• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
Skopiowano

Rowerzyści poprawią infrastrukturę poprzez Budżet Obywatelski?

Krzysztof Koprowski
26 września 2015 (artykuł sprzed 7 lat) 
Opinie (131)
  • Propozycja wyprostowania drogi rowerowej przy Galerii Bałtyckiej.
  • Propozycja wyprostowania drogi rowerowej przy Galerii Bałtyckiej - stan obecny.
  • Utworzenie brakującego przejazdu przez al. Grunwaldzką przy Galerii Bałtyckiej.
  • Utworzenie brakującego przejazdu przez al. Grunwaldzką przy Galerii Bałtyckiej - stan obecny.

Gdańscy rowerzyści pragną poprzez Budżet Obywatelski kompleksowo polepszyć infrastrukturę, z której na co dzień korzystają. Choć pod głosowanie skierowano tylko dwa projekty (jeden dzielnicowy, drugi ogólnomiejski), to swoim zasięgiem obejmują one znaczną część mocno uczęszczanych odcinków dróg rowerowych.



Czy brałeś(aś) kiedykolwiek udział w głosowaniu Budżetu Obywatelskiego?

Projekty zgłoszone do Budżetu Obywatelskiego zostały wypracowany w oparciu o dyskusje i wstępne głosowanie wśród użytkowników infrastruktury dla dwóch kółek.

- Najpierw poprzez Internet zbieraliśmy pomysły dotyczące poprawy infrastruktury rowerowej. Następnie podczas Wielkiego Przejazdu Rowerowego przeprowadziliśmy głosowanie i na bazie tego opracowaliśmy dwa projekty do Budżetu Obywatelskiego: dzielnicy i ogólnomiejski - mówi Roger Jackowski z Gdańskiej Kampanii Rowerowej.
Projekt dzielnicowy to przebudowa skrzyżowania przy Galerii Bałtyckiej we Wrzeszcz Górnym. Jest to przede wszystkim poprawka fuszerki projektowej, o której pisaliśmy już w 2012 r. - chodzi o niepotrzebne odgięcie drogi rowerowej pod estakadą Trasy Słowackiego zobacz na mapie Gdańska.

W ramach projektu planuje się nie tylko wyprostować przebieg drogi rowerowej, ale też poszerzyć ją do 3 metrów oraz dokonać drobnych korekt w organizacji ruchu pieszego i rowerowego przed Galerią Bałtycką. Planowana jest także budowa brakującego przejazdu przez al. Grunwaldzką od strony terenów pokoszarowych zobacz na mapie Gdańska.

Szacowany koszt prac budowlanych we Wrzeszczu Górnym to 257 tys. zł.

To jednak tylko jeden z wielu pomysłów, które chcą wdrożyć rowerzyści na terenie całego miasta. W projekcie ogólnomiejskim "Sieć głównych tras rowerowych Gdańska - poprawa bezpieczeństwa i jakości" za łączną kwotę 2,2 mln zł planuje się przebudowę aż 20 skrzyżowań.

Prace skupić się mają przede wszystkim na głównej osi komunikacyjnym Gdańska, czyli ciągu północ - południe ze szczególnym uwzględnieniem odcinka między Wrzeszczem a Śródmieściem.

  • Korekta przejazdu przez ul. Miszewskiego.
  • Korekta przejazdu przez ul. Miszewskiego - stan obecny.
  • Korekta przejazdu przy Operze Bałtyckiej.
  • Korekta przejazdu przy Operze Bałtyckiej - stan obecny.
  • Połączenie ul. Braci Lewoniewskich i al. Wojska Polskiego.
  • Połączenie ul. Braci Lewoniewskich i al. Wojska Polskiego - stan obecny.
  • Przejazd przez ul. Podmiejską.
  • Przejazd przez ul. Podmiejską - stan obecny.
To tutaj planuje się wyprostować niebezpieczne "zygzakowate" przejazdy, w tym przez ul. Miszewskiego zobacz na mapie Gdańska czy przy Operze Bałtyckiej zobacz na mapie Gdańska oraz wynieść poziom przejazdów i przejść dla pieszych do wysokości chodników i drogi rowerowej.

Odpowiednio oznakowane mają być również przejazdy w ciągu drogi technicznej wzdłuż Kanału Raduni, a także utworzony przejazd z ul. Braci Lewoniewskiej w al. Wojska Polskiego zobacz na mapie Gdańska, co zapowiadano już ponad dwa lata temu przy prezentacji koncepcji utworzenia pasów rowerowych na tejże ulicy.

Czytaj też: Orunia: kolizyjna droga rowerowa do poprawy

  • Przejazd przez skrzyżowanie przy Zieleniaku.
  • Przejazd przez skrzyżowanie przy Zieleniaku - stan obecny.
Dość ciekawą propozycją do realizacji jest także przejazd przez skrzyżowanie przy Zieleniaku zobacz na mapie Gdańska. Planuje się tutaj budowę krótkiego pasa rowerowego, który pozwoli łatwo dostać się na drugą stronę szerokiej arterii i tym samym ułatwi dojazd do dworca kolejowego.

Dodatkowo sam przejazd przez ul. Wały Piastowskie zobacz na mapie Gdańska również zostałby wyprostowany i poszerzony. Zmianie uległby też cykl świateł, który obecnie zmusza do przejazdu w dwóch etapach.

  • Przejazd w rejonie ul. Chłopskiej i Pomorskiej.
  • Przejazd w rejonie ul. Chłopskiej i Pomorskiej - stan obecny.
  • Przejazd w rejonie ul. Chłopskiej i Pomorskiej.
Innym znacznym ułatwieniem w ruchu rowerowym jest koncepcja budowy przejazdu przez środek skrzyżowania ul. Chłopska-Pomorska zobacz na mapie Gdańska. Obecnie rowerzyści podróżując drogą rowerową w pasie rozdziału ul. Pomorskiej, muszą pokonywać skrzyżowanie trzykrotnie przekraczając jezdnie, za każdym razem oczekując na zielone światło.

W projekcie uwzględniono też uzupełnienie i korektę drogi rowerowej m.in. wzdłuż al. Hallera między torami kolejowymi a Operą Bałtycką zobacz na mapie Gdańska, budowę przejazdu po zachodniej stronie skrzyżowania al. Armii Krajowej z ul. Łostowicką i al. Havla zobacz na mapie Gdańska oraz obniżenie krawężników na dojeździe do Rafinerii Lotos.

Ale projekt swym zakresem obejmuje także mniejsze inwestycje. To m.in. remont 24 przejazdów i przejść przez tory tramwajowe, odmalowanie 209 przejazdów rowerowym przez jezdnie, montaż 30 luster dla lepszej widoczności na przejazdach, 200 podpórek dla rowerzystów w strefie akumulacji ruchu na skrzyżowaniach oraz odmalowanie i poprawa oznakowania dróg rowerowych.

Czy to wszystko jest faktycznie możliwe do realizacji w jednym roku - o ile projekt zyska odpowiednie poparcie w głosowaniu?

- Wszystkie nasze pomysły zostały przedyskutowane i zaakceptowane przez Referat Mobilności Aktywnej oraz Zarząd Dróg i Zieleni. Znaczna ich część posiada już niezbędną dokumentację, umożliwiającą szybkie rozpoczęcie prac - informuje Jackowski.
Czytaj też: Mieszkańcy wymyślają lepszy Gdańsk. Nowe projekty Budżetu Obywatelskiego

Zobacz Wielki Przejazd Rowerowy, który odbył się w czerwcu.


Głosowanie na projekty Budżetu Obywatelskiego trwa do końca niedzieli 27 września.

Głosy oddawać można wyłącznie elektroniczne - poprzez stronę gdansk.pl/budzet-obywatelski, a także w wyznaczonych godzinach w stacjonarnych Punktach Konsultacyjnych.

Głosowanie odbywa się jednorazowo, nie ma możliwości ponownego dostępu do systemu elektronicznego. Głosować można z dowolnego urządzenia z dostępem do Internetu (zalecane przeglądarki w wersji aktualnej: Chrome, Firefox, Opera, Safari; urządzenia mobilne z systemami operacyjnymi: IOS, Android, Windows). W obu przypadkach do systemu elektronicznego muszą być wprowadzone podstawowe dane: imię i nazwisko (w przypadku dwuczłonowych nazwisk wpisywane z myślnikiem) i numer PESEL.

Aktywacja procesu głosowania odbywa się poprzez link przesłany na podany przez mieszkańca adres e-mail (jeden dla jednego głosującego) lub kod aktywacyjny przesłany na telefon komórkowy.

Można oddać maksymalnie 5 głosów na dowolny projekt w dowolnej dzielnicy oraz 1 głos na projekt ogólnomiejski. Głosami na projekty dzielnicowe można dysponować w sposób swobodny, przyznając np. wszystkie pięć głosów jednemu projektowi, jak i po jednym głosie na pięć projektów.

Opinie (131)

  • po co rowerem na dworzec? (6)

    • 14 63

    • po to, by nie korzystać z transportu miejskiego lub samochodu (4)

      by na dworzec dotrzeć i tam go zostawić pod wiatą przypięty do stojaka, ewentualnie również po to, by po dojechaniu do stacji docelowej dotrzeć do ostatecznego celu podróży - jeśli jedziemy w celach komunikacyjnych, dla jazdy rekreacyjnej jest jeszcze więcej opcji.

      Czy naprawdę tak ci było trudno się domyślić?

      • 25 3

      • tak, trudno (3)

        Bo mam rower średniej klasy i nawet nie pomyślałem o zostawianiu go...stąd moje pytanie.

        • 4 14

        • czasem masz wiatr tak silny, że z górki pedałujesz na miękkim przełożeniu (2)

          wtedy chowasz dumę w kieszeń i idziesz na dworzec.

          • 9 0

          • albo po prostu traktujesz rower (1)

            jak srodek transportu od i do kolejki, albo jedziesz do pracy pociagiem aby nie smierdziec bo pracodawca nie ma warunkow aby dac ci sie umyc a wracasz juz na rowerze. To jest zwykły środek transportu. Nie wiem jak można debatować nad tym czym sie jedzie do pracy. To nie rekreacja, tylko transport i ch. to kogo obchodzi jak sie go realizuje.

            • 8 3

            • Tacy są właśnie rowerzyści krzykacze co uważają się za święte krowy na pasach

              • 5 11

    • Skandal

      To lewackiei feministyczne lobby. Stoi za tym partia RAZEM.

      • 0 5

  • I co jeszcze? Autostrady dla rowerów? (23)

    Bardzo dobrze że przed przejazdami przez jezdnię są szykany. Rowerzyści wogóle nie patrzą jak przyjeżdżają przez jezdnię jadą na czerwonym, po chodnikach. Powinno więcej być szykan tarek lub innych rozwiązań spowalniajacych rowery właśnie przed skrzyzowaniami. Najgorzej jest jak jest dzień bez samochodów. Rok temu miałem takie zdarzenie koleś mi na jego czerwonym wyjechał na pełnej prędkości u mnie rozwalony błotnik, lampa u niego otwarte złamanie. Pierwszy raz widziałem jak ktoś z otwartym złamaniem chciał uciekać dalej rowerem. I tak cała naprawa poszła z mojego AC.

    • 61 99

    • a czemu nie? (4)

      w Kopenhadze budują autostrady rowerowe

      • 36 10

      • (2)

        Mają też multikulti, jaraja trawę itd. Ok ale rowerzysta tam ja dokona szkody to odpowiada prawnie

        • 17 24

        • Kopenhaga zajmuje od lat bardzo wysokie miejsce w rankingach jakości życia

          czy tylko trawę masz na myśli?

          • 22 4

        • u nas tez odpowiada

          tak samo jak wszedzie, co za idiotyczny argument

          • 9 4

      • W Londynie mają od dawna.

        • 12 2

    • To prawda, sam jeżdżę i rowerem i samochodem (3)

      I jest to nagminna praktyka, że rowerzyści przejeżdżają na czerwonym i to jeszcze na przejściu dla pieszych. Nie mam bólu do samego przejazdu na przejściu dla pieszych jako takim, pod warunkiem, że ktoś dla własnego bezpieczeństwa wyhamuje do minimalnej prędkości, a nie wjedzie na skrzyżowanie z pełną prędkością znikąd.
      Ale takie rzeczy dopiero widać, gdy prowadzi się oba środki transportu, widać grzechy rowerzystów do kierowców jak i kierowców do rowerzystów.

      • 30 4

      • duzo przypadkow to niedostosowanie swiatel do intensywnosci ruchu (1)

        stoi 10 rowerów na czerwonym chociaż samochody jadące w tym samym kierunku maja zielone. Wtedy trzeba na własną rękę poprawiać niedoskonałości. Super przykład do skrzyżowanie koło aquaparku na kamionce. Od 5 lat widziałem tam 2 samochody skręcające a jak się włączy zielone dla rowerów to trwa chwilunię. Może i jest ich więcej ale w godzinach intensywnego ruchu do i z pracy warto zmieniać głupie ustawienia.

        • 4 5

        • dokladnie tak jest jak piszesz. niema znaku rownosci miedzy rowerzystami a autami

          bo aut jest 1000 razy wiecej i powoduja 1000 razy wiecej wypadków i innych wykroczenie!!

          • 3 0

      • Każdy kierowca powinien się choć raz przejechać rowerem przez miasto i vice versa

        Dopiero wtedy kierowca zauważa jak ważne są ciągłe dobrej jakości drogi rowerowe bez szykan, a rowerzysta jak mało widać zza kierownicy samochodu.

        Ja osobiście, zarówno w roli kierowcy jak i rowerzysty, najlepiej się czuję na skrzyżowaniach równorzędnych. Żadnego wypatrywania rowerzystów na ścieżkach, żadnych samochodów zajeżdżających nagle drogę, po prostu prawa wolna i tyle.

        • 2 0

    • Zmartwię Cię. Autostrady rowerowe są już w Gdańsku projektowane.

      • 12 5

    • przed przejściami dla pieszych też mogłyby powstać szykany

      na jezdni

      • 16 4

    • (1)

      Powinno więcej być szykan tarek lub innych rozwiązań spowalniajacych samochody właśnie przed skrzyżowaniami oraz za skrzyżowaniami i w ogóle wszędzie.

      • 18 5

      • po co ? wystarczy strefa 30 i pare patroli nawet pieszych z czyms co wyglada jak radar.

        • 4 3

    • (8)

      bo rowery powinny posiadać ubezpieczenie OC i było by po sprawie poza tym powinny być wysokie mandaty dla rowerzystów tak samo jak dla kierowców

      • 13 9

      • bzdura (3)

        OC dla rowerzystów jest nierealne

        co do mandatów - większość się pokrywa. rower to też pojazd

        • 9 7

        • (2)

          tak by można powiedzieć że dla samochodów też jest nie realne wtedy, ja osobiście zgadzam się że potrzebne są jakieś uwarunkowania prawne bo rowerzyści są bardzo niebezpieczni na drogach , chodnikach , przejściach dla pieszych

          • 5 7

          • Przecież są! Nazywają się kodeks drogowy.

            Wystarczy go tylko przestrzegać i karać za wykroczenia.

            • 2 0

          • tabletki odstawione?

            rowerzyści niebezpieczni? Statystyki mówią o znikomych liczbach strat powodowanych przez rowerzystów.

            O skutkach jazdy samochodem nie napiszę nic: z twoimi poglądami to tylko do Kulparkowa

            • 0 0

      • a 5 letnie dzieci tez maja placic ? przeciez to piesi. (2)

        • 3 4

        • czyli tez piesi by musieli płacić OC.

          • 4 5

        • nie kumasz co pisze autor tematu rower ma posiadać , rodzice wykupują oc i po problemie

          • 3 4

      • nigdzie na świecie niema obowiazkowego oc bo jest niepotrzebne

        zato potrzebne jest ukrócenie bezkarności piratów drogowych i obowiazkowe szkolenie z przepisow i zachowania sie rowerzystów na drodze .Coraz wiecej małoatów jeżdzi albo srdokiem drogi albo po lewej stronie czyli pod prąd albo obok siebie!!

        • 2 1

    • Coś ściemniasz

      Zakładając że nie uciekł, powinieneś mieć jego dane i to on powinien zapłacić za wyrządzoną szkodę, niezależnie od tego czy miał OC czy nie. No chyba że potem twój ubezpieczyciel AC go ścigał i odzyskiwał pieniądze, ale w takim razie pisanie "cała naprawa poszła z AC" jest naciągane.

      • 4 0

  • (2)

    Gdańsk dostrzega rowerzystów. Gdyna narazie myśli aby dogonić -"myślenie".

    • 52 11

    • Propozycja przejazdu na skrzyżowaniu Chłopskiej i Pomorskiej (1)

      Większego debilizmu jeszcze nie widziałem. Wiadomo że rowerzyści jeżdzą jak jeżdzą i światła dosć często ich nie obowiązują. wykonanie takiego przejazdu to 3 krotne zagrożenie bezpieczeństwa na skrzyżowaniu.

      • 1 6

      • odróżnij wreszcie narażanie się na ryzyko od stwarzania zagrożenia

        • 2 0

  • Większość z tych propozycji... (5)

    To proszenie się o wypadek. Jak cykliści nie będą musieli zwalniać przed skrzyżowaniami to co i rusz będzie kolizja z samochodem.

    • 58 67

    • chyba dawno nie jechałeś rowerem po Gdańsku (3)

      codziennie kilkanaście tysięcy rowerzystów jeździ po mieście a kolizje zdarzają się częściej między samochodami, a nie między samochodem a rowerem.

      Rowerzyści mają lepszy rozgląd i często szybciej myślą niż kierowcy

      • 33 15

      • Popłakałem się ze śmiechu... (1)

        Cóż za niesamowite argumenty - ciekawe co masz na ich poparcie? Weź raczej pod uwagę, że dzięki temu iż rowerzysta jedzie wolniej ma zwyczajnie wiecej czasu na reakcję. Jeśli jednak mu wyprostują ścieżki rowerowe przy skrzyżowaniach będzie jechał szybciej. Dzięki temu będzie miał mniej czasu na reakcję, a co gorsza zmniejszy to też dodatkowo czas jaki na reakcję ma kierowca przejeżdżający przez skrzyżowanie. Wniosek może być tylko jeden - więcej wypadków.

        • 9 15

        • no i dobrze że wyprostują to że ktoś jedzie rowerem baranie oznacza że ma jedno skrzyzowanie pokonywać po okręgu zamiast po linii prostej?

          • 4 1

      • Popłakałes sie z własnej głupoty??Rowerzystanie ma wclae jechac wolniej to ty masz jechac wolniej!

        i ty masz jechać wolniej by miec więcej czasu na reakcje!I skoro takie głupoty wypisujesz to moze trzeba tobie utrudnić przed każdym skrzyżowaniem postawić progi zwalniające!

        • 11 11

    • Do ofermy

      Inwalido nie potrafiący nic innego jak cisnąć na gaz - lepiej byś się nie wypowiadał.

      • 3 2

  • brawo Gdańsk, a Szczurek niech patrzy i się uczy

    • 53 9

  • Te malowane czewrone pasy na asfalcie przy opadach deszczu zamieniają się w lodowisko! (2)

    Niebezpieczne i dla rowerzystów i dla kierowców!
    Nie można zastosować innej formy oznakowania?

    • 48 26

    • to podobna farba, jak na Wita Stwosza

      nie jest ani trochę śliska, ma przyczepność asfaltu.

      • 25 1

    • to będzie specjalna farba antypoślizgowa

      sprawa jest uzgodniona ale dzięki za ważną opinię - mamy to na uwadze.

      • 16 2

  • A skręcać nie potrafią?

    • 24 30

  • no pewnie! (3)

    polikwidować wszelkie łuki żeby mogli jeszcze szybciej zap.....poruszać się

    • 42 47

    • tak, szybciej (1)

      połowa łuków na śmieszkach nie spełnia żadnych warunków technicznych (nachylenie, pochylenie, promień łuku). Minimalny projektowy promień łuku to 4,0m - dwie długości roweru. Ciasne łuki na dojazdach do skrzyżowań mają wadę - utrudniają sygnalizowanie skrętu (bo łapy trzeba trzymać na klamkach), a przez to odbierają możliwość przekazania zamiarów na linii rowerzysta-kierowca. W efekcie wcale nie jest bezpieczniej.

      • 21 4

      • I do tego utrudniają OPUSZCZENIE skrzyżowania przez rowerzystów

        • 8 2

    • ale samochodom to skrzyzowania bezkolizyjne, lancuszki dla pieszych wzdluz ulicy, aby zaden plebejusz nie przeszkadzal

      • 5 5

  • a co to ma być? (3)

    A na Miszewskiego to co to ma być? Wywalić latarnię, bo musi iść ścieżka rowerowa? Bo na wizualizacji widać lewitującą latarnię...

    • 23 22

    • ehh (1)

      wizualizacja to nie projekt

      • 10 0

      • nie bez powodu

        Ale wystarczy pomyśleć logicznie, że ta "wizualizacja" nie trzyma się kupy i żeby ją zrealizować trzeba by było bawić się w przestawianie latarni i świateł miejskich, co daje dodatkowe koszty. Ścieżka przebiega w tym miejscu tak a nie inaczej nie bez powodu...

        • 3 6

    • wizualizacja to tylko szkic, prosimy zapoznać się z rysunkiem projektowym

      rysunek znajduje się na stronie projektu:

      http :// bo.rowery.gdansk.pl/aleja-grunwaldzka-przejazd-przez-ul-miszewskiego

      projekt został zlecony przez Miasto Gdańsk i ma uzgodnienia z organami bezpieczeństwa ruchu oraz inżynierii dróg ZDiZ.

      celem jest poprawa bezpieczeństwa, poszerzenie przejazdu i przejścia dla pieszych. poprawie ulegnie także widoczność sygnalizatorów dla kierowców co obecnie jest zmorą tego skrzyżowania.

      • 8 0

  • dobrą opcją jest tu tylko zmiana przy Operze

    • 10 21

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Garmin MTB Series

zawody / wyścigi

Harpagan 62 Kaliska

impreza na orientację, trening

Weekend rowerowo-wypoczynkowy

zajęcia rekreacyjne, rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum