• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rowerzyści pojadą estakadą Kwiatkowskiego... po chodniku

Krzysztof Koprowski
26 września 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
  • Chodnik techniczny od ul. Hutniczej w stronę ul. Janka Wiśniewskiego.
  • Zablokowany chodnik techniczny na węźle z ul. Janka Wiśniewskiego.
  • W tym miejscu planowana jest budowa rampy zjazdowej na poziom gruntu.

Gdynia ponownie wraca do tematu budowy drogi rowerowej na estakadzie Kwiatkowskiego na odcinku Janka WiśniewskiegoMapka - MorskaMapka. Rowerzyści będą poruszali się tzw. chodnikiem technicznym. Powstanie też rampa zjazdowa sprowadzająca cyklistów na poziom gruntu.



W jaki sposób rowerzyści powinni pokonywać estakadę Kwiatkowskiego?

Inwestycja jest na etapie poszukiwania wykonawcy, który podejmie się przygotowania pełnej dokumentacji projektowej. Z tego powodu znane są jedynie główne założenia:
  • ruch rowerowy będzie odbywał się chodnikami technicznymi - nie przewiduje się wytyczenia pasów rowerowych w jezdni,
  • w rejonie ul. Janka Wiśniewskiego, gdzie chodnik techniczny kończy się obecnie barierką, powstanie rampa zjazdowa na poziom gruntu do istniejącej drogi rowerowej,
  • wspomniana rampa musi być realizowana jako niezależna konstrukcja, nieobciążająca konstrukcji estakady,
  • na całej długości przewidziano wymianę nawierzchni chodników technicznych,
  • należy podwyższyć lub wymienić bariery ochronne wzdłuż chodników technicznych,
  • na wysokości przystanku "Hutnicza - Estakada 01"Mapka droga rowerowa zostanie poprowadzona za wiatą, zaś przejazd przez pobliskie skrzyżowanie z ul. Hutniczą będzie wytyczony po stronie estakady.

Czytaj też:

120 dni na odbudowę Janka Wiśniewskiego



Planowana droga rowerowa poprowadzona zostanie chodnikiem technicznym bez ingerencji w jezdnię. Planowana droga rowerowa poprowadzona zostanie chodnikiem technicznym bez ingerencji w jezdnię.

Minimalna szerokość drogi rowerowej, nieco szerzej na rampie



Szerokość drogi rowerowej przy założeniu wykorzystania wyłącznie chodników technicznych bez ingerencji w jezdnię wyniesie ok. 2 m. To wprawdzie minimalna szerokość przewidziana prawem dla dwukierunkowych dróg rowerowych, lecz standardem stosowanym od lat w Trójmieście jest szerokość od 2,5 do nawet 3,5 m (np. al. Adamowicza w GdańskuMapka).

Nieco szersza będzie natomiast rampa zjazdowa - tutaj projektantowi narzucono minimalną szerokość 2,5 m przy maksymalnym spadku 5 proc., co można porównać do pochylenia trasy tramwajowej na al. Havla w GdańskuMapka, obok której jest poprowadzona także droga rowerowa.

Chodnik techniczny na zjeździe do ul. Hutniczej. Rowerzyści będą musieli zachować tutaj szczególną ostrożność ze względu na różnice prędkości podczas wymijania. Chodnik techniczny na zjeździe do ul. Hutniczej. Rowerzyści będą musieli zachować tutaj szczególną ostrożność ze względu na różnice prędkości podczas wymijania.

Szczególnie ważne połączenie rowerowe dla dzielnic północnych



Budowa drogi rowerowej pozwoli wreszcie na swobodny przejazd z północnych dzielnic Gdyni do ul. Morskiej. Obecnie ruch rowerowy i pieszy jest niemożliwy na odcinku Janka Wiśniewskiego - Hutnicza, co zmusza do skrajnie niebezpiecznego pokonywania rozbudowanego zespołu torów, którymi poruszają się pociągi towarowe (na mapach satelitarnych widoczna jest wyraźnie wydeptana ścieżkaMapka).

Odcinek Janka Wiśniewskiego - Unruga możliwy jest natomiast do pokonania dzięki powstałej ponad dziewięć lat temu estakadzie rowerowejMapka. Co ciekawe, wówczas urzędnicy przekonywali, że równoległa konstrukcja tylko dla jednośladów to jedyne bezpieczne rozwiązanie, choć na tym odcinku istnieją "niezaślepione" obustronne chodniki techniczne, przez co przejazd estakadą Kwiatkowskiego nie nastręczał większych problemów (ruch pieszych jest tutaj niewielki).

Czytaj artykuł z 2012 r.:

Droga na "nie", czyli zdublowana estakada już prawie gotowa



  • Przystanek Hutnicza - Estakada 01, który rowerzyści będą omijali za wiatą (po prawej).
  • Przystanek Hutnicza - Estakada 01, który rowerzyści będą omijali za wiatą (po prawej).

Drugie podejście do wyłonienia wykonawcy dokumentacji



- Nowe połączenie rowerowe z północnymi dzielnicami naszego miasta to ważna inwestycja w infrastrukturę rowerową Gdyni. Aby usprawnić komunikację rowerową po mieście, stale rozbudowujemy, a także planujemy sieć dróg dla jednośladów, to istotny element zrównoważonego transportu. Mam nadzieję, że uda nam się sprawnie wyłonić projektanta dla tej inwestycji - podkreśla Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.
Użycie słowa "nadzieja" w wypowiedzi wiceprezydenta nie jest przypadkowe. To już drugie podejście do zaprojektowania drogi rowerowej w tym miejscu.

W ubiegłym roku w ogłoszonym przetargu na to samo zadanie wpłynęła tylko jedna oferta na kwotę ok. 789 tys. zł. Złożyło ją konsorcjum firm z liderem Biuro Inżynierskie Damart ze Szczecina wraz z gdańskimi partnerami Pont-Projekt i Optem.

Miasto na ten cel planowało wydać jednak nie więcej niż ok. 398 tys. zł, więc całe postępowanie zostało unieważnione.

  • Jeszcze przed budową estakady rowerowej wskazywano na pilniejszą potrzebę budowy bezpiecznego przejazdu między ulicami Janka Wiśniewskiego a Hutniczą. Dopiero teraz materializują się te postulaty.
  • Niebezpieczne przejście przez tory kolejowe to jedyna możliwość pokonania odcinka Janka Wiśniewskiego - Hutnicza. Obecnie infrastruktura kolejowa jest w tym miejscu modernizowana, ale nadal bez żadnych ułatwień dla pieszych i rowerzystów.
  • Wydeptana ścieżka przez tory kolejowe od ul. Janka Wiśniewskiego do Hutniczej.

Trzy kryteria wyboru wykonawcy, 50 tygodni na realizację



Czy tym razem nie będzie trudności z wyłonieniem wykonawcy? Dowiemy się o tym za kilka tygodni. O wyborze decydować będą kryteria identyczne jak w pierwszym postępowaniu:
  • najniższa cena (60 proc.),
  • kwalifikacje i doświadczenie projektantów (30 proc.),
  • deklarowany termin wykonania zamówienia (10 proc.; maksymalnie 50 tygodni od podpisania umowy).

Prace budowlane mogą zatem rozpocząć się najwcześniej na przełomie 2022/2023 r., o ile uda się zagwarantować finansowanie i wyłonić bez problemu wykonawcę dokumentacji projektowej, a następnie robót budowlanych.

Opinie (252) 5 zablokowanych

  • Powiem tak: Gdynia miastem dla rowerzystow. (2)

    Reszta won.

    • 4 2

    • jak na razie realizowana była przez wiele lat wizja Gdyni dla kierowców samochodów

      mało kto zdawał sobie sprawę, że nadmiar samochodów to główne źródło utrapień kierowców. Całe szczęście kierunek przesuwania granicy kompromisu się zmienia: powoli ale konsekwentnie, z korzyścią dla wszystkich.

      • 0 0

    • takich teoretycznych...

      Urzedowych...
      Na codzien widza miasto z okien sluzbowego samochodu...

      • 1 1

  • A Gdynia wybiera co roku Szurka... (9)

    • 61 8

    • (4)

      To chyba jakaś fantasmagoria bo nie wierzę że wszyscy gdynianie są zadowoleni z tej dewastacji miasta.

      • 18 3

      • nikt nie dewastuje miasta (3)

        • 2 12

        • miasto dewastuje bezrefleksyjne budowanie kolejnych miejsc do parkowania samochodów za darmo (1)

          oraz inne nieprzemyślane inwestycje w infrastrukturę drogową, nie uwzględniającą potrzeb mieszkańców chcących poruszać się pieszo, rowerem lub hulajnogą.

          • 0 4

          • samochodoza minusuje: normalka

            • 0 0

        • Szczur dewastuje

          Szczur dewastuje to miasto. Jest szkodnikiem i miejskie pieniądze marnotrawi. Powinien za to posiedzieć. Ostatnio za 100 tys postawili koślawe drzewka i donice na zlikwidowanym parkingu pod teatrem a ul. Morska na wysokości Uniwerka jest pokoślawiona i dziurawa jak ser. To jest właśnie dewastacja miasta.

          • 9 3

    • To tak samo jak...

      Polacy wybierają PiS. Ot statystyki jedno, a rzeczywistość to drugoe.

      • 0 0

    • Gdyby tylko (2)

      Wybory były co rok...

      • 5 2

      • To co rok wybieraliby szczura

        No i na organizację wyborów poszlaby masa kasy dla szczurzej ekipy wstawionej w komisjach po znajomości.

        • 1 2

      • wtedy dopiero byłby chaos

        żadna inwestycja by nie przeszła, a jeśli już, to nikt za nią odpowiedzialności by nie wziął i mielibyśmy marazm, stagnacje

        • 2 0

  • Zaraz trykociarze zaczną marudzić (2)

    Że nawierzchnia nie z diamentów, że nie ma "guzów" z nierdzewki, że nie ma niewolników liśćmi palmy generujących bryzę, że nie ma punktu sprzedaży maści na obtarcia moszny. Po co dla tych roszczeniowców kolejną rzecz robić?

    • 3 2

    • Masz rację. Drogi rowerowe są niepotrzebne i tylko utrudniają komunikację rowerową. Mam już tyle lat że doskonale pamiętam jak nie było dróg rowerowych a rower traktowany był jak każdy inny pojazd. I komu to przeszkadzało?

      • 2 0

    • masz rację czubie trzeba było zrobić w 1998 jak budowali ten odcinek estakady jakim czubem musiał być człowiek który postawił barierkę w poprzek chodnika mogli od razu przy hutniczej to zagrodzić żeby nikt nie szedł pod tę górę bez potrzeby

      • 3 0

  • Gdynia z miasta stała się wsią. Dziękujemy Szczurek i Łucyk. Musieliście się dużo napracować aby zdegradować to miasto.

    • 3 0

  • (4)

    Nie rozumiem jednego, od kupy lat trzeba było jeździć naokoło kiedy był dostępny chodnik techniczny? Czemu ten chodnik przez tyle lat nie mógł być użytkowany dla pieszych i rowerzystów. Po prostu nie rozumiem tego idio.tyzmu. Teraz da się? Tyle lat k... nad tym myśleli?

    • 7 1

    • bo urzędnk to stan umysłu. Rządzi i wydaje nasze pieniądze ale nie odpowiada za nic.

      Jak długo tak będzie będą przekręty w urzędach inieudacznicy - urzędnicy będą się trzymali koryta jak świnia żarcia.

      • 2 0

    • (1)

      bo w urzędzie miasta jest beton i to zbrojony pamiętam budowę tego odcinka estakady to był 1997/1998 r rządziła ekipa Cegielskiej potem szczurka w 1999 r pamiętam że część autobusów puszczono od razu górą z pominięciem Gołębiej i Terminala Kontenerowego czy wtedy nikt nie pomyślał jak mają się dostać piesi czy rowerzyści z Hutniczej do Wiśniewskiego?Przecież to jest zaledwie 400-500m wybudowali estakady z 6 pasami a dla pieszych ślepy chodnik z barierą w poprzek a jak do tej bariery dojdziesz to brakuje ci dosłownie 150m zjazdowego ślimaka by znaleźć się na poziomie gruntu

      • 3 1

      • chodnik jest slepy chyba od uruchomienia lesnego odcinka

        I/lub pojawienia sie na estakadzie zakazu ruchu dla rowerow.
        Wczesniej jezdzilem tam rowerem, rowniez wykorzystujac chodnik techniczny...

        • 2 0

    • szybkie, latwe rozwiazania spod hasla "proste!!!"

      Zaheftowalo sie przejscie i problem z pomineciem chodnika na slimaku z glowy.
      Nie bedzie sie swolocz paletac i sprawa zalatwiona. Nikt nie wlezie pod kola... A ze klopot?! How cares?!!
      To ludzie przestali chodzic i wiedza o potencjalnym rozwiazaniu zaginela...

      • 0 1

  • Gdynia ma pilniejsze i ważniejsze problemy do rozwiązanie niż rowerki !!! , mianowicie (1)

    jak długo jeszcze niejaki kucyk będzie czynił i dewastował Miasto , kiedy zostanie w końcu przegoniony ? , im dłużej trwa jego byt na stanowisku wicka , tym gorzej dla Gdyni i jej Mieszkańców !

    • 11 2

    • Trudno w Gdyni znaleźć ważniejsze problemy niż problemy komunikacyjne

      Poprawa warunków korzystania z rowerów to ważny element całej układanki transportowej miasta

      • 1 0

  • Gdynio, jakas ty brzydka. (1)

    • 3 1

    • Widok Gdyni o poranku na przełomie czerwca i lipca to jeden z najlepszych widoków w życiu

      Można to stwierdzić płynąc od strony Helu po Zatoce Gdańskiej - warto się tam kiedyś wybrać o świcie na wypożyczonym jachcie.

      • 0 0

  • Patologia gdyńska (8)

    Wypowiem się, bo trochę dotyczy mnie ten temat. Do pracy dojeżdżam rowerem, z Unruga przy bileciku do Hutniczej przy radmorze. Czyli zamiast 1,5km wzdłuż estakady jeżdzę 6km przez pucka. Jeżeli chodzi o tę pseudo estakadę dla rowerów to największa wtopa jaka została tam zrealizowana, kosztowało to 3mln zł z tego co pamiętam, mimo to że ten odcinek można pokonać z dwóch stron estakady, a teraz dają 400tyś na coś co jest bardziej potrzebne

    • 11 0

    • Kiedzy urzędnicy będą odpowiadać za swoje id iotyczne decyzje i niegospodarność?

      Kiedy Łucykiem i Szczurkiem zainteresuje się prokuratura???

      • 0 0

    • (1)

      zdublowana estakada kosztowała ponad 10 mln zł co na tamte pieniądze było sporo więcej niż obecnie

      • 1 0

      • Kto bogatemu zabroni.

        • 1 1

    • Dla prawdziwego rowerzysty 6km to jest dopiero sprawdzenie czy ciśnienie w oponach jest odpowiednie (2)

      Ja mam szosówkę wartą więcej niż 90% blachoszrotów na drodze, więc to oni powinni mi zjeżdżać z drogi i najczęściej tak robią.
      Czasami znajdzie jakiś d**il pouczający mnie, że nie mam prawa jechać środkiem pasa, ale filmik z mojej kamerki wysłany na komendę szybko robi z takiego delikwenta bankruta mandatowego.

      • 1 9

      • wiesz chłopie w niedzielę to może i tak samochodem z Obłuża też jedź Czernickiego potem przez Kosakowo Dębogórze Kazimierz i Rumię żeby dojechać na Leszczynki

        • 2 0

      • Tak, tak

        I wtedy się obudziłeś.

        • 7 1

    • (1)

      Też dojeżdżam rowerem do pracy. Ale ponieważ lubię jeździć to zawsze wybieram dłuższą drogę.

      • 1 2

      • Możliwe, bo nie raz też tak robię, ale jak mieszkasz na 5 piętrze wieżowca, to nie idziesz najpierw na 10.

        • 4 0

  • super, ale ten podjazd od Terminala do Unruga widoczny na ostatniej serii zdjęć (4)

    ten kto ten podjazd zaprojektował był bradziej odjechany i oderwany od rzeczywistości, tego podjazdu nie jestem w stanie pokonać to podjazd pokonuje mnie, i albo okupić to bólem mięśni i zadyszką albo skorzystać z chodnika który jest przyległy do jezdniu który jest duzo niższy , bardziej przyjazny dla uzykownika, ile to kasy musiało kosztowac żeby budowować tą ścieżkę na odzielnych filarach miast dobudować poszerzyć istniejący chodnik, az serce boli, no tak ale wykonawca mniej by zarobił chyba o biznes a nie o uzytczność i przydatność dla uzytkownika tu chodzi

    • 9 3

    • (2)

      Pretensje proszę kierować do siebie. Ten podjazd nie jest ani ostry ani długi.

      • 1 1

      • (1)

        jest bardziej stromy dzbanie niż estakada samochodowa

        • 0 0

        • Być może, ale dalej nie czyni to go stromym czy trudnym do podjechania.

          • 0 0

    • Dobra masz kondyche

      • 1 0

  • Nie wiem w czym problem (4)

    Zrobic na calej dlugosci po jednej i po drugiej stronie estakade dla rowerow czesciowo doczepiona do istniejacej estakady a czesciowo na filarach gdzie przy zjazdach i podjazdach puscic pod spodem i znow do gory...

    • 3 1

    • Masz chłopie fantazję. (3)

      Wiesz jakie są koszty takiej inwestycji? Nie mówiąc już o tym czy estakada wytrzyma dodatkowe obciążenia.

      • 2 1

      • Fajnie masz..koszty inwestycji sa

        Dla Ciebie wazniejsze niz zdrowie i bezpieczenstwo czlowieka...grubo chyba nigdy nie jechales sory nie szedles z rowerem na plecach przez 22 szyny lub 11 torow w piachu i ostrych kamieniach ale inwestycje i kasa dla Ciebie wazniejsza...

        • 2 0

      • (1)

        koszty?Trzeba było myśleć 23 lata temu kiedy to było budowane jak ciężkim id..tą musiał być człowiek który zastawił te chodniki techniczne barierkami?No kim musiał być ten bedennie głupi id..ta?

        • 0 0

        • to nie i**ota

          Tylko typowy przedstawiciel gatunku zamieszkujacego magistrat.
          Podstawa wszelkich dzialan, to zakaz!
          Jest problem, postawic zakaz. Nie ma problemu. Lata zajelo drogowcom aby zmienili metode naprawiania nawierzchni polegajaca na obnizaniu dopuszczalnej predkosci...

          • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024 (1 opinia)

(1 opinia)
220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum