Rowerzyści poprawią infrastrukturę poprzez Budżet Obywatelski?
Gdańscy rowerzyści pragną poprzez Budżet Obywatelski kompleksowo polepszyć infrastrukturę, z której na co dzień korzystają. Choć pod głosowanie skierowano tylko dwa projekty (jeden dzielnicowy, drugi ogólnomiejski), to swoim zasięgiem obejmują one znaczną część mocno uczęszczanych odcinków dróg rowerowych.
- Najpierw poprzez Internet zbieraliśmy pomysły dotyczące poprawy infrastruktury rowerowej. Następnie podczas Wielkiego Przejazdu Rowerowego przeprowadziliśmy głosowanie i na bazie tego opracowaliśmy dwa projekty do Budżetu Obywatelskiego: dzielnicy i ogólnomiejski - mówi Roger Jackowski z Gdańskiej Kampanii Rowerowej.
Projekt dzielnicowy to przebudowa skrzyżowania przy Galerii Bałtyckiej we Wrzeszcz Górnym. Jest to przede wszystkim poprawka fuszerki projektowej, o której pisaliśmy już w 2012 r. - chodzi o niepotrzebne odgięcie drogi rowerowej pod estakadą Trasy Słowackiego .
W ramach projektu planuje się nie tylko wyprostować przebieg drogi rowerowej, ale też poszerzyć ją do 3 metrów oraz dokonać drobnych korekt w organizacji ruchu pieszego i rowerowego przed Galerią Bałtycką. Planowana jest także budowa brakującego przejazdu przez al. Grunwaldzką od strony terenów pokoszarowych .
Szacowany koszt prac budowlanych we Wrzeszczu Górnym to 257 tys. zł.
To jednak tylko jeden z wielu pomysłów, które chcą wdrożyć rowerzyści na terenie całego miasta. W projekcie ogólnomiejskim "Sieć głównych tras rowerowych Gdańska - poprawa bezpieczeństwa i jakości" za łączną kwotę 2,2 mln zł planuje się przebudowę aż 20 skrzyżowań.
Prace skupić się mają przede wszystkim na głównej osi komunikacyjnym Gdańska, czyli ciągu północ - południe ze szczególnym uwzględnieniem odcinka między Wrzeszczem a Śródmieściem.
To tutaj planuje się wyprostować niebezpieczne "zygzakowate" przejazdy, w tym przez ul. Miszewskiego czy przy Operze Bałtyckiej oraz wynieść poziom przejazdów i przejść dla pieszych do wysokości chodników i drogi rowerowej.
Odpowiednio oznakowane mają być również przejazdy w ciągu drogi technicznej wzdłuż Kanału Raduni, a także utworzony przejazd z ul. Braci Lewoniewskiej w al. Wojska Polskiego , co zapowiadano już ponad dwa lata temu przy prezentacji koncepcji utworzenia pasów rowerowych na tejże ulicy.
Czytaj też: Orunia: kolizyjna droga rowerowa do poprawy
Dość ciekawą propozycją do realizacji jest także przejazd przez skrzyżowanie przy Zieleniaku . Planuje się tutaj budowę krótkiego pasa rowerowego, który pozwoli łatwo dostać się na drugą stronę szerokiej arterii i tym samym ułatwi dojazd do dworca kolejowego.
Dodatkowo sam przejazd przez ul. Wały Piastowskie również zostałby wyprostowany i poszerzony. Zmianie uległby też cykl świateł, który obecnie zmusza do przejazdu w dwóch etapach.
Innym znacznym ułatwieniem w ruchu rowerowym jest koncepcja budowy przejazdu przez środek skrzyżowania ul. Chłopska-Pomorska . Obecnie rowerzyści podróżując drogą rowerową w pasie rozdziału ul. Pomorskiej, muszą pokonywać skrzyżowanie trzykrotnie przekraczając jezdnie, za każdym razem oczekując na zielone światło.
W projekcie uwzględniono też uzupełnienie i korektę drogi rowerowej m.in. wzdłuż al. Hallera między torami kolejowymi a Operą Bałtycką , budowę przejazdu po zachodniej stronie skrzyżowania al. Armii Krajowej z ul. Łostowicką i al. Havla oraz obniżenie krawężników na dojeździe do Rafinerii Lotos.
Ale projekt swym zakresem obejmuje także mniejsze inwestycje. To m.in. remont 24 przejazdów i przejść przez tory tramwajowe, odmalowanie 209 przejazdów rowerowym przez jezdnie, montaż 30 luster dla lepszej widoczności na przejazdach, 200 podpórek dla rowerzystów w strefie akumulacji ruchu na skrzyżowaniach oraz odmalowanie i poprawa oznakowania dróg rowerowych.
Czy to wszystko jest faktycznie możliwe do realizacji w jednym roku - o ile projekt zyska odpowiednie poparcie w głosowaniu?
- Wszystkie nasze pomysły zostały przedyskutowane i zaakceptowane przez Referat Mobilności Aktywnej oraz Zarząd Dróg i Zieleni. Znaczna ich część posiada już niezbędną dokumentację, umożliwiającą szybkie rozpoczęcie prac - informuje Jackowski.
Czytaj też: Mieszkańcy wymyślają lepszy Gdańsk. Nowe projekty Budżetu Obywatelskiego
Zobacz Wielki Przejazd Rowerowy, który odbył się w czerwcu.
Głosy oddawać można wyłącznie elektroniczne - poprzez stronę gdansk.pl/budzet-obywatelski, a także w wyznaczonych godzinach w stacjonarnych Punktach Konsultacyjnych.
Głosowanie odbywa się jednorazowo, nie ma możliwości ponownego dostępu do systemu elektronicznego. Głosować można z dowolnego urządzenia z dostępem do Internetu (zalecane przeglądarki w wersji aktualnej: Chrome, Firefox, Opera, Safari; urządzenia mobilne z systemami operacyjnymi: IOS, Android, Windows). W obu przypadkach do systemu elektronicznego muszą być wprowadzone podstawowe dane: imię i nazwisko (w przypadku dwuczłonowych nazwisk wpisywane z myślnikiem) i numer PESEL.
Aktywacja procesu głosowania odbywa się poprzez link przesłany na podany przez mieszkańca adres e-mail (jeden dla jednego głosującego) lub kod aktywacyjny przesłany na telefon komórkowy.
Można oddać maksymalnie 5 głosów na dowolny projekt w dowolnej dzielnicy oraz 1 głos na projekt ogólnomiejski. Głosami na projekty dzielnicowe można dysponować w sposób swobodny, przyznając np. wszystkie pięć głosów jednemu projektowi, jak i po jednym głosie na pięć projektów.
Opinie (131)
-
2015-09-27 17:10
rr
na wszystkich przejazdach rowerowych ta nowa nawierzchnie wymieszac z mialem szklanym tak jak motocyklisci niemieccy wymusili u siebie przejazdy
- 0 4
-
2015-09-28 20:49
Tu barierki, tam asfalcik, tam nowa farba. Szwagier zarobi. Teraz pokazcie jak to wyglada w Berlinie.
- 0 1
-
2015-09-29 07:11
A nie można bez podpórek? - wielka prośba do autorów.
Zderzenie boczne to najczęściej występujące zdarzenie prowadzące do obrażeń rowerzystów. Świadomość, że przy okazji można być wyrzuconym na jakąś przeszkodę nie napawa optymizmem. Proszę odpuście sobie te 'podpórki'. A jeżeli już być muszą to ze 2 metry od krawędzi jezdni. Z góry dziękuję.
PS. Wielkie dzięki za włożoną pracę. Oczywiście głosowałem za.- 1 1
-
2015-09-30 14:51
Postępująca imbecyloza (1)
- 1 1
-
2015-11-13 22:43
nieźle się przedstawiłeś
pamiętaj o nie odstawianiu tabletek
- 0 0
-
2015-09-30 18:08
A policjanci na ściezkach gdzie
Jeśli jest juz teraz tyle ścieżek rowerowych, to niech o takich drogach nie zapominają nasi policjanci, zarówno z kontrola trzeźwości jak i egzekwując nagminne łamanie przepisów ruchu drogowego przez równoprawnych
użytkowników dróg .- 2 1
-
2015-10-18 16:40
Po co to
Jak dla mnie cześć rowerzystów to totalne bezmózgi robi się dla nich te ścieżki itp z naszych podatków a te skończone łajzy i tak drogami jeżdżą często mając światła w du....
- 0 1
-
2016-06-20 22:17
kiedy bedzą rezlizowene te projekty?
..a kiedy te wszystkie projekty zostaną zrealizowane??.....
bo jak narazie wszystko na drogach rowerowych jest postaremu!!!- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.