• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rowerzyści pojadą estakadą Kwiatkowskiego... po chodniku

Krzysztof Koprowski
26 września 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
  • Chodnik techniczny od ul. Hutniczej w stronę ul. Janka Wiśniewskiego.
  • Zablokowany chodnik techniczny na węźle z ul. Janka Wiśniewskiego.
  • W tym miejscu planowana jest budowa rampy zjazdowej na poziom gruntu.

Gdynia ponownie wraca do tematu budowy drogi rowerowej na estakadzie Kwiatkowskiego na odcinku Janka WiśniewskiegoMapka - MorskaMapka. Rowerzyści będą poruszali się tzw. chodnikiem technicznym. Powstanie też rampa zjazdowa sprowadzająca cyklistów na poziom gruntu.



W jaki sposób rowerzyści powinni pokonywać estakadę Kwiatkowskiego?

Inwestycja jest na etapie poszukiwania wykonawcy, który podejmie się przygotowania pełnej dokumentacji projektowej. Z tego powodu znane są jedynie główne założenia:
  • ruch rowerowy będzie odbywał się chodnikami technicznymi - nie przewiduje się wytyczenia pasów rowerowych w jezdni,
  • w rejonie ul. Janka Wiśniewskiego, gdzie chodnik techniczny kończy się obecnie barierką, powstanie rampa zjazdowa na poziom gruntu do istniejącej drogi rowerowej,
  • wspomniana rampa musi być realizowana jako niezależna konstrukcja, nieobciążająca konstrukcji estakady,
  • na całej długości przewidziano wymianę nawierzchni chodników technicznych,
  • należy podwyższyć lub wymienić bariery ochronne wzdłuż chodników technicznych,
  • na wysokości przystanku "Hutnicza - Estakada 01"Mapka droga rowerowa zostanie poprowadzona za wiatą, zaś przejazd przez pobliskie skrzyżowanie z ul. Hutniczą będzie wytyczony po stronie estakady.

Czytaj też:

120 dni na odbudowę Janka Wiśniewskiego



Planowana droga rowerowa poprowadzona zostanie chodnikiem technicznym bez ingerencji w jezdnię. Planowana droga rowerowa poprowadzona zostanie chodnikiem technicznym bez ingerencji w jezdnię.

Minimalna szerokość drogi rowerowej, nieco szerzej na rampie



Szerokość drogi rowerowej przy założeniu wykorzystania wyłącznie chodników technicznych bez ingerencji w jezdnię wyniesie ok. 2 m. To wprawdzie minimalna szerokość przewidziana prawem dla dwukierunkowych dróg rowerowych, lecz standardem stosowanym od lat w Trójmieście jest szerokość od 2,5 do nawet 3,5 m (np. al. Adamowicza w GdańskuMapka).

Nieco szersza będzie natomiast rampa zjazdowa - tutaj projektantowi narzucono minimalną szerokość 2,5 m przy maksymalnym spadku 5 proc., co można porównać do pochylenia trasy tramwajowej na al. Havla w GdańskuMapka, obok której jest poprowadzona także droga rowerowa.

Chodnik techniczny na zjeździe do ul. Hutniczej. Rowerzyści będą musieli zachować tutaj szczególną ostrożność ze względu na różnice prędkości podczas wymijania. Chodnik techniczny na zjeździe do ul. Hutniczej. Rowerzyści będą musieli zachować tutaj szczególną ostrożność ze względu na różnice prędkości podczas wymijania.

Szczególnie ważne połączenie rowerowe dla dzielnic północnych



Budowa drogi rowerowej pozwoli wreszcie na swobodny przejazd z północnych dzielnic Gdyni do ul. Morskiej. Obecnie ruch rowerowy i pieszy jest niemożliwy na odcinku Janka Wiśniewskiego - Hutnicza, co zmusza do skrajnie niebezpiecznego pokonywania rozbudowanego zespołu torów, którymi poruszają się pociągi towarowe (na mapach satelitarnych widoczna jest wyraźnie wydeptana ścieżkaMapka).

Odcinek Janka Wiśniewskiego - Unruga możliwy jest natomiast do pokonania dzięki powstałej ponad dziewięć lat temu estakadzie rowerowejMapka. Co ciekawe, wówczas urzędnicy przekonywali, że równoległa konstrukcja tylko dla jednośladów to jedyne bezpieczne rozwiązanie, choć na tym odcinku istnieją "niezaślepione" obustronne chodniki techniczne, przez co przejazd estakadą Kwiatkowskiego nie nastręczał większych problemów (ruch pieszych jest tutaj niewielki).

Czytaj artykuł z 2012 r.:

Droga na "nie", czyli zdublowana estakada już prawie gotowa



  • Przystanek Hutnicza - Estakada 01, który rowerzyści będą omijali za wiatą (po prawej).
  • Przystanek Hutnicza - Estakada 01, który rowerzyści będą omijali za wiatą (po prawej).

Drugie podejście do wyłonienia wykonawcy dokumentacji



- Nowe połączenie rowerowe z północnymi dzielnicami naszego miasta to ważna inwestycja w infrastrukturę rowerową Gdyni. Aby usprawnić komunikację rowerową po mieście, stale rozbudowujemy, a także planujemy sieć dróg dla jednośladów, to istotny element zrównoważonego transportu. Mam nadzieję, że uda nam się sprawnie wyłonić projektanta dla tej inwestycji - podkreśla Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.
Użycie słowa "nadzieja" w wypowiedzi wiceprezydenta nie jest przypadkowe. To już drugie podejście do zaprojektowania drogi rowerowej w tym miejscu.

W ubiegłym roku w ogłoszonym przetargu na to samo zadanie wpłynęła tylko jedna oferta na kwotę ok. 789 tys. zł. Złożyło ją konsorcjum firm z liderem Biuro Inżynierskie Damart ze Szczecina wraz z gdańskimi partnerami Pont-Projekt i Optem.

Miasto na ten cel planowało wydać jednak nie więcej niż ok. 398 tys. zł, więc całe postępowanie zostało unieważnione.

  • Jeszcze przed budową estakady rowerowej wskazywano na pilniejszą potrzebę budowy bezpiecznego przejazdu między ulicami Janka Wiśniewskiego a Hutniczą. Dopiero teraz materializują się te postulaty.
  • Niebezpieczne przejście przez tory kolejowe to jedyna możliwość pokonania odcinka Janka Wiśniewskiego - Hutnicza. Obecnie infrastruktura kolejowa jest w tym miejscu modernizowana, ale nadal bez żadnych ułatwień dla pieszych i rowerzystów.
  • Wydeptana ścieżka przez tory kolejowe od ul. Janka Wiśniewskiego do Hutniczej.

Trzy kryteria wyboru wykonawcy, 50 tygodni na realizację



Czy tym razem nie będzie trudności z wyłonieniem wykonawcy? Dowiemy się o tym za kilka tygodni. O wyborze decydować będą kryteria identyczne jak w pierwszym postępowaniu:
  • najniższa cena (60 proc.),
  • kwalifikacje i doświadczenie projektantów (30 proc.),
  • deklarowany termin wykonania zamówienia (10 proc.; maksymalnie 50 tygodni od podpisania umowy).

Prace budowlane mogą zatem rozpocząć się najwcześniej na przełomie 2022/2023 r., o ile uda się zagwarantować finansowanie i wyłonić bez problemu wykonawcę dokumentacji projektowej, a następnie robót budowlanych.

Opinie (252) 5 zablokowanych

  • Hahaha Gdynia bez zmian

    • 13 1

  • Dobrze PiS zrobił że po dwóch kadencjach wypad z urzędu Prezydenta Miasta (2)

    Nasz Pan Betonowy WOjtek wykonuje tylko te inwestycje gdzie może "przytulić" coś dla siebie. Kreatura podła nie gospodarz,

    • 25 1

    • Też pochwalam (1)

      W Gdyni to co dziadki wyprawiają wybierając tą małpę na prezydenta przechodzi ludzkie pojęcie. 70% poparcia. Gdyby ktoś czytał statystyki a później zobaczył zapyziałe ulice Gdyni to nie uwierzyłby ze szczura wybierają zdrowi psychicznie ludzie.

      • 7 1

      • Dziadki czytją tylko Ratusz. A tam sama apologia. Że pięknie, że rośnie w siłę, a ludziom żyje się lepiej

        • 3 0

  • no nie ! (1)

    dajcie swpokoj , jescze ich tam nie bylo . narazie sa wszedzie , odkryli ze mozna jedzic rowerami i pospólstwo rzucilo sie na rowery . wypad z ulic gdzie poruszaja sie samochody !!!

    • 15 15

    • naucz się wyprzedzać i po problemie :)

      • 6 1

  • super, ale ten podjazd od terminalu do Unruga jest masakryczny, (ten widoczny na ostatniej serii zdjęć) (1)

    ,.trzeba być chyba zawodowcem zeby dać radę, nie jestem wstanie pokonać tej ścieki, to ścieżka pokonuje mnie i musze z roweru wejść żeby do Unruga dotrzeć, albo pieszo albo starym chodnikiem obok jezdni który jest duzo niższy i tym się daje rade , ten kto to zaprojektował musiał być bardziej odjechany i oderwany od rzeczywistości niz ta ścieżka, tyle pieniędzy wydali az serce boli że zwykły uzytkownik korzystać z tego nie może

    • 8 5

    • Fakt sensu ona nie ma, ale jest szeroka, lagodna, tam lecisz, az milo.

      • 0 1

  • super, ale ten podjazd od Terminala do Unruga widoczny na ostatniej serii zdjęć (4)

    ten kto ten podjazd zaprojektował był bradziej odjechany i oderwany od rzeczywistości, tego podjazdu nie jestem w stanie pokonać to podjazd pokonuje mnie, i albo okupić to bólem mięśni i zadyszką albo skorzystać z chodnika który jest przyległy do jezdniu który jest duzo niższy , bardziej przyjazny dla uzykownika, ile to kasy musiało kosztowac żeby budowować tą ścieżkę na odzielnych filarach miast dobudować poszerzyć istniejący chodnik, az serce boli, no tak ale wykonawca mniej by zarobił chyba o biznes a nie o uzytczność i przydatność dla uzytkownika tu chodzi

    • 9 3

    • Dobra masz kondyche

      • 1 0

    • (2)

      Pretensje proszę kierować do siebie. Ten podjazd nie jest ani ostry ani długi.

      • 1 1

      • (1)

        jest bardziej stromy dzbanie niż estakada samochodowa

        • 0 0

        • Być może, ale dalej nie czyni to go stromym czy trudnym do podjechania.

          • 0 0

  • (3)

    kiedy pojadę drogą rowerową od kwiatkowskiego do rumii wzdłuż ul. hutniczej

    • 9 2

    • Jutro (1)

      • 2 0

      • Pojutrze, za rok, czyli nigdy

        • 0 0

    • Oby nigdy. Teraz można normalnie ulicą jechać. Drogi rowerowe to najgorsza rzecz jaka powstała.

      • 0 1

  • Będzie problem. (6)

    Czarno widzę skrzyżowanie w rejonie Estakada i Hutnicza. Jeżeli rowerzyści będą jechać do Morskiej górą to na wjeździe od strony ul. Hutniczej koło Radmoru czekać będzie na nich duże kuku. Ale jak będą mieli jechać na dół i potem znów pod górę to cała ta operacja jest do bani.

    • 20 19

    • Kilka razy góra - dół... (2)

      Jak ktoś jedzie rowerem z Unruga na Morską, to wg tego projektowanego rozwiązania, trzy razy podjeżdża pod górę. Natomiast autem tylko raz. Nadal nie będzie to wygodne, ale będzie możliwe i legalne.

      • 14 3

      • nie kilka razy - tylko raz .... na hutniczej (1)

        • 2 1

        • no tak a z Unruga to się nie jedzie na dno rowu gdzie są fundamenty estakady potem stromo pod górę powyżej linii kolejowej i potem ostro w dół do kontenerowej potem kawalek płasko i znowu 5% najazd na estakadę kawałek płasko stromo w dół do hutniczej stromo pod górę od hutniczej i stromo w dół do morskiej czyż nie?

          • 1 0

    • Bidulki!

      Przecież lubią pedałować, więc o co chodzi?

      • 3 5

    • ścieżka (1)

      Jeszcze toto nie istnieje a już masz krytyczne uwagi!
      Jakie to polskie.

      • 1 3

      • bo to typie prowizorka wybudowana najtańszym kosztem ten chodnik techniczny jak go zwą ma zbyt małą szerokość dla ruchu dwukierunkowego w świetle przepisów rower może mieć do 90 cm szerokości zatem potrzeba minimum 180 cm plus jakaś skrajnia bezpieczeństwa mam podjechać tak blisko balustrady żeby w nią uderzyć kierownicą albo pedałami żeby się wywalić? jak już powinny powstać dwie takie rampy na oba chodniki techniczne i zrobić je jednokierunkowe

        • 1 1

  • nareszcie...

    Bede jechal zgodnie z prawem...
    Jak dotad, kosztuje mnie to chwile strachu na slimaku...

    • 3 1

  • Rowerzysta nie musi nic. Nie musi mieć kasku (10)

    numeru rejestracyjnego pojazdu . Jest anonimowy a także uprzywilejowany jak krowa w Indiach.

    • 20 16

    • W Holandii moze i tak (6)

      w polsce świętymi krowami są kierowcy. jeżdżą jak chcą. parkują jak chcą. są bezkarni i mimo że zajmują 90% przestrzeni miejskiej ciągle im mało i mało. No idlaczego kierowca nie musi jezdzic w kasku? skandal. Jak rowerzysta powinien to i tym bardziej kierowca powinien jeździć w kasku.

      • 14 8

      • (4)

        Skoro rowerzysta może podwozić swój pojazd komunikacją miejską to kierowca także?

        • 4 5

        • Gdzieś ty się wyuczył na takiego bedila? (1)

          • 2 2

          • Na ścieżce rowerowej która powstała po rozebraniu linii kolejowej dla wszystkowerów by mogli sobie pojeździć

            • 3 2

        • jezeli jest taka możliwośc techniczna oraz zapotrzebowanie to czemu nie?

          • 2 1

        • Proszę bardzo. Nie widzę przeszkód. Daj znać kiedy będziesz wnosił samochód do autobusu. Chętnie popatrzę.

          • 1 0

      • Sytuacja jest dokladnie odwrotna.

        Samochód z chlebem do piekarni Lipińskiego na Starowiejskiej zaparkował ( na chwilę) tylnymi kolami na miejscu dla inwalidy, bo nie było dla niego miejsca. Przybyła policja i kazala kierowcy dostawczaka wycofać się TYŁEM w ul. Zygmunta Augusta. Poneważ nie jest to latwy manewr wycofać się z wąskiej Starowiejskiej w nieszeroką Zygmunta A. zrobil się dziki korek, który trwał chyba z 45 minut, czyli więcej niż by trwało dostarczenie pieczywa do sklepu.

        • 1 0

    • A co to, o kaskach było w Starym Testamencie, czy co?

      • 1 2

    • no nie musi miec kasku bo nie jest motocyklistą nie musi mieć rejestracji bo nikt w europie nie musi tak to boli?

      • 1 0

    • Dokładnie. Może pruć tam, gdzie nie ma ścieżki rowerowej, vide Kielecka. Po pieszych przy Batorym

      Obok ściezki rowerowej na Morskiej.

      • 1 0

  • W zimę jak ktos poleci przez bandę to będzie sprktakularna tragedia (2)

    • 7 3

    • W Gdańsku na Rakoczego jest podobny chodnik pieszorowerowy na wiadukcie (1)

      Nikt nie wyleciał.

      • 3 0

      • A tez jest tak wąsko?

        • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum