• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Odwołanie firmy Nextbike w przetargu na Rower Metropolitalny

Kamil Gołębiowski
7 kwietnia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Rowery Mevo blokują miejsca parkingowe
Przykładowy komputer pokładowy i aplikacja mobilna systemu roweru publicznego czwartej generacji, niezależnego od stacji dokujących. Przykładowy komputer pokładowy i aplikacja mobilna systemu roweru publicznego czwartej generacji, niezależnego od stacji dokujących.

Pierwsze kłopoty z rowerem metropolitalnym Trójmiasta. Firma Nextbike Polska S.A. złożyła właśnie odwołanie w przetargu. Czy zostaną zmienione warunki zamówienia?



Firma Nextbike złożyła 29 marca br. odwołanie w sprawie ogłoszonego niedawno przetargu na wykonanie Systemu Roweru Metropolitalnego w Trójmieście i ościennych gminach.

Firma chce, aby komputery pokładowe rowerów jeżdżących w systemie, obok możliwości wypożyczenia przez urządzenia mobilne i skanowanie kodu QR, zbliżeniowo w technologii NFC (Near Field Communication) oraz innych kart bezstykowych, dodatkowo musiały posiadać klawiaturę i wyświetlacz.

W uzasadnieniu odwołania Nextbike zarzuca zamawiającemu, czyli stowarzyszeniu gmin Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot (OMGGS), wykluczenie społeczne osób, które nie posługują się smartfonami. Uznaje ich za istotną społecznie grupę użytkowników, którzy przez fakt nieposiadania nowoczesnego telefonu, nie będą mogli korzystać z systemu.

W specyfikacji istotnych warunków zamówienia (SIWZ) zostało przez zamawiającego określone, że rowery muszą być wyposażone w komputery pokładowe, jednak ich wyposażenie w klawiaturę i wyświetlacz ma być jedynie opcjonalne.

Nextbike żąda podwyższenia zakresu doświadczenia oferentów

Nextbike wnioskuje także o to, aby w przetargu zwiększone zostało wymagane doświadczenie oferenta. Ma ono polegać nie tylko na zarządzaniu odpowiedniej wielkości systemem roweru publicznego, ale obejmować ma także jego dostarczenie, montaż i uruchomienie.

Jakie mogą być konsekwencje uwzględnienia odwołania przez firmę Nextbike?

Zwiększenie wymagań co do doświadczenia oferenta może zmniejszyć pulę chętnych, kwalifikujących się do wzięcia udziału w przetargu i może działać na korzyść lidera rynku, który z każdym kolejnym wygranym przetargiem zwiększałby swoją przewagę nad konkurentami.

Zapytaliśmy więc przedstawicieli OMGGS, czy będą chcieli utrzymać obecne warunki przetargu, czy też planują zmienić specyfikację istotnych warunków zamówienia?

- Ze względu na toczące się postępowanie, w którym jesteśmy stroną (KIO wyznaczyło termin posiedzenia na 12 kwietnia), do czasu wydania orzeczenia w sprawie, nie komentujemy odwołania złożonego przez firmę Nextbike - odpowiada Krzysztof Perycz-Szczepański z OMGGS
Kim jest Nextbike Polska?

Firma Nextbike ma w Polsce pozycję lidera na rynku rowerów miejskich, jednak nie oferowała do tej pory nigdzie systemu czwartej generacji, w którym rower można wypożyczyć i oddać również poza stacjami dokującymi. Firma jest notowana na warszawskim parkiecie mniejszych spółek New Connect, mając obecnie wartość ok. 132 mln. zł. Nextbike jest firmą-córką spółki niemieckiej.

Nextbike jest operatorem 26 systemów roweru publicznego w Polsce i obejmuje zarówno duże systemy, jak warszawskie Veturilo, jak i bardzo małe, jak na przykład Ostrowski Rower Miejski, który ma zaledwie dwadzieścia rowerów.

Odwołanie przed samymi świętami

Odwołanie zostało złożone tuż przed świętami Wielkanocy. Krajowa Izba Odwoławcza przy Urzędzie Zamówień Publicznych rozpatrzy postulaty firmy 12 kwietnia.

Komentarz: nasza interpretacja wydarzeń.

System roweru publicznego metropolii Trójmiasta ma być drugim co do wielkości w Polsce. Jest zatem łakomym kąskiem dla potencjalnych oferentów. Jednocześnie nasza metropolia chce być prekursorem i jako pierwsza zaoferować użytkownikom system czwartej generacji, czyli rowery, które można wypożyczać i oddawać niezależnie od stacji postojowych.

Nextbike ma niewielkie doświadczenie w oferowaniu takich systemów, jednocześnie dopiero wchodzi na rynek publicznych rowerów elektrycznych. Znacznie prostsze, a być może również bardziej opłacalne, byłoby dla tego największego gracza na rynku, powielić dotychczas oferowane rozwiązania, znane z innych miast.

Jeśli to nie będzie możliwe, a na to się zapowiada, to lider polskiego rynku będzie musiał zaoferować nowe, atrakcyjniejsze, ale tym samym prawdopodobnie droższe i bardziej skomplikowane rozwiązania użytkownikom systemu. Inaczej może nie utrzymać swojej silnej pozycji rynkowej. Jako że ma doświadczenie w operowaniu systemami starszych generacji, jest zainteresowany wykorzystaniem ich również na Wybrzeżu.

Działające dotychczas w Polsce systemy rowerów publicznych polegają z grubsza na tym, że ich operator otrzymuje zapłatę ryczałtową za każdy miesiąc działania systemu, To sprawia, że nie jest zainteresowany bezpośrednio liczbą zarejestrowanych użytkowników systemu i ich satysfakcją z oferowanych usług.

Jednak trójmiejsko-pomorski rower metropolitalny ma działać inaczej i dzięki systemowi czwartej generacji ma umożliwiać zamawiającemu znacznie większą kontrolę nad jakością wykonania usługi. W przypadku naruszenia postanowień umowy, na operatora mają być nakładane różnorakie kary umowne w kwotach od kilkudziesięciu do nawet kilku milionów złotych. To ma zagwarantować znacznie wyższą, niż w innych gminach, funkcjonalność systemu, sprawność techniczną rowerów, a co za tym idzie, również satysfakcję użytkowników.

Opinie (211) 6 zablokowanych

  • Po prostu nextbike nie ma takiego systemu i kombinują

    jak tu przetarg ustawić pod siebie i wcisnąc stare rozwiązania. Mam nadzieje że gmini nie ulegną.

    • 16 6

  • niemiaszki chca sprzedac stary system (1)

    • 3 4

    • No, już sprzedali. Na Szadółkach

      • 0 1

  • Kamil Gołębiowski przepiękna fryzura

    A co do artykułu to chyba nextbike ma racje

    • 6 4

  • Widzieliście prawdziwego rolnika na cybernetycznym rowerze?

    W głowach się wam poprzewracało! Buraki sadzić,kury karmić bo zapomnicie jak kurak wygląda, tylko na rowerkach dyru dyru do najbliższego baru.

    • 5 2

  • "Nextbike jest firmą-córką spółki niemieckiej"Redaktorze, więcej staranności w sprawdzaniu informacji. Porażka.

    • 4 1

  • polecam ostatnie zdanie (3)

    Witaj w Nextbike Polska. Jesteśmy największym w Polsce dostawca i operatorem miejskich systemów rowerowych. Mamy ponad 80% udział w rynku rowerów miejskich. We wszystkich systemach Nextbike w Polsce pierwsze minuty każdego wypożyczenia są bezpłatne.

    • 5 1

    • poza tym gdyby akurat ta firma zdobyła kontrakt, to byłoby wbrew pozorom korzystne dla wszystkich (2)

      dlaczego? bo na ich stronie czytam, że rejestracja w jednym miejscu pozwala na korzystanie z systemu w innych miastach (na całym swiecie), ale załóżmy ze interesuje nas tylko np. Warszawa... no jest to jednak PLUS

      • 5 2

      • (1)

        rozumiem ze minus dostałem od miejscowego trolla z dzielni

        • 2 1

        • nie tylko, także od użytkownika Veturilo, który ma ich kartę, korzystał z niej też w Poznaniu, oraz na Rugii

          ale od dwóch dni systemy nie dzialaja, bo się coś w serwerowni w Niemczech sknociło. Next ma też wady. Owszem, to że jest w kilku miejscach to poważna zaleta. ale wolał bym system z serwerownią w Polsce. oraz płacący tu wszystkie podatki.

          inna rzecz, źe popieram pierwszy ich postulat, sam nie używam smartfona, tylko zwykłofon plus palmtop. oczy nie te.

          • 1 0

  • Pionierskie? A gdzie Wavelo?

    Czy autor widział kiedykolwiek system krakowski?
    Bo gdyby widział, to nie pisałby o pionierskich rozwiązaniach w Trójmieście. Bo istnieją już w Krk.

    • 5 1

  • (2)

    Korzystam z rowerów NEXTBIKE na codzień w Belfaście. Non stop problemy z aplikacją! Często również oddaje rower do do stacji dokującej i następnego dnia okazuje się, że system tego nie odnotował i rower jest wypożyczony już od 14 godzin! Przykładów niestety jest dużo więcej...
    Bardzo dobrze, że wycofali się! :)

    • 5 3

    • Bo używasz roweru starszej generacji. Tutaj nie będzie stacji dokującej, tylko zwykłe stojaki. (1)

      • 1 1

      • jej text nie był szczególny tylko ogólny

        tzn. Next to marna firma. nie są w stanie dotrzymać jakości.
        w Niemczech nie miała by szans, dlatego robi ekspansje tak
        gdzie ma sanse

        oamiętam raz, że jak w Dreźnie im zalało serwerownię, to Veturilo w Warszawie nie dzialao parę dni. wyobraź sobie takie jaja np. w facebooku.

        • 1 0

  • Prawdziwe Polagi jeżdżą tylko na polskich rowerach.

    • 2 1

  • Ciekawia mnie ceny za wypozyczenie , czy beda takie niskie jak w Krakowie czy takie wysokie jak w Warszawie? (6)

    gdzie za dzien trzeba załacić około 50 zł

    • 5 2

    • ale nikt nie zmusza do korzystania zawsze mozesz sobie kupic własny rower

      • 3 3

    • (4)

      100zł rocznie 10zł miesiecznie albo 10gr za min. To są maksymalne stawki, wszystko już jest ustalone. Tak ciężko poszukać?

      • 3 1

      • Bez darmowych minut, zapomniałeś wspomnieć. (1)

        Innymi słowy, w skali makro nur miasta do kieszeni mieszkańca, żeby przerzucić nań maksymalnie dużo kosztów.

        • 1 1

        • miast

          trójmiasto z okolicą nie są w stanie dogadać się co do wspólnej taryfy na komunikację publiczną, ani co do wspólnej polityki zdrowotnej, ani w żadnej innej istotnej sprawie, a ty chcesz żeby tu zrobiły wyjątek?

          • 0 0

      • 10gr / minuta to 6 zł godzina , jak ci wyszło 10zł mc? (1)

        • 0 2

        • z czytania

          • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Wycieczka rowerowa wśród kwitnących sadów Dolnej Wisły

40-60 zł
zajęcia rekreacyjne, rajd / wędrówka

MH Automatyka MTB Pomerania Maraton - Kwidzyn - Miłosna (1 opinia)

(1 opinia)
80 - 115 zł
zawody / wyścigi

Nocny Duathlon - Airport Gdańsk (5 opinii)

(5 opinii)
zawody / wyścigi

Znajdź trasę rowerową

Forum