• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Parking na 500 rowerów przy PKP Wrzeszcz. Poznaliśmy szczegóły inwestycji

Krzysztof Koprowski
19 sierpnia 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
  • Wizualizacja planowanego parkingu rowerowego.
  • Wizualizacja planowanego parkingu rowerowego.
  • Wizualizacja planowanego parkingu rowerowego.
  • Wizualizacja planowanego parkingu rowerowego.

Przy modernizowanym dworcu kolejowym we Wrzeszczu w przyszłym roku powstanie parking na 500 rowerówMapka. Aby do niego dotrzeć, trzeba będzie przejechać przez pętlę autobusową, zaś na piętro rower będzie trzeba wciągać po schodach. Na nowym rozwiązaniu skorzystają natomiast kierowcy autobusów, taksówkarze oraz pasażerowie, którzy zyskają przy okazji lepszą infrastrukturę.




Czy przy dworcu we Wrzeszczu potrzebny jest parking rowerowy?

Nowy parking dla rowerzystów powstanie w miejscu zajmowanym obecnie przez budynek socjalny dla kierowców autobusów, połączony z lokalem gastronomicznymMapka.

Budynek będzie piętrowy, kondygnacje zostaną połączone schodami (nie przewiduje się budowy windy).

- Rowerzyści będą mogli przemieszczać się pomiędzy kondygnacjami 0 i +1 schodami ze specjalnymi rynnami na rowery - zwraca uwagę Aneta Niezgoda z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.

Sklepy i serwisy rowerowe w Trójmieście


Parking będzie zlokalizowany tuż obok dworca po stronie Galerii Bałtyckiej. Parking będzie zlokalizowany tuż obok dworca po stronie Galerii Bałtyckiej.

Dwupoziomowe stojaki rowerowe na obu kondygnacjach



Na obu kondygnacjach znajdą się stojaki rowerowe w konstrukcji dwupoziomowej.

Zaparkowanie roweru w takim urządzeniu na poziomie niższym jest identyczne jak przypięcie roweru do zwykłego stojaka.

W przypadku wstawienia roweru na górny poziom niezbędne będzie rozłożenie wysuwanej prowadnicy, a następnie włożenie roweru w mocowanie i wsunięcie stelaża na górną pozycję - przykładowe rozwiązanie jednego z producentów prezentujemy poniżej.

Dwupoziomowy stojak rowerowy jednego z producentów


Jazda przez pętlę w drodze na parking



W ramach budowy parkingu nie przewiduje się żadnych zmian w układzie dróg rowerowych. Będzie więc on oddalony o ok. 250 metrów od niedawno wybudowanej drogi rowerowej wzdłuż ul. Dmowskiego oraz ok. 80 metrów od łącznika do al. Grunwaldzkiej wzdłuż Galerii BałtyckiejMapka, który docelowo zostanie zlikwidowany, gdy to centrum handlowe zostanie rozbudowane.

Co ciekawe, obecnie na pętli autobusowej stoją znaki zakazu jazdy rowerem, zaś jazda po chodniku jest nie tylko niedopuszczona znakami, ale też niebezpieczna ze względu na duże natężenie ruchu pieszych.

- Zakłada się, że w tym obszarze zostanie zniesiony zakaz poruszania się rowerów i wprowadzona będzie strefa tempo 30, co umożliwi jazdę rowerzystów po całym węźle - wyjaśnia przedstawicielka DRMG.
  • Istniejący budynek zaplecza socjalnego dla kierowców, gdzie powstanie parking rowerowy.
  • Istniejący budynek zaplecza socjalnego dla kierowców, gdzie powstanie parking rowerowy.
  • Parking będzie zlokalizowany za dworcem, w stronę Galerii Bałtyckiej - na zdj. zasłonięty jest przez autobusy.

Rowerowa Metropolia: to przykład marnotrawstwa pieniędzy



Słów krytyki wobec miejskich planów nie kryją działacze Rowerowej Metropolii, którzy przekonują, że parking przy dworcu nie będzie żadnym udogodnieniem dla rowerzystów.

- Parking moloch powstanie w fatalnej lokalizacji, od tej strony dworca, gdzie najmniej osób przyjeżdża na rowerach. To jest przykład, jak zmarnować miliony złotych na totalny bubel - ocenia Roger Jackowski z Rowerowej Metropolii. - Proponowane rozwiązanie ze schodami i dwupoziomowymi stojakami, zamiast ułatwić dotarcie do dworca na rowerze, wydłuży czas podróży o kilka minut. W dodatku będzie nieatrakcyjne w sytuacji, gdy tuż obok mamy zwykłe i wygodniejsze stojaki rowerowe w bezpośrednim sąsiedztwie wejścia do dworca i na perony kolejowe.
Zdaniem organizacji proponowany parking będzie obiektem drwin, ośmieszający "fachowców rowerowych" [podległych prezydent miasta - dop. red.], który nie zniknie z oczu tak szybko jako Mevo.

Czytaj też:

Trwa dyskusja o najnowszym przetargu na Mevo



Istniejące stojaki rowerowe i parking dla hulajnóg tuż przy ścianie dworca. Istniejące stojaki rowerowe i parking dla hulajnóg tuż przy ścianie dworca.

Nowe zaplecze socjalne dla kierowców autobusów



Z nowego parkingu rowerowego mogą natomiast cieszyć się kierowcy autobusów miejskich. Wprawdzie na kilka miesięcy stracą istniejący pawilon socjalny, ale po zakończeniu budowy zyskają własną przestrzeń w kubaturze nowego obiektu.

Na parterze z osobnym wejściem bocznym od strony dworca przewidziano dla nich toalety oraz pomieszczenie, gdzie będą mogli się ogrzać i zjeść posiłek w przerwie między kursami.

Ażurowa konstrukcja podświetlana nocą i monitorowana



Elewacja parkingu rowerowego będzie ażurowa, a wnętrze nieogrzewane zimą (z wyjątkiem w pełni zabudowanej i ogrzewanej przestrzeni dla kierowców). Przewiduje się ponadto montaż systemu monitoringu oraz iluminacji nocnej.

We wnętrzu zaplanowano miejsce pod ustawienie tzw. automatów wendingowych, czyli z napojami i przekąskami. Zaprojektowano też kilka stanowisk z przyłączem do ładowania rowerów elektrycznych oraz stację do doraźnej naprawy jednośladów.

  • Do parkingu rowerowego nie zostanie doprowadzona żadna droga rowerowa. Najbliższa, przy Galerii Bałtyckiej, kończy się ok. 80 metrów przed planowanym parkingiem.
  • Na pętli dopuszczony zostanie natomiast ruch rowerów.
  • Na pętli dopuszczony zostanie natomiast ruch rowerów.

Parking typu kiss and ride oraz stanowiska dla taksówek



Budowa parkingu rowerowego to także drobne ułatwienia dla kierowców aut. Od strony Galerii Bałtyckiej powstanie parking dla podwożących, typu kiss and ride, na trzy pojazdy, przy czym jego kształt wymusi krótki postój, ponieważ pierwsze auto będzie blokowało następne.

Od tej strony dworca przewidziano budowę ronda, które w głównej mierze posłuży kierowcom do zawracania w stronę Trasy Słowackiego po opuszczeniu zatoki kiss and ride.

Dodatkowo przy wejściu na dworzec na wysokości ul. Klonowej powstaną dwa stanowiska dla taksówek, natomiast nieco dalej w stronę przejazdu pod torami - dwa miejsca postojowe dla osób niepełnosprawnych.

Istniejące monitory SIP zostaną zastąpione dwustronnymi tablicami LED-owymi. Istniejące monitory SIP zostaną zastąpione dwustronnymi tablicami LED-owymi.

Nowe tablice Systemu Informacji Pasażerskiej oraz zieleń



Zakres robót obejmuje wymianę trzech tablic Systemu Informacji Pasażerskiej na pętli autobusowej na urządzenia pięciowierszowe, obustronne w technologii LED, stosowanej m.in. na nowych liniach tramwajowych czy przed dworcem głównym.

Pod względem zieleni planuje się nasadzenia: siedmiu drzew (jabłoni), krzewów ozdobnych i ustawienie jednej donicy z roślinnością. Przestrzeń publiczną wzbogacą również dwie ławki publiczne oraz dwa kosze na odpadki.

Bieżące czasy przyjazdu tramwajów, autobusów i trolejbusów


11 miesięcy na wykonanie wszystkich robót budowlanych



Na wykonanie wszystkich robót przewidziano 11 miesięcy od momentu podpisania umowy z wykonawcą. O jego wyborze zdecydują kryteria: najniższej ceny (60 proc.) oraz przedłużenia trzyletniego okresu gwarancji (40 proc.).

Inwestycja jest realizowana we współpracy z Obszarem Metropolitalnym Gdańsk-Gdynia-Sopot dzięki wsparciu unijnemu w ramach projektu "Węzły integracyjne: Gdańsk Główny, Gdańsk Wrzeszcz oraz trasy dojazdowe do węzłów Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i Szybkiej Kolei Miejskiej na terenie Gminy Miasta Gdańska".

Czytaj też:

Co nas denerwuje na drogach rowerowych?



Miejsca

Opinie (278) 1 zablokowana

  • W sumie parking niepotrzebny (5)

    Skoro jest darmowa podwózka rowerów SKM a może również w innych pociągach to taki parking traci sens.Do tego można też wepchnąć rower do pojazdu komunikacji miejskiej. By zrobić zakupy w sklepie wystarczy rower zostawić koło Metropolii lub przy Galerii Bałtyckiej.

    • 41 21

    • (3)

      Darmowa tylko w SKM.
      W Danii takie rozwiązanie z dwupoziomowymi stojakami jest bardzo popularne.

      • 8 5

      • (1)

        a w Chinach w takich kontenerach trzymają psy do jedzenia
        (nawet zapach moczu będzie podobny)

        no i?

        • 3 5

        • no i otwórz budkę z kebabami. A miasto Gdansk weźmie przykład od mądrzejszych i otworzy parking dwupoziomowy dla rowerów

          • 5 1

      • Chyba w Kopenhadze

        W stolicy być może ale na codzień po prostu duńczycy parkują rower gdzie popadnie często nieprzypiety tylko zablokowane koło tylnie niczym w mevo

        • 1 0

    • w Gdańsku nie mozna juz przewozić rowerów

      chyba że jest na tramwaju/autobusie piktogram z rowerem, ale to bardzo bardzo rzadko jedzie

      • 3 0

  • Mis

    Ty wiesz co my robimy tym misiem...

    • 5 0

  • no nie mogę

    Parking na rowery oki ale czy ktoś patrzy na to co wymyśl? czy ktoś zadaje sobie trud żeby ruszyć d*peczkę zza biureczka i obejrzeć teren i później się zastanawia nad swoim dziełem? czy po prostu jest kasa a papier wszystko przyjmie...:)

    • 11 1

  • Ale PO CO? (3)

    kto ma tam parkować te 500(!)rowerów?!

    • 6 4

    • Zapewne 500 rowerzystów. Mam nadzieję że pomogłem w rozwiązaniu tej zagadki.

      • 6 1

    • (1)

      Ci którzy je parkuja obecnie przypinając do znaków płotów itp

      • 4 1

      • Tam nawet z 50 byś nie naliczył. Dziwne, że parking budują "na zaś" ale drogi rowerowe nigdy na zaś, zawsze zaspokoją co najwyżej obecne potrzeby, albo i nie.

        • 1 0

  • Miejsce idealne dla złodzieji (9)

    no już widzę jak ludzie wciągają swoje rowery po tych schodach! a potem będzie wysyp zgłoszeń o skradzionych rowerach bo przecież takie miejsce jest idealne dla kradzieży, nikt nie pilnuje a wejść każdy może.

    • 64 17

    • to samo na pętli świętokrzyskiej (7)

      tam pod wiata to tylko przednie koła zostają lub ramy bez niczego

      • 2 2

      • Naprawdę kradną? (5)

        Poważnie pytam, nie ma tam żadnych kamer? Pozostawienie tam roweru uprościłoby mi nieco życie, ale obawiam się, czy po powrocie tramwajem z centrum zastanę go w tym samym miejscu. Trochę kosztował...

        • 6 0

        • (4)

          Po prostu kup adekwatne do ceny zabezpieczenie, a nie linkę w plastiku z Carrefoura za 15 złotych. Solidny łańcuch (np. Kryptonite lub Abus) + ulock, tak żeby zabezpieczone były oba koła i rama.

          • 5 0

          • To oczywiste (3)

            Mam porządną linkę, grubą na palec, ale ponoć dla amatorów cudzego, rowerowe zabezpieczanienia nie są wielką przeszkodą. Ale zerknę na te rozwiązania, które podałeś. Dzięki.

            • 4 0

            • (2)

              Połowa grubości linki to okładzina, drugą połowę można spokojnie przeciąć czymś co wejdzie do plecaka lub pod kurtkę. Natomiast porządny łańcuch lub u-lock trzeba ciąć jakimiś narzędziami elektrycznymi - nikt raczej nie będzie się w to bawił w takim miejscu.

              • 5 1

              • Co racja to racja

                Mądrego dobrze posłuchać.

                • 5 0

              • małe szlifierki kątowe na baterię mieszczą się w kieszeni. Ulock czy dobry łańcuch nie będą się długo opierać takiemu urządzeniu. Odosobnione miejsca , to miejsce dla złodziei.

                • 1 1

      • Dokładnie, tam nawet kryptonite czy inne pro. zabezpieczenie nie pomoże. Dlatego mało kto już tam rower zostawia.

        • 2 1

    • Miejsce idealne dla złodzieji

      czy teraz przed dworcem zostawiasz rower bez blokady, jesli tak to też dobre miejsce dla złodziei.

      • 1 2

  • Kolejne miliony w błoto (2)

    Kto to ustala? Cala.masa stojaków powstała i nikt z nich nie korzysta. Wydają kasę na irracjonalne inwestycje i chcą na siłę uszczęśliwić mieszkańców. Nikt nie zrobi nawet badań czy to faktycznie ma sens. Ja z tego w życiu nie skorzystam

    • 9 5

    • stojaki i wiaty są zajęte

      permanentnie, gratami. no, ale używane. Ale jako ktoś, kto jeździ głównie na rowerze powiem, że tak, to nie ma sensu.

      • 3 1

    • błoto to masz zamiast mózgu stojaków brakuje i sa przepełnione Ale ty tego niewiesz buraczku z blachosmroda

      bo wczesniej pisałes ze roerzystów w miescie niema

      • 0 1

  • Ile będzie kosztować godzina parkowania roweru? (3)

    • 3 8

    • nic nie będzie kosztował

      bo rowery nie robią problemów, jak auta, których trzeba się pozbywać z miasta

      • 8 3

    • obecnie rowerów jest tyle że ich rotacja nie ma sensu. zmieszczą się wszystkie (1)

      wiec po opłata?

      • 2 2

      • Ale plac i inwestycja kosztuje.

        • 1 0

  • parking po to, żeby był (2)

    jako rowerzysta powiem, że to ni jak ma się do potrzeb, mniej skomplikowana wiata bliżej peronu i w na większej liczbie przystanków byłaby lepsza. Ten parking będzie stał pusty. Jako pasażer prędzej przypnę rower do znaku drogowego lub stojaka bliżej wejścia na peron, niż będę łazić gdzieś 10 minut w te i z powrotem, żeby wpakować rower na koniec piętra jakiegoś przeskalowanego parkingu. Rowerowa Metropolia też już krytykowała to absurdalne rozwiązanie.

    • 14 3

    • jestes w błedzie i niemasz pojecia co piszez w Holandi czy Niemczech gdzie są ogromne parkingi rowerowe (1)

      zeby skorzystac z parkingu trzeba poswiecic troche czasu na znalezienie miejsca i by do niego dojsc!A rowerowa metropolia kolejny raz sie kompromituje bo oni obecnie tylko politykują i gwarantuje ci ze beda chetni zostawic rower w pomieszczeniu w pełni zadaszonym przed wiatrem deszczem tp

      • 4 6

      • tak tak, wszyscy widzieliśmy ogromne parkingi w Holandii, barkę parkingową koło dworca głównego A-dam itd

        ale chiba nie mówimy o Niderlandach, mości Zagłobo, tylko o... Wrzeszczu...

        chcesz zobaczyć równie "udany" megaparking rowerowy w pobliżu, zapraszam do Rumii (czy to raczej Reda, myli mi się, rzadko tam bywam, chodzi o ten kocmołuchowaty zardzewiały koszmar koło dworca...)

        • 3 2

  • Ppp (3)

    Ktoś tu powinien zgłosić się do NFZ i spytać się czy potrzebne mu usługi są refundowane bo tanie to napewno nie będzie. Druga opcja to pomysłodawca powinien stać przy tych schodach i wprowadzać czy też sprowadzać rowery co by było dobrą darmową rehabilitacją.

    • 60 2

    • powinni zlikwidować delegacje zagraniczne dla gdańskich urzędników

      Latają sobie po różnych krajach, gdzie miejscowi notable demonstrują różne swoje "sukcesy" na takiej samej zasadzie jak gdańsy chwalą sie swoimi. Potem wracają do Gdańska i chcą powielać jakies kwiatki z innych miast. Nawet jeśli oczami wyobraźni widzę opustoszały brzydki kloc zwany dumnie parkingiem kubaturowym to nie moge sobie wyobrazić tych desperatów, którzy będą tam wchodzic z rowerami i jeszcze rozkładać te zmyślne pietrowe składaki żeby zaparkować rower na górnej półce. Naprawdę trzeba mieć nie po kolei w głowie, żeby takie bzdety próbować wdrożyć w życie.

      • 7 3

    • Ci co chodzą z rowerem na SKM pomogą im jak widac schody nie przeszkadzają

      • 1 2

    • parking dla rowerów na pietrze, wejście po schodach..

      ciekawe czy wystarczająco szerokich aby 2 osoby z rowerami się wyminęły...

      brawo dla projektanta :P

      nie wiem czemu ale wydaje mi się że jednopoziomowy parking (nawet pod wiatą) byłby tańszy...

      rozumiem jakby to było centrum Tokio gdzie metr kwadratowy gruntu to kosmos - ale u nas wzdłuż torów miejsca dostatek...

      • 5 0

  • uważam że mocno przeszacowali ilość mejsc, o połowę mniejszy parking i tak byłby za duży (2)

    na focie widać połowę to hulajnogi które jak znam życie i tak i tak będą na chodniku stać

    • 4 4

    • dodam że możliwa jest budowa parteru z ewentualną (juz w projekcie) rozbudową o kolejne piętro

      aby za 20 lat jakby było trzeba można rozbudować

      • 1 1

    • dziś tak, jutro nie

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

MH Automatyka MTB Pomerania Maraton - Gniew

80 - 115 zł
zawody / wyścigi

Luta Cup Bike Polo Tournament

turniej

Znajdź trasę rowerową

Forum