystają z rowerów, jest bardzo duża - uzasadniała posłanka Iwona Kozłowska. - Korzystają z rowerów całe rodziny, osoby w celach turystycznych, cykliści w celach dojazdów do pracy. Różne powody kierują ludźmi, którzy wsiadają na rower i traktują go jako środek komunikacji czy to miejski, czy poza miejscowościami. (...) Rowerzyści oczekują, aby prócz kampanii społecznych nastąpiła również zmiana w ustawie.
- Obowiązujące obecnie przepisy to odległość nie mniejsza niż 1 metr - dodaje. - Niestety kierowcy nie zawsze zachowują ten dystans: skracają do 50 cm, a czasami jeszcze bardziej, i jadą na tzw. "gazetę". 50 cm, o które ja wnoszę w tym projekcie ustawy, to nie jest wcale tak dużo, a dla bezpieczeństwa jest to ogromna odległość.

Projekt odrzucony w pierwszym czytaniu



Sejmowa Komisja Infrastruktury opowiedziała się za odrzuceniem projektu ustawy podczas pierwszego czytania. Wiceminister infrastruktury Rafał Weber zaznaczył, że obecne przepisy są wystarczające, a problem wynika z ich nieprzestrzegania. Według Webera odległość obowiązująca aktualnie (1 metr) wystarczy, aby kierujący rowerem był bezpieczny.

Dużo wypadków z rowerami w 2020



Głównym argumentem przeciwko przyjęciu projektu była obawa o zablokowanie ruchu na odcinkach dróg, które są oznaczone podwójną ciągłą linią. Gdyby sugestia została przyjęta, na takich drogach auta nie mogłyby legalnie wyprzedzić rowerzystów.

Przypomnijmy, że w roku 2020 kierujący rowerami wzięli udział w aż 3768 wypadkach drogowych. Zginęło w nich 249 rowerzystów, a 3403 osoby zostały ranne.

Opinie (161) 9 zablokowanych

  • Hmmm....

    u mnie w aucie na widok peda...@@rza z impetem otwierają się drzwi ,są jakieś później jęki czy coś ale w serwisie mówili że to normalne a błędy trzeba po prostu kasować xd
    ....a uprzedzając hejt ped@@@@larkiej braci to u nawet byłem z tym u lekarza i stwierdził żebym dla komfortu psychicznego kompletnie się nie przejmował bo to samo przejdzie po wyeliminowaniu zródeł problemów ;)

    • 0 0

  • Kalesonowy terror (1)

    Rozumiem. że ludzie muszą jeździc dla zdrowia, ale kalesoniarzy,ale stanowcze "NIE" dla tych, którzy blokują ruch na wąskich drogach, tworząc gigantyczne korki.
    PS.Spryskiwacz do szyby ustawiony i gotowy do akcji!

    • 0 1

    • kalesony to masz na głowie! blachosmrodzie!

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum