• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Sejm odrzucił projekt nt. bezpiecznego wyprzedzania rowerzystów

Joanna Skutkiewicz
21 maja 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Sejm odrzucił projekt dotyczący zwiększenia odległości bezpiecznego wyprzedzania rowerzystów. Sejm odrzucił projekt dotyczący zwiększenia odległości bezpiecznego wyprzedzania rowerzystów.

Podczas posiedzenia Sejmowej Komisji Infrastruktury, które odbyło się w czwartek, 20 maja, odrzucono projekt posłanki Iwony Kozłowskiej dotyczący poprawy bezpieczeństwa podczas wyprzedzania rowerzystów na drogach.



Czy przepis w obecnym brzmieniu jest wystarczający?

Od lat w Polsce trwa kampania społeczna "1,5 metra dla rowerzysty", która ma podnosić świadomość kierowców aut w kwestii utrzymywania bezpiecznej odległości podczas wyprzedzania roweru. Posłanka Iwona Kozłowska z Koalicji Obywatelskiej przedstawiła propozycję usankcjonowania prawnego ww. sugestii i zwiększenia minimalnej odległości pojazdu od wyprzedzanego roweru z 1 metra do 1,5 metra. Przepis miał również dotyczyć wyprzedzania wózków, motorowerów i motocykli.

- Nikomu nie trzeba tłumaczyć, że liczba osób, które korzystają z rowerów, jest bardzo duża - uzasadniała posłanka Iwona Kozłowska. - Korzystają z rowerów całe rodziny, osoby w celach turystycznych, cykliści w celach dojazdów do pracy. Różne powody kierują ludźmi, którzy wsiadają na rower i traktują go jako środek komunikacji czy to miejski, czy poza miejscowościami. (...) Rowerzyści oczekują, aby prócz kampanii społecznych nastąpiła również zmiana w ustawie.
- Obowiązujące obecnie przepisy to odległość nie mniejsza niż 1 metr - dodaje. - Niestety kierowcy nie zawsze zachowują ten dystans: skracają do 50 cm, a czasami jeszcze bardziej, i jadą na tzw. "gazetę". 50 cm, o które ja wnoszę w tym projekcie ustawy, to nie jest wcale tak dużo, a dla bezpieczeństwa jest to ogromna odległość.

Projekt odrzucony w pierwszym czytaniu



Sejmowa Komisja Infrastruktury opowiedziała się za odrzuceniem projektu ustawy podczas pierwszego czytania. Wiceminister infrastruktury Rafał Weber zaznaczył, że obecne przepisy są wystarczające, a problem wynika z ich nieprzestrzegania. Według Webera odległość obowiązująca aktualnie (1 metr) wystarczy, aby kierujący rowerem był bezpieczny.

Dużo wypadków z rowerami w 2020



Głównym argumentem przeciwko przyjęciu projektu była obawa o zablokowanie ruchu na odcinkach dróg, które są oznaczone podwójną ciągłą linią. Gdyby sugestia została przyjęta, na takich drogach auta nie mogłyby legalnie wyprzedzić rowerzystów.

Przypomnijmy, że w roku 2020 kierujący rowerami wzięli udział w aż 3768 wypadkach drogowych. Zginęło w nich 249 rowerzystów, a 3403 osoby zostały ranne.

Opinie (161) 9 zablokowanych

  • Proponuję 1.2 m ale obowiązujący wszystkich podczas każdego wyprzedzania i omijania.

    • 0 5

  • Przepis - jak wiele polskich - urzędniczo durny. Panie ministrze, proponuję przejechać się na rowerze, gdy wyprzedzi pana z prawidłowym odstępem 1m tir jadący 90 km/h...Życzę zachowania czystej bielizny w takiej sytuacji!

    • 7 4

  • Jak na wiejskiej dwukierunkowej drodze o szerokości 4m (są nawet węższe) wyprzedzić rowerzystę z zachowaniem 1,5m odstępu? (1)

    • 4 6

    • normalnie. poczekać aż lewy pas będzie wolny.

      • 8 2

  • a jaka powinna byc odległość gdy wyprzedza rower lub motocyklista (1)

    zadanie maturalne jeżeli odległość samochodu od motocyklisty wynosi 1 m to jaka jest odległość motocyklisty od samochodu ? wg polskiego prawa nie jest to ta sama odległość. I pajace na motorach przeciskając sie do przodu na światłach rysują samochody i łamią lusterka

    • 4 4

    • serio jesteś taki gł**i?

      porównujesz zarysowania blachosmroda do zabicia kogoś?

      • 1 4

  • (1)

    z linijką te metry mierzyć?

    • 2 0

    • to wyprzedzaj lewym pasem jak sobie nie radzisz. metr to jest minimum.
      możesz wyprzedzić z 2m odstępem. wszyscy będą ci wdzięczni

      • 2 2

  • Rowerzysta

    Ma wydzielony pas ale le i srodkiem. Co mu tam

    • 3 7

  • won z rowerami z ulic!! (7)

    won z rowerami z ulic!!

    • 13 17

    • Won!

      Won z rowerami na chodnikach!

      • 2 4

    • Popieram jako rowerzysta całkowicie !!Rower dosłownie wszędzie powinien mieć wydzielona droge rowerową (4)

      • 4 3

      • w Holandii 47% przejazdów rowerem odbywa się w tzw. ruchu mieszanym - po jezdni wraz z samochodami

        Wyzwaniem jest dotarcie do kierowców z przekazem, że uspakajanie ruchu (tworzenie stref Tempo 30 na większości ulic miasta) poprawia przepustowość korytarzy ruchu drogowego (ulic). Dążenie do "dopuszczania" ruchu rowerów wyłącznie na wydzielonych dla nich dróg rowerowych nie okazuje się skutecznym sposobem podnoszenia komfortu i bezpieczeństwa ruchu drogowego - w praktyce prowadzi do dominacji samochodów parkujących i jeżdżących w przestrzeni miejskiej, ze szkodą dla wszystkich: również dla kierowców

        • 2 4

      • Holandie to ty co najwyzej na obrazku widziałes ,w przeciwienstwie do ciebie gimbusie ja w niej mieszkałem latami (2)

        i zwiedziłem ją rowerem. Wydzielone drogi rowerowe gimbusie są wszędzie !!

        • 2 4

        • (1)

          częściej spotykane są jednak pasy ruchu na jezdni!

          • 1 1

          • = są wydzielone.

            • 0 0

    • Won z samochodami z chodników!!!

      • 1 2

  • nie dają rady te nasze p
    osły

    najlepiej by zrobili deklarując że niepodleglość nam (tj. im) nie wyszła i rozpisując konkurs ofert na najlepszego okupanta.

    • 0 3

  • a czego się spodziewali po pisie? (3)

    przecież wyborcy pisu to właśnie wieśniaki w starych dizlach, bez świateł, bez uprawnień, i dla których rowerzyści to jacyś lewacy czy pedofile. I tak twierdzą pedofile w sutannach i socjaliści z nowego wału. Wszystko poprzekręcane do góry nogami.

    • 4 12

    • Jak zawsze trol chory psychicznie doskonale opisałeś siebie i wyborców takich jak ty POKOZycji czy teraz juz hołozycji. (2)

      dzien bez klepania bzdur w kazdym temacie to to dzien stracony.

      • 2 4

      • Melduj na nowogrodzkiej (1)

        Zasłużyłeś na miskę ryżu za pisanie inwektyw na żądanie

        • 1 2

        • Masz mirabelke za net kozak od Borysa Pupki.

          • 1 0

  • Kolejny przykład nie realny do spełnienia .Zamiast przepisów potrzebna jest infrastruktura!! (5)

    Nie oczekujmy myślenia od posłów czy radnych skoro skrajna głupota dotyczy nawet urzędników niby prorowerowych w Gdańsku. Skoro nie przestrzega i nie egzekwuje sie obecnego przepisu poco kolejny martwy.
    Kazda droga powinna miec wydzielony pas dla rowerów i po sprawie.A martwy przepis nic nie poprawia.!!
    Zaden rowerzysta nie chce być zawalidrogą .

    • 2 4

    • infrastruktura tak, tylko jaka? (4)

      "dopuszczanie" ruchu rowerzystów wyłącznie na wydzielonych drogach dla rowerów to sposób na utrwalanie dominacji parkujących i jeżdżących samochodów w przestrzeni miejskiej. Na ulicach lokalnych trzeba dbać o dobrą jakość nawierzchni jezdni dla pieszych w szpilkach, rodziców z wózkami dziecięcymi, hulajnogowców i rowerzystów - przy limicie prędkości 20 km/h na takich ulicach rowerzysta nie jest zawalidrogą, a tworzenie wydzielonej infrastruktury dla niego nie ma sensu.

      • 1 5

      • Dawno takich bredni nie czytałem :) ćpałeś coś ?A moze po prostu powinienes wrócić do podstawówki? (3)

        Nie poto jedziemy rowerem by wdychać spaliny z blachosmrodów ,dlatego tak maja być wszędzie drogi dla rowerów wydzielone. I oddzielone od ulic im dalej od ulicy tym lepiej.
        Ulice w mieswcie z tempem 20km?
        Jak mozna takimi bredniami sie chwalić

        • 3 4

        • i tak wdychasz i tak wiec bezsensu gadasz.

          mało tego na wydzielonych wdychasz ich więcej.

          Jedziesz jezdnią to 1km pokonujesz w 2min i masz duże szanse nie stać na światłach.

          Jedziesz chodnikową "śmieszką" to jedziesz ten 1km w 5min. W tym 2min stoisz na światłach przed ruchliwą jezdnią i wdychasz spaliny. nie ma szans nie stać na światłach... tak to w praktyce wygląda.

          • 2 2

        • (1)

          twoje wydzielone drogi rowerowe biedny id..to to nic innego jak dziesiątki kolizyjnych punktów dziesiątki bram wyjazdów przejazdów i takie filmiki jak ostatnio gdzie janusz nazywa rowerzystę samobójcą bo przejechał mu koło bramy i on się zbulwersował myślałeś może nad tym że nie wszyscy turlają się w tempie pieszego?

          • 3 2

          • To może niech zwolnią?

            Miasto to nie tor do zap...lania.

            • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum