• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rowery w PKM. Początek rozmów o lepszej kolei

Kamil Gołębiowski
20 lutego 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Podobnie mógłby i u nas wyglądać wagon rowerowy, doczepiany w sezonie letnim i w dniach imprez rowerowych lub większych wydarzeń np. kulturalnych. Podobnie mógłby i u nas wyglądać wagon rowerowy, doczepiany w sezonie letnim i w dniach imprez rowerowych lub większych wydarzeń np. kulturalnych.

Rozpoczęły się konsultacje urzędników i przewoźników z pasażerami, dotyczące przewożenia rowerów na trasie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Na pierwszym spotkaniu w tej sprawie pojawiły się propozycje, których przedstawiciele rowerzystów nie uznali za zadowalające.



Czy 10 zł opłaty i konieczność dokonywania rezerwacji rozwiążą problem przewozu rowerów w PKM?

W zeszłym roku wielokrotnie opisywaliśmy problemy z przewozem rowerów w pociągach PKM oraz nie zawsze zrozumiałe dla pasażerów tłumaczenia przewoźnika.

Co dobre, urzędnicy samorządowi mają świadomość, że w kwestii uczynienia lokalnych połączeń kolejowych bardziej przyjaznymi dla pasażerów trzeba jeszcze sporo poprawić. Dlatego też niedawno ruszyły konsultacje z udziałem przedstawicieli Urzędu Marszałkowskiego, urzędów miast Gdańska i Gdyni, stowarzyszenia Obszar Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot, spółek-przewoźników kolejowych oraz przedstawiciele organizacji rowerowych.

Za nami pierwsze spotkanie w tej sprawie. Przedstawiamy wstępne, robocze propozycje, które się podczas niego pojawiły. Podkreślmy, że to dopiero materiał do dalszej dyskusji.

Dodatkowe opłaty dla rowerzystów i konieczność rezerwacji miejsc przed podróżą

- "Najoptymalniejszym" rozwiązaniem byłoby wprowadzenie opłat rezerwacyjnych na wybranych liniach komunikacyjnych, które są najtrudniejsze z punktu widzenia obsługi turystycznego ruchu rowerowego. Chodzi o relacje Gdańsk-Kartuzy, Gdańsk-Port Lotniczy-Gdynia oraz Kościerzyna-Gdańsk-Gdynia. Dla czytelności taryfy opłata rezerwacyjna powinna być taka sama, jak w Przewozach Regionalnych - przekonywał Jakub Cichosz z departamentu infrastruktury Urzędu Marszałkowskiego.
Przypomnijmy, że wynosi ona obecnie 10 zł.

Za mało pojazdów, by zaspokoić potrzeby na linii PKM.

- Mamy świadomość dużego zainteresowania trasą PKM w relacji kartuskiej i kościerskiej, szczególnie od maja do początku października. Mając ograniczoną liczbę pojazdów szynowych nie jesteśmy jednak w stanie zaspokoić potrzeb [pasażerów - dop. red.]. Stąd propozycja wprowadzenia płatnej rezerwacji, aby dać gwarancję realizacji podróży - argumentował Ryszard Świlski, członek zarządu Województwa Pomorskiego.
Urzędnicy pytali natomiast producentów szynobusów, czy można w nich zwiększyć liczbę uchwytów rowerowych o 4-5 sztuk na pojazd. Stwierdzili jednak, że większe przeróbki nie będą możliwe ze względu na konieczność utrzymania tzw. "trwałości projektu" do 2020 roku.

Pytani o możliwość częściowej rearanżacji wnętrza taboru, przedstawiciele przewoźników wskazywali na kwestie certyfikacji, klasyfikacji typów pojazdów oraz na ewentualne związane z tym koszty.

Poręcze do przewozu rowerów to rozwiązanie wygodne, bezpieczne i ergonomiczne. Na zdjęciu wnętrze tramwaju PESA "Krakowiak", Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne S.A. w Krakowie, listopad 2015. Poręcze do przewozu rowerów to rozwiązanie wygodne, bezpieczne i ergonomiczne. Na zdjęciu wnętrze tramwaju PESA "Krakowiak", Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne S.A. w Krakowie, listopad 2015.
Siedzenia składane i hierarchia priorytetów przewozu.

Jakub Furkal z Urzędu Miasta Gdyni sugerował, by rozważono zamianę części miejsc siedzących na miejsca rowerowe lub miejsc stałych na składane. Jego zdaniem "na krótszych dystansach wieszaki się nie sprawdzają, gdyż zabierają zbyt dużo miejsca".

- Przykładem jest SKM, gdzie rowerzyści sami się organizują i przy trzech wieszakach, są w stanie przewieźć kilkanaście rowerów - przekonywał.
Przedstawiciele przewoźników zwracali uwagę na to, że sytuacje konfliktowe często powstają, gdy miejsca do przewozu rowerów są już zajęte przez wózek inwalidzki lub dziecięcy. O tym jednak pasażer z rowerem przekonuje się dopiero wtedy, gdy znajdzie się w pociągu.

400 zł dopłaty miesięcznie?

Na problem znaczenia ostatniego pociągu każdego dnia, zwracał uwagę Kajetan Lewandowski, przedstawiciel Stowarzyszenia Rowerowa Gdynia. Przypomniał, że podczas gdy z Helu da się wrócić jeszcze pociągiem Intercity, to z Kościerzyny już nie. Podkreślał, że sytuacja się komplikuje, gdy dojdzie do nagłego załamania pogody. Prosił o większą życzliwość ze strony kierowników pociągu, aby przewieźć w miarę konieczności więcej rowerów.

Wicemarszałek Ryszard Świlski przekonywał, że jako organizator przewozów zobliguje przewoźników do życiowego podchodzenia do tematu, czytaj: nie odmawiania jazdy wyłącznie ze względu na regulamin.

Zupełnie inaczej niż urzędnicy, Kajetan Lewandowski ocenił pomysł wprowadzenia opłat rezerwacyjnych na aglomeracyjnym odcinku PKM. Jego zdaniem próba rozwiązania problemów turystyczno-wakacyjnych, uderzy w pasażerów którzy z kolei miejskiej korzystają na co dzień.

- 20 dni roboczych w miesiącu, to dla przewożącego rower pasażera konieczność dokonania nawet 40 rezerwacji, co przy koszcie rezerwacji wynoszącym 10 zł oznacza 400 zł dodatkowych kosztów miesięcznie. Jednocześnie nadal nie da mu to gwarancji przejazdu, bo możliwa będzie sytuacja, że pociąg będzie pełen i pasażer zostanie na peronie.
W pracach nad ułatwieniem przewozu rowerów w pociągach PKM udział biorą przedstawiciele Urzędu Marszałkowskiego, Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot, Miast Gdańska i Gdyni, spółek kolejowych, organizacji rowerowych. W pracach nad ułatwieniem przewozu rowerów w pociągach PKM udział biorą przedstawiciele Urzędu Marszałkowskiego, Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot, Miast Gdańska i Gdyni, spółek kolejowych, organizacji rowerowych.
Sytuacje skrajne: całkowity zakaz przewozu rowerów

Spore emocje wywołała deklaracja urzędników, że być może, w niektórych pociągach i godzinach kursów, wprowadzą, ze względu na wysoką frekwencję, całkowity zakaz przewożenia rowerów. Powoływali się przy tym na chęć zapobieżenia ewentualnym konfliktom między pasażerami.

Propozycje internautów: elastyczność, likwidacja wieszaków, przyjazny tabor, żadnych rezerwacji, darmowy przewóz rowerów i kultura.

Roger Jackowski z Rowerowej Metropolii, przedstawił podczas spotkania opinie, jakie przesłali czytelnicy portalu jego stowarzyszenia. Około 100 z nich przekazało swoje refleksje.

Oto podsumowanie ich uwag:

  1. Elastyczność: Wprowadzić zapis o możliwości przewozu roweru pod warunkiem dostatecznej ilości miejsca z priorytetem dla przewozu osób, osób z wózkami dziecięcymi i inwalidów na wózkach, a następnie osób z rowerami. Oceny ilości miejsca będzie dokonywał kierownik pociągu i będzie mógł wyprosić rowerzystów tylko w sytuacji zatłoczenia i braku miejsca dla pasażerów. Należy to czytelnie opisać w rozkładzie jazdy, regulaminie oraz w pojazdach. W sytuacji wyproszenia z pojazdu należy wprowadzić obowiązek automatycznego wystawiania formularza odmowy przewozu, uprawniającego do natychmiastowego zwrotu 100% kosztów biletu.
  2. Wagony rowerowe: Do wybranych i oznakowanych w rozkładzie jazdy kursów porannych, popołudniowych i wieczornych sieci PKM, sezonowo od kwietnia do października oraz w dni imprez rowerowych, dołączać wagon rowerowy. Przykładem takich większych imprez rowerowych jest Cyklo, Kaszebe Runda, czy Wielki Przejazd Rowerowy.
  3. Poręcze i stojaki zamiast wieszaków: W pociągach SKM i PKM dopuścić przewóz rowerów pod opieką podróżnego, bez konieczności umieszczania ich na wieszakach. Zmienić zapisy regulaminów, które tego zabraniają. Zdemontować wszystkie wieszaki i zastąpić je wydzielonymi przy bokach wagonów z poręczami i ewentualnie pasami do mocowania rowerów lub ergonomicznymi stojakami w podłodze. Konieczność wieszania dyskryminuje część podróżnych i powinna być zlikwidowana.
  4. Przyjazny rowerom tabor: Przy przetargach na nowy tabor wprowadzić zapisy SIWZ (specyfikacja istotnych warunków zamówienia) do wydzielenia odpowiedniej ilości przestrzeni na rowery, wyliczonej na podstawie szacunków i konsultacji z mieszkańcami oraz organizacjami rowerowymi.
  5. Żadnych rezerwacji: Ten system nigdy nie działał dobrze ani w regio ani w intercity. Na przykład dlatego, że osoby z biletami miesięcznymi wykupują rezerwacje, a potem z nich nie korzystają i nieliczne stojaki jeżdżą puste, co dodatkowo frustruje podróżnych.
  6. Bezpłatny przewóz rowerów: Całoroczny, darmowy przewóz rowerów w pociągach PKM. Frekwencja na wielu relacjach regionalnych częściej wskazuje na konieczność szukania podróżnych, niż na potrzebę ich zniechęcania i tracenia.
  7. Kultura: Wystosować przeprosiny i przeszkolić personel SKM z zachowania kultury wobec pasażerów z uwagi na wielokrotne, udokumentowane i skandaliczne uwagi personelu pod adresem podróżnych.


Roger Jackowski stwierdził, że oczekiwania przewożących rowery pasażerów rozmijają się z tym, co urzędnicy przedstawili i planują zarówno teraz, jak i w przyszłości. Odrzucił argument dotyczący naruszenia trwałości projektów, cytując przepisy, które mówią o "istotnej zmianie, wpływającej na charakter projektu, jego cele i warunki realizacji, która mogłaby doprowadzić do naruszenia jego pierwotnych założeń". Jego zdaniem przeróbka kilku siedzeń pojazdu nie zalicza się do tej kategorii.

Marszałek Ryszard Świlski obiecał, że Urząd Marszałkowski odpowie na wszystkie uwagi, jakie dostanie na piśmie.

O dalszym rozwoju sytuacji i prac nad rozwiązaniem przewozu rowerów będziemy informować.

Samorząd Województwa Pomorskiego zachęca w swoich broszurach do turystyki z wykorzystaniem Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Wiele z opisanych atrakcji nie jest położonych przy stacji i dobrze można się do nich dostać właśnie rowerem. Samorząd Województwa Pomorskiego zachęca w swoich broszurach do turystyki z wykorzystaniem Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Wiele z opisanych atrakcji nie jest położonych przy stacji i dobrze można się do nich dostać właśnie rowerem.


Komentarz autora:

Linia PKM okazała się sporym sukcesem pod względem frekwencyjnym. Niestety, powodów do radości nie maja pasażerowie z rowerami, bo dla nich korzystanie z PKM kojarzy się przede wszystkim z brakiem pewności czy i w jakich warunkach będą podróżować.

A. Wprowadzenie rezerwacji nie zlikwiduje problemu

Nadal będą zdarzać się odmowy przejazdu osobom, które nie będą mogły zarezerwować miejsca. Dodatkowo w pociągu będą jechać puste stojaki, co nieuchronnie spotka się z niezrozumieniem podróżnych i lawiną uzasadnionej krytyki. Zaproponowana podwyżka kosztów prędzej zlikwiduje przewozy rowerów, niż je ułatwi. Po co forsować rozwiązania z góry skazane na porażkę?

B. Rower Metropolitalny nie zastąpi przewozu własnego

System Roweru Metropolitalnego wyposażony będzie w rowery miejskie, które ze względu na typowo miejskie ogumienie, geometrię ramy, wagę i niewystarczające przełożenia przerzutek nie są pomyślane do turystycznego zwiedzania Kaszub i dlatego nie zastąpią przewozu własnego roweru pociągiem. Wprost nie wolno będzie nimi wyjeżdżać poza wyznaczoną, miejską strefę użytkowania. Nieznajomością tego tematu wykazali się marszałkowscy urzędnicy od infrastruktury. Stawiamy na edukację i liczymy na przyjęcie merytorycznych argumentów specjalistów i użytkowników-praktyków.

C. Nowy tabor nie będzie lepszy od dotychczasowego

Nie ma podstaw przypuszczać, że nowe pociągi będą miały więcej miejsc do przewozu lub że to miejsce będą lepiej wykorzystywały. Przykładem urzędniczej ignorancji potrzeb podróżnych są składy planowane do obsługi linii Elbląg-Słupsk, które mają mieć zgodnie ze specyfikacją tylko 10 miejsc na rowery. Dodatkowo, regulaminowe wymaganie od rowerzystów podnoszenia rowerów i wieszania ich, w niedopuszczalny sposób dyskryminuje pasażerów fizycznie słabszych i drobniejszej postury, w szczególności kobiety, dzieci i osoby starsze. To grozi uszkodzeniem ubrania, jest nieefektywne i niebezpieczne w poruszającym się pojeździe.

Czy przejęcie kontrolnego pakietu udziałów w PKP SKM w Trójmieście przez samorząd województwa w zamian za nowe pociągi załatwiłby sprawę? A może potrzeba założyć konkurencyjną spółkę dla PKP SKM, aby poprawić jakość usług?

Nie wiemy, ale w każdym przypadku problem przewozu rowerów można docelowo rozwiązać, jeśli zainteresowane strony się porozumieją. I to rozwiązać tak, aby zachować priorytet przewozu "zwykłych" pasażerów, wózków dziecięcych, inwalidów, a jednocześnie wygodnie dla rowerzystów.

Opinie (359) 10 zablokowanych

  • Wagon doczepic i gra (9)

    Skoro jeżdżą z taka częstotliwością że na piechotę z bretowo do lotniska dojdę i bana nie potrąci następna to skład można wydłużyć

    • 24 12

    • Skąd

      Zakup taki i jezdzij

      • 3 2

    • a wracając pociąg będzie pchał przed sobą ten wagon (5)

      bo nie ma na linii pętli

      • 6 1

      • Przecież ten wagon może być w środku składu (1)

        • 5 2

        • widać nigdy nie jechałeś SKM i PKM

          bo to są składy jednopojazdowe

          kolejny "ekspert" w temacie się wypowiedział :)

          • 5 3

      • A widziales gdzies pwtle kolejowa? Lokomotywa tez spowrotem nie pcha skladu tylko robi oblot i ciagnie.

        • 5 1

      • a co to za problem zrobić manewry na peronie?Przecież pajacu lokomotywy umieją przeczepiać i doczepiać z drugiej strony składu

        • 2 3

      • Sam se ciagnij...wagon...

        • 0 0

    • A jak ja bym chciał swoim koniem po Kaszubach (1)

      pojeździć to czy też mógłbym przewieźć swojego konika kolejką?

      • 0 5

      • załóż klub koniarzy i wynegocjuj taki układ z PKM

        • 1 1

  • Albo jedziesz rowerem albo PKM. Zrozum to niedzielny cyklisto. (8)

    • 38 56

    • Typowe myslenie kierowcy (3)

      Jak jade samochodem to wjade pod same drzwi, przecierz nie przejde sie te 10m.

      • 23 9

      • przecieRZ ani ortografii ani przepisów znać nie muszę (2)

        • 5 3

        • Od kiedy kierowcy znają przepisy? (1)

          • 2 2

          • od momentu nauczenia się na kursie do momentu zdania egzaminu na prawo jazdy

            problemem jest to, że je znają, ale się do nich często nie stosują, stygmatyzując wszystkich innych uczestników ruchu

            Nawet rowerzystów posiadających prawo jazdy (a takich jest większość)

            • 0 2

    • Albo czosnkiem

      • 3 3

    • (2)

      mmmmhymmm, taaa.
      pięcio, siedmiolatek plus rodzice. Strzyża-Kościerzyna dalej rowerami do Wdzydz Kiszewskich. Młodzi do Kościerzyny na rowerach nie dojdą, poza tym trasa nie jest bezpieczna. Jak czytam wypociny takich ignorantów, którym wolność odbiera brak mózgu, to się nóż w kieszeni otwiera.

      • 20 7

      • (1)

        To jezdzij po promenadzie

        • 5 12

        • po czym? promenadzie? Sprawdź sobie człowieku co to promenada a potem znajdź ja na trasie Gdańsk-Kościerzyna.

          • 13 3

  • Wagon rowerowy (5)

    To świetne rozwiązanie dodatkowy wagon rowerowy !
    Widzę po opiniach że ludzie nie są przychylni rowerzystom i szkoda że są tak mało tolerancyjni. Sam chętnie dopłacę do przewozu roweru sensowną kwotę np 5zł.

    • 38 14

    • (2)

      Kilka lat temu chyba na trasie do Malborka do składu pociągu pasażerskiego dołączono dla rowerzystów dodatkowo stary wagon pocztowy, idealne rozwiązanie: szerokie, rozsuwane drzwi, mnóstwo miejsca (było nas kilkanaście osób, nawet połowy wagonu nasze rowery nie zajęły) oraz miejsca siedzące dawniej dla pracowników poczty. Nie można odkurzyć kilku starych wagonów pocztowych i na okres letni dołączać je do składu PKMki? Naprawdę do przewozu rowerów nie jest potrzebne nic lepszego.

      • 10 1

      • "niedasię". Wagony należą do innej spółki, pewnie nie mają dopuszczenia do ruchu, kto by miał zapłacić za remont itd. U urzędników to po prostu niemożliwe.

        • 2 2

      • Myślisz że wyrafinowani esteci z PKM

        pozwolą, żeby do 3 - letniego złoma dołącząć 30 - letniego złoma?

        • 3 2

    • Wagon rowerowy

      Zrozumcie, PKM ledwo sama jedzie. Wagon trzeba by przepinać i nie jest to 5minut. Dla miej kumatych -poholuj koleżankę czy kolegę na rowerze w terenie pagórkowatym zobaczymy po ilu padnies

      • 2 0

    • Sensowna kwota za wstęp z instalacja do pociągu to 300 zl..za 5, to możesz sobie na peronie postać..i to na końcu, śmierdzielu..

      • 0 0

  • (5)

    Stop cykloterrorystom.

    • 46 46

    • Stop idiotom ;)

      • 22 8

    • chciałbyś aby wszyscy cykliści przesiedli się do samochodów? (3)

      • 15 0

      • chyba na dach (2)

        z drugiej strony czy wszscy kierowcy mieliby jeździć rowerami? - tak samo głupie pytanie

        • 4 2

        • Chodzi o zmniejszenie liczby samochodów, które nie są potrzebne. (1)

          Ilu ludzi wyciąga samochód, żeby przemieścić się w 1 osobę na trasie poniżej 5km?
          Gdyby przesiedli się na rowery, wszystkim byłoby luźniej.

          • 5 0

          • Zluzuj to sobie rajtuzy..bede jezdzil autem kiedy, gdzie i ile km bede chcial i żaden kalesoniarz mi nie będzie zycia ukladal.

            • 0 0

  • Nikt tak nie skomplikuje prostej sprawy jak urzędnik (5)

    Wystarczy dodatkowyvwagon

    • 33 12

    • kto go kupi - to raz (4)

      dwa że tego wagonu nie ma jak przestawić na drugi koniec składu na końcach trasy

      • 7 3

      • Kto kto (1)

        A kto jest obowiązany do organizacji przewozów za nasze podatki ?

        • 1 0

        • przewozy są zorganizowane - o co kaman?

          dla każdego osobna platforma - przewóz rowerów, samochodów i żaglówek

          • 2 1

      • dlaczego ma być na końcu a nie w środku? (1)

        • 1 1

        • Bo trzeba sie przyjrzeć szynobusowi, to byś wiedział, czemu nie można...

          • 0 0

  • (2)

    Przeszkolić cyklistów , nauczyć kultury oraz zasad ruchu drogowego,jak na razie wielu zachowuje sie jak przysłowiowe święte krowy,wszędzie, w środkach komunikacji zbiorowej jak i na drodze.

    • 32 26

    • I vice versa. Była mowa o tym w artykule, obustronna kultura

      • 8 1

    • Znasz chociaż jednego kierowcę, który nie łamie przepisów?

      Ja nie, włączając w to mnie. Nie da się po prostu.

      • 4 1

  • Pogonic to rowerowe tałatajstwo! (4)

    • 35 39

    • Pogonić hejtera ;)

      • 16 7

    • a dlaczego chcesz ich gonić? masz jakieś inne rozwiązanie? bo pisać głupoty każdy może szczególnie ci po studiach

      • 7 0

    • tak gonic szczurasow do roboty leni

      • 2 1

    • Widzę że gościu jest przyjazny inaczej - obyś na wózku inwalidzkim nie jeżdził

      • 2 0

  • (7)

    Dodatkowy wagon? To go sfinansujcie obcisłogaci. Jak można wymagać zakupu i jednocześnie darmowych przejazdów? Za darmo możecie pedałować do Kartuz.

    • 38 30

    • wystarczy że m.in. moim kosztem w Gdańsku powstał tunel którym posiadacze samochodów mogą jeździć za darmo! (5)

      a jeszcze ja i nie tylko musimy na niego płacić
      ciekawe co by się stało gdyby wprowadzono opłaty za przejazd nim? he he he

      • 15 5

      • (4)

        Tunel był potrzebny miastu, żeby je lekko odkorkować i żeby ciebie nic nie potrąciło jak przelecisz na czerwonym. Nie możesz nim jeździć nie dlatego że jest wadliwy, albo niskobudżetowy tylko dlatego żebyś się nie otruł spalinami, nie zginął w pożarze itp. Poza tym... jak chcesz na Wrsterplatte to jest stara droga, darmowa i można jechać rowerem.

        • 5 12

        • wiesz dlaczego niektórzy wybierają rower zamiast samochodu? (1)

          • 5 3

          • Bo maja cos z głową..proponuje zakladac siodelka, to nie będzie wam tak wesoło..

            • 0 0

        • budowa udogodnień drogowych nie odkorkowuje miasta

          tylko w dłuższej perspektywie generuje dodatkowy ruch "indukowany"

          Do sprawdzenia np. na Alei Żołnierzy Wyklętych we Wrzeszczu lub w Los Angeles w USA

          • 0 2

        • a co ci ten tunel na Czarnym Dworze odkorkował?

          • 0 1

    • Bardzo chętnie kupię drugi bilet dla rowera.

      • 1 0

  • Kupili za kilka milionów buble... (4)

    .. A teraz kombinują, jak połączyć praktycznie z setkami rowerzystów... Kpina! Same samorządy zachęcają do korzystania z rowerów, czy dzień bez samochodu, a sami nie umożliwiają rowerzystom takiej swobody... Pkm to jak ciasne śledzie w konserwie. Po co taki Bubel? Sprzedajecie to i zakupcie przemyślany produkt! Normalnie odechciewa się w takiej ciasnocie jeździć latem.

    • 34 12

    • ja już zrezygnowałem, przesiadłem się do samochodu. kiedyś człowiek czytał o planach (sam byłem zwolennikiem tej budowy)

      wizjach, jak to będzie ładnie i pięknie ale teraz już wiem, że chodziło o wyrwanie kasy z unii - nakłamać nakłamać i zainkasować. inwestycja wykonana przez totalnych ignorantów !

      • 16 2

    • setkami rowerzystów - a dla kogo ten wywiad? (2)

      ja bez kozery powiem 10 000 rowerzystów na każdym przystanku

      • 1 1

      • (1)

        skoro co weekend od kwietnia do końca października są takie problemy że ludzie mający bilet są wyrzucani czy daje im się bezczelne propozycje w stylu możesz pan jechać ale rower zostaw pan na peronie to ja się pytam dla kogo ta j..na kolejka jeździ?Te kolejowe przygłupy są dalej umysłowo w głębokiej komunie że mają w d.. czy pociągiem jadą ludzie czy wiezie powietrze takie nastawienie że mam gdzieś pieniądze mojej firmy to największa głupota.Tak płaczą że ludzie wszędzie samochodami jadą i będą jeździć bo nikt nie ma ochoty być traktowany jak intruz i jeszcze za to płacić

        • 8 1

        • To jest dla ludzi, zeby dojechali i wrócili z pracy, w ciszy, spokoju, bez korków, a nie rowerowych pajacyków..

          • 0 1

  • Jezeli o mnie chodzi (2)

    To nie rower jest problemem a brak nocnych kursów chocby z lotniska pkm to przedewszystkim przewoz pasażerów a nie rowerow Rowerzysci na rowery !

    • 27 13

    • (1)

      Przeczytałeś te wypociny przed ich publikacją? To pieprzem równo daje

      • 3 8

      • Na rower

        A nie sie pienic tutaj

        • 2 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024

220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum