• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rowerzyści pojadą estakadą Kwiatkowskiego... po chodniku

Krzysztof Koprowski
26 września 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
  • Chodnik techniczny od ul. Hutniczej w stronę ul. Janka Wiśniewskiego.
  • Zablokowany chodnik techniczny na węźle z ul. Janka Wiśniewskiego.
  • W tym miejscu planowana jest budowa rampy zjazdowej na poziom gruntu.

Gdynia ponownie wraca do tematu budowy drogi rowerowej na estakadzie Kwiatkowskiego na odcinku Janka WiśniewskiegoMapka - MorskaMapka. Rowerzyści będą poruszali się tzw. chodnikiem technicznym. Powstanie też rampa zjazdowa sprowadzająca cyklistów na poziom gruntu.



W jaki sposób rowerzyści powinni pokonywać estakadę Kwiatkowskiego?

Inwestycja jest na etapie poszukiwania wykonawcy, który podejmie się przygotowania pełnej dokumentacji projektowej. Z tego powodu znane są jedynie główne założenia:
  • ruch rowerowy będzie odbywał się chodnikami technicznymi - nie przewiduje się wytyczenia pasów rowerowych w jezdni,
  • w rejonie ul. Janka Wiśniewskiego, gdzie chodnik techniczny kończy się obecnie barierką, powstanie rampa zjazdowa na poziom gruntu do istniejącej drogi rowerowej,
  • wspomniana rampa musi być realizowana jako niezależna konstrukcja, nieobciążająca konstrukcji estakady,
  • na całej długości przewidziano wymianę nawierzchni chodników technicznych,
  • należy podwyższyć lub wymienić bariery ochronne wzdłuż chodników technicznych,
  • na wysokości przystanku "Hutnicza - Estakada 01"Mapka droga rowerowa zostanie poprowadzona za wiatą, zaś przejazd przez pobliskie skrzyżowanie z ul. Hutniczą będzie wytyczony po stronie estakady.

Czytaj też:

120 dni na odbudowę Janka Wiśniewskiego



Planowana droga rowerowa poprowadzona zostanie chodnikiem technicznym bez ingerencji w jezdnię. Planowana droga rowerowa poprowadzona zostanie chodnikiem technicznym bez ingerencji w jezdnię.

Minimalna szerokość drogi rowerowej, nieco szerzej na rampie



Szerokość drogi rowerowej przy założeniu wykorzystania wyłącznie chodników technicznych bez ingerencji w jezdnię wyniesie ok. 2 m. To wprawdzie minimalna szerokość przewidziana prawem dla dwukierunkowych dróg rowerowych, lecz standardem stosowanym od lat w Trójmieście jest szerokość od 2,5 do nawet 3,5 m (np. al. Adamowicza w GdańskuMapka).

Nieco szersza będzie natomiast rampa zjazdowa - tutaj projektantowi narzucono minimalną szerokość 2,5 m przy maksymalnym spadku 5 proc., co można porównać do pochylenia trasy tramwajowej na al. Havla w GdańskuMapka, obok której jest poprowadzona także droga rowerowa.

Chodnik techniczny na zjeździe do ul. Hutniczej. Rowerzyści będą musieli zachować tutaj szczególną ostrożność ze względu na różnice prędkości podczas wymijania. Chodnik techniczny na zjeździe do ul. Hutniczej. Rowerzyści będą musieli zachować tutaj szczególną ostrożność ze względu na różnice prędkości podczas wymijania.

Szczególnie ważne połączenie rowerowe dla dzielnic północnych



Budowa drogi rowerowej pozwoli wreszcie na swobodny przejazd z północnych dzielnic Gdyni do ul. Morskiej. Obecnie ruch rowerowy i pieszy jest niemożliwy na odcinku Janka Wiśniewskiego - Hutnicza, co zmusza do skrajnie niebezpiecznego pokonywania rozbudowanego zespołu torów, którymi poruszają się pociągi towarowe (na mapach satelitarnych widoczna jest wyraźnie wydeptana ścieżkaMapka).

Odcinek Janka Wiśniewskiego - Unruga możliwy jest natomiast do pokonania dzięki powstałej ponad dziewięć lat temu estakadzie rowerowejMapka. Co ciekawe, wówczas urzędnicy przekonywali, że równoległa konstrukcja tylko dla jednośladów to jedyne bezpieczne rozwiązanie, choć na tym odcinku istnieją "niezaślepione" obustronne chodniki techniczne, przez co przejazd estakadą Kwiatkowskiego nie nastręczał większych problemów (ruch pieszych jest tutaj niewielki).

Czytaj artykuł z 2012 r.:

Droga na "nie", czyli zdublowana estakada już prawie gotowa



  • Przystanek Hutnicza - Estakada 01, który rowerzyści będą omijali za wiatą (po prawej).
  • Przystanek Hutnicza - Estakada 01, który rowerzyści będą omijali za wiatą (po prawej).

Drugie podejście do wyłonienia wykonawcy dokumentacji



- Nowe połączenie rowerowe z północnymi dzielnicami naszego miasta to ważna inwestycja w infrastrukturę rowerową Gdyni. Aby usprawnić komunikację rowerową po mieście, stale rozbudowujemy, a także planujemy sieć dróg dla jednośladów, to istotny element zrównoważonego transportu. Mam nadzieję, że uda nam się sprawnie wyłonić projektanta dla tej inwestycji - podkreśla Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.
Użycie słowa "nadzieja" w wypowiedzi wiceprezydenta nie jest przypadkowe. To już drugie podejście do zaprojektowania drogi rowerowej w tym miejscu.

W ubiegłym roku w ogłoszonym przetargu na to samo zadanie wpłynęła tylko jedna oferta na kwotę ok. 789 tys. zł. Złożyło ją konsorcjum firm z liderem Biuro Inżynierskie Damart ze Szczecina wraz z gdańskimi partnerami Pont-Projekt i Optem.

Miasto na ten cel planowało wydać jednak nie więcej niż ok. 398 tys. zł, więc całe postępowanie zostało unieważnione.

  • Jeszcze przed budową estakady rowerowej wskazywano na pilniejszą potrzebę budowy bezpiecznego przejazdu między ulicami Janka Wiśniewskiego a Hutniczą. Dopiero teraz materializują się te postulaty.
  • Niebezpieczne przejście przez tory kolejowe to jedyna możliwość pokonania odcinka Janka Wiśniewskiego - Hutnicza. Obecnie infrastruktura kolejowa jest w tym miejscu modernizowana, ale nadal bez żadnych ułatwień dla pieszych i rowerzystów.
  • Wydeptana ścieżka przez tory kolejowe od ul. Janka Wiśniewskiego do Hutniczej.

Trzy kryteria wyboru wykonawcy, 50 tygodni na realizację



Czy tym razem nie będzie trudności z wyłonieniem wykonawcy? Dowiemy się o tym za kilka tygodni. O wyborze decydować będą kryteria identyczne jak w pierwszym postępowaniu:
  • najniższa cena (60 proc.),
  • kwalifikacje i doświadczenie projektantów (30 proc.),
  • deklarowany termin wykonania zamówienia (10 proc.; maksymalnie 50 tygodni od podpisania umowy).

Prace budowlane mogą zatem rozpocząć się najwcześniej na przełomie 2022/2023 r., o ile uda się zagwarantować finansowanie i wyłonić bez problemu wykonawcę dokumentacji projektowej, a następnie robót budowlanych.

Opinie (252) 5 zablokowanych

  • MTM to zrobi za 500 milionów

    • 13 1

  • Gdynia to Sosnowiec północy. Wstydzę się tego miasta.

    • 42 2

  • Zauwazyłem pewną prawidłowość. Miasto walczy z parkującymi samochodami wymalowując fragmentarycznie czerwoną farbą niby drogę dla rowerów, ktora żadną drogą nie jest.
    Jest tak na ul. Powstań Chłopskich i Kostki Napierskiego w Redłowie obok biura paszportowego.
    Nonsens. Oderwane, fragmentaryczne czerwone pola w miejscach gdzie po prostu parkowały samochody.

    • 23 2

  • Ta estakada rowerowa w tym miejscu

    Pokazuje oderwanie od realiow gdynskiego UM

    • 36 3

  • Jak ?? (9)

    Sr*k. Ulicą Janka Wiśniewskiego. Jest pod estakadą. Z Morskiej chodnikiem do Hutniczej, z H. do Wiśniewskiego chodnikiem a dalej ulicą J. Wiśniewskiego pod estakadą. Wybudujta im własną estakadę za grube miliony a i tak pojadą inną drogą, zupełnie jak przy drogach rowerowych. Na Morskiej mają szeroką z jednej strony, ale cisną chodnikiem z drugiej. I co chwile dzwonek - a w terenie zabudowanym jest zakaz używania sygnałów dźwiękowych a w szczególności na pieszych. Ale jak się nie zna Kodeksu Drogowego...

    • 28 15

    • (2)

      Pokaż jak pokonujesz rowerem odcinek Hutnicza - Wiśniewskiego.

      • 12 1

      • (1)

        On pewnie nie potrafi jeździć na rowerze i to go boli

        • 9 0

        • Do diaska, może nie może przemieszczać się na rowerze?!

          • 1 0

    • (4)

      od kiedy w terenie zabudowanym jest zakaz używania sygnałów dźwiękowych? nie słyszałeś nigdy klaksonu w mieście?

      • 5 2

      • Dziennik ustaw Dz.U.2021.450 t.j. | Akt obowiązujący (3)

        Art. 29. - - Prawo o ruchu drogowym. Art. 29.
        1.
        Kierujący pojazdem może używać sygnału dźwiękowego lub świetlnego, w razie gdy zachodzi konieczność ostrzeżenia o niebezpieczeństwie.
        2.
        Zabrania się:
        1)
        nadużywania sygnału dźwiękowego lub świetlnego;
        2)
        używania sygnału dźwiękowego na obszarze zabudowanym, chyba że jest to konieczne w związku z bezpośrednim niebezpieczeństwem;
        3)
        ostrzegania światłami drogowymi w warunkach, w których może to spowodować oślepienie innych kierujących. Zakazane jest używanie sygnału dźwiękowego na obszarze zabudowanym (chyba że jest to konieczne w związku z bezpośrednim niebezpieczeństwem), a także jego nadużywanie, bądź używanie niezgodnie z przeznaczeniem.

        • 2 5

        • (2)

          no, czyli można, żeby np. ostrzec pieszego, który nagle zmienia kierunek jazdy :)

          • 5 1

          • (1)

            Pieszy na cchodniku moze sobie chodzic slalomem

            • 2 1

            • obowiazuje ruch prawostronny

              Formalnie i kulturowo.
              Ze wszystkimi konsekwencjami wlezienia "meduzy" przyklejonej do telefonu pod nogi innego pieszego.
              A juz szczytem "poszanowania" norm kulturowych jest przemieszczanie sie grupy cala szerokoscia chodnika.
              Rowerzysta ma prawo uzyc sygnalu dzwiekowego aby ostrzec pieszego przed nierozstropnym zachowaniem. I to w pieszego interesie.

              • 0 0

    • z Hutniczej na Janka??? przecież tam sa właśnie zasieki i skoki z rowerem na plecach aby jechac dalej

      • 4 0

  • (1)

    Jest remont torów, to można było zrobić tunel rowerowy !

    • 23 2

    • No, jakże to tak? Ludzi chciałbyś zepchnąć pod ziemię? Tunel powinien powstać, ale dla pociągów, a ludzie - rowerzyści bezkolizyjnie górą. Taki przecież jest teraz trend.

      • 5 1

  • Prezydent Gdyni i jego świta (2)

    Poziom zarządzania Gdynia przez przezydenta Szczurka najlepiej widać po stanie dróg naszego miasta.

    • 40 3

    • On nie ma poziomu

      Jest już poniżej poziomu zera.

      • 4 1

    • A likwidacja parkingów, żeby wiceprezydenci w ciszy i świeżym powietrzu wypili sobie kawkę w ogródku

      kawarnianym, nota bene tez opustoszalym, a seniorzy, o których niby się tak troszczą, doskakiwali czy czołgali się do szpitala czy przychodni zdrowia. Po tym widać stosunek waaaaadzy do gdynian. Po egoizmie i braku szacunku dla ludzi dotkniętych chorobami.

      • 2 0

  • To jest tak śmieszne że aż żałosne.

    Samochody ciężarowe z portu, samochody ciężarowe z steny i rowery

    • 20 8

  • 50 lat na a to czekam. 50 długich lat !!! (1)

    • 11 7

    • 50 lat czekać na ścieżkę rowerową na estakadzie, która tych 50 lat nie ma...wróżbita jakiś rowerowy chyba.

      • 1 2

  • Według prawa rowerzysta nie musi się stosować do znaku zakazu wjazdu i jechać drogą dla rowerów (19)

    jeśli uzna, że jest bezpieczniejszy na jezdni lub droga dla rowerów jest po drugiej stronie drogi w stosunku do kierunku jazdy lub nawierzchnia drogi dla rowerów zagraża jego bezpieczeństwu.

    • 18 53

    • Co to za prawo takie? (2)

      Podaj podstawę

      • 17 1

      • (1)

        Konwencja wiedenska, ktora reguluje co to ejst kierunek jazdy ta sama ktora 10
        Lat temu bronila nas za brak nozyczek w apteczkach gdy SIE jechalo do DE

        • 2 5

        • rząd pis wlaśnie podważa prymat ratyfikowanych umów
          nad ustawami

          a w praktyce, niewielu Krawęźników wie w ogóle o istnieniu KonWied...
          (jej ni mo w taryfikatorze)

          • 0 0

    • Co za bzdury! Podaj stosowny zapis w kodeksie drogowym.

      • 14 2

    • Gdyby nie istniał bardzo zły przepis nakazujący jazdy pod tych krzywych drogach dla rowerów (3)

      to może jakoś dałoby się jeździć rowerem po tym mieście jezdnią. Uważam, że wszędzie powinny być pasy rowerowe. Jednokierunkowe na skrajnym prawym pasie jezdni. To ułatwiło by życie wszystkim. Również kierowcom bo żaden rowerzysta nie byłby zmuszony jechać po chodniku czy po przejściach dla pieszych tak jak to jest teraz przy tej źle zaprojektowanej infrastrukturze. I nie byłoby żadnego "wyskakiwania przed maskę" na przejazdach rowerowych, które teraz są notorycznie zastawiane przez tych żałosnych kierowców którzy już nie potrafią się obejrzeć przez ramię.

      • 7 11

      • Pasy rowerowe to najgorsze rozwiązanie (2)

        Doświadczony rowerzysta radzi sobie na jezdni bez nich. Niedoświadczeni i tak jadą chodnikiem. Pasy rowerowe są dobre tylko dla kierowców.

        • 6 5

        • (1)

          więc równamy w dół do p..zd które nawet świętojańską zwężoną do granic i z ograniczeniem prędkości do granic boją się daje jazdy jezdnią i rozbijają się po chodnikach tak?Chłopie ja mam dosyć tych ścieżek na chodnikach to kompletny bezsens przykład Kartuska w Gdyni przy okazji przebudowy placu przed stacją kolejową jakiś mózg wymyślił ścieżynkę rowerową na wąskim chodniku w sąsiedztwie sklepów banków różnych miejsc gdzie kręci się mnóstwo ludzi i po co?Jezdnia gryzie?

          • 2 2

          • ścieżka na świętojańskiej to droga śmierci dla rowerzystów..wystarczy , że 2 trajtki się mijają i rower jest spychany

            na chodnik, wprost na ludzi

            • 6 3

    • (4)

      Jeżeli prędkość jest podwyższoną nie masz prawa pchać się na jezdnię

      • 12 6

      • co ma do tego prędkość?;)

        • 3 5

      • Nastepne de**** mozesz, ale mozesz tez chodnikiem, jak nie ma zakazu to wolno Ci jechac

        • 2 2

      • o kolejny specjalista wyjaśnij specjalisto dlaczego mogę się poruszać drogą na Władysławowo np albo do Koleczkowa tam są przecież podniesione ograniczenia z uwagi na teren niezabudowany domorosły filozofie zanim coś napiszesz poznaj stan prawny rowerzyści mogą się poruszać drogami gdzie limit prędkości może wynosić 100 km/h dwujezdniowa droga poza miastem

        • 3 0

      • masz prawo

        Ale w takim wlasnie przypadku masz rowniez prawo jechac chodnikem.

        • 2 0

    • A musi stosować się do sygnalizacji świetlnej? (1)

      Bo jak widzę po liczbie rowerzystów wjeżdżających na czerwonym to wnioskuję że nie

      • 4 2

      • poczytaj o Idaho Stop, choćby na wikipedii

        • 0 0

    • (3)

      Z bezpieczenstwem to g*** prawda, jak kolwiek by droga nie wygladala musisz ja jechac. Ale z tym kierunkiem jazdy to juz prawda, masz droge po drugiej stronie to nie musisz nia jechac, jednak na zakaz dalej wjechac Ci nie wolno

      • 2 1

      • (2)

        nie nie muszę nie muszę jechać drogą której stan zagraża zdrowiu lub życiu

        • 1 1

        • masz racje, nie musisz... (1)

          Ale musisz znalezc zgodna z przepisami alternatywe...

          • 0 1

          • musi to na Rusi

            alternatywą może być szeroki chodnik, o ile nie jest zastawiony parkującymi samochodami

            • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum