• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rowery w PKM. Początek rozmów o lepszej kolei

Kamil Gołębiowski
20 lutego 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Podobnie mógłby i u nas wyglądać wagon rowerowy, doczepiany w sezonie letnim i w dniach imprez rowerowych lub większych wydarzeń np. kulturalnych. Podobnie mógłby i u nas wyglądać wagon rowerowy, doczepiany w sezonie letnim i w dniach imprez rowerowych lub większych wydarzeń np. kulturalnych.

Rozpoczęły się konsultacje urzędników i przewoźników z pasażerami, dotyczące przewożenia rowerów na trasie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Na pierwszym spotkaniu w tej sprawie pojawiły się propozycje, których przedstawiciele rowerzystów nie uznali za zadowalające.



Czy 10 zł opłaty i konieczność dokonywania rezerwacji rozwiążą problem przewozu rowerów w PKM?

W zeszłym roku wielokrotnie opisywaliśmy problemy z przewozem rowerów w pociągach PKM oraz nie zawsze zrozumiałe dla pasażerów tłumaczenia przewoźnika.

Co dobre, urzędnicy samorządowi mają świadomość, że w kwestii uczynienia lokalnych połączeń kolejowych bardziej przyjaznymi dla pasażerów trzeba jeszcze sporo poprawić. Dlatego też niedawno ruszyły konsultacje z udziałem przedstawicieli Urzędu Marszałkowskiego, urzędów miast Gdańska i Gdyni, stowarzyszenia Obszar Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot, spółek-przewoźników kolejowych oraz przedstawiciele organizacji rowerowych.

Za nami pierwsze spotkanie w tej sprawie. Przedstawiamy wstępne, robocze propozycje, które się podczas niego pojawiły. Podkreślmy, że to dopiero materiał do dalszej dyskusji.

Dodatkowe opłaty dla rowerzystów i konieczność rezerwacji miejsc przed podróżą

- "Najoptymalniejszym" rozwiązaniem byłoby wprowadzenie opłat rezerwacyjnych na wybranych liniach komunikacyjnych, które są najtrudniejsze z punktu widzenia obsługi turystycznego ruchu rowerowego. Chodzi o relacje Gdańsk-Kartuzy, Gdańsk-Port Lotniczy-Gdynia oraz Kościerzyna-Gdańsk-Gdynia. Dla czytelności taryfy opłata rezerwacyjna powinna być taka sama, jak w Przewozach Regionalnych - przekonywał Jakub Cichosz z departamentu infrastruktury Urzędu Marszałkowskiego.
Przypomnijmy, że wynosi ona obecnie 10 zł.

Za mało pojazdów, by zaspokoić potrzeby na linii PKM.

- Mamy świadomość dużego zainteresowania trasą PKM w relacji kartuskiej i kościerskiej, szczególnie od maja do początku października. Mając ograniczoną liczbę pojazdów szynowych nie jesteśmy jednak w stanie zaspokoić potrzeb [pasażerów - dop. red.]. Stąd propozycja wprowadzenia płatnej rezerwacji, aby dać gwarancję realizacji podróży - argumentował Ryszard Świlski, członek zarządu Województwa Pomorskiego.
Urzędnicy pytali natomiast producentów szynobusów, czy można w nich zwiększyć liczbę uchwytów rowerowych o 4-5 sztuk na pojazd. Stwierdzili jednak, że większe przeróbki nie będą możliwe ze względu na konieczność utrzymania tzw. "trwałości projektu" do 2020 roku.

Pytani o możliwość częściowej rearanżacji wnętrza taboru, przedstawiciele przewoźników wskazywali na kwestie certyfikacji, klasyfikacji typów pojazdów oraz na ewentualne związane z tym koszty.

Poręcze do przewozu rowerów to rozwiązanie wygodne, bezpieczne i ergonomiczne. Na zdjęciu wnętrze tramwaju PESA "Krakowiak", Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne S.A. w Krakowie, listopad 2015. Poręcze do przewozu rowerów to rozwiązanie wygodne, bezpieczne i ergonomiczne. Na zdjęciu wnętrze tramwaju PESA "Krakowiak", Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne S.A. w Krakowie, listopad 2015.
Siedzenia składane i hierarchia priorytetów przewozu.

Jakub Furkal z Urzędu Miasta Gdyni sugerował, by rozważono zamianę części miejsc siedzących na miejsca rowerowe lub miejsc stałych na składane. Jego zdaniem "na krótszych dystansach wieszaki się nie sprawdzają, gdyż zabierają zbyt dużo miejsca".

- Przykładem jest SKM, gdzie rowerzyści sami się organizują i przy trzech wieszakach, są w stanie przewieźć kilkanaście rowerów - przekonywał.
Przedstawiciele przewoźników zwracali uwagę na to, że sytuacje konfliktowe często powstają, gdy miejsca do przewozu rowerów są już zajęte przez wózek inwalidzki lub dziecięcy. O tym jednak pasażer z rowerem przekonuje się dopiero wtedy, gdy znajdzie się w pociągu.

400 zł dopłaty miesięcznie?

Na problem znaczenia ostatniego pociągu każdego dnia, zwracał uwagę Kajetan Lewandowski, przedstawiciel Stowarzyszenia Rowerowa Gdynia. Przypomniał, że podczas gdy z Helu da się wrócić jeszcze pociągiem Intercity, to z Kościerzyny już nie. Podkreślał, że sytuacja się komplikuje, gdy dojdzie do nagłego załamania pogody. Prosił o większą życzliwość ze strony kierowników pociągu, aby przewieźć w miarę konieczności więcej rowerów.

Wicemarszałek Ryszard Świlski przekonywał, że jako organizator przewozów zobliguje przewoźników do życiowego podchodzenia do tematu, czytaj: nie odmawiania jazdy wyłącznie ze względu na regulamin.

Zupełnie inaczej niż urzędnicy, Kajetan Lewandowski ocenił pomysł wprowadzenia opłat rezerwacyjnych na aglomeracyjnym odcinku PKM. Jego zdaniem próba rozwiązania problemów turystyczno-wakacyjnych, uderzy w pasażerów którzy z kolei miejskiej korzystają na co dzień.

- 20 dni roboczych w miesiącu, to dla przewożącego rower pasażera konieczność dokonania nawet 40 rezerwacji, co przy koszcie rezerwacji wynoszącym 10 zł oznacza 400 zł dodatkowych kosztów miesięcznie. Jednocześnie nadal nie da mu to gwarancji przejazdu, bo możliwa będzie sytuacja, że pociąg będzie pełen i pasażer zostanie na peronie.
W pracach nad ułatwieniem przewozu rowerów w pociągach PKM udział biorą przedstawiciele Urzędu Marszałkowskiego, Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot, Miast Gdańska i Gdyni, spółek kolejowych, organizacji rowerowych. W pracach nad ułatwieniem przewozu rowerów w pociągach PKM udział biorą przedstawiciele Urzędu Marszałkowskiego, Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot, Miast Gdańska i Gdyni, spółek kolejowych, organizacji rowerowych.
Sytuacje skrajne: całkowity zakaz przewozu rowerów

Spore emocje wywołała deklaracja urzędników, że być może, w niektórych pociągach i godzinach kursów, wprowadzą, ze względu na wysoką frekwencję, całkowity zakaz przewożenia rowerów. Powoływali się przy tym na chęć zapobieżenia ewentualnym konfliktom między pasażerami.

Propozycje internautów: elastyczność, likwidacja wieszaków, przyjazny tabor, żadnych rezerwacji, darmowy przewóz rowerów i kultura.

Roger Jackowski z Rowerowej Metropolii, przedstawił podczas spotkania opinie, jakie przesłali czytelnicy portalu jego stowarzyszenia. Około 100 z nich przekazało swoje refleksje.

Oto podsumowanie ich uwag:

  1. Elastyczność: Wprowadzić zapis o możliwości przewozu roweru pod warunkiem dostatecznej ilości miejsca z priorytetem dla przewozu osób, osób z wózkami dziecięcymi i inwalidów na wózkach, a następnie osób z rowerami. Oceny ilości miejsca będzie dokonywał kierownik pociągu i będzie mógł wyprosić rowerzystów tylko w sytuacji zatłoczenia i braku miejsca dla pasażerów. Należy to czytelnie opisać w rozkładzie jazdy, regulaminie oraz w pojazdach. W sytuacji wyproszenia z pojazdu należy wprowadzić obowiązek automatycznego wystawiania formularza odmowy przewozu, uprawniającego do natychmiastowego zwrotu 100% kosztów biletu.
  2. Wagony rowerowe: Do wybranych i oznakowanych w rozkładzie jazdy kursów porannych, popołudniowych i wieczornych sieci PKM, sezonowo od kwietnia do października oraz w dni imprez rowerowych, dołączać wagon rowerowy. Przykładem takich większych imprez rowerowych jest Cyklo, Kaszebe Runda, czy Wielki Przejazd Rowerowy.
  3. Poręcze i stojaki zamiast wieszaków: W pociągach SKM i PKM dopuścić przewóz rowerów pod opieką podróżnego, bez konieczności umieszczania ich na wieszakach. Zmienić zapisy regulaminów, które tego zabraniają. Zdemontować wszystkie wieszaki i zastąpić je wydzielonymi przy bokach wagonów z poręczami i ewentualnie pasami do mocowania rowerów lub ergonomicznymi stojakami w podłodze. Konieczność wieszania dyskryminuje część podróżnych i powinna być zlikwidowana.
  4. Przyjazny rowerom tabor: Przy przetargach na nowy tabor wprowadzić zapisy SIWZ (specyfikacja istotnych warunków zamówienia) do wydzielenia odpowiedniej ilości przestrzeni na rowery, wyliczonej na podstawie szacunków i konsultacji z mieszkańcami oraz organizacjami rowerowymi.
  5. Żadnych rezerwacji: Ten system nigdy nie działał dobrze ani w regio ani w intercity. Na przykład dlatego, że osoby z biletami miesięcznymi wykupują rezerwacje, a potem z nich nie korzystają i nieliczne stojaki jeżdżą puste, co dodatkowo frustruje podróżnych.
  6. Bezpłatny przewóz rowerów: Całoroczny, darmowy przewóz rowerów w pociągach PKM. Frekwencja na wielu relacjach regionalnych częściej wskazuje na konieczność szukania podróżnych, niż na potrzebę ich zniechęcania i tracenia.
  7. Kultura: Wystosować przeprosiny i przeszkolić personel SKM z zachowania kultury wobec pasażerów z uwagi na wielokrotne, udokumentowane i skandaliczne uwagi personelu pod adresem podróżnych.


Roger Jackowski stwierdził, że oczekiwania przewożących rowery pasażerów rozmijają się z tym, co urzędnicy przedstawili i planują zarówno teraz, jak i w przyszłości. Odrzucił argument dotyczący naruszenia trwałości projektów, cytując przepisy, które mówią o "istotnej zmianie, wpływającej na charakter projektu, jego cele i warunki realizacji, która mogłaby doprowadzić do naruszenia jego pierwotnych założeń". Jego zdaniem przeróbka kilku siedzeń pojazdu nie zalicza się do tej kategorii.

Marszałek Ryszard Świlski obiecał, że Urząd Marszałkowski odpowie na wszystkie uwagi, jakie dostanie na piśmie.

O dalszym rozwoju sytuacji i prac nad rozwiązaniem przewozu rowerów będziemy informować.

Samorząd Województwa Pomorskiego zachęca w swoich broszurach do turystyki z wykorzystaniem Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Wiele z opisanych atrakcji nie jest położonych przy stacji i dobrze można się do nich dostać właśnie rowerem. Samorząd Województwa Pomorskiego zachęca w swoich broszurach do turystyki z wykorzystaniem Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Wiele z opisanych atrakcji nie jest położonych przy stacji i dobrze można się do nich dostać właśnie rowerem.


Komentarz autora:

Linia PKM okazała się sporym sukcesem pod względem frekwencyjnym. Niestety, powodów do radości nie maja pasażerowie z rowerami, bo dla nich korzystanie z PKM kojarzy się przede wszystkim z brakiem pewności czy i w jakich warunkach będą podróżować.

A. Wprowadzenie rezerwacji nie zlikwiduje problemu

Nadal będą zdarzać się odmowy przejazdu osobom, które nie będą mogły zarezerwować miejsca. Dodatkowo w pociągu będą jechać puste stojaki, co nieuchronnie spotka się z niezrozumieniem podróżnych i lawiną uzasadnionej krytyki. Zaproponowana podwyżka kosztów prędzej zlikwiduje przewozy rowerów, niż je ułatwi. Po co forsować rozwiązania z góry skazane na porażkę?

B. Rower Metropolitalny nie zastąpi przewozu własnego

System Roweru Metropolitalnego wyposażony będzie w rowery miejskie, które ze względu na typowo miejskie ogumienie, geometrię ramy, wagę i niewystarczające przełożenia przerzutek nie są pomyślane do turystycznego zwiedzania Kaszub i dlatego nie zastąpią przewozu własnego roweru pociągiem. Wprost nie wolno będzie nimi wyjeżdżać poza wyznaczoną, miejską strefę użytkowania. Nieznajomością tego tematu wykazali się marszałkowscy urzędnicy od infrastruktury. Stawiamy na edukację i liczymy na przyjęcie merytorycznych argumentów specjalistów i użytkowników-praktyków.

C. Nowy tabor nie będzie lepszy od dotychczasowego

Nie ma podstaw przypuszczać, że nowe pociągi będą miały więcej miejsc do przewozu lub że to miejsce będą lepiej wykorzystywały. Przykładem urzędniczej ignorancji potrzeb podróżnych są składy planowane do obsługi linii Elbląg-Słupsk, które mają mieć zgodnie ze specyfikacją tylko 10 miejsc na rowery. Dodatkowo, regulaminowe wymaganie od rowerzystów podnoszenia rowerów i wieszania ich, w niedopuszczalny sposób dyskryminuje pasażerów fizycznie słabszych i drobniejszej postury, w szczególności kobiety, dzieci i osoby starsze. To grozi uszkodzeniem ubrania, jest nieefektywne i niebezpieczne w poruszającym się pojeździe.

Czy przejęcie kontrolnego pakietu udziałów w PKP SKM w Trójmieście przez samorząd województwa w zamian za nowe pociągi załatwiłby sprawę? A może potrzeba założyć konkurencyjną spółkę dla PKP SKM, aby poprawić jakość usług?

Nie wiemy, ale w każdym przypadku problem przewozu rowerów można docelowo rozwiązać, jeśli zainteresowane strony się porozumieją. I to rozwiązać tak, aby zachować priorytet przewozu "zwykłych" pasażerów, wózków dziecięcych, inwalidów, a jednocześnie wygodnie dla rowerzystów.

Opinie (359) 10 zablokowanych

  • Mentalnosc ludzi pracujacych w urzedzie - najlepiej zakazac!!! Wtedy urzednik NIC nie bedzie musial robic!
    I jeszcze przyzna sobie kolejna nagrode za wybitne osiagniecia w pracy!

    • 12 4

  • JA TEŻ CHCE! (6)

    W d*p*ch się poprzewracało! Ja założę stowarzyszenie deskorolki. Chce pułki na moją deskorolkę w pociągach! Bo ja płacę za bilet, należy mi się!!!!

    • 12 17

    • Ty chcesz pułki, (1)

      a ja bataliony! ;-)

      • 11 0

      • A ja całą armię pułków

        • 6 0

    • HAhaha niezła ironia:)

      • 3 0

    • Półki już są. (1)

      Wystarczy spojrzeć w górę i nie trzeba zakładać stowarzyszenia.

      • 5 0

      • ale ja chcę niżej - na wysokości okien

        kilka rowerów można wstawić do wagonu więc o co ten lament

        • 3 1

    • I sa takowe.

      • 1 0

  • Nie rozumiem tego!!! (2)



    cholera jasna, niby urzednicy walczą o rozwoj transportu publicznego, chca zachęcać do przesaidki z samochodow do pociagow, autobusow, trmawajow i trolejbusów.

    to po jakiego..... Zniechęcacie ludzi, którzy jeszcze chcą korzystać z transportu publicznego, dlaczego? Nie zachęcicie tych co jeżdżą samochodami i deklarują, że się nie przesiądą, a jeszcze zniechęcacie tych, którzy wierzą w ten transport. Ludzie w urzędach obudźcie się, bo sami nie wiedziecie co wyprawiacie. Rozwinięcie sieć transportu publicznego, bedą nowe pojazdy, tylko nie bedzie już chętnych, bo każdy bedzie miał was w d...Pie za takie traktowanie, brak elastyczności, brak dostosowania się do potrzeb rynku i archaiczne przepisy i porządkowe i taryfowe, bo to wszystko kuleje i mając 34 lata mama nadzieję, że dożyje czasów, kiedy faktycznie transport publiczny bedzie na dobrym poziomie organizacyjnym.

    oby typowe urzędnicze "nie da się" kiedyś zniknęło....

    ....Tak wiem, nie da się :)

    pozdrawiam

    • 17 3

    • A ja rozumiem. Pociągiem mają jeździć ludzie. Ma być dla nich miejsce. Mają jechać komfortowo, a nie stłoczeni przy paru obłoconych rowerach, które jadą jak pączki w maśle.

      • 7 7

    • Bo tu chodzi o transport dla ludzi, nie durnych rowerów, ciołku..

      • 0 0

  • Rowery (10)

    O ile pamięć mnie nie myli to rower służy do jeżdżenia a nie wozenia go w pkm dystans do Kościerzyny można pokonać rowerem a nie mieć roszczenia sam jeżdżę rowerem i jest okej

    • 14 28

    • A nogi służą do chodzenia.

      Po co wozić pieszych? Lepiej palety, które nóg nie mają. ;-)

      • 15 6

    • Gościu zawodowcu... (2)

      Nie wszyscy ma tej planecie są w wieku małolata i mają "końskie" zdrowie, a rower też uwielbiają...

      • 6 2

      • to dla ciebie emerycki rowerek stacjonarny (1)

        • 0 7

        • O ktoś tu wysilił szare komórki, ha ha ha

          • 1 0

    • A głupota ma to do siebie ze lubi sie nią chwalic.Nogi są do chodzenia wiec przestan wozić (2)

      swoje 4 litery i zacznij chodzić :) Albo walinij sie najpierw młotkiem jak bedziesz chciał cos kolejny raz napisac:)

      • 8 3

      • (1)

        skoro nogi są do chodzenia to spróbuj jeździć na rowerze bez pomocy owych nóg.

        • 0 3

        • z góry nie ma problemu - rower toczy się sam

          • 0 1

    • ile razy jechałem mondziole do Kościerzyny rowerem?

      • 6 0

    • (1)

      pokonaj go debilu z dziećmi i wróć jeszcze te 70 km

      • 4 0

      • To zostaw bachory w domu, proste, nie?

        • 0 0

  • rower (1)

    Rowerem to się jeździ po trasach rowerowych a nie wozi dla lansu kolejką

    • 13 16

    • Lubisz pojechać dla lansu PKMką to twoja sprawa po co tak publicznie, przy wszystkich?

      • 2 5

  • Tolerancja ... (1)

    Ludzie kto chce wozić 4 litery swoje na siedzeniu w PKMce i w samochodzie, a nie na siodełku co za problem?Jak niektórzy się w tym lubują. Żenadą jedzie... A w temacie PKMki, wybudować linię kolejową za grubą kasę przez turystyczne, najbliższe rejony, promując jednocześnie od lat turystykę rowerową z zachęcaniem do przesiadki na rower i zablokować możliwość przejazdu z rowerem - to kpina z ludzi czy świadome działanie??? Co cóż jacy decydujący takie realia ... Szkoda, że zachodnia myśl społeczna o obywatelu i jemu udogodnieniu przez długie lata będzie wzorcem dla naszych władczych decyzyjnych ...

    • 13 7

    • Każdy szuka "tolerancji" pod warunkiem

      że za darmo.

      • 0 2

  • w zyci nie jechałem PKM a płace tu pit, vat, zus, akcyzy etc... z lotniksa kozystałem setki razy (2)

    rower tez mam ale jezdze nim raz na miesiac latem z dziecmi polnymi sciezkami, nie jak swir ulicami bo mozna.

    pkm i ich czestotliwosc to smiech i mozna taka sama przepustowosc uzyskac 20 autobusami ( co by było 10000 razy tańsze). Ile kasy państwo dopłaca do kazdego kursu tych koleji???

    Urzędasy powinny mieć zakaz prowadzenia i zakładania spółek państwowych.

    • 13 7

    • nie znasz znaków to nie jeździs zulicami. Stosuj się do znaków to i kierowcy będą cię traktować poważniej i sam dojedziesz (1)

      świrami są ci co wbrew prawu po chodnikach jeżdżą mając ww poważaniu pieszych

      • 1 1

      • Kierowcy też nie znają znaków i przepisów, a jakoś jeżdżą

        co prawda powodują ponad 30tys wypadków rocznie ale kto by się tym przejmował

        • 3 0

  • echhh

    XXI w, ludzie byli na Księżycu, gościu wysyła samochody na Marsa, naukowcy pracują na Zderzaczu Hadronów, a my nie możemy sobie poradzić z miejscem dla rowerów w pociągach.....

    • 16 4

  • co któraś PKMka odwołana, a oni chcą rezerwacje wprowadzać XDXD

    • 8 4

  • Obowiązkiem kazdego państwa, miasta i urzedników jest promowanie rowerów to powinno byc dotowane bez wgledu na koszty. (3)

    Nawet jesli trzeba doplacac do nich to są to miliony razy mniejsze koszty niz te które są wydane na drogi ,na skutki zatrucia środowiska ,na leczenie ludzi przyspawanych do blachosmroda.
    Do takich wniosków doszły wszystkie kraje europy zachodnie ale także inne kraje w świecie .
    Są ludzie co korzystają z rowerów tylko w weekendy w tedy zabierają rowery za miasto i tak sobie organizują wycieczki. I to Urzędasom powinno zależeć by rowery za miasto wieźli koleją a nie blachosmrodem .

    • 10 10

    • nie ma takiego obowiazku,

      panstwo ma zapewnic : sprawiedliwosc, bezpieczenstwo zew i wew.

      • 6 1

    • podaj podstawę prawną tego obowiązku

      nazwa aktu, paragraf

      • 5 1

    • a może niech nimi zwyczajnie pojadą?

      wszędzie w regionie tyle ścieżek teraz - co za problem pedałować?

      • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024

220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum