• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Odtwórzmy naziemne przejście przez Podwale Grodzkie

Maciej Naskręt
26 października 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Proponowane przejście przy ul. Podwale Grodzkie. Proponowane przejście przy ul. Podwale Grodzkie.

To dobry moment, by wykonać naziemne przejście dla pieszych przez Podwale Grodzkie, podobne do tego, które funkcjonowało w tym miejscu wiele lat temu. Nie utrudni to ruchu aut, bo tuż obok i tak staną nowe światła, na wyjeździe z Forum Gdańsk.



Jak oceniasz pomysł odtworzenia przejścia dla pieszych?

Tkanka miejska w centrum Gdańska od ok. 60 lat przecięta jest od południa Podwalem Przedmiejskim zobacz na mapie Gdańska, a od zachodu Podwalem Grodzkim zobacz na mapie Gdańska, Wałami Jagiellońskimi zobacz na mapie Gdańska i ul. Okopową zobacz na mapie Gdańska. Jeśli chodzi o scalenie miasta w rejonie Podwala Przedmiejskiego są już zdecydowane pomysły, które niebawem wejdą w fazę realizacji. Natomiast część zachodnia śródmieścia jest nietknięta przez jakiegokolwiek inżyniera w tym zakresie.

Jest jednak okazja, by sytuację w ostatnim przypadku odmienić i poprawić. W centrum Gdańska - tuż obok dawnej przychodni kolejowej zobacz na mapie Gdańska - powstaje wyjazd z budowanej galerii Forum Gdańsk na ul. Podwale Grodzkie zobacz na mapie Gdańska. Kierowcy po zakupach będą mogli stamtąd wyjechać w stronę Wrzeszcza, ale także i Oruni.

By zapewnić włączenie się do ruchu na wysokości kościoła św. Elżbiety zobacz na mapie Gdańska planowana jest przebudowa układu drogowego. Jej koniecznym elementem, oprócz przejazdu tramwajowego, jest ustawienie sygnalizacji świetlnej dla ruchu kołowego. Słupy z wysięgnikami dla sygnalizatorów już stoją.

Od kilkudziesięciu lat przejście przez Podwale Grodzkie w poziomie jest zabronione. Wymusił to duży ruch samochodów. Od kilkudziesięciu lat przejście przez Podwale Grodzkie w poziomie jest zabronione. Wymusił to duży ruch samochodów.
Nowa sygnalizacja, na którą zgodzili się urzędnicy, oznacza spowolnienie ruchu w centrum, ale daje też argument do wykonania przejścia naziemnego przez dwujezdniową trasę. W obecnej dokumentacji zabrakło tego bardzo ważnego elementu. By jednak nie było to tylko zwykłe przejście przez obie jezdnie, należałoby tam dobudować chodnik w pasie zieleni (przylegające do torów tramwajowych), który umożliwiałby dojście także do przystanków przed dworcem.

Rozwiązanie miastotwórcze

Tak wykonane przejście zapewniłoby przede wszystkim skrót dla osób idących na przykład od strony Galerii Madison do Forum Gdańsk, jak i w drugą stronę. Ponadto udogodnienie zapewniłoby sprawniejsze przejście z dworca PKP na teren Głównego Miasta.

Poprawiłaby się też sytuacja na przystankach tramwajowych. Dzisiaj pasażerowie tłoczą się tam głównie w rejonie tunelu. Doprowadzenie nowego dojścia rozładowałoby ten tłok. Więcej osób, po wyjściu z tramwaju, zamiast do tunelu, kierowałaby się na nowe przejście dla pieszych.

Wykonanie tzw. zebry, która umożliwiałaby przejście nawet w dwóch etapach, spotęgowałoby efekt miastotwórczy. Obecnie przejście na Hucisku i to w tunelu, przy dworcu, dzieli 450 m. Wykonanie proponowanego przez nas przejścia skróciłoby spacery, przemieszczanie się po mieście i zachęcałoby do poruszania się piechotą lub rowerem.

  • Pas zieleni, na którym mógłby powstać chodnik prowadzący do przejścia dla pieszych na wysokości dawnej przychodni kolejowej.
  • Pas zieleni, na którym mógłby powstać chodnik prowadzący do przejścia dla pieszych na wysokości dawnej przychodni kolejowej.
  • Miejsce przeznaczone pod budowę wyjazdu z Forum Gdańsk na ul. Podwale Grodzkie.
  • Gotowe słupy pod sygnalizację świetlną.
Co z przepustowością?

Minusem naszej propozycji byłby dłuższy wyjazd z galerii. Kierowcy wyjeżdżający z Forum Gdańska musieliby się zatrzymać przed przejściem, po wjechaniu na Podwale Grodzkie w kierunku Wrzeszcza. Sytuacja byłaby podobna do tej, gdy kierowcy wyjeżdżają z ul. Miałki Szlak w ul. Elbląską do centrum. zobacz na mapie Gdańska

Ponadto wydłużyłyby się cykle świateł na głównej arterii dla samochodów, ale płynny przejazd z pewnością udałoby się zapewnić poprzez wyregulowanie świateł w systemie inteligentnego sterowania ruchem Tristar.

Nasz pomysł nie jest niczym nowym. Przejście dla pieszych funkcjonowało przy dawnej przychodni kolejowej na Podwalu Grodzkim w latach 60. Nawet jedno z malowań "zebry" z tamtego okresu udało się uwiecznić fotografowi. Warto zatem wrócić do tamtego pomysłu w nieco odświeżonej formie - dostosowanej do obecnych realiów.

Malowanie przejścia dla pieszych na Podwalu Grodzkim w rejonie dawnej przychodni. Malowanie przejścia dla pieszych na Podwalu Grodzkim w rejonie dawnej przychodni.

Opinie (290) 2 zablokowane

  • Jasne!Może jeszcze przejście nad ul.Stągiewna...

    • 4 8

  • już widzę pieszych wbiegających bez opamiętania na jezdnię a bo to tramwaj odjeżdża i musi zdążyć, a to zaraz pociąg odjedzie...

    • 24 18

  • Samochodziarze się będą denerwować

    Nie przejdzie

    • 21 9

  • Tristar

    Tristar nie pomoże. Raczej należy się spodziewać, że dodanie przejścia i świateł spowoduje trzymiesięczne eksperymenty operatorów Tristara mające na celu jako-takie ogarnięcie jeszcze większego korka. Optymizm autora artykułu jest powalający...

    • 34 6

  • zauważcie jak były malowane pasy na przejściach dla pieszych (3)

    teraz przydałoby się też tak malować bo chodzą jak krowy po pastwisku
    ruch prawostronny i nie będzie konfliktu na środku jezdni

    • 11 4

    • (2)

      Po twoim wpisie widać nie chodzisz pieszo.Wszystkie przyciski do uruchamiania zielonych świateł dla pieszych są tylko po jednej stronie.,a więc niektórzy muszą iść pod prąd.

      • 3 1

      • Taaa.Jasne

        A nawet jeżeli czasem tak jest, to strasznie trudno wcisnąć przycisk i wrócić na prawą stronę?

        • 2 3

      • nie wiem, gdzie, bo kojarzę same albo po prawej albo z obu stron

        Po namyśle - kojarzę w Gdańsku JEDNO przejście, gdzie guzik jest po lewej - przez Grunwaldzką koło Dolarowca

        • 0 0

  • ja wszędzie jeżdżę autem. mi to niepotrzebne!!

    • 4 17

  • (4)

    Przez te światła to tramwaje utkną w korku sięgającym Opery.Przez to skrzyżowanie ma kursować 10 linii,więc zamiast jeszcze jednego elementu spowalniającego ruch jakim miałoby naziemne przejście dla pieszych,trzeba będzie ograniczyć liczbę tramwajów tamtędy jeżdżących.O ile zmniejszenie częstotliwości kursowania nie chodzi w grę,to jedynym wyjściem jest przeniesienie linii 2,3,6,9,11 i 12 na ulicę 3 Maja,a pozostawienie pod Dworcem Gł linii 4,7, 8 i 10

    • 20 7

    • (1)

      Głupi pomysł! Skrzyżowanie przy UM stanie!

      • 8 0

      • I bez tych tramwajów stanie,bo autobusy z Suchanina i Kartuskiej mają docelowo być skierowane do SKM Sródmieście,czyli pojawi się więcej pojazdów skręcających w 3 Maja.

        • 2 0

    • Dlaczego tylko samochody maja być uprzywilejowane i przy dworcu będą mogły jechać w stronę Wrzeszcza,a pasażerowie zmuszeni będą do biegania na 3 Maja.

      • 4 2

    • ja marzę o przeniesieniu chociaż 12

      na 3 Maja, miałabym idealny dojazd do pracy...Nie musiałabym się przesiadać na 4 na Bramie Oliwskiej :)

      • 0 0

  • dobrze fajnie tak3mac a basen zrobita kiedys ?

    • 4 5

  • Pomysł (2)

    extra,na pewno wielu pasazerów tramwajów skorzystało by z tej możliwości wydostania sie lub dostania się na przystanki.Obecnie ,w godzinach szczytu dostęp do nich jest bardzo utrudniony.Nie rozumiem zacietrzewienia "mistrzów kierownicy".Przecież i tak bedą światła....

    • 19 24

    • a czy piesi zwracają uwagę na światła jak widza tramwaj na horyzoncie, nawet teraz płotki ich nie odstraszają od biegu między autami

      • 9 4

    • Te światła będą miały priorytet "zielonego" dla wyjeżdżających z Forum Radunia,podobnie jak jest przy wyjeździe z parkingu Galerii Bałtyckiej,albo na Rakoczego przy C.H.Morena,gdzie czas czerwonego dla pojazdów jadących Rakoczego sięga 4 minut,.Na Podwalu Grodzkim,gdzie odległość od świateł na Błędniku to 200m,a kolejne są po 100m na Hucisku spowoduje to jedynie całkowity paraliż miasta i da pretekst ZTM do likwidacji kilkunastu linii komunikacyjnych ze względu na gigantyczne opóźnienia,ale wygodę muszą mieć jaśniepaństwo robiący zakupy w Forum Radunia.

      • 6 1

  • Oby nowe bylo innowacyjne !!!!!! ..Jakas szklana tuba z oswietleniem i muzyka !

    Jest szansa zby cos innowacyjnego tam powstalo.Szklany tunel z muzyka i wyswietlanymi dzielami sztuki !!!!!!!!!!!

    • 10 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum