• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pomorska zyska nową nawierzchnię dla rowerzystów. Poprawa infrastruktury na Chełmie

Krzysztof Koprowski
20 lipca 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
aktualizacja: godz. 09:05 (21 lipca 2022)
Najnowszy artykuł na ten temat Droga rowerowa wzdłuż ul. Pomorskiej jest gotowa
  • W I etapie remont będzie odbywał się na odcinku Subisława - Chłopska.
  • W I etapie remont będzie odbywał się na odcinku Subisława - Chłopska.
  • W II etapie planowany jest remont odcinka Chłopska - Orłowska.
  • W II etapie planowany jest remont odcinka Chłopska - Orłowska.

W czwartek, 21 lipca, rozpocznie się remont drogi rowerowej na ul. PomorskiejMapka. Niewygodna i zniszczona betonowa kostka zostanie zastąpiona nawierzchnią asfaltową. Prace w pierwszej kolejności obejmą odcinek ulicy bliżej torów kolejowych. Drobna poprawa stanu nawierzchni drogi rowerowej planowana jest także na ul. Witosa na ChełmieMapka.



Aktualizacja 21.07. godz. 9:05: Urzędnicy poinformowali o zmianie terminu rozpoczęcia prac budowlanych. Przebudowa drogi rowerowej wystartuje 1 sierpnia (wcześniej planowano 21 lipca). Bez zmian pozostaje termin zakończenia robót - 26 sierpnia.

Czy należy przebudować wszystkie drogi rowerowe z kostki betonowej?

Droga rowerowa na ul. Pomorskiej to jedna z najstarszych tras rowerowych w Gdańsku. Jej standard trudno uznać za komfortowy - betonowa kostka, tzw. bauma lub polbruk, to koszmar każdego cyklisty oraz użytkownika hulajnóg.

Nierówna, wywołująca drgania podczas jazdy i stawiająca duże opory toczenia nawierzchnia od dawna czekała na wymianę na gładki asfalt - szczególnie teraz, gdy wykonano równolegle nową nawierzchnię dla kierowców aut oraz ułożono nowe chodniki dla pieszych.

Przebudowa drogi rowerowej została podzielona na dwa odcinki:
  1. od ul. Subisława do Chłopskiej
  2. od ul. Chłopskiej do Orłowskiej

Prace przy I etapie rozpoczną się w najbliższy czwartek. Prace przy I etapie rozpoczną się w najbliższy czwartek.

Utrudnienia w ruchu rowerów od najbliższego czwartku



Roboty budowlane na pierwszym odcinku rozpoczną się już w czwartek, 21 lipca, i powinny zakończyć się 26 sierpnia. W tym czasie trasa rowerowa będzie zamknięta dla ruchu.

Wykonawcą tego zadania jest firma WPRD Gravel z Gdańska, która jako jedyna złożyła ofertę w postępowaniu przetargowym Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni - na kwotę ok. 486 tys. zł.

Dla drugiego etapu trwa dopiero postępowanie na wybór wykonawcy robót. Na realizację tych robót przewidziano maksymalnie 12 tygodni od momentu podpisania umowy.

Na obu odcinkach pojawi się nawierzchnia bitumiczno-mineralna (potocznie asfaltowa). Nie przewiduje się zmian w przebiegu drogi rowerowej, a jedynie drobne poprawki w ułożeniu nawierzchni w miejscach przejazdów i przejść dla pieszych.

W rejonie skrzyżowania z ul. Chłopską nowa nawierzchnia zostanie dowiązana do krótkich fragmentów asfaltowych powstałych kilka lat temu przy okazji realizacji przejazdu przez środek skrzyżowania w ramach projektu z Budżetu Obywatelskiego.

Remont krótkiego odcinka drogi rowerowej na Chełmie



W ramach drugiego z postępowań wybrany będzie także wykonawca dla poprawy stanu nawierzchni drogi rowerowej pomiędzy ul. Witosa a al. Armii Krajowej (Trasa W-Z) na krótkim odcinku MilskiegoMapka - rejon skrzyżowania z ul. ŁostowickąMapka. Tutaj zniszczona nawierzchnia asfaltowa zostanie zastąpiona nową warstwą bitumiczno-mineralną.

Remont trasy rowerowej na Chełmie zgodnie z wymogami przetargu powinien trwać nie dłużej niż 12 tygodni od dnia podpisania umowy z wykonawcą.

Miejsca

Opinie (91) 5 zablokowanych

  • Droga (10)

    Wg mnie ta droga nie jest wcale taka zła. Można by było wyremontować coś innego, albo chociaż zlikwidować te głupie światła tylko do lewoskrętu na skrzyżowaniu Pomorska /Chłopska jadąc w stronę jelitkowa. Czemu z lewego pasa nie można tam jechać prosto? Kto to wymyślił. Poza tym pomorska od strony torów jak na 2 - pasmówkę jest za wąska.

    • 42 30

    • (7)

      jest koszmarna. przejezdna tylko traktorem

      • 7 10

      • (6)

        w gorszym stanie jest sama jezdnia niż droga rowerowa. Jestem też rowerzystą. Ogólnie spoko, że remontują ale zaczynają wg mnie od rzeczy mniej istotnych

        • 17 10

        • Kierofczyki dostały nową nawierzchnię, jeżdżą po nowych chodnikach, a i tak wciąż niezadowolone. Grosza nie powinni dawać na drogi dla autek.

          • 13 15

        • są mniej istotne dla ciebie co najwyżej

          • 3 5

        • Ty rowerzysta to jestes dzbanku od wekendu skoro dla ciebie ten koszmar nie trzeba remontowac (2)

          • 1 1

          • (1)

            Na normalny rower trekingowy/miejski jest spoko. Nie jestem rowerzystą niedzielnym i objechałem swego czasu rowerem już tyle miejsc w Europie, że wiem co to znaczy zła droga rowerowa. Ta droga jest jedynie średnia na rower szosowy. Pomorska owszem była remontowana ale za skrzyżowaniem z Chłopską. Od skrzyżowania w stronę Jelitkowa nie jest w dobrym stanie. Tam przy zatoczce, gdzie autobusy zawracają (przystanek Jelitkowo) na lewym pasie przy przepompowni jest takie zapadlisko od kilku lat, że dziwie się że jeszcze nikt z tym nic nie zrobił. Jak jedziesz autem jest prawie niewidoczne ale stań sobie na chodniku z boku i na to popatrz.

            Pozdrawiam

            • 1 0

            • Na miejski spoko?

              Tak trzęsie, że mało zęby nie wypadną

              • 0 0

        • Przecież dopiero co remontowali jezdnię w stronę morza, równoległa do tego drogi dla rowerów.

          • 2 0

    • Taka uwaga do włodarzy miasta

      Dobrze, że coś próbujecue zrobić, tylko trzeba to robić z sensem.
      Jeżeli droga dla rowerów o Subisława do chłopskiej jest koszmarna dla użytkowników, to co mają powiedzieć kierowcy o odcinku Chłopska - Kapliczna?
      Tam jest armageddon!
      Ktoś kto nie podejmuje decyzji o pilnym remoncie tego odcinka jest sabotażystą. Po tym oesie jeżdżą miejskie autobusy niszcząc sobie zawieszenie. Za zakup coraz droższych autobusów płaci de facto miasto.

      • 5 6

    • Bo tam zawsze mozna bylo jechac prosto z obu pasow, a i tak wszyscy jechali z lewego w lewo a z prawego prosto, ruch jest tam na tyle maly ze wszyscy sie miescili tak czy siak. Oddzielny lewoskret zostal wymuszony przez zrobienie przepustu rowerowego.

      • 2 0

  • Bardzo dobra informacja

    Ja tam od lat z tego nie korzystam. Lepiej się jeździ osiedlowymi tam

    • 14 4

  • 3 miesiące robót za niecałe 500 metrów. (1)

    Przecież to jest żenujące.

    • 19 6

    • A doczytaj no dokładniej.

      • 5 0

  • (3)

    Polbruk- aczkolwiek brzydki, ale czy na pewno jest to koszmar każdego cyklisty? Wypraszam sobie. Już lepsza jazda po takiej nawierzchni, niż walka o przetrwanie podczas jazdy poboczem dziurawej jezdni. Jednocześnie polbruk- jako nieszkodliwy dla rowerów, skutecznie ogranicza liczbę użytkowników rolek i hulajnóg korzystających z takiej drogi, poprawiając tym samym bezpieczeństwo jej użytkowników, chociażby przed wyskakującą na czołówkę dzieciarnią na elektrycznych hulajnogach lub rolkarzy jeżdzących tylarierą...
    Poza tym Polbruk to również marak sama w sobie, można powiedzieć symbol narodowy Kaszub oraz każdego kaszubskiego podwórka, na którym na polbrukowym tronie dumnie zasiada Passat B5 w TDI;)

    • 17 8

    • Ten polbruk klawiszuje jak głupi (1)

      Każda kostka z osobna się buja, są już zniszczone przez wodę i mróz. Wymiana na asfalt (czarny) będzie tańsza, niż na nową kostkę

      • 0 0

      • Polbruk ma zalety, jak leje.
        Na naszych źle wyprofilowanych drogach rowerowych z asfaltu robi się jedna wielka kałuża, można się wykorbić.

        A na Pomorskiej bardziej mi przeszkadza konieczność lawirowania i ryzykowania rozjechaniem przez furiatów za kierownicą, ta droga powinna być po prawej strony od każdego pasa jezdni, a nie wspólna środkiem, a w praktyce, po lewej stronie. To jest niezgodne nie tylko z punktem pierwszym PORD, ale właśnie niepotrzebnie naraża nas przy każdym skrzyżowaniu. Cóż, "polskie ężyniery drogowe" zaprojektowały :-(

        • 0 1

    • Normalny rowerzysta miejski

      nie używa do poruszania się po ulicach i drogach rowerowych sprzętu do pokonywania bezdroży, skalistych wykrotów, singli z korzeniami, błotem i piachem z nachyleniami ponad kilkanaście stopni. Inaczej mówiąc, rower do poruszania się po drogach utwardzonych nie powinien mieć amortyzatorów. To, czy będzie to bardziej sportowa hybryda (fitness), czy raczej garniturowy holender to inna sprawa. Ale u nas miasta zakładają, że rowerzysta dojeżdżający do pracy/sklepu/parku jedzie fullem, na oponach 4 calowych i nie przekracza 15 km/h. Zatrm kostka, krawężniki, nieciągłość nawierzchni tylko go cieszą. Co więcej, nie zależy mu na czasie (bo gdyby zależało to wziąłby samochód), więc spokojnie można projektować przejazd na wprost przez skrzyżowanie z 7 zatrzymaniami na światłach (Kościuszki/Grunwaldzka), zmiany strony ulicy co 200m. Każdy rowerzysta pragnie też jak najszybciej dostać się do nieba więc koniec ddr prowadzi prosto pod koła samochodów, a końce takie rozsiane są licznie po mieście i okolicznych wsiach.
      Na koniec kierowcy pytają:"pobudowano dla was takie śliczne ścieżki, czemu z nich nie korzystacie?" Śliczne? Dla was?

      • 4 0

  • Przydaloby sie usunac kostke ktora jest wokol zbiornika Swietokrzyska. Ta kostke mozna by uzyc do utwardzenia jakiejs drogi osiedlowej dla samochodow a wokol samego zbiornika zrobic albo asfalt albo kostke niefazowana

    • 3 3

  • dla rozwoju ruchu rowerowego (w wyniku poprawy komfortu i bezpieczeństwa cyklistek i cyklistów) (3)

    najważniejsza jest jakość rozwiązań skrzyżowań korytarzy ruchu rowerowego z jezdniami ruchu kołowego, a nie jakość nawierzchni dróg dla rowerów. Dlatego popieram działania na rzecz zachowania ciągłości dróg rowerowych i chodników na wylotach ulic podporządkowanych a także czekam na budowę przepustu dla pieszych i rowerzystów pod ulicą Świętokrzyską niedaleko skrzyżowania z ulicą Bergiela. W Oliwie warto także zadbać o przepust dla pieszych i rowerzystów pod torami kolejowymi w rejonie ulicy Pomorskiej a ogólnie w Trójmieście także małe tunele/przepusty lub kładki nad obwodnicą aby ruch rowerzystów mógł odbywać się bezkolizyjnie.

    • 6 2

    • Dla bezpieczeństwa ruchu rowerowego... (1)

      ... Kluczową jest możliwość identyfikacji kierującego, i w konsekwencji utrata przekonania o bezkarności.

      • 2 5

      • możliwość identyfikacji sprawcy wypadku będącego kierofczykiem przy pomocy tablicy rejestracyjnej jest iluzoryczna

        taką opinię usłyszałem z ust certyfikowanego eksperta bezpieczeństwa ruchu drogowego już wiele lat temu. A to właśnie kierujący samochodami są sprawcami olbrzymiej większości kolizji i wypadków w ruchu drogowym i osiedlowym.

        • 1 0

    • Zgadzam się jakość nawierzchni jest ważna ale połączenia między istniejącą infrastrukturą ważniejsze, w pierwszej kolejności brakujące odcinki, śluzy i połączenia. Tak, żeby transport rowerowy był możliwy bez teleportów - bezpieczny. Dodatkowo przykład tej drogi pokazuje idealnie jak tanie są drogi rowerowe, wybudowana wiele lat tamu i dopiero teraz remontują, a przecież mogłaby być takiej jakości przez wiele lat, podczas gdy jezdnia niszczona przez samochody remontowana jest wielokrotnie cześciej. Raz wybudowane drogi rowerowe będą służyć latami, przetransportują więcej osób za mniej pieniędzy!

      • 5 0

  • błąd w nazewnictwie (4)

    to nie jest nawierzchnia asfaltowa tylko bitumiczna, asfalt to tylko lepiszcze dla kruszywa i stanowi raptem 3-4 % całości kładzionej masy bitumicznej

    • 18 7

    • (2)

      Do kolorowych dróżek rowerowych nie dodaje się asfaltu wcale (nawet 3%) bo zabarwił by je na czarno.

      Bez asfaltu są trochę słabsze (mniej elastyczne) ale po drogach rowerowych nie powinno jeździć nic ciężkiego więc nie ma to aż takiego znaczenia.

      • 4 0

      • No ale właśnie dlatego, że kolorowe masy są słabsze, Gdańsk odchodzi od czerwonych dróg rowerowych i nowe inwestycje będą robione zwykłą masą bitumiczną (asfaltem) - nowe DDR będą czarne.

        • 4 0

      • edukacja

        proponuje się edukować. zarówno do kolorowych jak i czarnych dodaje się asfalt (lepiszcze). Do kolorowych nawierzchni bitumicznych dodaje się również barwnik, dzięki któremu zyskujemy charakterystyczny kolor. Chyba, że masz na myśli nawierzchnie żywiczne - tam nie ma asfaltu. Dzisiaj po drogach rowerowych jeżdżą nie tylko rowery - lekkie traktory je odśnieżają, więc konstrukcja ma znaczenia.

        • 4 0

    • A czytać umiesz? Jak byk masz wyjaśnione.

      • 4 0

  • Pomorska a nie droga rowerowa (4)

    Ile aut korzysta z ulicy pomorskiej (odcinek bliżej torów) nie remontowanej od zawsze?!? Czy ścieżka rowerowa jest naprawdę ważniejsza... Wpływy z podatku drogowego płaconego przy tankowaniu idą na remont dróg... A z rowerów przepraszam ale na co??? Absurdalny durny pomysł remontu ścieżki rowerowej.. nie popieram!!

    • 12 15

    • Wpływy z paliwa idą na drogi ekspresowe i autostrady, więc wypad darmozjadzie z miasta.

      • 10 5

    • Jeden kierofczyk tj ty nie korzysta, a się wypowiada. Pomorska na tym odcinku jest świeżo po remoncie.

      • 6 3

    • haha juz sam podpis pirata drogowego mówi onim samym :)

      • 2 0

    • Niezła próba trollu, ale...

      ... ul. Pomorska przeszła ostatnio potężny remont - jezdni, miejsc parkingowych oraz chodników. Oczywiście jest jeszcze sporo do zrobienia, ale raczej nie ma co narzekać, że remontowana jest również droga rowerowa - która jest w okropnym stanie.

      • 6 1

  • (6)

    Kołobrzeska. Kiedy? I Jana Pawła II - jeżdżenie zaraz obok aut to żadna przyjemność. A chodnik jest wystarczająco szeroki żeby go podzielić ze ścieżka.

    • 18 8

    • (1)

      Jana Pawła to najlepsza infra od lat. Wreszcie prosta droga bez zakretasow. Tylko kierofczyki marudzą, bo nie mogą pruć już 140 km/h.

      • 16 7

      • Pady rowerowe nieodseparowane fizycznie od jezdni powinny zniknąć jak najszybciej. Albo wprowadzić tempo 30 i spowalniacze.

        • 2 6

    • pasy na Jana Pawła (2)

      są sto razy lepsze niż głupie ścieżki wydzielone koło chodnika. Jedzie się znacznie szybciej i bezpieczniej

      • 14 7

      • (1)

        Ta, szczegolnie z dzieckiem

        • 5 7

        • Z dzieckiem możesz jechać po chodniku.

          • 7 2

    • jak nie umiesz utrzymac toru jazdy to rowerek bobo i kolka pomocnicze,i trotuar!.

      • 0 2

  • Gdy ta pseudo droga fa raczej fuszerka budowlana powstawała krytykowałem władze miasta i urzędników twierdzili ze sie nie da (2)

    Przypominam tez ze wtedy oficerem rowerowym była ta sama osobo co dzisiaj i ci sami urzednicy!
    I tu mamy kolejny przykład jakimi szkodnikami są ci urtzednicy skoro potrzebowali tyle lat by to oco walczyliśmy dopiero teraz uznaja za standard !!Mało tego teraz oni twierdza ze to wszystko ich zasługa bo oni dbaja niby o rowerzxystów których wczesniej mieli gdzieś .I to ze kolejny raz daja przykład jak marnują kase mieszkańców miasta uznają ze powinnismy im za to dziekowac mimo ze robia to za nasze pieniadze!
    Te droge mozna było od poczatku wykonac raz a dobrze .Ale wątpię by ja nawet teraz wykonali zgodnie ze standardem który niby sami sobie wypracowali :)

    • 13 3

    • piszesz nieprawdę

      Gdy ta droga była budowana pełnomocnikiem prezydenta ds. infrastruktury rowerowej była inna osoba

      • 4 1

    • Rogerku, ta droga rowerowa wygląda tak samo od 15 lat

      Jak więc osoba będąca od ośmiu może być odpowiedzialna?

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Nocny Duathlon - Airport Gdańsk (5 opinii)

(5 opinii)
zawody / wyścigi

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum