• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rowerzyści pojadą estakadą Kwiatkowskiego... po chodniku

Krzysztof Koprowski
26 września 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
  • Chodnik techniczny od ul. Hutniczej w stronę ul. Janka Wiśniewskiego.
  • Zablokowany chodnik techniczny na węźle z ul. Janka Wiśniewskiego.
  • W tym miejscu planowana jest budowa rampy zjazdowej na poziom gruntu.

Gdynia ponownie wraca do tematu budowy drogi rowerowej na estakadzie Kwiatkowskiego na odcinku Janka WiśniewskiegoMapka - MorskaMapka. Rowerzyści będą poruszali się tzw. chodnikiem technicznym. Powstanie też rampa zjazdowa sprowadzająca cyklistów na poziom gruntu.



W jaki sposób rowerzyści powinni pokonywać estakadę Kwiatkowskiego?

Inwestycja jest na etapie poszukiwania wykonawcy, który podejmie się przygotowania pełnej dokumentacji projektowej. Z tego powodu znane są jedynie główne założenia:
  • ruch rowerowy będzie odbywał się chodnikami technicznymi - nie przewiduje się wytyczenia pasów rowerowych w jezdni,
  • w rejonie ul. Janka Wiśniewskiego, gdzie chodnik techniczny kończy się obecnie barierką, powstanie rampa zjazdowa na poziom gruntu do istniejącej drogi rowerowej,
  • wspomniana rampa musi być realizowana jako niezależna konstrukcja, nieobciążająca konstrukcji estakady,
  • na całej długości przewidziano wymianę nawierzchni chodników technicznych,
  • należy podwyższyć lub wymienić bariery ochronne wzdłuż chodników technicznych,
  • na wysokości przystanku "Hutnicza - Estakada 01"Mapka droga rowerowa zostanie poprowadzona za wiatą, zaś przejazd przez pobliskie skrzyżowanie z ul. Hutniczą będzie wytyczony po stronie estakady.

Czytaj też:

120 dni na odbudowę Janka Wiśniewskiego



Planowana droga rowerowa poprowadzona zostanie chodnikiem technicznym bez ingerencji w jezdnię. Planowana droga rowerowa poprowadzona zostanie chodnikiem technicznym bez ingerencji w jezdnię.

Minimalna szerokość drogi rowerowej, nieco szerzej na rampie



Szerokość drogi rowerowej przy założeniu wykorzystania wyłącznie chodników technicznych bez ingerencji w jezdnię wyniesie ok. 2 m. To wprawdzie minimalna szerokość przewidziana prawem dla dwukierunkowych dróg rowerowych, lecz standardem stosowanym od lat w Trójmieście jest szerokość od 2,5 do nawet 3,5 m (np. al. Adamowicza w GdańskuMapka).

Nieco szersza będzie natomiast rampa zjazdowa - tutaj projektantowi narzucono minimalną szerokość 2,5 m przy maksymalnym spadku 5 proc., co można porównać do pochylenia trasy tramwajowej na al. Havla w GdańskuMapka, obok której jest poprowadzona także droga rowerowa.

Chodnik techniczny na zjeździe do ul. Hutniczej. Rowerzyści będą musieli zachować tutaj szczególną ostrożność ze względu na różnice prędkości podczas wymijania. Chodnik techniczny na zjeździe do ul. Hutniczej. Rowerzyści będą musieli zachować tutaj szczególną ostrożność ze względu na różnice prędkości podczas wymijania.

Szczególnie ważne połączenie rowerowe dla dzielnic północnych



Budowa drogi rowerowej pozwoli wreszcie na swobodny przejazd z północnych dzielnic Gdyni do ul. Morskiej. Obecnie ruch rowerowy i pieszy jest niemożliwy na odcinku Janka Wiśniewskiego - Hutnicza, co zmusza do skrajnie niebezpiecznego pokonywania rozbudowanego zespołu torów, którymi poruszają się pociągi towarowe (na mapach satelitarnych widoczna jest wyraźnie wydeptana ścieżkaMapka).

Odcinek Janka Wiśniewskiego - Unruga możliwy jest natomiast do pokonania dzięki powstałej ponad dziewięć lat temu estakadzie rowerowejMapka. Co ciekawe, wówczas urzędnicy przekonywali, że równoległa konstrukcja tylko dla jednośladów to jedyne bezpieczne rozwiązanie, choć na tym odcinku istnieją "niezaślepione" obustronne chodniki techniczne, przez co przejazd estakadą Kwiatkowskiego nie nastręczał większych problemów (ruch pieszych jest tutaj niewielki).

Czytaj artykuł z 2012 r.:

Droga na "nie", czyli zdublowana estakada już prawie gotowa



  • Przystanek Hutnicza - Estakada 01, który rowerzyści będą omijali za wiatą (po prawej).
  • Przystanek Hutnicza - Estakada 01, który rowerzyści będą omijali za wiatą (po prawej).

Drugie podejście do wyłonienia wykonawcy dokumentacji



- Nowe połączenie rowerowe z północnymi dzielnicami naszego miasta to ważna inwestycja w infrastrukturę rowerową Gdyni. Aby usprawnić komunikację rowerową po mieście, stale rozbudowujemy, a także planujemy sieć dróg dla jednośladów, to istotny element zrównoważonego transportu. Mam nadzieję, że uda nam się sprawnie wyłonić projektanta dla tej inwestycji - podkreśla Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.
Użycie słowa "nadzieja" w wypowiedzi wiceprezydenta nie jest przypadkowe. To już drugie podejście do zaprojektowania drogi rowerowej w tym miejscu.

W ubiegłym roku w ogłoszonym przetargu na to samo zadanie wpłynęła tylko jedna oferta na kwotę ok. 789 tys. zł. Złożyło ją konsorcjum firm z liderem Biuro Inżynierskie Damart ze Szczecina wraz z gdańskimi partnerami Pont-Projekt i Optem.

Miasto na ten cel planowało wydać jednak nie więcej niż ok. 398 tys. zł, więc całe postępowanie zostało unieważnione.

  • Jeszcze przed budową estakady rowerowej wskazywano na pilniejszą potrzebę budowy bezpiecznego przejazdu między ulicami Janka Wiśniewskiego a Hutniczą. Dopiero teraz materializują się te postulaty.
  • Niebezpieczne przejście przez tory kolejowe to jedyna możliwość pokonania odcinka Janka Wiśniewskiego - Hutnicza. Obecnie infrastruktura kolejowa jest w tym miejscu modernizowana, ale nadal bez żadnych ułatwień dla pieszych i rowerzystów.
  • Wydeptana ścieżka przez tory kolejowe od ul. Janka Wiśniewskiego do Hutniczej.

Trzy kryteria wyboru wykonawcy, 50 tygodni na realizację



Czy tym razem nie będzie trudności z wyłonieniem wykonawcy? Dowiemy się o tym za kilka tygodni. O wyborze decydować będą kryteria identyczne jak w pierwszym postępowaniu:
  • najniższa cena (60 proc.),
  • kwalifikacje i doświadczenie projektantów (30 proc.),
  • deklarowany termin wykonania zamówienia (10 proc.; maksymalnie 50 tygodni od podpisania umowy).

Prace budowlane mogą zatem rozpocząć się najwcześniej na przełomie 2022/2023 r., o ile uda się zagwarantować finansowanie i wyłonić bez problemu wykonawcę dokumentacji projektowej, a następnie robót budowlanych.

Opinie (252) 5 zablokowanych

  • Gdynia ma pilniejsze i ważniejsze problemy do rozwiązanie niż rowerki !!! , mianowicie (1)

    jak długo jeszcze niejaki kucyk będzie czynił i dewastował Miasto , kiedy zostanie w końcu przegoniony ? , im dłużej trwa jego byt na stanowisku wicka , tym gorzej dla Gdyni i jej Mieszkańców !

    • 11 2

    • Trudno w Gdyni znaleźć ważniejsze problemy niż problemy komunikacyjne

      Poprawa warunków korzystania z rowerów to ważny element całej układanki transportowej miasta

      • 1 0

  • Super

    To teraz rowerami cargo będzie można dowozić kontenery do terminala.

    • 12 1

  • Tylko po co?

    I tak będą jeździć jezdnią. Pieniądze wsadzone psu w... Zaraz będzie że droga jest zła, podjazdy są złe itd.

    • 2 2

  • Nie wiem w czym problem (4)

    Zrobic na calej dlugosci po jednej i po drugiej stronie estakade dla rowerow czesciowo doczepiona do istniejacej estakady a czesciowo na filarach gdzie przy zjazdach i podjazdach puscic pod spodem i znow do gory...

    • 3 1

    • Masz chłopie fantazję. (3)

      Wiesz jakie są koszty takiej inwestycji? Nie mówiąc już o tym czy estakada wytrzyma dodatkowe obciążenia.

      • 2 1

      • (1)

        koszty?Trzeba było myśleć 23 lata temu kiedy to było budowane jak ciężkim id..tą musiał być człowiek który zastawił te chodniki techniczne barierkami?No kim musiał być ten bedennie głupi id..ta?

        • 0 0

        • to nie i**ota

          Tylko typowy przedstawiciel gatunku zamieszkujacego magistrat.
          Podstawa wszelkich dzialan, to zakaz!
          Jest problem, postawic zakaz. Nie ma problemu. Lata zajelo drogowcom aby zmienili metode naprawiania nawierzchni polegajaca na obnizaniu dopuszczalnej predkosci...

          • 0 1

      • Fajnie masz..koszty inwestycji sa

        Dla Ciebie wazniejsze niz zdrowie i bezpieczenstwo czlowieka...grubo chyba nigdy nie jechales sory nie szedles z rowerem na plecach przez 22 szyny lub 11 torow w piachu i ostrych kamieniach ale inwestycje i kasa dla Ciebie wazniejsza...

        • 2 0

  • Jest

    W końcu będzie można przejść

    • 1 1

  • W końcu

    Cieszę się, że coś się ruszyło w tym temacie. Obyśmy się w końcu doczekali połaczenia rowerowego Janka z Hutniczą!

    • 2 2

  • A kierowcy autobusów wyganiają rowery

    Które chcą się dostać na drugą stronę Jak żyć?

    • 1 0

  • Władze Gdyni... (2)

    ...tak się zapędzają w tych rowerowych pomysłach, że niedługo chyba riksze dowożące towar do sklepów wymyślą, oby tylko ruch samochodowy wyeliminować.

    • 8 2

    • rowery cargo w wielu miastach stają się coraz bardziej popularne (1)

      wygooglaj cyclelogistics, może coś skumasz

      • 1 1

      • to niech też jeżdzą rowerami a nie parkują pod samymi drzwiami

        • 1 0

  • (4)

    Nie rozumiem jednego, od kupy lat trzeba było jeździć naokoło kiedy był dostępny chodnik techniczny? Czemu ten chodnik przez tyle lat nie mógł być użytkowany dla pieszych i rowerzystów. Po prostu nie rozumiem tego idio.tyzmu. Teraz da się? Tyle lat k... nad tym myśleli?

    • 7 1

    • (1)

      bo w urzędzie miasta jest beton i to zbrojony pamiętam budowę tego odcinka estakady to był 1997/1998 r rządziła ekipa Cegielskiej potem szczurka w 1999 r pamiętam że część autobusów puszczono od razu górą z pominięciem Gołębiej i Terminala Kontenerowego czy wtedy nikt nie pomyślał jak mają się dostać piesi czy rowerzyści z Hutniczej do Wiśniewskiego?Przecież to jest zaledwie 400-500m wybudowali estakady z 6 pasami a dla pieszych ślepy chodnik z barierą w poprzek a jak do tej bariery dojdziesz to brakuje ci dosłownie 150m zjazdowego ślimaka by znaleźć się na poziomie gruntu

      • 3 1

      • chodnik jest slepy chyba od uruchomienia lesnego odcinka

        I/lub pojawienia sie na estakadzie zakazu ruchu dla rowerow.
        Wczesniej jezdzilem tam rowerem, rowniez wykorzystujac chodnik techniczny...

        • 2 0

    • szybkie, latwe rozwiazania spod hasla "proste!!!"

      Zaheftowalo sie przejscie i problem z pomineciem chodnika na slimaku z glowy.
      Nie bedzie sie swolocz paletac i sprawa zalatwiona. Nikt nie wlezie pod kola... A ze klopot?! How cares?!!
      To ludzie przestali chodzic i wiedza o potencjalnym rozwiazaniu zaginela...

      • 0 1

    • bo urzędnk to stan umysłu. Rządzi i wydaje nasze pieniądze ale nie odpowiada za nic.

      Jak długo tak będzie będą przekręty w urzędach inieudacznicy - urzędnicy będą się trzymali koryta jak świnia żarcia.

      • 2 0

  • Trójmiasto nadal jest zasciankiem komunikacyjnym obecnie nie tylko w europie ale juz nawet i w Polsce! (4)

    Infrastruktura rowerowa powinna byc priorytetem !! To najlepsza najzdrowsza gałeź komunikacyjna miasta i najmniej kosztowna!!

    • 4 4

    • W Trójmieście jest najwyższa skłonność do korzystania z SKM

      więc nie pisz bzdur tylko poprzyj rozwój systemów rower+ kolej

      • 0 0

    • jakoś orędownicy rowerów, prezydenci i ZŻT ze swoimi przejazdami rowerami po 3 mieście

      jeżdżą do pracy...samochodami, ilość urzędniczych parkingów też rośnie, to my na rowerach z babcia na ramie a oni samochodami???

      • 4 1

    • Ciekawość mnie rozpiera, dlaczego to wlaśnie w Gdyni powstał pierwszy klub seniora? (1)

      Dlaczego powstało ich więcej? Skąd pomysł na bale seniorów, Uniwersytety III wieku? Wycieczki dla seniorów? Czyżby przybyło gdynian po sześćdziesiątym roku życia? Skąd te tłumy u ortopedy czy neurologa o laskach, chodzikach i na wózkach? Czy dla nich infrastruktura rowerowa ma być priorytetem? Zwazywszy brak parkingu pod szpitalem Vincenta a Paulo, zwanym przez gdynian i slużby sanitarne "szpitalem mięsnym", tak sądzą ci z młodszych i, nastawiownych egoistycznie do bliźnich, włodarze, którzy po swojemu organizują życie uliczne seniorom, nad ktorymi. o ironio!, sprawują pieczę. A może. młody zuchu na rowerze, więcej chrześcijańskiego i nie tylko przesłania: "Kochaj bliżniego swego, jak siebie samego"? A nie iść po trupach?

      • 3 0

      • kluby dla seniora bo//kasa z UE była do wzięcia na takie

        projekty a że w Gdyni tylko dla seniorów samodzielnych bo o reszcie Gdynia zapomniała, to już inna inszość.

        • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024 (1 opinia)

(1 opinia)
220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum