• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rowerzyści poprawią infrastrukturę poprzez Budżet Obywatelski?

Krzysztof Koprowski
26 września 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
  • Propozycja wyprostowania drogi rowerowej przy Galerii Bałtyckiej.
  • Propozycja wyprostowania drogi rowerowej przy Galerii Bałtyckiej - stan obecny.
  • Utworzenie brakującego przejazdu przez al. Grunwaldzką przy Galerii Bałtyckiej.
  • Utworzenie brakującego przejazdu przez al. Grunwaldzką przy Galerii Bałtyckiej - stan obecny.

Gdańscy rowerzyści pragną poprzez Budżet Obywatelski kompleksowo polepszyć infrastrukturę, z której na co dzień korzystają. Choć pod głosowanie skierowano tylko dwa projekty (jeden dzielnicowy, drugi ogólnomiejski), to swoim zasięgiem obejmują one znaczną część mocno uczęszczanych odcinków dróg rowerowych.



Czy brałeś(aś) kiedykolwiek udział w głosowaniu Budżetu Obywatelskiego?

Projekty zgłoszone do Budżetu Obywatelskiego zostały wypracowany w oparciu o dyskusje i wstępne głosowanie wśród użytkowników infrastruktury dla dwóch kółek.

- Najpierw poprzez Internet zbieraliśmy pomysły dotyczące poprawy infrastruktury rowerowej. Następnie podczas Wielkiego Przejazdu Rowerowego przeprowadziliśmy głosowanie i na bazie tego opracowaliśmy dwa projekty do Budżetu Obywatelskiego: dzielnicy i ogólnomiejski - mówi Roger Jackowski z Gdańskiej Kampanii Rowerowej.
Projekt dzielnicowy to przebudowa skrzyżowania przy Galerii Bałtyckiej we Wrzeszcz Górnym. Jest to przede wszystkim poprawka fuszerki projektowej, o której pisaliśmy już w 2012 r. - chodzi o niepotrzebne odgięcie drogi rowerowej pod estakadą Trasy Słowackiego zobacz na mapie Gdańska.

W ramach projektu planuje się nie tylko wyprostować przebieg drogi rowerowej, ale też poszerzyć ją do 3 metrów oraz dokonać drobnych korekt w organizacji ruchu pieszego i rowerowego przed Galerią Bałtycką. Planowana jest także budowa brakującego przejazdu przez al. Grunwaldzką od strony terenów pokoszarowych zobacz na mapie Gdańska.

Szacowany koszt prac budowlanych we Wrzeszczu Górnym to 257 tys. zł.

To jednak tylko jeden z wielu pomysłów, które chcą wdrożyć rowerzyści na terenie całego miasta. W projekcie ogólnomiejskim "Sieć głównych tras rowerowych Gdańska - poprawa bezpieczeństwa i jakości" za łączną kwotę 2,2 mln zł planuje się przebudowę aż 20 skrzyżowań.

Prace skupić się mają przede wszystkim na głównej osi komunikacyjnym Gdańska, czyli ciągu północ - południe ze szczególnym uwzględnieniem odcinka między Wrzeszczem a Śródmieściem.

  • Korekta przejazdu przez ul. Miszewskiego.
  • Korekta przejazdu przez ul. Miszewskiego - stan obecny.
  • Korekta przejazdu przy Operze Bałtyckiej.
  • Korekta przejazdu przy Operze Bałtyckiej - stan obecny.
  • Połączenie ul. Braci Lewoniewskich i al. Wojska Polskiego.
  • Połączenie ul. Braci Lewoniewskich i al. Wojska Polskiego - stan obecny.
  • Przejazd przez ul. Podmiejską.
  • Przejazd przez ul. Podmiejską - stan obecny.
To tutaj planuje się wyprostować niebezpieczne "zygzakowate" przejazdy, w tym przez ul. Miszewskiego zobacz na mapie Gdańska czy przy Operze Bałtyckiej zobacz na mapie Gdańska oraz wynieść poziom przejazdów i przejść dla pieszych do wysokości chodników i drogi rowerowej.

Odpowiednio oznakowane mają być również przejazdy w ciągu drogi technicznej wzdłuż Kanału Raduni, a także utworzony przejazd z ul. Braci Lewoniewskiej w al. Wojska Polskiego zobacz na mapie Gdańska, co zapowiadano już ponad dwa lata temu przy prezentacji koncepcji utworzenia pasów rowerowych na tejże ulicy.

Czytaj też: Orunia: kolizyjna droga rowerowa do poprawy

  • Przejazd przez skrzyżowanie przy Zieleniaku.
  • Przejazd przez skrzyżowanie przy Zieleniaku - stan obecny.
Dość ciekawą propozycją do realizacji jest także przejazd przez skrzyżowanie przy Zieleniaku zobacz na mapie Gdańska. Planuje się tutaj budowę krótkiego pasa rowerowego, który pozwoli łatwo dostać się na drugą stronę szerokiej arterii i tym samym ułatwi dojazd do dworca kolejowego.

Dodatkowo sam przejazd przez ul. Wały Piastowskie zobacz na mapie Gdańska również zostałby wyprostowany i poszerzony. Zmianie uległby też cykl świateł, który obecnie zmusza do przejazdu w dwóch etapach.

  • Przejazd w rejonie ul. Chłopskiej i Pomorskiej.
  • Przejazd w rejonie ul. Chłopskiej i Pomorskiej - stan obecny.
  • Przejazd w rejonie ul. Chłopskiej i Pomorskiej.
Innym znacznym ułatwieniem w ruchu rowerowym jest koncepcja budowy przejazdu przez środek skrzyżowania ul. Chłopska-Pomorska zobacz na mapie Gdańska. Obecnie rowerzyści podróżując drogą rowerową w pasie rozdziału ul. Pomorskiej, muszą pokonywać skrzyżowanie trzykrotnie przekraczając jezdnie, za każdym razem oczekując na zielone światło.

W projekcie uwzględniono też uzupełnienie i korektę drogi rowerowej m.in. wzdłuż al. Hallera między torami kolejowymi a Operą Bałtycką zobacz na mapie Gdańska, budowę przejazdu po zachodniej stronie skrzyżowania al. Armii Krajowej z ul. Łostowicką i al. Havla zobacz na mapie Gdańska oraz obniżenie krawężników na dojeździe do Rafinerii Lotos.

Ale projekt swym zakresem obejmuje także mniejsze inwestycje. To m.in. remont 24 przejazdów i przejść przez tory tramwajowe, odmalowanie 209 przejazdów rowerowym przez jezdnie, montaż 30 luster dla lepszej widoczności na przejazdach, 200 podpórek dla rowerzystów w strefie akumulacji ruchu na skrzyżowaniach oraz odmalowanie i poprawa oznakowania dróg rowerowych.

Czy to wszystko jest faktycznie możliwe do realizacji w jednym roku - o ile projekt zyska odpowiednie poparcie w głosowaniu?

- Wszystkie nasze pomysły zostały przedyskutowane i zaakceptowane przez Referat Mobilności Aktywnej oraz Zarząd Dróg i Zieleni. Znaczna ich część posiada już niezbędną dokumentację, umożliwiającą szybkie rozpoczęcie prac - informuje Jackowski.
Czytaj też: Mieszkańcy wymyślają lepszy Gdańsk. Nowe projekty Budżetu Obywatelskiego

Zobacz Wielki Przejazd Rowerowy, który odbył się w czerwcu.


Głosowanie na projekty Budżetu Obywatelskiego trwa do końca niedzieli 27 września.

Głosy oddawać można wyłącznie elektroniczne - poprzez stronę gdansk.pl/budzet-obywatelski, a także w wyznaczonych godzinach w stacjonarnych Punktach Konsultacyjnych.

Głosowanie odbywa się jednorazowo, nie ma możliwości ponownego dostępu do systemu elektronicznego. Głosować można z dowolnego urządzenia z dostępem do Internetu (zalecane przeglądarki w wersji aktualnej: Chrome, Firefox, Opera, Safari; urządzenia mobilne z systemami operacyjnymi: IOS, Android, Windows). W obu przypadkach do systemu elektronicznego muszą być wprowadzone podstawowe dane: imię i nazwisko (w przypadku dwuczłonowych nazwisk wpisywane z myślnikiem) i numer PESEL.

Aktywacja procesu głosowania odbywa się poprzez link przesłany na podany przez mieszkańca adres e-mail (jeden dla jednego głosującego) lub kod aktywacyjny przesłany na telefon komórkowy.

Można oddać maksymalnie 5 głosów na dowolny projekt w dowolnej dzielnicy oraz 1 głos na projekt ogólnomiejski. Głosami na projekty dzielnicowe można dysponować w sposób swobodny, przyznając np. wszystkie pięć głosów jednemu projektowi, jak i po jednym głosie na pięć projektów.

Opinie (131)

  • Brawo dawno zagłosowałem i znajomi tez zagłosowali ! (2)

    To Jackowski powinien byc Oficerem rowerowym w urzedzie miasta a nie ten laluś przydupas budynia.To wszystko co jest do naprawy i modernizacji jednoczenie pokazuje jak nieudolny i niekompetentny jest Oficer rowerowy typowy betonowy urzedas .Mozna było zrobić drogi rowerowe raz a dobrze ale unas taki jest system robić byle jak i potem 5 razy poprawiać by 5 razy podnosić koszty!! Drogi rowerowe byle jak wykonane wszędzie wielkie krawężniki .Drogi rowerowe z granatowego asfaltu robione za gierka wytrzymały 10 lat !!! Te obecnie wykonane po roku max 2 sa poryte z muldami i dziurami do remontu.najlepszy przykład idiotycznie zaprojektowanej drogi na kołobrzeskiej juz jest dziurawa i zryta cala ma max 2-3lata tylko wielkie krawężniki wytrzymały

    • 12 6

    • Dziękuję za głos poparcia ale

      chciałbym zaznaczyć że akurat ten projekt powstał w dobrej współpracy z Referatem Mobilności Aktywnej (choć nie zawsze bywa to normą). Proszę także nie oceniać Oficera Rowerowego wyłącznie przez pryzmat tego co widać na ulicach - możliwości sprawcze pojedynczego urzędnika czy nawet referatu albo wydziału zawsze podlegają ograniczeniom wewnątrz samego Urzędu, jest to wypadkowa stanowisk różnych instytucji i wydziałów.

      Co do mojej ewentualnej posady w UM Gdańsk - nigdy o taką nie zabiegałem i nie planuję - uważam że dobrze jest gdy są w mieście dobrzy urzędnicy do spraw rowerów (i innych spraw) oraz gdy są kontrolowani, dopingowani lub wspierani przez kompetentne organizacje pozarządowe. To dwa równorzędne filary.

      PS. Oba projekty są pracą zespołową - wyrazy uznania przekażę pozostałym autorom. Dziękuję i pozdrawiam rowerowo ;)

      • 11 0

    • nie dokończona jaśkowa dolina bo ktoś zrobił pas dla samochodów skręcający do posesji. od 5 lat jak tam jezdze nie widzialem samochodu tam skrecajacego, to znaczy ze jest ich tam malo ze nie zasluguja na wzgledy. Wyjazdy z posesji z kostki na jaskowej .... spadnie deszcz i lodowisko. kolo manhatanu brak drogi rowerowej ,,, jest parkimg, zlikwidowac i zrobic rowerowy przejazd. a to wszystko to tylko jedna trasa. A , że nie będzie parkingu .... pod manhatanem zwsze sa wolne miejsca.

      • 6 1

  • I co jeszcze ? (10)

    Cholerne pasożyty, chamstwo bez kultury na drodze - na kierowców bluzgają, pieszych terroryzują i jedyne co potrafią to drzec ryje o publiczną forse na ich fanaberie. Pogonic to bezczelne tałatajstwo.

    • 10 24

    • pasożyty to akurat samochodziarze z okolicznych wioch (8)

      jezdza najgorszymi wrakami po Gdansku po drogach wybudowanych za pieniadze Gdanszczan. Mam nadzieje ze po aferze z VW zabiora sie za uczciwe mierzenie emisji i wszystkie złomy znikna z dróg. I wtedy bedziecie siedzieć w swoich wiochach.

      • 14 3

      • Do kogo piszesz leszczu? (6)

        Jestem z 3M i płacę - w przeciwieństwie do pedałofili korzystających z infrastruktury na krzywy ryj - kilka tysięcy złotych rocznie opłaty paliwowej na drogi. Więc grzeczniej trochę do kierowców finansujących widzimisię pedałofili, pasożycie jeden. Nie płacisz, to morda w kubeł.

        • 4 11

        • i ty mowisz ze inni sa glupi. (3)

          wsiądź na rower i przestaniesz płacić kilka tysięcy rocznie, na paliwie oszczędzisz kilka tysięcy i może dotlenisz mózg. Dzięki temu przestaniesz pisać głupoty.

          • 9 3

          • (2)

            Zsiądź z roweru, zanim wiatr resztki mózgu wywieje lub kompletnie "dotleni" ci mózg związkami ołowiu i węglowodorami nasyconymi, którymi się sztachasz pedałując.
            Samochód to narzędzie pracy, a pedałowanie to fanaberia tłuków - egoistów.
            Cywilizację XX wieku zbudowano i buduje się dalej motoryzacją, a nie pedałami.

            • 3 7

            • (1)

              fanaberia?Idź zobacz baranie jakie rowery ludzie kupują połowa rzęchów na drodze jest mniej warta to raz a dwa idź sobie zobacz ilu ludzi jeździ na rowerach w pewnych godzinach widuję w pewnym miejscu te same osoby na rowerach przez 5 dni w tygodniu więc się zastanów pajacu co opowiadasz

              • 3 1

              • Warto pomyśleć zanim coś sie napisze

                Wielu rowerzystów ma samochody między innymi ja :-).
                Czy będzie lepiej jeśli zamiast rowerem pojadą samochodem ?
                Fajnie będzie stać w większych korkach?
                Myślę, że nie.
                Większy ruch na ścieżkach to mniejszy na ulicach.

                • 1 1

        • (1)

          Popieram koleś zapomniał ile jest podatków w cenie paliwa a może nigdy tego nie wiedział bo taki ma zakuty łeb

          • 3 7

          • ile?

            tych ktore ida na drogi jest niewiele. Czekam na podatek drogowy wzorem Europy Zachodniej.

            • 4 2

      • Typowy zatruty spalinami hejter z blachosmroda.Po pierwsze Płacisz podatki za zatruwanie środowiska spalinami!! A na drogi płaca wszyscy podatnicy,gdyby tylko z podatku drogowego mieli by budować drogi to by cie nie było stać a jazdę autem!!Podatek drogowy to zaledwie 5% kosztów budowy dróg !!
        I gdybyś nie wiedział Hejterze to w każdym kraju a świecie drogi rowerowe są priorytetem i maja wybudowane ich już 10 razy więcej niż unas my dopiero ich gonimy do stanu z przed 10 lat a zachodzie.

        • 2 1

    • Za to kierowcy pełna kultura. Spychanie rowerzystów z drogi, zajeżdżanie drogi itp.

      • 4 4

  • Super, potrzebne rzeczy

    Mimo że Gdańsk jest w czołówce krajowej jeśli chodzi o infrastrukturę rowerową, to i tak jest jeszcze bardzo, bardzo dużo do zrobienia.

    • 8 3

  • Bzdura (3)

    A może tyłek z roweru i przejść normalnie przez pasy a nie jakieś drogi rowerowe przez skrzyzowania, rozumiem wzdłuż drogi ale tam gdzie skrzyżowanie tam powinien być bezwzględny zakaz przejeżdżania na rowerach, ci którzy tak krzyczą na kierowców chyba nigdy w samochodzie nie siedzieli, samochód to nie rower nie da rady go zatrzymać w miejscu kiedy jedzie się nawet 30 km/h już nie wspominając o spowodowaniu zagrożenia dla kierującego z tyłu gdy tak ostro się hamuje.

    • 4 20

    • nie ma sprawy, trzeba też wprowadzić w PORD przepychanie samochodów przez przejścia dla pieszych i będzie ok. A co do tych z tyłu :) Przepis prawny zobowiązuje go do zachowania bezpiecznej odległości. Jak nie potrafi prowadzić to masz bum. Czyli jakby trzeba było przepychać samochody przez przejścia to i nie było by zagrożenia dla tych biedaków z tyłu.

      • 12 1

    • tylek z fotale za kierownicy i przepychaj auto na kazdym skrzyzowaniu

      dzisiaj była obława policyjna na kazdym skrzyzowaniu patrol pierwszy raz mozna bylo zobaczyc jak hejterzy kierowcy pierwszy raz ustepuja pierwszeństwa pieszym i rowerzystom!!

      • 2 1

    • o jakim hamowaniu ośle mowa?Przy 40 czy 50 km/h całkiem zwyczajny samochód stanie w miejscu szybciej niż rower nawet z najlepszymi hamulcami jest coś takiego jak zachowanie odstępu więc co to za debilny argument jak ktos walnie z tyłu to on jest winny i płaci.Po to buduje się drogi rowerowe by rowerzyści jechali co to za interes pchać rower bo debil w samochodzie nie umie pokonac skrzyżowania więc rowerzysta ma być z tego powodu poszkodowany

      • 1 1

  • śmigam rowerkiem rok cały, (2)

    ale tej inwazji w rondo na Chłopsko Pomorskiej nie kumam, światła są po to żeby regulować ruch, więc trzeba stać i czekać.

    • 3 7

    • ale co to jest do kumania (1)

      przecież nikt nie likwiduje tam świateł (ani przejazdu dookoła - z 6 punktami kolizji) - chętni pojadą tak jak obecnie, a pozostali - 3 razy szybciej na wprost, bezpieczniej - z 3 punktami kolizji

      to takie trudne do skumania?

      • 5 0

      • To nie lepiej tam zrobić estakadę?

        ....albo tunel?

        • 0 3

  • Czemu foworyzujecie projekty!!!! (1)

    To przykre że faworyzujecie projekty.. jak ja zgłaszałem się do was z moim projektem to usłyszałem że trzeba wyłożyć 1000 zł na artykuł sponsorowany. A tu widzę że za free rowerzyści dostają bonus...

    Jesteście żałośni!!!!!!!!!!!!!!!

    • 8 12

    • Ty jestes żałosny bo to jest projekt ogólno miejski mający kluczowe znaczenie dla wszystkich mieszkańców miasta,a nie jakieś tam koty itp

      • 4 1

  • az 3 metry

    to jakies nieporozumienie na cholerę im aż 3 metry...chyba chca jeździć odok siebie we troje?

    • 2 7

  • Zabiła mnie "zmiana" przy Galerii Bałtyckiej.. (2)

    Zwłaszcza przejazd za wiaduktem na drugą stronę Grunwaldzkiej, przecież taki przejazd jest od strony Galerii Bałtyckiej. Po drugiej stronie wiaduktu nie ma DrogiDlaRowerów ani przy Grunwaldzkiej w kierunku Sopotu, ani wzdłuż Słowackiego. Rozumiem, że ów przejazd jest potrzebny rowerzystom tylko po to, żeby z impetem wpadać w tłum ludzi czekających na przystanku autobusowym???
    Zrozumcie matoły, że te "szykany" na DDR'ach są dla waszego, pieszych i kierowców bezpieczeństwa...

    • 1 11

    • widac zabiła Cie nieskutecznie

      pomyśl, popytaj sasiadów moze ktos ci wytłumaczy, weż korepetycje.

      • 5 1

    • W ciągu Słowackiego jest droga rowerowa.

      • 2 1

  • Te zmiany są potrzebne!!!

    Bo teraz ciężko się ucieka po potrąceniu pieszego, slalomy jakieś!!!

    • 1 7

  • Piesi korzystajacy często z przejscia przy Galerii B (2)

    z duzym pradopodobienstwem zachoruja na raka.

    Stojąc pomiedzy ulicami - wdychaja NOx, alfabenzopiren, WWA, SOx, benzen, toluen. Przebiegajac (aby uniknac stania) wdychaja jeszcze wiecej.

    Biorac to pod uwage przejazd rowerowy przez ta komore gazowa wydaje sie zasadny, jednak przede wszystkim nalezy zlikwidowac przejscie dwuetapowe.

    • 5 5

    • minusujacy zaklinaja rzeczywistość aby odsunąć prawdę

      poczytajcie sobie raport WHO na temat diesli a tych jest najwięcej. Spaliny zostały wpisane na liste potwierdzonych i silnych kancerogenów.

      Smród spalin wzdłuż Grunwaldziej to niestety głównie NO2.

      • 3 2

    • zgadza sie

      http://lanckoronska.zm.org.pl/?a=koalicja.broszuras_03

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Nocny Duathlon - Airport Gdańsk (5 opinii)

(5 opinii)
zawody / wyścigi

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum