• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Odwołanie firmy Nextbike w przetargu na Rower Metropolitalny

Kamil Gołębiowski
7 kwietnia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Rowery Mevo blokują miejsca parkingowe
Przykładowy komputer pokładowy i aplikacja mobilna systemu roweru publicznego czwartej generacji, niezależnego od stacji dokujących. Przykładowy komputer pokładowy i aplikacja mobilna systemu roweru publicznego czwartej generacji, niezależnego od stacji dokujących.

Pierwsze kłopoty z rowerem metropolitalnym Trójmiasta. Firma Nextbike Polska S.A. złożyła właśnie odwołanie w przetargu. Czy zostaną zmienione warunki zamówienia?



Firma Nextbike złożyła 29 marca br. odwołanie w sprawie ogłoszonego niedawno przetargu na wykonanie Systemu Roweru Metropolitalnego w Trójmieście i ościennych gminach.

Firma chce, aby komputery pokładowe rowerów jeżdżących w systemie, obok możliwości wypożyczenia przez urządzenia mobilne i skanowanie kodu QR, zbliżeniowo w technologii NFC (Near Field Communication) oraz innych kart bezstykowych, dodatkowo musiały posiadać klawiaturę i wyświetlacz.

W uzasadnieniu odwołania Nextbike zarzuca zamawiającemu, czyli stowarzyszeniu gmin Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot (OMGGS), wykluczenie społeczne osób, które nie posługują się smartfonami. Uznaje ich za istotną społecznie grupę użytkowników, którzy przez fakt nieposiadania nowoczesnego telefonu, nie będą mogli korzystać z systemu.

W specyfikacji istotnych warunków zamówienia (SIWZ) zostało przez zamawiającego określone, że rowery muszą być wyposażone w komputery pokładowe, jednak ich wyposażenie w klawiaturę i wyświetlacz ma być jedynie opcjonalne.

Nextbike żąda podwyższenia zakresu doświadczenia oferentów

Nextbike wnioskuje także o to, aby w przetargu zwiększone zostało wymagane doświadczenie oferenta. Ma ono polegać nie tylko na zarządzaniu odpowiedniej wielkości systemem roweru publicznego, ale obejmować ma także jego dostarczenie, montaż i uruchomienie.

Jakie mogą być konsekwencje uwzględnienia odwołania przez firmę Nextbike?

Zwiększenie wymagań co do doświadczenia oferenta może zmniejszyć pulę chętnych, kwalifikujących się do wzięcia udziału w przetargu i może działać na korzyść lidera rynku, który z każdym kolejnym wygranym przetargiem zwiększałby swoją przewagę nad konkurentami.

Zapytaliśmy więc przedstawicieli OMGGS, czy będą chcieli utrzymać obecne warunki przetargu, czy też planują zmienić specyfikację istotnych warunków zamówienia?

- Ze względu na toczące się postępowanie, w którym jesteśmy stroną (KIO wyznaczyło termin posiedzenia na 12 kwietnia), do czasu wydania orzeczenia w sprawie, nie komentujemy odwołania złożonego przez firmę Nextbike - odpowiada Krzysztof Perycz-Szczepański z OMGGS
Kim jest Nextbike Polska?

Firma Nextbike ma w Polsce pozycję lidera na rynku rowerów miejskich, jednak nie oferowała do tej pory nigdzie systemu czwartej generacji, w którym rower można wypożyczyć i oddać również poza stacjami dokującymi. Firma jest notowana na warszawskim parkiecie mniejszych spółek New Connect, mając obecnie wartość ok. 132 mln. zł. Nextbike jest firmą-córką spółki niemieckiej.

Nextbike jest operatorem 26 systemów roweru publicznego w Polsce i obejmuje zarówno duże systemy, jak warszawskie Veturilo, jak i bardzo małe, jak na przykład Ostrowski Rower Miejski, który ma zaledwie dwadzieścia rowerów.

Odwołanie przed samymi świętami

Odwołanie zostało złożone tuż przed świętami Wielkanocy. Krajowa Izba Odwoławcza przy Urzędzie Zamówień Publicznych rozpatrzy postulaty firmy 12 kwietnia.

Komentarz: nasza interpretacja wydarzeń.

System roweru publicznego metropolii Trójmiasta ma być drugim co do wielkości w Polsce. Jest zatem łakomym kąskiem dla potencjalnych oferentów. Jednocześnie nasza metropolia chce być prekursorem i jako pierwsza zaoferować użytkownikom system czwartej generacji, czyli rowery, które można wypożyczać i oddawać niezależnie od stacji postojowych.

Nextbike ma niewielkie doświadczenie w oferowaniu takich systemów, jednocześnie dopiero wchodzi na rynek publicznych rowerów elektrycznych. Znacznie prostsze, a być może również bardziej opłacalne, byłoby dla tego największego gracza na rynku, powielić dotychczas oferowane rozwiązania, znane z innych miast.

Jeśli to nie będzie możliwe, a na to się zapowiada, to lider polskiego rynku będzie musiał zaoferować nowe, atrakcyjniejsze, ale tym samym prawdopodobnie droższe i bardziej skomplikowane rozwiązania użytkownikom systemu. Inaczej może nie utrzymać swojej silnej pozycji rynkowej. Jako że ma doświadczenie w operowaniu systemami starszych generacji, jest zainteresowany wykorzystaniem ich również na Wybrzeżu.

Działające dotychczas w Polsce systemy rowerów publicznych polegają z grubsza na tym, że ich operator otrzymuje zapłatę ryczałtową za każdy miesiąc działania systemu, To sprawia, że nie jest zainteresowany bezpośrednio liczbą zarejestrowanych użytkowników systemu i ich satysfakcją z oferowanych usług.

Jednak trójmiejsko-pomorski rower metropolitalny ma działać inaczej i dzięki systemowi czwartej generacji ma umożliwiać zamawiającemu znacznie większą kontrolę nad jakością wykonania usługi. W przypadku naruszenia postanowień umowy, na operatora mają być nakładane różnorakie kary umowne w kwotach od kilkudziesięciu do nawet kilku milionów złotych. To ma zagwarantować znacznie wyższą, niż w innych gminach, funkcjonalność systemu, sprawność techniczną rowerów, a co za tym idzie, również satysfakcję użytkowników.

Opinie (211) 6 zablokowanych

  • Polska to nie zachód moim zdaniem. (1)

    Pewnie zarzucą mi tutaj internauci, że mieszam jedno z drugim. Ale proszę pomyśleć racjonalnie. Starzejące się w Polsce społeczeństwo. Tu i ówdzie komuna radzi sobie w zakamarkach świetnie. Ludzie są tak wykształceni, że jak dają im 500zł to nagle poparcie wzrasta. Czy to dobrze świadczy o postępowaniu z duchem nowoczesności? Jest XXI wiek a obserwując obywateli i ich zachowania to jesteśmy daleko przed oświeceniem.
    Ja nie mam zdania czy sama idea takich rowerów jest słuszna z perspektywy potrzeb społeczeństwa. Jeśli były badania rynku i wyszło, ze tak - Okej.
    Niemniej ciagle spotykam się z zachowaniami typu "nie moje - nie szanuję"
    Zatem konkluzja taka, że społeczeństwo niedostosowane.

    • 19 8

    • A niby dlaczego ma nim nie być.To żle ze ludzie dostają doplaty na które sami placą?

      A jak Politycy kradną na potęgę i mówią nie mamy dla was kasy bo musieli byśmy mniej kraść to już dobrze? Ale to ze 500+ dostają na zachodzie od 20 lat to już ci nie przeszkadza?
      Konkluzja jest taka ze masz kurzy móżdżek nie rozumiesz nawet tego co sam napisałeś.

      • 1 1

  • W Gdyni te rowery będą jeździć chodnikami (1)

    Bo jak Gdańsk budował infrastrukturę to w Gdyni robili zawody w czymś tam.

    • 24 7

    • Taa bo w gdansku jest lepiej. Sa dwie moze trzy drogi dla rowerow konkretnie zrobione, a reszta to same zwykle chodniki ktore nazwano dla zmyły ciag pieszo-rowerowy

      • 6 1

  • A ja zamiast pedałować wilę winko w parku wypić i butelkę obok ławeczki pozostawić!

    Co mnie to wszystko obchodzi z przetargami - ważne żeby ławeczki w parkach stały i monopolowe były czynne całą dobę bo człowiek nie wielbłąd i napić się musi jak go z rana przysuszy!

    • 10 4

  • Warszawsko niemiecki cwaniak ma pewnie masę starych rowerów 3 generacji i musi gdzieś je wcisnac

    • 22 4

  • Kara dla idioty urzędnika, który wykluczyl

    'opcjonalnie' znaczna grupę konsumentów.

    • 8 9

  • Rower piątej generacji (5)

    Znowu wymyślają projekt kosmos, który ma być bardziej innowacyjny niż same rowery. Smartfony super ale nawet w Barcelonie, Telawiwie, Lizbonie czy NY nie ma takiego systemu, który byłby oparty tylko na aplikacji. Jak zwykle przerost formy nad treścią.

    • 17 10

    • (2)

      To trochę jak z nasza bankowością, byliśmy tak opóźnieni, że przeskoczyliśmy kilka etapów rozwoju (np. płatności czekami)

      • 9 1

      • No, nie do końca, ponieważ oprócz technologii decyduje wygoda klienta. (1)

        I to, co w usługach bankowych się sprawdza, na rowerze niekoniecznie. Zresztą możesz ze swojego konta korzystać w zupełnie oldschoolowy sposób i wiele osób tak wybiera.

        • 1 1

        • Nie bój się, miliony Chińczyków już tak jeżdżą

          • 2 1

    • (1)

      Bylem ostatnio w Barcelonie. Instrukcja do wypożyczenia tylko po hiszpańsku, w żadnym innym języku. To nie jest dobry wzór do naśladowania.

      • 2 0

      • to nie byles w tej Barcelonie, w ktorej gra Messi
        instrukcja jest po KATALOŃSKU

        • 0 0

  • A co za rower tu je?

    Taki panie, ze bez smarkfona ani hu hu

    • 10 1

  • (4)

    Nextbike chce ugrac jak najwiecej. Zaproponowane zmiany sa tylko z korzyscia dla niego. Pozatym jasno wynika, ze nextbike chce byc monopolista w polsce, a to sa nieuczciwe praktyki. Według mnie metropolia trojmiejska powinna zostac przy dotychczasowym rozwiazaniu.

    P.S. jeśli trojmiasto ma problem z wylonieniem firmy, to w drugiej turze chętnie stane do przetargu. Stworzenie systemu nie jest niczym skomplikowanym dla programistów ;)

    • 8 7

    • (1)

      no wiesz akurat cos co nie wymaga smatfona najnowszej generacji jest dobrym pomysłem

      • 7 1

      • Zależy jaki będzie tego koszt.

        • 2 0

    • jak masz kilkadziesiąt mln kapitału to stawaj

      • 0 0

    • jak będziesz stawał to pomyśl o użyciu kodów USSD, a nie szerokopasmowego internetu,
      dostaniesz większy zasięg i niezawodność systemu, i dostępność dla dowolnej platformy sprzętowej

      • 0 0

  • (4)

    Ile będzie stacji w Golubiu i Kartuzach? Jak bedzie to jedna stacja to system faktycznie będzie działał. A później kolejne stacje będzie musiała kupić gmina, która jak zwykle nie ma kasy. Tak będzie dzialal system. Obym się nie mylił.

    • 6 3

    • (3)

      Nie bedzie stacji. Rower bedzies mogl zostawic wszedzie( w miejscu publicznym) , przy pomocy smartfona namierzasz gdzie rower i juz.

      • 3 2

      • (2)

        Stacje będą (są przecież mapy z tymi stacjami)

        • 4 0

        • (1)

          Stacje bedą dodatkowo

          • 0 2

          • Jakie dodatkowo? Stacje będą po to, żebyś mógł wyruszyć z nich rowerem.

            • 1 1

  • (1)

    Jezdem aktywistom rowrowym.

    • 4 5

    • Ty jestes co najwizej pierdzidubkiem z blachosmroda :)

      • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum