• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rowerzyści poprawią infrastrukturę poprzez Budżet Obywatelski?

Krzysztof Koprowski
26 września 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
  • Propozycja wyprostowania drogi rowerowej przy Galerii Bałtyckiej.
  • Propozycja wyprostowania drogi rowerowej przy Galerii Bałtyckiej - stan obecny.
  • Utworzenie brakującego przejazdu przez al. Grunwaldzką przy Galerii Bałtyckiej.
  • Utworzenie brakującego przejazdu przez al. Grunwaldzką przy Galerii Bałtyckiej - stan obecny.

Gdańscy rowerzyści pragną poprzez Budżet Obywatelski kompleksowo polepszyć infrastrukturę, z której na co dzień korzystają. Choć pod głosowanie skierowano tylko dwa projekty (jeden dzielnicowy, drugi ogólnomiejski), to swoim zasięgiem obejmują one znaczną część mocno uczęszczanych odcinków dróg rowerowych.



Czy brałeś(aś) kiedykolwiek udział w głosowaniu Budżetu Obywatelskiego?

Projekty zgłoszone do Budżetu Obywatelskiego zostały wypracowany w oparciu o dyskusje i wstępne głosowanie wśród użytkowników infrastruktury dla dwóch kółek.

- Najpierw poprzez Internet zbieraliśmy pomysły dotyczące poprawy infrastruktury rowerowej. Następnie podczas Wielkiego Przejazdu Rowerowego przeprowadziliśmy głosowanie i na bazie tego opracowaliśmy dwa projekty do Budżetu Obywatelskiego: dzielnicy i ogólnomiejski - mówi Roger Jackowski z Gdańskiej Kampanii Rowerowej.
Projekt dzielnicowy to przebudowa skrzyżowania przy Galerii Bałtyckiej we Wrzeszcz Górnym. Jest to przede wszystkim poprawka fuszerki projektowej, o której pisaliśmy już w 2012 r. - chodzi o niepotrzebne odgięcie drogi rowerowej pod estakadą Trasy Słowackiego zobacz na mapie Gdańska.

W ramach projektu planuje się nie tylko wyprostować przebieg drogi rowerowej, ale też poszerzyć ją do 3 metrów oraz dokonać drobnych korekt w organizacji ruchu pieszego i rowerowego przed Galerią Bałtycką. Planowana jest także budowa brakującego przejazdu przez al. Grunwaldzką od strony terenów pokoszarowych zobacz na mapie Gdańska.

Szacowany koszt prac budowlanych we Wrzeszczu Górnym to 257 tys. zł.

To jednak tylko jeden z wielu pomysłów, które chcą wdrożyć rowerzyści na terenie całego miasta. W projekcie ogólnomiejskim "Sieć głównych tras rowerowych Gdańska - poprawa bezpieczeństwa i jakości" za łączną kwotę 2,2 mln zł planuje się przebudowę aż 20 skrzyżowań.

Prace skupić się mają przede wszystkim na głównej osi komunikacyjnym Gdańska, czyli ciągu północ - południe ze szczególnym uwzględnieniem odcinka między Wrzeszczem a Śródmieściem.

  • Korekta przejazdu przez ul. Miszewskiego.
  • Korekta przejazdu przez ul. Miszewskiego - stan obecny.
  • Korekta przejazdu przy Operze Bałtyckiej.
  • Korekta przejazdu przy Operze Bałtyckiej - stan obecny.
  • Połączenie ul. Braci Lewoniewskich i al. Wojska Polskiego.
  • Połączenie ul. Braci Lewoniewskich i al. Wojska Polskiego - stan obecny.
  • Przejazd przez ul. Podmiejską.
  • Przejazd przez ul. Podmiejską - stan obecny.
To tutaj planuje się wyprostować niebezpieczne "zygzakowate" przejazdy, w tym przez ul. Miszewskiego zobacz na mapie Gdańska czy przy Operze Bałtyckiej zobacz na mapie Gdańska oraz wynieść poziom przejazdów i przejść dla pieszych do wysokości chodników i drogi rowerowej.

Odpowiednio oznakowane mają być również przejazdy w ciągu drogi technicznej wzdłuż Kanału Raduni, a także utworzony przejazd z ul. Braci Lewoniewskiej w al. Wojska Polskiego zobacz na mapie Gdańska, co zapowiadano już ponad dwa lata temu przy prezentacji koncepcji utworzenia pasów rowerowych na tejże ulicy.

Czytaj też: Orunia: kolizyjna droga rowerowa do poprawy

  • Przejazd przez skrzyżowanie przy Zieleniaku.
  • Przejazd przez skrzyżowanie przy Zieleniaku - stan obecny.
Dość ciekawą propozycją do realizacji jest także przejazd przez skrzyżowanie przy Zieleniaku zobacz na mapie Gdańska. Planuje się tutaj budowę krótkiego pasa rowerowego, który pozwoli łatwo dostać się na drugą stronę szerokiej arterii i tym samym ułatwi dojazd do dworca kolejowego.

Dodatkowo sam przejazd przez ul. Wały Piastowskie zobacz na mapie Gdańska również zostałby wyprostowany i poszerzony. Zmianie uległby też cykl świateł, który obecnie zmusza do przejazdu w dwóch etapach.

  • Przejazd w rejonie ul. Chłopskiej i Pomorskiej.
  • Przejazd w rejonie ul. Chłopskiej i Pomorskiej - stan obecny.
  • Przejazd w rejonie ul. Chłopskiej i Pomorskiej.
Innym znacznym ułatwieniem w ruchu rowerowym jest koncepcja budowy przejazdu przez środek skrzyżowania ul. Chłopska-Pomorska zobacz na mapie Gdańska. Obecnie rowerzyści podróżując drogą rowerową w pasie rozdziału ul. Pomorskiej, muszą pokonywać skrzyżowanie trzykrotnie przekraczając jezdnie, za każdym razem oczekując na zielone światło.

W projekcie uwzględniono też uzupełnienie i korektę drogi rowerowej m.in. wzdłuż al. Hallera między torami kolejowymi a Operą Bałtycką zobacz na mapie Gdańska, budowę przejazdu po zachodniej stronie skrzyżowania al. Armii Krajowej z ul. Łostowicką i al. Havla zobacz na mapie Gdańska oraz obniżenie krawężników na dojeździe do Rafinerii Lotos.

Ale projekt swym zakresem obejmuje także mniejsze inwestycje. To m.in. remont 24 przejazdów i przejść przez tory tramwajowe, odmalowanie 209 przejazdów rowerowym przez jezdnie, montaż 30 luster dla lepszej widoczności na przejazdach, 200 podpórek dla rowerzystów w strefie akumulacji ruchu na skrzyżowaniach oraz odmalowanie i poprawa oznakowania dróg rowerowych.

Czy to wszystko jest faktycznie możliwe do realizacji w jednym roku - o ile projekt zyska odpowiednie poparcie w głosowaniu?

- Wszystkie nasze pomysły zostały przedyskutowane i zaakceptowane przez Referat Mobilności Aktywnej oraz Zarząd Dróg i Zieleni. Znaczna ich część posiada już niezbędną dokumentację, umożliwiającą szybkie rozpoczęcie prac - informuje Jackowski.
Czytaj też: Mieszkańcy wymyślają lepszy Gdańsk. Nowe projekty Budżetu Obywatelskiego

Zobacz Wielki Przejazd Rowerowy, który odbył się w czerwcu.


Głosowanie na projekty Budżetu Obywatelskiego trwa do końca niedzieli 27 września.

Głosy oddawać można wyłącznie elektroniczne - poprzez stronę gdansk.pl/budzet-obywatelski, a także w wyznaczonych godzinach w stacjonarnych Punktach Konsultacyjnych.

Głosowanie odbywa się jednorazowo, nie ma możliwości ponownego dostępu do systemu elektronicznego. Głosować można z dowolnego urządzenia z dostępem do Internetu (zalecane przeglądarki w wersji aktualnej: Chrome, Firefox, Opera, Safari; urządzenia mobilne z systemami operacyjnymi: IOS, Android, Windows). W obu przypadkach do systemu elektronicznego muszą być wprowadzone podstawowe dane: imię i nazwisko (w przypadku dwuczłonowych nazwisk wpisywane z myślnikiem) i numer PESEL.

Aktywacja procesu głosowania odbywa się poprzez link przesłany na podany przez mieszkańca adres e-mail (jeden dla jednego głosującego) lub kod aktywacyjny przesłany na telefon komórkowy.

Można oddać maksymalnie 5 głosów na dowolny projekt w dowolnej dzielnicy oraz 1 głos na projekt ogólnomiejski. Głosami na projekty dzielnicowe można dysponować w sposób swobodny, przyznając np. wszystkie pięć głosów jednemu projektowi, jak i po jednym głosie na pięć projektów.

Opinie (131)

  • rr

    na wszystkich przejazdach rowerowych ta nowa nawierzchnie wymieszac z mialem szklanym tak jak motocyklisci niemieccy wymusili u siebie przejazdy

    • 0 4

  • Tu barierki, tam asfalcik, tam nowa farba. Szwagier zarobi. Teraz pokazcie jak to wyglada w Berlinie.

    • 0 1

  • A nie można bez podpórek? - wielka prośba do autorów.

    Zderzenie boczne to najczęściej występujące zdarzenie prowadzące do obrażeń rowerzystów. Świadomość, że przy okazji można być wyrzuconym na jakąś przeszkodę nie napawa optymizmem. Proszę odpuście sobie te 'podpórki'. A jeżeli już być muszą to ze 2 metry od krawędzi jezdni. Z góry dziękuję.
    PS. Wielkie dzięki za włożoną pracę. Oczywiście głosowałem za.

    • 1 1

  • Postępująca imbecyloza (1)

    • 1 1

    • nieźle się przedstawiłeś

      pamiętaj o nie odstawianiu tabletek

      • 0 0

  • A policjanci na ściezkach gdzie

    Jeśli jest juz teraz tyle ścieżek rowerowych, to niech o takich drogach nie zapominają nasi policjanci, zarówno z kontrola trzeźwości jak i egzekwując nagminne łamanie przepisów ruchu drogowego przez równoprawnych
    użytkowników dróg .

    • 2 1

  • Po co to

    Jak dla mnie cześć rowerzystów to totalne bezmózgi robi się dla nich te ścieżki itp z naszych podatków a te skończone łajzy i tak drogami jeżdżą często mając światła w du....

    • 0 1

  • kiedy bedzą rezlizowene te projekty?

    ..a kiedy te wszystkie projekty zostaną zrealizowane??.....
    bo jak narazie wszystko na drogach rowerowych jest postaremu!!!

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Nocny Duathlon - Airport Gdańsk (5 opinii)

(5 opinii)
zawody / wyścigi

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum