• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rower budzi się do życia. Zadbaj o niego na wiosnę

Dawid Menard
15 kwietnia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Regularne serwisowanie roweru wyraźnie wpłynie na wydłużenie żywotności naszego jednośladu. Regularne serwisowanie roweru wyraźnie wpłynie na wydłużenie żywotności naszego jednośladu.

Wraz z początkiem wiosny budzą się z zimowego snu rowerzyści. Piękna pogoda zachęca do długich wycieczek licznymi szlakami. Zanim jednak zasiądziemy na naszego dwukołowego rumaka, warto go odpowiednio przygotować do sezonu. Jak to zrobić? Podpowiadamy.




Jak często myjesz swój rower?

Rower to zdrowa, ekonomiczna i ekologiczna alternatywa dla jazdy samochodem. Nie musimy stać w korkach i wydawać pieniędzy na coraz droższe paliwo. To doskonały sposób, by aktywnie spędzać czas na świeżym powietrzu, a ułatwiają to coraz liczniejsze ścieżki rowerowe. Poprawiają się nasze krążenie, wydolność oraz odporność. Przesiadając się wiosną z auta na rower przyczyniamy się także do poprawy stanu środowiska oraz do walki z globalnym ociepleniem. Przed pierwszą wiosenną przejażdżką musimy jednak o nasz pojazd zadbać.

Jak przygotować rower na wiosnę?



Zima to najbardziej niekorzystny czas dla rowerów, dlatego w tym czasie powinniśmy je często czyścić ze śniegu, błota i soli drogowej oraz konserwować poszczególne ich elementy. Istotne jest również to, gdzie przechowujemy jednoślad. Wiosną nasz jednoślad wymaga serwisu.

Co obejmuje serwis rowerowy?
  • czyszczenie roweru i napędu,
  • czyszczenie i smarowanie piast, suportu i sterów,
  • sprawdzenie zużycia łańcucha i jego ewentualna wymiana,
  • smarowanie łańcucha,
  • regulacja hamulców,
  • kasowanie luzów,
  • regulacja przerzutek,
  • dokręcenie kół i pedałów,
  • centrowanie kół,
  • sprawdzenie ciśnienia w oponach.


Brakuje rowerów w sklepach?



Przechowywanie roweru zimą w suchym miejscu nie powinno wpłynąć na zniszczenie komponentów, jednak dobrze jest oczyścić rower z kurzu - szczególnie elementy napędu, takie jak łańcuch i zębatki. Jeśli rower trzymamy na balkonie lub w innym miejscu, gdzie wilgoć może mieć dostęp, pojawić się może rdzawy nalot na linkach i napędzie. Wszystkie elementy wykonane ze stali, takie jak szprychy, śruby czy kierownica lub wsporniki również są narażone na powstanie rdzawego nalotu. Jeśli są one wykonane ze stali nierdzewnej lub aluminium, są dużo odporniejsze na działanie warunków atmosferycznych.

- Jeśli zależy nam na bezproblemowym działaniu ruchomych elementów i na zachowaniu dobrego wyglądu naszego roweru, odradzam trzymanie go na balkonie - mówi Piotr Tysarczyk ze sklepu Cyklisci.com. - Jeśli nie mamy innego wyjścia, dobrze jest zabezpieczyć rower choćby plandeką, aby bezpośrednio nie był narażony na działanie wilgoci, śniegu, deszczu itp. Na wiosnę należy przede wszystkim sprawdzić stan nasmarowania łańcucha, ruchomość linek w pancerzach, stan klocków hamulcowych i stan ogumienia, które również podatne jest na działanie czynników atmosferycznych. Koszt podstawowego serwisu, który obejmuje regulacje przerzutek, hamulców, sprawdzenie stanu piast i innych łożysk, ogumienia, połączeń śrubowych oscyluje zazwyczaj w okolicach kilkudziesięciu złotych.

Tu znajdziesz części i akcesoria do roweru. Sprawdź ofertę sklepów i serwisów rowerowych w Trójmieście



  • Regularne serwisowanie roweru wyraźnie wpłynie na wydłużenie żywotności naszego jednośladu.
  • Regularne serwisowanie roweru wyraźnie wpłynie na wydłużenie żywotności naszego jednośladu.
  • Regularne serwisowanie roweru wyraźnie wpłynie na wydłużenie żywotności naszego jednośladu.

Serwisowanie roweru - zrób to sam!



Niektóre z wymienionych czynności jesteśmy w stanie wykonać sami w domu, ogródku czy garażu. Rower powinniśmy myć zawsze wtedy, gdy go mocno ubrudzimy. Wilgoć, piach i zaschnięte błoto źle wpływają na metal i mechaniczne układy. Mając odpowiednie narzędzia, możemy dokręcić luźne śruby, sprawdzić ciśnienie i uzupełnić powietrze w kołach, a także nasmarować łańcuch. Warto też zakupić specjalny przymiar do mierzenia łańcucha, który wskazuje jego rozciągniecie na poziomach 0.7 oraz 1. Gdy przyrząd wskaże zużycie na poziomie 0.7, oznacza to, że jeszcze możemy jeździć, ale powinniśmy już zakupić nowy łańcuch i go wymienić. Natomiast w przypadku gdy miarka pokaże wartość 1, będziemy prawdopodobnie musieli wymienić także kasetę/wolnobieg, co wiąże się z dużo większym kosztem.

W domu możemy zadbać o poprawne nasmarowanie łańcucha i kontrolę dokręcenia śrub kluczem imbusowym. Łatwo możemy też ocenić stan klocków czy okładzin hamulcowych. Jeżeli posiadamy przymiar do łańcucha, możemy również ocenić stan napędu. Łańcuch należy wymieniać, gdy jego zużycie jest na poziomie 70 proc. Mycie napędu ze zdemontowaniem go z roweru, odpowietrzanie hamulców czy regulację przerzutek lepiej zlecić dobremu serwisantowi.

- Koszt "małego serwisu" to 200 zł - mówi Mariusz Skwarczak ze sklepu Velomania. - Obejmuje on czyszczenie napędu zdemontowanego z roweru, regulację przerzutek i hamulców, centrowanie kół i sprawdzenie dokręcenia śrub. Czas oczekiwania zależy głównie od momentu oddania roweru do serwisu. Jeżeli zrobimy to przed sezonem, tj. koniec lutego czy marzec, to czas oczekiwania na rower to trzy do pięciu dni roboczych. Jeżeli oddamy rower późniejszą wiosną, czas oczekiwania może wydłużyć się nawet do dwóch tygodni.
  • Regularne serwisowanie roweru wyraźnie wpłynie na wydłużenie żywotności naszego jednośladu.
  • Regularne serwisowanie roweru wyraźnie wpłynie na wydłużenie żywotności naszego jednośladu.

Serce napędu, o które należy zadbać



Łańcuch jest bardzo ważnym elementem każdego roweru i powinniśmy o niego szczególnie dbać. Przede wszystkim czyśćmy i smarujmy go regularnie. Piach działa na napęd niczym tarka, szybko go niszcząc. Aby zapobiec jego rozciągnięciu i zniszczeniu zębatek, warto używać naprzemiennie kilku łańcuchów, które możemy zmieniać co kilkaset kilometrów. Najłatwiej jest wymienić taki, który posiada specjalne ogniwo nazywane spinką. Dzięki niej w szybki i łatwy sposób rozepniemy i zapniemy ten element napędu.

- Łańcuch nie może być suchy, ale też przesadnie nasmarowany - mówi Mariusz Krzywiel ze sklepu Rowerowe Przymorze. - To mechaniczny element roweru, o który trzeba dbać i nie jest to wcale proste. Najczęstszym błędem jest jednak przesadnie nasmarowany łańcuch, na którego przykleja się kurz i piach, dodatkowo przyspieszając niszczenie kółeczek przerzutek i zębatek. Na umyty i wysuszony łańcuch nanosimy oliwkę do smarowania łańcuchów, kropelka po kropelce osobno na każde ogniwko. Po jakimś czasie (np. po nocy przed jazdą) dokładnie wycieramy łańcuch z nadmiaru oliwki. Osobiście zalecam wymieniać łańcuch wtedy, gdy jego wydłużenie na miarce wskazuje 0,5 proc. To jest jeszcze dobry łańcuch, ale dłuższe jego używanie zacznie szybciej zużywać zębatki, co spowoduje w dalszej konsekwencji wymianę nie tylko samego łańcucha, ale również wspomnianych zębatek. Jeżeli nie macie takich miarek, poproście o zmierzenie wyciągnięcia łańcucha w serwisie. Serwis podstawowy w naszym serwisie to koszt 120 zł.
Warto pamiętać, że lepiej zapobiegać niż naprawiać. Regularne serwisowanie naszych jednośladów nie tylko wydłuży żywotność roweru, lecz także pozwoli na komfortową i bezpieczną jazdę przez cały rok. Szerokiej drogi!

Miejsca

Opinie (158) 10 zablokowanych

  • (2)

    Najlepszy serwis w Gdyni był u Pana Tadeusza Loksa. Zawsze miło, profesjonalnie i z przystępnymi cenami. Będzie brakowało

    • 7 0

    • co było a nie jest (1)

      nie pisze się w rejestr

      • 1 5

      • Współczuję ludziom bez dobrych wspomnień

        • 1 0

  • jak budzi....

    .... przecież sezon jest cały rok :)

    • 14 2

  • Nie tylko rower (7)

    Trzeba zadbać o dobre pampersy zwłaszcza wśród mężczyzn tak, żeby odznaczał się brzuch i wiadomo co, Oczywiście trzeba sobie też zainstalować jakaś apkę, żeby wszyscy widzieli że jestem kolarzem. No i kask to podstawa ubioru

    • 7 13

    • Trochę to już nudne... (4)

      • 3 2

      • To zacznijcie się ubierać po męsku (3)

        Nie ma gorszego widoku niż facet z brzuchem w kalesonach FUUUU

        • 3 1

        • (1)

          daj link do swojego zdjęcia

          • 2 1

          • nie mogę RODO

            Ale jeżdżę w drechach i bez zbędnego balastu kupionego w chinach

            • 1 0

        • Ja się tak nie ubieram.

          I też mom zdaniem to słabo wygląda. Ale ile można o tym przynudzać?

          • 2 0

    • buehehehe
      Ale śmieszne głupku

      • 2 1

    • A ty przecież bez siodełka jeździsz, więc nie dogryzaj..

      • 1 0

  • (4)

    Przymiar do łańcucha nie pokazuje zużycia 70% tylko wydłużenie ogniw o 0,7%

    Posiadacze zębatek stalowych mogą jeździć aż łańcuch nie wydłuży się o 1%

    Wydłużenie jest powodowane przez wytarcie się ogniw na łączeniach a łańcuch nie wyciera się równomiernie. Na początku gdy jest nowy dociera się szybciej a później to już powoli. Przykładowo jeśli wydłużenie o 0,7% nastąpi po przejechaniu 1000km to 1% osiągnie przy około 2200km (czyli wyciągnięcie 0,7% to nawet nie połowa przebiegu łańcucha).
    Nie ma co kupować nowego łańcucha gdy poprzedni osiągnął 0,7% - zębatki już się dopasowały do takiej długości ogniw i nowy łańcuch będzie po nich przeskakiwał. Lepiej jeździć na nim aż do 1% i dopiero wtedy wymienić razem z kasetą.
    Jeśli ktoś chce oszczędzić na wymianach kasety musi od początku używać po trochu 2 albo 3 łańcuchów aby wszystkie były zużyte w podobnym stopniu.

    • 6 0

    • Zgadza sie ,ja jeżdziłem nawet na łancuchach i zembatkach które znajomii wywalali.

      • 0 0

    • Ja na 2 łańcuchach przejechałem 20Mm (2)

      i teraz wymieniłem cały napęd, bo kolejne 20Mm to dojadę już na emeryturze, więc trzeba się rozejrzeć za bardziej statecznym bicyklem.

      • 0 0

      • 20Mm ? (1)

        To jakaś miarą której nie znam?

        • 0 0

        • Mile morskie:)?

          • 0 0

  • Chciałbym zwrócić uwagę na to, gdzie czyścicie swoje rowery, mieszkając w budynku wielorodzinnym! (4)

    Mam takiego sąsiada, który dość często czyści swój rower w korytarzu piwnicznym lub hali garażowej - jak mu pasuje. Używa jakichś płynów i smarów i regularnie zostawia plamy na podłodze. Plamy są czarne, tłuste, czasem jak po oleju silnikowym, Czasem tylko jest to rozlany olej. Najczęściej jednak są to duże ilości błota i innego syfu z trasy. Jegomość ten zostawia po sobie cały ten syf i chowa rower do piwnicy. Oczywiście, nigdy tego syfu po sobie nie sprząta. Olej wsiąka w posadzkę i tak już zostaje. Błoto raz na miesiąc usuwa sprzątaczka. Sąsiedzie. Nie bądź burakiem, błoto usuń na dworze, a jak używasz smarów to podłóż kawał kartonu pod rower!

    • 18 2

    • (2)

      To mu to delikatnie powiedz,a nie piszesz płaczliwe komentarze

      • 3 0

      • Co roku kilka razy jak dotąd nie pomogło. (1)

        To taki stan umysłu. Wiesz, rower ma być lśniący, a jak syf komuś nie pasuje to niech sobie sprząta. Zapomniałem dodać, że nosi on często rowerek do domu i za każdym razem obciera oponami ściany na klatce schodowej. nie wiem po co go nosi, brandzluje się przy nim może. Też nie wytłumaczysz, że ślady opon na ścianie nie są obiektem marzeń pozostałej części mieszkańców bloku. To nie jego problem, on tu tylko wynajmuje... a właściciele niech sobie potem pomalują klatkę.

        • 1 0

        • jak wynajmuje to zgłoś właścicielowi mieszkania, u mnie pomaga

          • 0 0

    • I co z TEGO

      To też jego własność

      • 0 0

  • Jak to jest ze w tematach rowerowych zawsze najwiecej postów jest od buraków z blachosmrodów. (1)

    Jednocześnie musza potwierdzać swoje ograniczenie umysłowe.Wpijcie dobie do tej pustej makówki ze ten szrot którym zatruwacie zdrowie ludzi i srodowisko nie jest od dawna synonimem luksusu .A w Gdańsku 90% blachoszrotów ma więcej niż 10 lat..
    Rower jest wybawieniem dla miasta a wy jego szkodnikami.
    Do mycia roweru nie trzeba zakładać rękawiczek foliowych ,a przy naprawie i regulacji i tak się porwą. Smar z rąk łatwiej zmyć płynem do naczyń niż mydłem.
    A na parkingach przed każdym blokiem powinny być wydzielone zamykane i zadaszone miejsca na trzymanie rowerów .Najlepiej wydzielona na parkingach.

    • 9 7

    • bo oni stoją w kokru i mają czas

      żeby wysyłać raporty o korku i psioczyć na tych, co w korkach nie stoją i mają trochę ruchu przed i po robocie

      • 0 0

  • 200 zl za maly przeglad???buahaa chyba ich po...o,panowie z blaszaka w jelitkowie robią to za 50zl

    • 10 0

  • oczekiwanie do 2 tygodni

    No bez jaj. Trzymaja klientom rower 2 tygodnie??? Duży magazyn muszą mieć i słabe zdolności organizacyjne. Ciekawe czy panowie z serwisu oddaliby auto do mechanika 2 tygodnie wcześniej

    • 3 2

  • Pamietajcie (1)

    ze od czasu do czasu trzeba wymieniac lozyska w full-u :)

    • 1 0

    • I rozbierać zawieszenie by smarować te punkty obrotu,
      Mimo to już nie zrezygnuję z fulla.
      Zdrowiej i przyjemniej - pisze jako amator.

      • 0 0

  • Rowerzyści to dbają o rower cały rok, bo z niego korzystają przez wszystkie pory roku, a wiosną to się budzą rowerowcy.

    • 24 24

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum