• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Odtwórzmy naziemne przejście przez Podwale Grodzkie

Maciej Naskręt
26 października 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Proponowane przejście przy ul. Podwale Grodzkie. Proponowane przejście przy ul. Podwale Grodzkie.

To dobry moment, by wykonać naziemne przejście dla pieszych przez Podwale Grodzkie, podobne do tego, które funkcjonowało w tym miejscu wiele lat temu. Nie utrudni to ruchu aut, bo tuż obok i tak staną nowe światła, na wyjeździe z Forum Gdańsk.



Jak oceniasz pomysł odtworzenia przejścia dla pieszych?

Tkanka miejska w centrum Gdańska od ok. 60 lat przecięta jest od południa Podwalem Przedmiejskim zobacz na mapie Gdańska, a od zachodu Podwalem Grodzkim zobacz na mapie Gdańska, Wałami Jagiellońskimi zobacz na mapie Gdańska i ul. Okopową zobacz na mapie Gdańska. Jeśli chodzi o scalenie miasta w rejonie Podwala Przedmiejskiego są już zdecydowane pomysły, które niebawem wejdą w fazę realizacji. Natomiast część zachodnia śródmieścia jest nietknięta przez jakiegokolwiek inżyniera w tym zakresie.

Jest jednak okazja, by sytuację w ostatnim przypadku odmienić i poprawić. W centrum Gdańska - tuż obok dawnej przychodni kolejowej zobacz na mapie Gdańska - powstaje wyjazd z budowanej galerii Forum Gdańsk na ul. Podwale Grodzkie zobacz na mapie Gdańska. Kierowcy po zakupach będą mogli stamtąd wyjechać w stronę Wrzeszcza, ale także i Oruni.

By zapewnić włączenie się do ruchu na wysokości kościoła św. Elżbiety zobacz na mapie Gdańska planowana jest przebudowa układu drogowego. Jej koniecznym elementem, oprócz przejazdu tramwajowego, jest ustawienie sygnalizacji świetlnej dla ruchu kołowego. Słupy z wysięgnikami dla sygnalizatorów już stoją.

Od kilkudziesięciu lat przejście przez Podwale Grodzkie w poziomie jest zabronione. Wymusił to duży ruch samochodów. Od kilkudziesięciu lat przejście przez Podwale Grodzkie w poziomie jest zabronione. Wymusił to duży ruch samochodów.
Nowa sygnalizacja, na którą zgodzili się urzędnicy, oznacza spowolnienie ruchu w centrum, ale daje też argument do wykonania przejścia naziemnego przez dwujezdniową trasę. W obecnej dokumentacji zabrakło tego bardzo ważnego elementu. By jednak nie było to tylko zwykłe przejście przez obie jezdnie, należałoby tam dobudować chodnik w pasie zieleni (przylegające do torów tramwajowych), który umożliwiałby dojście także do przystanków przed dworcem.

Rozwiązanie miastotwórcze

Tak wykonane przejście zapewniłoby przede wszystkim skrót dla osób idących na przykład od strony Galerii Madison do Forum Gdańsk, jak i w drugą stronę. Ponadto udogodnienie zapewniłoby sprawniejsze przejście z dworca PKP na teren Głównego Miasta.

Poprawiłaby się też sytuacja na przystankach tramwajowych. Dzisiaj pasażerowie tłoczą się tam głównie w rejonie tunelu. Doprowadzenie nowego dojścia rozładowałoby ten tłok. Więcej osób, po wyjściu z tramwaju, zamiast do tunelu, kierowałaby się na nowe przejście dla pieszych.

Wykonanie tzw. zebry, która umożliwiałaby przejście nawet w dwóch etapach, spotęgowałoby efekt miastotwórczy. Obecnie przejście na Hucisku i to w tunelu, przy dworcu, dzieli 450 m. Wykonanie proponowanego przez nas przejścia skróciłoby spacery, przemieszczanie się po mieście i zachęcałoby do poruszania się piechotą lub rowerem.

  • Pas zieleni, na którym mógłby powstać chodnik prowadzący do przejścia dla pieszych na wysokości dawnej przychodni kolejowej.
  • Pas zieleni, na którym mógłby powstać chodnik prowadzący do przejścia dla pieszych na wysokości dawnej przychodni kolejowej.
  • Miejsce przeznaczone pod budowę wyjazdu z Forum Gdańsk na ul. Podwale Grodzkie.
  • Gotowe słupy pod sygnalizację świetlną.
Co z przepustowością?

Minusem naszej propozycji byłby dłuższy wyjazd z galerii. Kierowcy wyjeżdżający z Forum Gdańska musieliby się zatrzymać przed przejściem, po wjechaniu na Podwale Grodzkie w kierunku Wrzeszcza. Sytuacja byłaby podobna do tej, gdy kierowcy wyjeżdżają z ul. Miałki Szlak w ul. Elbląską do centrum. zobacz na mapie Gdańska

Ponadto wydłużyłyby się cykle świateł na głównej arterii dla samochodów, ale płynny przejazd z pewnością udałoby się zapewnić poprzez wyregulowanie świateł w systemie inteligentnego sterowania ruchem Tristar.

Nasz pomysł nie jest niczym nowym. Przejście dla pieszych funkcjonowało przy dawnej przychodni kolejowej na Podwalu Grodzkim w latach 60. Nawet jedno z malowań "zebry" z tamtego okresu udało się uwiecznić fotografowi. Warto zatem wrócić do tamtego pomysłu w nieco odświeżonej formie - dostosowanej do obecnych realiów.

Malowanie przejścia dla pieszych na Podwalu Grodzkim w rejonie dawnej przychodni. Malowanie przejścia dla pieszych na Podwalu Grodzkim w rejonie dawnej przychodni.

Opinie (290) 2 zablokowane

  • efekt miastotwórczy (4)

    poproszę o definicję tego sformułowania.
    Moja, zapewne mylna, wyjaśnia jako zbitek słów mający wg Autora pozytywne skojarzenia a przez to upraszczający argumentację lub ją zastępujący.

    • 24 6

    • (2)

      nie mędrkuj tylko zastanów się co jest "miastem". ulice głównego miasta czy podwale przedmiejskie?

      • 1 9

      • (1)

        zwykłe pytanie zmęczyło Twój umysł, że aż nazwałeś je mędrkowaniem?

        • 8 3

        • a moje pytanie tak zmęczyło Twój że nie jesteś w stanie odpowiedzieć?

          • 0 0

    • Miasto już tam jest. Więcej się go w tym miejscu nie wytworzy.

      • 2 0

  • Ludziska (1)

    Przecież to "autostrada" . Które inne duże miasto ma taką autostradę bez przejść dla pieszych w samym centrum.

    • 13 13

    • wiele

      wiele miast ma takie ruchliwe drogi w centrum - najlepszy przykład - Warszawa.

      • 4 2

  • Przejście

    Przecież zaraz będzie mniej mieszkańców,uprawiają slalom pomiędzy samochodami i nie patrzą czy coś jedzie,od razu pobudujmy cmentarze.

    • 16 3

  • Artykuł chyba na życzenie właściciela nowego hotelu.....

    Tam jest za mało miejsca na chodnik (przy torach), a do najbliższego przejścia na poziomie jezdni jest ok 150m.

    • 26 7

  • Super wreszcie nie będzie jak w Ditroit!

    • 10 11

  • (1)

    Kolejne poronione pomysly jak zasypanie tuneli na Podwalu Przedmiejskim. Wystarczylo ze doszly tam tylko jedne swiatla i od razu sa korki.

    • 30 13

    • Nieprawda.

      Na Podwalu Przedmiejskim nie ma korków z powodu nowych świateł. No chyba, że korkiem nazywasz czekanie jedną zmianę świateł

      • 1 0

  • To jest najlepsze towarzysze: (1)

    "...płynny przejazd z pewnością udałoby się zapewnić poprzez wyregulowanie świateł w systemie inteligentnego sterowania ruchem Tristar."

    • 26 5

    • Taa tak jak udało się to w całym mieście. Od kiedy mamy Tristar mamy notoryczną czerwoną falę.

      • 10 3

  • Najpierw tramwaje pod ziemie (3)

    Jak jest w centrach miast cywilizowanego świata

    • 4 22

    • a piesi do tuneli. jak szczury

      • 1 7

    • Gdyby miał być tunel tramwajowy w Centrum to wjazd do niego musiałby być już w okolicach Bramy Oliwskiej,a wyjazd wypadał by na Toruńskiej ze względu na konieczność głębokiego prowadzenia tunelu ze względu na kanał Raduni biegnący pod Huciskiem.Jedyną możliwością uniknięcia korków tramwajowych na Podwalu Grodzkim jest przeniesienie części linii na 3 Maja,ale w tej sytuacji centrum przesiadkowe SKM Sródmieście jest zbyteczne,bo byłoby pomijane przez "2" i "6",czyli najważniejsze linie na ciągu Centrum-Chełm.

      • 3 0

    • A mi się marzy

      Podwale Grodzkie pod ziemią, puszczone w tunelu od Zieleniaka do Węzła UE. Ale to chyba niewykonalne

      • 1 0

  • Dokladnie to samo trzeba zrobic z zaszczanym tunelem na Cłopskiej na przymorzu!!

    Ludzie niesą szczurami by tunelami chodzic a do tuneli to trzeba auta kierować na szczescie czasy PRLu juz dawno sie zmieniły!I dobrze ze unas wkoncu dociera to wszystkich!!

    • 15 11

  • A kiedy Politechniczna?

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum