• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rowerzyści pojadą estakadą Kwiatkowskiego... po chodniku

Krzysztof Koprowski
26 września 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
  • Chodnik techniczny od ul. Hutniczej w stronę ul. Janka Wiśniewskiego.
  • Zablokowany chodnik techniczny na węźle z ul. Janka Wiśniewskiego.
  • W tym miejscu planowana jest budowa rampy zjazdowej na poziom gruntu.

Gdynia ponownie wraca do tematu budowy drogi rowerowej na estakadzie Kwiatkowskiego na odcinku Janka WiśniewskiegoMapka - MorskaMapka. Rowerzyści będą poruszali się tzw. chodnikiem technicznym. Powstanie też rampa zjazdowa sprowadzająca cyklistów na poziom gruntu.



W jaki sposób rowerzyści powinni pokonywać estakadę Kwiatkowskiego?

Inwestycja jest na etapie poszukiwania wykonawcy, który podejmie się przygotowania pełnej dokumentacji projektowej. Z tego powodu znane są jedynie główne założenia:
  • ruch rowerowy będzie odbywał się chodnikami technicznymi - nie przewiduje się wytyczenia pasów rowerowych w jezdni,
  • w rejonie ul. Janka Wiśniewskiego, gdzie chodnik techniczny kończy się obecnie barierką, powstanie rampa zjazdowa na poziom gruntu do istniejącej drogi rowerowej,
  • wspomniana rampa musi być realizowana jako niezależna konstrukcja, nieobciążająca konstrukcji estakady,
  • na całej długości przewidziano wymianę nawierzchni chodników technicznych,
  • należy podwyższyć lub wymienić bariery ochronne wzdłuż chodników technicznych,
  • na wysokości przystanku "Hutnicza - Estakada 01"Mapka droga rowerowa zostanie poprowadzona za wiatą, zaś przejazd przez pobliskie skrzyżowanie z ul. Hutniczą będzie wytyczony po stronie estakady.

Czytaj też:

120 dni na odbudowę Janka Wiśniewskiego



Planowana droga rowerowa poprowadzona zostanie chodnikiem technicznym bez ingerencji w jezdnię. Planowana droga rowerowa poprowadzona zostanie chodnikiem technicznym bez ingerencji w jezdnię.

Minimalna szerokość drogi rowerowej, nieco szerzej na rampie



Szerokość drogi rowerowej przy założeniu wykorzystania wyłącznie chodników technicznych bez ingerencji w jezdnię wyniesie ok. 2 m. To wprawdzie minimalna szerokość przewidziana prawem dla dwukierunkowych dróg rowerowych, lecz standardem stosowanym od lat w Trójmieście jest szerokość od 2,5 do nawet 3,5 m (np. al. Adamowicza w GdańskuMapka).

Nieco szersza będzie natomiast rampa zjazdowa - tutaj projektantowi narzucono minimalną szerokość 2,5 m przy maksymalnym spadku 5 proc., co można porównać do pochylenia trasy tramwajowej na al. Havla w GdańskuMapka, obok której jest poprowadzona także droga rowerowa.

Chodnik techniczny na zjeździe do ul. Hutniczej. Rowerzyści będą musieli zachować tutaj szczególną ostrożność ze względu na różnice prędkości podczas wymijania. Chodnik techniczny na zjeździe do ul. Hutniczej. Rowerzyści będą musieli zachować tutaj szczególną ostrożność ze względu na różnice prędkości podczas wymijania.

Szczególnie ważne połączenie rowerowe dla dzielnic północnych



Budowa drogi rowerowej pozwoli wreszcie na swobodny przejazd z północnych dzielnic Gdyni do ul. Morskiej. Obecnie ruch rowerowy i pieszy jest niemożliwy na odcinku Janka Wiśniewskiego - Hutnicza, co zmusza do skrajnie niebezpiecznego pokonywania rozbudowanego zespołu torów, którymi poruszają się pociągi towarowe (na mapach satelitarnych widoczna jest wyraźnie wydeptana ścieżkaMapka).

Odcinek Janka Wiśniewskiego - Unruga możliwy jest natomiast do pokonania dzięki powstałej ponad dziewięć lat temu estakadzie rowerowejMapka. Co ciekawe, wówczas urzędnicy przekonywali, że równoległa konstrukcja tylko dla jednośladów to jedyne bezpieczne rozwiązanie, choć na tym odcinku istnieją "niezaślepione" obustronne chodniki techniczne, przez co przejazd estakadą Kwiatkowskiego nie nastręczał większych problemów (ruch pieszych jest tutaj niewielki).

Czytaj artykuł z 2012 r.:

Droga na "nie", czyli zdublowana estakada już prawie gotowa



  • Przystanek Hutnicza - Estakada 01, który rowerzyści będą omijali za wiatą (po prawej).
  • Przystanek Hutnicza - Estakada 01, który rowerzyści będą omijali za wiatą (po prawej).

Drugie podejście do wyłonienia wykonawcy dokumentacji



- Nowe połączenie rowerowe z północnymi dzielnicami naszego miasta to ważna inwestycja w infrastrukturę rowerową Gdyni. Aby usprawnić komunikację rowerową po mieście, stale rozbudowujemy, a także planujemy sieć dróg dla jednośladów, to istotny element zrównoważonego transportu. Mam nadzieję, że uda nam się sprawnie wyłonić projektanta dla tej inwestycji - podkreśla Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.
Użycie słowa "nadzieja" w wypowiedzi wiceprezydenta nie jest przypadkowe. To już drugie podejście do zaprojektowania drogi rowerowej w tym miejscu.

W ubiegłym roku w ogłoszonym przetargu na to samo zadanie wpłynęła tylko jedna oferta na kwotę ok. 789 tys. zł. Złożyło ją konsorcjum firm z liderem Biuro Inżynierskie Damart ze Szczecina wraz z gdańskimi partnerami Pont-Projekt i Optem.

Miasto na ten cel planowało wydać jednak nie więcej niż ok. 398 tys. zł, więc całe postępowanie zostało unieważnione.

  • Jeszcze przed budową estakady rowerowej wskazywano na pilniejszą potrzebę budowy bezpiecznego przejazdu między ulicami Janka Wiśniewskiego a Hutniczą. Dopiero teraz materializują się te postulaty.
  • Niebezpieczne przejście przez tory kolejowe to jedyna możliwość pokonania odcinka Janka Wiśniewskiego - Hutnicza. Obecnie infrastruktura kolejowa jest w tym miejscu modernizowana, ale nadal bez żadnych ułatwień dla pieszych i rowerzystów.
  • Wydeptana ścieżka przez tory kolejowe od ul. Janka Wiśniewskiego do Hutniczej.

Trzy kryteria wyboru wykonawcy, 50 tygodni na realizację



Czy tym razem nie będzie trudności z wyłonieniem wykonawcy? Dowiemy się o tym za kilka tygodni. O wyborze decydować będą kryteria identyczne jak w pierwszym postępowaniu:
  • najniższa cena (60 proc.),
  • kwalifikacje i doświadczenie projektantów (30 proc.),
  • deklarowany termin wykonania zamówienia (10 proc.; maksymalnie 50 tygodni od podpisania umowy).

Prace budowlane mogą zatem rozpocząć się najwcześniej na przełomie 2022/2023 r., o ile uda się zagwarantować finansowanie i wyłonić bez problemu wykonawcę dokumentacji projektowej, a następnie robót budowlanych.

Opinie (252) 5 zablokowanych

  • Komus sie w glowie pomieszalo. Piesi i rowerzysci w dwoch kierunkach na waskim pasie. 3x w dol i w gore napewno to zacheci ludzi do jazdy. Wytyczyc buspas na calej dlugosci, dopuscic ruch rowerowy i problem zniknie. Wszystkie wielkie miasta tam gdzie moga dopuszczaja ruch rowerowy na ulicach, a Gdynia nadal jak bys sredni wieku w miescie wynosila 100 lat

    • 9 4

  • Tworzyć coś nowego na czymś czego nie potrafi się utrzymać w pełnej użyteczności. Uśmiechnij się jesteś w Gdyni! Dyletanci niech się wezmą wpierw za dylatacje.

    • 3 1

  • Wow cóż za rozmach (9)

    Ta potężna inwestycja jest bardzo ważna dla dzielnic polnocnych. Poziom rozwoju Gdyni jest tragiczny. Ktoś kto widział trochę świata czytając te koślawe newsy z życia Gdyni może nie uwierzyć że to się dzieje naprawdę. Ta inwestycja pewnie będzie kosztować z 1 mln. Szczurze odejdź bo wszyscy mają cie dosc szkodniku.

    • 65 8

    • wole szczura niż horałę (7)

      PiSakom nawet zdrowe jak koń klacze padają ...

      • 4 9

      • dobry zlodziej... (3)

        bo swoj...?
        Ze stolu skapnie?

        • 5 2

        • to takie iście poPiSowe myślenie - "nasi kradną ale i rozdają co nie swoje+ i to jest OK." (2)

          2015r. - Wystarczy nie kraść
          2017r. - Oni kradli więcej
          2019r. - Oni też kradli

          • 3 1

          • POdejście Wojtkowe (1)

            2015 nic nie robię
            2017 nic nie robię
            2019 nic nie robię ... i poskarżę się, że Horała coś obiecał

            ludzie wy w temacie Wojtka działacie jak sekta, pod jakimś guru

            • 4 1

            • Cofnij się o 23 lata, bo tyle ten człowiek sprawuje władzę.

              • 3 0

      • z tego co wiem prom z Gdyni pływa do Karlskrony, a nie Sztokholmu (1)

        a Gdynianie mają syndrom sztokholmski z tym Szczurem, wybierają go choć on ich systematycznie upokarza lub utula w swojej beznadziejności

        • 3 0

        • Od Nowego Roku beda plywac do sztokholmu

          • 0 0

      • JA też wolę Kiepurę od starego Boryny. Horała tu nie wróci. Po co o nim napomykać?

        • 3 0

    • To jedź w świat i nie zawracaj głowy, malkontencie!

      • 1 0

  • Marcin

    Może najpierw pomyśleć o bezpiecznym przejściu dla pieszych z ul. Morskiej na ul. Janka Wiśniewskiego by mogli iść po Estakadzie, obecnie też poruszają się po torowiskach PKP pod Estakadą. Ciągi komunikacyjne kończą się na zjazdach z Estakady ucinając chodnik i zastawiając przejście metalową barierką. Na takie rozwiazanie widać nie wpadł główny innowator w Gdyni wszechwiedzący planista Łucyk. Szef wszystkich buspasow w Gdyni, dróg rowerowych malowanych farba gdzie w drąży leżą rowerzyści. Innowator dziurawej jak ser szwajcarski sieci drogowej nadworny Gdyński architekt.. słuchaj facet głosu miasta nie sam siebie

    • 13 1

  • Patologia gdyńska (8)

    Wypowiem się, bo trochę dotyczy mnie ten temat. Do pracy dojeżdżam rowerem, z Unruga przy bileciku do Hutniczej przy radmorze. Czyli zamiast 1,5km wzdłuż estakady jeżdzę 6km przez pucka. Jeżeli chodzi o tę pseudo estakadę dla rowerów to największa wtopa jaka została tam zrealizowana, kosztowało to 3mln zł z tego co pamiętam, mimo to że ten odcinek można pokonać z dwóch stron estakady, a teraz dają 400tyś na coś co jest bardziej potrzebne

    • 11 0

    • Dla prawdziwego rowerzysty 6km to jest dopiero sprawdzenie czy ciśnienie w oponach jest odpowiednie (2)

      Ja mam szosówkę wartą więcej niż 90% blachoszrotów na drodze, więc to oni powinni mi zjeżdżać z drogi i najczęściej tak robią.
      Czasami znajdzie jakiś d**il pouczający mnie, że nie mam prawa jechać środkiem pasa, ale filmik z mojej kamerki wysłany na komendę szybko robi z takiego delikwenta bankruta mandatowego.

      • 1 9

      • Tak, tak

        I wtedy się obudziłeś.

        • 7 1

      • wiesz chłopie w niedzielę to może i tak samochodem z Obłuża też jedź Czernickiego potem przez Kosakowo Dębogórze Kazimierz i Rumię żeby dojechać na Leszczynki

        • 2 0

    • (1)

      Też dojeżdżam rowerem do pracy. Ale ponieważ lubię jeździć to zawsze wybieram dłuższą drogę.

      • 1 2

      • Możliwe, bo nie raz też tak robię, ale jak mieszkasz na 5 piętrze wieżowca, to nie idziesz najpierw na 10.

        • 4 0

    • (1)

      zdublowana estakada kosztowała ponad 10 mln zł co na tamte pieniądze było sporo więcej niż obecnie

      • 1 0

      • Kto bogatemu zabroni.

        • 1 1

    • Kiedzy urzędnicy będą odpowiadać za swoje id iotyczne decyzje i niegospodarność?

      Kiedy Łucykiem i Szczurkiem zainteresuje się prokuratura???

      • 0 0

  • Czy ktoś wie ilu rowerzystów dziennie tam jeżdzi ? (7)

    5 czy 6-sciu ?

    • 8 4

    • (3)

      Obecnie zero, gdyż nie ma jak. Chodniki kończą się barierką. Trzeba skakać z 8 metrów na dół.

      • 7 0

      • (2)

        Nikt tam nie jeździ chodnikiem, tylko jezdnią.

        • 0 2

        • tam jest zakaz dla rowerow (1)

          A chodnikiem da sie przejechac. Chwila dyskomfortu przy przestawianiu roweru przez barierke i jezdzie slimakiem jest bezpieczniejsza niz wystawianie sie na sankcje za naruszenie zakazu.

          • 1 0

          • ten zakaz jest bezprawny

            i policja wie o tym

            • 1 1

    • super argument. Ile osób dojeżdża na Orunię tramwajem?

      (odpowiedź: zero. Dlaczego? bo linia tramwajowa została tam zlikwidowana.
      Ile osób dojeżdża do Sobieszewa tramwajem? (Odpowiedź: zero, bo tam nigdy nie było i nadal nie ma linii tramwajowej).

      • 1 0

    • zdecydowanie więcej, wczoraj minęłam ok 10 , w sobote więcej..

      trzeba jednak pokonywac zasieki

      • 1 0

    • Wkoncu

      nie jeżdżą bo nie ma przejazdu

      • 1 0

  • Sam

    Pomysł świetny
    Nie będzie trzeba przez tory łazić...

    • 1 1

  • Powiem tak: Gdynia miastem dla rowerzystow. (2)

    Reszta won.

    • 4 2

    • takich teoretycznych...

      Urzedowych...
      Na codzien widza miasto z okien sluzbowego samochodu...

      • 1 1

    • jak na razie realizowana była przez wiele lat wizja Gdyni dla kierowców samochodów

      mało kto zdawał sobie sprawę, że nadmiar samochodów to główne źródło utrapień kierowców. Całe szczęście kierunek przesuwania granicy kompromisu się zmienia: powoli ale konsekwentnie, z korzyścią dla wszystkich.

      • 0 0

  • A pieszo dalej po torach....

    • 4 1

  • Zenada

    Pan prezydent to chyba sklep rowerowy otworzy skoro wszędzie tylko ścieżki rowerowe.
    A Kwiatkowskiego dalej zostanie jednopasmowa a miały być dwa pasy w każdą stronę.
    Już nie zagłosuje za Szczurkiem mam go dość.

    • 10 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum