• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rowerzyści pojadą estakadą Kwiatkowskiego... po chodniku

Krzysztof Koprowski
26 września 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
  • Chodnik techniczny od ul. Hutniczej w stronę ul. Janka Wiśniewskiego.
  • Zablokowany chodnik techniczny na węźle z ul. Janka Wiśniewskiego.
  • W tym miejscu planowana jest budowa rampy zjazdowej na poziom gruntu.

Gdynia ponownie wraca do tematu budowy drogi rowerowej na estakadzie Kwiatkowskiego na odcinku Janka WiśniewskiegoMapka - MorskaMapka. Rowerzyści będą poruszali się tzw. chodnikiem technicznym. Powstanie też rampa zjazdowa sprowadzająca cyklistów na poziom gruntu.



W jaki sposób rowerzyści powinni pokonywać estakadę Kwiatkowskiego?

Inwestycja jest na etapie poszukiwania wykonawcy, który podejmie się przygotowania pełnej dokumentacji projektowej. Z tego powodu znane są jedynie główne założenia:
  • ruch rowerowy będzie odbywał się chodnikami technicznymi - nie przewiduje się wytyczenia pasów rowerowych w jezdni,
  • w rejonie ul. Janka Wiśniewskiego, gdzie chodnik techniczny kończy się obecnie barierką, powstanie rampa zjazdowa na poziom gruntu do istniejącej drogi rowerowej,
  • wspomniana rampa musi być realizowana jako niezależna konstrukcja, nieobciążająca konstrukcji estakady,
  • na całej długości przewidziano wymianę nawierzchni chodników technicznych,
  • należy podwyższyć lub wymienić bariery ochronne wzdłuż chodników technicznych,
  • na wysokości przystanku "Hutnicza - Estakada 01"Mapka droga rowerowa zostanie poprowadzona za wiatą, zaś przejazd przez pobliskie skrzyżowanie z ul. Hutniczą będzie wytyczony po stronie estakady.

Czytaj też:

120 dni na odbudowę Janka Wiśniewskiego



Planowana droga rowerowa poprowadzona zostanie chodnikiem technicznym bez ingerencji w jezdnię. Planowana droga rowerowa poprowadzona zostanie chodnikiem technicznym bez ingerencji w jezdnię.

Minimalna szerokość drogi rowerowej, nieco szerzej na rampie



Szerokość drogi rowerowej przy założeniu wykorzystania wyłącznie chodników technicznych bez ingerencji w jezdnię wyniesie ok. 2 m. To wprawdzie minimalna szerokość przewidziana prawem dla dwukierunkowych dróg rowerowych, lecz standardem stosowanym od lat w Trójmieście jest szerokość od 2,5 do nawet 3,5 m (np. al. Adamowicza w GdańskuMapka).

Nieco szersza będzie natomiast rampa zjazdowa - tutaj projektantowi narzucono minimalną szerokość 2,5 m przy maksymalnym spadku 5 proc., co można porównać do pochylenia trasy tramwajowej na al. Havla w GdańskuMapka, obok której jest poprowadzona także droga rowerowa.

Chodnik techniczny na zjeździe do ul. Hutniczej. Rowerzyści będą musieli zachować tutaj szczególną ostrożność ze względu na różnice prędkości podczas wymijania. Chodnik techniczny na zjeździe do ul. Hutniczej. Rowerzyści będą musieli zachować tutaj szczególną ostrożność ze względu na różnice prędkości podczas wymijania.

Szczególnie ważne połączenie rowerowe dla dzielnic północnych



Budowa drogi rowerowej pozwoli wreszcie na swobodny przejazd z północnych dzielnic Gdyni do ul. Morskiej. Obecnie ruch rowerowy i pieszy jest niemożliwy na odcinku Janka Wiśniewskiego - Hutnicza, co zmusza do skrajnie niebezpiecznego pokonywania rozbudowanego zespołu torów, którymi poruszają się pociągi towarowe (na mapach satelitarnych widoczna jest wyraźnie wydeptana ścieżkaMapka).

Odcinek Janka Wiśniewskiego - Unruga możliwy jest natomiast do pokonania dzięki powstałej ponad dziewięć lat temu estakadzie rowerowejMapka. Co ciekawe, wówczas urzędnicy przekonywali, że równoległa konstrukcja tylko dla jednośladów to jedyne bezpieczne rozwiązanie, choć na tym odcinku istnieją "niezaślepione" obustronne chodniki techniczne, przez co przejazd estakadą Kwiatkowskiego nie nastręczał większych problemów (ruch pieszych jest tutaj niewielki).

Czytaj artykuł z 2012 r.:

Droga na "nie", czyli zdublowana estakada już prawie gotowa



  • Przystanek Hutnicza - Estakada 01, który rowerzyści będą omijali za wiatą (po prawej).
  • Przystanek Hutnicza - Estakada 01, który rowerzyści będą omijali za wiatą (po prawej).

Drugie podejście do wyłonienia wykonawcy dokumentacji



- Nowe połączenie rowerowe z północnymi dzielnicami naszego miasta to ważna inwestycja w infrastrukturę rowerową Gdyni. Aby usprawnić komunikację rowerową po mieście, stale rozbudowujemy, a także planujemy sieć dróg dla jednośladów, to istotny element zrównoważonego transportu. Mam nadzieję, że uda nam się sprawnie wyłonić projektanta dla tej inwestycji - podkreśla Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.
Użycie słowa "nadzieja" w wypowiedzi wiceprezydenta nie jest przypadkowe. To już drugie podejście do zaprojektowania drogi rowerowej w tym miejscu.

W ubiegłym roku w ogłoszonym przetargu na to samo zadanie wpłynęła tylko jedna oferta na kwotę ok. 789 tys. zł. Złożyło ją konsorcjum firm z liderem Biuro Inżynierskie Damart ze Szczecina wraz z gdańskimi partnerami Pont-Projekt i Optem.

Miasto na ten cel planowało wydać jednak nie więcej niż ok. 398 tys. zł, więc całe postępowanie zostało unieważnione.

  • Jeszcze przed budową estakady rowerowej wskazywano na pilniejszą potrzebę budowy bezpiecznego przejazdu między ulicami Janka Wiśniewskiego a Hutniczą. Dopiero teraz materializują się te postulaty.
  • Niebezpieczne przejście przez tory kolejowe to jedyna możliwość pokonania odcinka Janka Wiśniewskiego - Hutnicza. Obecnie infrastruktura kolejowa jest w tym miejscu modernizowana, ale nadal bez żadnych ułatwień dla pieszych i rowerzystów.
  • Wydeptana ścieżka przez tory kolejowe od ul. Janka Wiśniewskiego do Hutniczej.

Trzy kryteria wyboru wykonawcy, 50 tygodni na realizację



Czy tym razem nie będzie trudności z wyłonieniem wykonawcy? Dowiemy się o tym za kilka tygodni. O wyborze decydować będą kryteria identyczne jak w pierwszym postępowaniu:
  • najniższa cena (60 proc.),
  • kwalifikacje i doświadczenie projektantów (30 proc.),
  • deklarowany termin wykonania zamówienia (10 proc.; maksymalnie 50 tygodni od podpisania umowy).

Prace budowlane mogą zatem rozpocząć się najwcześniej na przełomie 2022/2023 r., o ile uda się zagwarantować finansowanie i wyłonić bez problemu wykonawcę dokumentacji projektowej, a następnie robót budowlanych.

Opinie (252) 5 zablokowanych

  • Jak ?? (9)

    Sr*k. Ulicą Janka Wiśniewskiego. Jest pod estakadą. Z Morskiej chodnikiem do Hutniczej, z H. do Wiśniewskiego chodnikiem a dalej ulicą J. Wiśniewskiego pod estakadą. Wybudujta im własną estakadę za grube miliony a i tak pojadą inną drogą, zupełnie jak przy drogach rowerowych. Na Morskiej mają szeroką z jednej strony, ale cisną chodnikiem z drugiej. I co chwile dzwonek - a w terenie zabudowanym jest zakaz używania sygnałów dźwiękowych a w szczególności na pieszych. Ale jak się nie zna Kodeksu Drogowego...

    • 28 15

    • (4)

      od kiedy w terenie zabudowanym jest zakaz używania sygnałów dźwiękowych? nie słyszałeś nigdy klaksonu w mieście?

      • 5 2

      • Dziennik ustaw Dz.U.2021.450 t.j. | Akt obowiązujący (3)

        Art. 29. - - Prawo o ruchu drogowym. Art. 29.
        1.
        Kierujący pojazdem może używać sygnału dźwiękowego lub świetlnego, w razie gdy zachodzi konieczność ostrzeżenia o niebezpieczeństwie.
        2.
        Zabrania się:
        1)
        nadużywania sygnału dźwiękowego lub świetlnego;
        2)
        używania sygnału dźwiękowego na obszarze zabudowanym, chyba że jest to konieczne w związku z bezpośrednim niebezpieczeństwem;
        3)
        ostrzegania światłami drogowymi w warunkach, w których może to spowodować oślepienie innych kierujących. Zakazane jest używanie sygnału dźwiękowego na obszarze zabudowanym (chyba że jest to konieczne w związku z bezpośrednim niebezpieczeństwem), a także jego nadużywanie, bądź używanie niezgodnie z przeznaczeniem.

        • 2 5

        • (2)

          no, czyli można, żeby np. ostrzec pieszego, który nagle zmienia kierunek jazdy :)

          • 5 1

          • (1)

            Pieszy na cchodniku moze sobie chodzic slalomem

            • 2 1

            • obowiazuje ruch prawostronny

              Formalnie i kulturowo.
              Ze wszystkimi konsekwencjami wlezienia "meduzy" przyklejonej do telefonu pod nogi innego pieszego.
              A juz szczytem "poszanowania" norm kulturowych jest przemieszczanie sie grupy cala szerokoscia chodnika.
              Rowerzysta ma prawo uzyc sygnalu dzwiekowego aby ostrzec pieszego przed nierozstropnym zachowaniem. I to w pieszego interesie.

              • 0 0

    • (2)

      Pokaż jak pokonujesz rowerem odcinek Hutnicza - Wiśniewskiego.

      • 12 1

      • (1)

        On pewnie nie potrafi jeździć na rowerze i to go boli

        • 9 0

        • Do diaska, może nie może przemieszczać się na rowerze?!

          • 1 0

    • z Hutniczej na Janka??? przecież tam sa właśnie zasieki i skoki z rowerem na plecach aby jechac dalej

      • 4 0

  • Gdynia- trzeci świat a nawet czwarty (1)

    Gdynia- trzeci świat a nawet czwarty...
    To miasto się nie rozwija od lat, Szczurek doprowadza tu do ruiny... wydawane miliony w błoto...
    Zajmijcie się w końcu infrastrukturą tego miasta i nie wycinajcie lasów...

    • 7 1

    • Ukraińskich

      • 0 0

  • a po co to?????

    • 2 1

  • Bida z nędzą w tej Gdyni (2)

    Jak były pieniądze, to szły na fajerwerki, a teraz to nie ma już na nic...

    • 11 1

    • Potem przyszła pandemia, nie sposób było sprowadzić Marylę czy w masce chwalić się w TVP3 (1)

      i cały ten bajzel ujrzal światło dzienne

      • 2 1

      • kowid był w 2021r a oni do 20 lat nie byli w stanie niczego zbudowac czy trwale wyremontować

        nawet ulubione zajęcie kucyka czyli malowanie ulic sie starło. bo jakośc farny taka jak i jego umiejętności zarządzania

        • 3 0

  • Trójmiasto nadal jest zasciankiem komunikacyjnym obecnie nie tylko w europie ale juz nawet i w Polsce! (4)

    Infrastruktura rowerowa powinna byc priorytetem !! To najlepsza najzdrowsza gałeź komunikacyjna miasta i najmniej kosztowna!!

    • 4 4

    • Ciekawość mnie rozpiera, dlaczego to wlaśnie w Gdyni powstał pierwszy klub seniora? (1)

      Dlaczego powstało ich więcej? Skąd pomysł na bale seniorów, Uniwersytety III wieku? Wycieczki dla seniorów? Czyżby przybyło gdynian po sześćdziesiątym roku życia? Skąd te tłumy u ortopedy czy neurologa o laskach, chodzikach i na wózkach? Czy dla nich infrastruktura rowerowa ma być priorytetem? Zwazywszy brak parkingu pod szpitalem Vincenta a Paulo, zwanym przez gdynian i slużby sanitarne "szpitalem mięsnym", tak sądzą ci z młodszych i, nastawiownych egoistycznie do bliźnich, włodarze, którzy po swojemu organizują życie uliczne seniorom, nad ktorymi. o ironio!, sprawują pieczę. A może. młody zuchu na rowerze, więcej chrześcijańskiego i nie tylko przesłania: "Kochaj bliżniego swego, jak siebie samego"? A nie iść po trupach?

      • 3 0

      • kluby dla seniora bo//kasa z UE była do wzięcia na takie

        projekty a że w Gdyni tylko dla seniorów samodzielnych bo o reszcie Gdynia zapomniała, to już inna inszość.

        • 1 1

    • jakoś orędownicy rowerów, prezydenci i ZŻT ze swoimi przejazdami rowerami po 3 mieście

      jeżdżą do pracy...samochodami, ilość urzędniczych parkingów też rośnie, to my na rowerach z babcia na ramie a oni samochodami???

      • 4 1

    • W Trójmieście jest najwyższa skłonność do korzystania z SKM

      więc nie pisz bzdur tylko poprzyj rozwój systemów rower+ kolej

      • 0 0

  • Wow cóż za rozmach (9)

    Ta potężna inwestycja jest bardzo ważna dla dzielnic polnocnych. Poziom rozwoju Gdyni jest tragiczny. Ktoś kto widział trochę świata czytając te koślawe newsy z życia Gdyni może nie uwierzyć że to się dzieje naprawdę. Ta inwestycja pewnie będzie kosztować z 1 mln. Szczurze odejdź bo wszyscy mają cie dosc szkodniku.

    • 65 8

    • wole szczura niż horałę (7)

      PiSakom nawet zdrowe jak koń klacze padają ...

      • 4 9

      • dobry zlodziej... (3)

        bo swoj...?
        Ze stolu skapnie?

        • 5 2

        • to takie iście poPiSowe myślenie - "nasi kradną ale i rozdają co nie swoje+ i to jest OK." (2)

          2015r. - Wystarczy nie kraść
          2017r. - Oni kradli więcej
          2019r. - Oni też kradli

          • 3 1

          • POdejście Wojtkowe (1)

            2015 nic nie robię
            2017 nic nie robię
            2019 nic nie robię ... i poskarżę się, że Horała coś obiecał

            ludzie wy w temacie Wojtka działacie jak sekta, pod jakimś guru

            • 4 1

            • Cofnij się o 23 lata, bo tyle ten człowiek sprawuje władzę.

              • 3 0

      • JA też wolę Kiepurę od starego Boryny. Horała tu nie wróci. Po co o nim napomykać?

        • 3 0

      • z tego co wiem prom z Gdyni pływa do Karlskrony, a nie Sztokholmu (1)

        a Gdynianie mają syndrom sztokholmski z tym Szczurem, wybierają go choć on ich systematycznie upokarza lub utula w swojej beznadziejności

        • 3 0

        • Od Nowego Roku beda plywac do sztokholmu

          • 0 0

    • To jedź w świat i nie zawracaj głowy, malkontencie!

      • 1 0

  • (3)

    kiedy pojadę drogą rowerową od kwiatkowskiego do rumii wzdłuż ul. hutniczej

    • 9 2

    • Jutro (1)

      • 2 0

      • Pojutrze, za rok, czyli nigdy

        • 0 0

    • Oby nigdy. Teraz można normalnie ulicą jechać. Drogi rowerowe to najgorsza rzecz jaka powstała.

      • 0 1

  • Dobrze PiS zrobił że po dwóch kadencjach wypad z urzędu Prezydenta Miasta (2)

    Nasz Pan Betonowy WOjtek wykonuje tylko te inwestycje gdzie może "przytulić" coś dla siebie. Kreatura podła nie gospodarz,

    • 25 1

    • Też pochwalam (1)

      W Gdyni to co dziadki wyprawiają wybierając tą małpę na prezydenta przechodzi ludzkie pojęcie. 70% poparcia. Gdyby ktoś czytał statystyki a później zobaczył zapyziałe ulice Gdyni to nie uwierzyłby ze szczura wybierają zdrowi psychicznie ludzie.

      • 7 1

      • Dziadki czytją tylko Ratusz. A tam sama apologia. Że pięknie, że rośnie w siłę, a ludziom żyje się lepiej

        • 3 0

  • Rowerzysta nie musi nic. Nie musi mieć kasku (10)

    numeru rejestracyjnego pojazdu . Jest anonimowy a także uprzywilejowany jak krowa w Indiach.

    • 20 16

    • W Holandii moze i tak (6)

      w polsce świętymi krowami są kierowcy. jeżdżą jak chcą. parkują jak chcą. są bezkarni i mimo że zajmują 90% przestrzeni miejskiej ciągle im mało i mało. No idlaczego kierowca nie musi jezdzic w kasku? skandal. Jak rowerzysta powinien to i tym bardziej kierowca powinien jeździć w kasku.

      • 14 8

      • Sytuacja jest dokladnie odwrotna.

        Samochód z chlebem do piekarni Lipińskiego na Starowiejskiej zaparkował ( na chwilę) tylnymi kolami na miejscu dla inwalidy, bo nie było dla niego miejsca. Przybyła policja i kazala kierowcy dostawczaka wycofać się TYŁEM w ul. Zygmunta Augusta. Poneważ nie jest to latwy manewr wycofać się z wąskiej Starowiejskiej w nieszeroką Zygmunta A. zrobil się dziki korek, który trwał chyba z 45 minut, czyli więcej niż by trwało dostarczenie pieczywa do sklepu.

        • 1 0

      • (4)

        Skoro rowerzysta może podwozić swój pojazd komunikacją miejską to kierowca także?

        • 4 5

        • Proszę bardzo. Nie widzę przeszkód. Daj znać kiedy będziesz wnosił samochód do autobusu. Chętnie popatrzę.

          • 1 0

        • jezeli jest taka możliwośc techniczna oraz zapotrzebowanie to czemu nie?

          • 2 1

        • Gdzieś ty się wyuczył na takiego bedila? (1)

          • 2 2

          • Na ścieżce rowerowej która powstała po rozebraniu linii kolejowej dla wszystkowerów by mogli sobie pojeździć

            • 3 2

    • Dokładnie. Może pruć tam, gdzie nie ma ścieżki rowerowej, vide Kielecka. Po pieszych przy Batorym

      Obok ściezki rowerowej na Morskiej.

      • 1 0

    • no nie musi miec kasku bo nie jest motocyklistą nie musi mieć rejestracji bo nikt w europie nie musi tak to boli?

      • 1 0

    • A co to, o kaskach było w Starym Testamencie, czy co?

      • 1 2

  • czyli 2024 dopiero... haha

    Gdynia i jej inwestycje planowane...
    lepiej wydawać miliony na lotniska, farby i festiwale...
    a ch.. z infrastrukturą

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024 (1 opinia)

(1 opinia)
220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum