• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rowerzyści pojadą estakadą Kwiatkowskiego... po chodniku

Krzysztof Koprowski
26 września 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
  • Chodnik techniczny od ul. Hutniczej w stronę ul. Janka Wiśniewskiego.
  • Zablokowany chodnik techniczny na węźle z ul. Janka Wiśniewskiego.
  • W tym miejscu planowana jest budowa rampy zjazdowej na poziom gruntu.

Gdynia ponownie wraca do tematu budowy drogi rowerowej na estakadzie Kwiatkowskiego na odcinku Janka WiśniewskiegoMapka - MorskaMapka. Rowerzyści będą poruszali się tzw. chodnikiem technicznym. Powstanie też rampa zjazdowa sprowadzająca cyklistów na poziom gruntu.



W jaki sposób rowerzyści powinni pokonywać estakadę Kwiatkowskiego?

Inwestycja jest na etapie poszukiwania wykonawcy, który podejmie się przygotowania pełnej dokumentacji projektowej. Z tego powodu znane są jedynie główne założenia:
  • ruch rowerowy będzie odbywał się chodnikami technicznymi - nie przewiduje się wytyczenia pasów rowerowych w jezdni,
  • w rejonie ul. Janka Wiśniewskiego, gdzie chodnik techniczny kończy się obecnie barierką, powstanie rampa zjazdowa na poziom gruntu do istniejącej drogi rowerowej,
  • wspomniana rampa musi być realizowana jako niezależna konstrukcja, nieobciążająca konstrukcji estakady,
  • na całej długości przewidziano wymianę nawierzchni chodników technicznych,
  • należy podwyższyć lub wymienić bariery ochronne wzdłuż chodników technicznych,
  • na wysokości przystanku "Hutnicza - Estakada 01"Mapka droga rowerowa zostanie poprowadzona za wiatą, zaś przejazd przez pobliskie skrzyżowanie z ul. Hutniczą będzie wytyczony po stronie estakady.

Czytaj też:

120 dni na odbudowę Janka Wiśniewskiego



Planowana droga rowerowa poprowadzona zostanie chodnikiem technicznym bez ingerencji w jezdnię. Planowana droga rowerowa poprowadzona zostanie chodnikiem technicznym bez ingerencji w jezdnię.

Minimalna szerokość drogi rowerowej, nieco szerzej na rampie



Szerokość drogi rowerowej przy założeniu wykorzystania wyłącznie chodników technicznych bez ingerencji w jezdnię wyniesie ok. 2 m. To wprawdzie minimalna szerokość przewidziana prawem dla dwukierunkowych dróg rowerowych, lecz standardem stosowanym od lat w Trójmieście jest szerokość od 2,5 do nawet 3,5 m (np. al. Adamowicza w GdańskuMapka).

Nieco szersza będzie natomiast rampa zjazdowa - tutaj projektantowi narzucono minimalną szerokość 2,5 m przy maksymalnym spadku 5 proc., co można porównać do pochylenia trasy tramwajowej na al. Havla w GdańskuMapka, obok której jest poprowadzona także droga rowerowa.

Chodnik techniczny na zjeździe do ul. Hutniczej. Rowerzyści będą musieli zachować tutaj szczególną ostrożność ze względu na różnice prędkości podczas wymijania. Chodnik techniczny na zjeździe do ul. Hutniczej. Rowerzyści będą musieli zachować tutaj szczególną ostrożność ze względu na różnice prędkości podczas wymijania.

Szczególnie ważne połączenie rowerowe dla dzielnic północnych



Budowa drogi rowerowej pozwoli wreszcie na swobodny przejazd z północnych dzielnic Gdyni do ul. Morskiej. Obecnie ruch rowerowy i pieszy jest niemożliwy na odcinku Janka Wiśniewskiego - Hutnicza, co zmusza do skrajnie niebezpiecznego pokonywania rozbudowanego zespołu torów, którymi poruszają się pociągi towarowe (na mapach satelitarnych widoczna jest wyraźnie wydeptana ścieżkaMapka).

Odcinek Janka Wiśniewskiego - Unruga możliwy jest natomiast do pokonania dzięki powstałej ponad dziewięć lat temu estakadzie rowerowejMapka. Co ciekawe, wówczas urzędnicy przekonywali, że równoległa konstrukcja tylko dla jednośladów to jedyne bezpieczne rozwiązanie, choć na tym odcinku istnieją "niezaślepione" obustronne chodniki techniczne, przez co przejazd estakadą Kwiatkowskiego nie nastręczał większych problemów (ruch pieszych jest tutaj niewielki).

Czytaj artykuł z 2012 r.:

Droga na "nie", czyli zdublowana estakada już prawie gotowa



  • Przystanek Hutnicza - Estakada 01, który rowerzyści będą omijali za wiatą (po prawej).
  • Przystanek Hutnicza - Estakada 01, który rowerzyści będą omijali za wiatą (po prawej).

Drugie podejście do wyłonienia wykonawcy dokumentacji



- Nowe połączenie rowerowe z północnymi dzielnicami naszego miasta to ważna inwestycja w infrastrukturę rowerową Gdyni. Aby usprawnić komunikację rowerową po mieście, stale rozbudowujemy, a także planujemy sieć dróg dla jednośladów, to istotny element zrównoważonego transportu. Mam nadzieję, że uda nam się sprawnie wyłonić projektanta dla tej inwestycji - podkreśla Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.
Użycie słowa "nadzieja" w wypowiedzi wiceprezydenta nie jest przypadkowe. To już drugie podejście do zaprojektowania drogi rowerowej w tym miejscu.

W ubiegłym roku w ogłoszonym przetargu na to samo zadanie wpłynęła tylko jedna oferta na kwotę ok. 789 tys. zł. Złożyło ją konsorcjum firm z liderem Biuro Inżynierskie Damart ze Szczecina wraz z gdańskimi partnerami Pont-Projekt i Optem.

Miasto na ten cel planowało wydać jednak nie więcej niż ok. 398 tys. zł, więc całe postępowanie zostało unieważnione.

  • Jeszcze przed budową estakady rowerowej wskazywano na pilniejszą potrzebę budowy bezpiecznego przejazdu między ulicami Janka Wiśniewskiego a Hutniczą. Dopiero teraz materializują się te postulaty.
  • Niebezpieczne przejście przez tory kolejowe to jedyna możliwość pokonania odcinka Janka Wiśniewskiego - Hutnicza. Obecnie infrastruktura kolejowa jest w tym miejscu modernizowana, ale nadal bez żadnych ułatwień dla pieszych i rowerzystów.
  • Wydeptana ścieżka przez tory kolejowe od ul. Janka Wiśniewskiego do Hutniczej.

Trzy kryteria wyboru wykonawcy, 50 tygodni na realizację



Czy tym razem nie będzie trudności z wyłonieniem wykonawcy? Dowiemy się o tym za kilka tygodni. O wyborze decydować będą kryteria identyczne jak w pierwszym postępowaniu:
  • najniższa cena (60 proc.),
  • kwalifikacje i doświadczenie projektantów (30 proc.),
  • deklarowany termin wykonania zamówienia (10 proc.; maksymalnie 50 tygodni od podpisania umowy).

Prace budowlane mogą zatem rozpocząć się najwcześniej na przełomie 2022/2023 r., o ile uda się zagwarantować finansowanie i wyłonić bez problemu wykonawcę dokumentacji projektowej, a następnie robót budowlanych.

Opinie (252) 5 zablokowanych

  • Gdynia- trzeci świat a nawet czwarty (1)

    Gdynia- trzeci świat a nawet czwarty...
    To miasto się nie rozwija od lat, Szczurek doprowadza tu do ruiny... wydawane miliony w błoto...
    Zajmijcie się w końcu infrastrukturą tego miasta i nie wycinajcie lasów...

    • 7 1

    • Ukraińskich

      • 0 0

  • co jeszcze dla pedałofili ? (5)

    piesi już też nie są mile widziani w Gdyni ?

    • 6 3

    • pieszym wadzi prawo parkowania samochodów na chodnikach

      kiedy się włączysz w akcję zmiany przepisów dotyczących takich zachowań?

      • 2 1

    • Pieszych to miasto nie lubi od dawna (3)

      • 1 1

      • to raczej kierowcy ich lubią "inaczej" (2)

        kierowcy samym kierowcom gotują nieprzyjemny los. Uprzykrzają życie sobie samym i jeszcze pieszym i cyklistom. Całe szczęście coraz większa ich liczba przesiada się na rowery.

        • 0 1

        • mylisz sie (1)

          Jako pieszy zauwazam bardzo istotne i pozytywne zmiany w zachowaniu kierowcow.
          Podejscie do przejscia i sygnalizacja checi przejscia zawsze spotyka sie z pozytywna reakcja kierowcy w postaci zdjecia nogi z gazu i zatrzymania.

          • 1 0

          • na nasze szczęście
            zwyczaje przelewają się z Zachodu UE, a nie ze wschodu Europy
            mimo gdakaczy

            wg statystyka policja pl
            nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu na przejciu i w podobnych okolicznościach
            w 2020 kierowcy zabili 194 pieszych
            w 2019 kierowcy zabili 234 pieszych
            w 2018 kierowcy zabili 241 pieszych

            jest więc powolny powolny postęp
            małpy schodz z drzewa, odrzucają brzytwy
            ale szału nie ma, nawal jesteśmy zad*piem i podogoniem UE

            • 0 0

  • "Nowe połączenie rowerowe z północnymi dzielnicami naszego miasta to ważna inwestycja w infrastrukturę rowerową Gdyni. ..

    chodnik juz istnieje, żadnej budowy nowej drogi ani rowerowej ani innej ,wzdłuż estakady nie zrobią więc o czym on pier...? jakie nowe połączenie??? tamtędy twardzi zawodnicy jeżdża bo nie mają innej drogi ...

    • 1 2

  • Przerazajacy widok, beton i zelastwo az po horyzont

    • 4 1

  • Gdynio, jakas ty brzydka. (1)

    • 3 1

    • Widok Gdyni o poranku na przełomie czerwca i lipca to jeden z najlepszych widoków w życiu

      Można to stwierdzić płynąc od strony Helu po Zatoce Gdańskiej - warto się tam kiedyś wybrać o świcie na wypożyczonym jachcie.

      • 0 0

  • czyli 2024 dopiero... haha

    Gdynia i jej inwestycje planowane...
    lepiej wydawać miliony na lotniska, farby i festiwale...
    a ch.. z infrastrukturą

    • 2 0

  • a po co to?????

    • 2 1

  • Zaraz trykociarze zaczną marudzić (2)

    Że nawierzchnia nie z diamentów, że nie ma "guzów" z nierdzewki, że nie ma niewolników liśćmi palmy generujących bryzę, że nie ma punktu sprzedaży maści na obtarcia moszny. Po co dla tych roszczeniowców kolejną rzecz robić?

    • 3 2

    • masz rację czubie trzeba było zrobić w 1998 jak budowali ten odcinek estakady jakim czubem musiał być człowiek który postawił barierkę w poprzek chodnika mogli od razu przy hutniczej to zagrodzić żeby nikt nie szedł pod tę górę bez potrzeby

      • 3 0

    • Masz rację. Drogi rowerowe są niepotrzebne i tylko utrudniają komunikację rowerową. Mam już tyle lat że doskonale pamiętam jak nie było dróg rowerowych a rower traktowany był jak każdy inny pojazd. I komu to przeszkadzało?

      • 2 0

  • Gdynia z miasta stała się wsią. Dziękujemy Szczurek i Łucyk. Musieliście się dużo napracować aby zdegradować to miasto.

    • 3 0

  • (1)

    Drogi dla rowerów, po co to komu. Rowery na ulice i wszyscy zadowoleni. Egzamin na kartę rowerową dla niemających prawa jazdy.

    • 3 0

    • bidaku z bidulu
      poprawczak nie zadbał byś se wyrobił KR w wieku 10 lat?
      jakże mi cię żal

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024 (1 opinia)

(1 opinia)
220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum