• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Odtwórzmy naziemne przejście przez Podwale Grodzkie

Maciej Naskręt
26 października 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Proponowane przejście przy ul. Podwale Grodzkie. Proponowane przejście przy ul. Podwale Grodzkie.

To dobry moment, by wykonać naziemne przejście dla pieszych przez Podwale Grodzkie, podobne do tego, które funkcjonowało w tym miejscu wiele lat temu. Nie utrudni to ruchu aut, bo tuż obok i tak staną nowe światła, na wyjeździe z Forum Gdańsk.



Jak oceniasz pomysł odtworzenia przejścia dla pieszych?

Tkanka miejska w centrum Gdańska od ok. 60 lat przecięta jest od południa Podwalem Przedmiejskim zobacz na mapie Gdańska, a od zachodu Podwalem Grodzkim zobacz na mapie Gdańska, Wałami Jagiellońskimi zobacz na mapie Gdańska i ul. Okopową zobacz na mapie Gdańska. Jeśli chodzi o scalenie miasta w rejonie Podwala Przedmiejskiego są już zdecydowane pomysły, które niebawem wejdą w fazę realizacji. Natomiast część zachodnia śródmieścia jest nietknięta przez jakiegokolwiek inżyniera w tym zakresie.

Jest jednak okazja, by sytuację w ostatnim przypadku odmienić i poprawić. W centrum Gdańska - tuż obok dawnej przychodni kolejowej zobacz na mapie Gdańska - powstaje wyjazd z budowanej galerii Forum Gdańsk na ul. Podwale Grodzkie zobacz na mapie Gdańska. Kierowcy po zakupach będą mogli stamtąd wyjechać w stronę Wrzeszcza, ale także i Oruni.

By zapewnić włączenie się do ruchu na wysokości kościoła św. Elżbiety zobacz na mapie Gdańska planowana jest przebudowa układu drogowego. Jej koniecznym elementem, oprócz przejazdu tramwajowego, jest ustawienie sygnalizacji świetlnej dla ruchu kołowego. Słupy z wysięgnikami dla sygnalizatorów już stoją.

Od kilkudziesięciu lat przejście przez Podwale Grodzkie w poziomie jest zabronione. Wymusił to duży ruch samochodów. Od kilkudziesięciu lat przejście przez Podwale Grodzkie w poziomie jest zabronione. Wymusił to duży ruch samochodów.
Nowa sygnalizacja, na którą zgodzili się urzędnicy, oznacza spowolnienie ruchu w centrum, ale daje też argument do wykonania przejścia naziemnego przez dwujezdniową trasę. W obecnej dokumentacji zabrakło tego bardzo ważnego elementu. By jednak nie było to tylko zwykłe przejście przez obie jezdnie, należałoby tam dobudować chodnik w pasie zieleni (przylegające do torów tramwajowych), który umożliwiałby dojście także do przystanków przed dworcem.

Rozwiązanie miastotwórcze

Tak wykonane przejście zapewniłoby przede wszystkim skrót dla osób idących na przykład od strony Galerii Madison do Forum Gdańsk, jak i w drugą stronę. Ponadto udogodnienie zapewniłoby sprawniejsze przejście z dworca PKP na teren Głównego Miasta.

Poprawiłaby się też sytuacja na przystankach tramwajowych. Dzisiaj pasażerowie tłoczą się tam głównie w rejonie tunelu. Doprowadzenie nowego dojścia rozładowałoby ten tłok. Więcej osób, po wyjściu z tramwaju, zamiast do tunelu, kierowałaby się na nowe przejście dla pieszych.

Wykonanie tzw. zebry, która umożliwiałaby przejście nawet w dwóch etapach, spotęgowałoby efekt miastotwórczy. Obecnie przejście na Hucisku i to w tunelu, przy dworcu, dzieli 450 m. Wykonanie proponowanego przez nas przejścia skróciłoby spacery, przemieszczanie się po mieście i zachęcałoby do poruszania się piechotą lub rowerem.

  • Pas zieleni, na którym mógłby powstać chodnik prowadzący do przejścia dla pieszych na wysokości dawnej przychodni kolejowej.
  • Pas zieleni, na którym mógłby powstać chodnik prowadzący do przejścia dla pieszych na wysokości dawnej przychodni kolejowej.
  • Miejsce przeznaczone pod budowę wyjazdu z Forum Gdańsk na ul. Podwale Grodzkie.
  • Gotowe słupy pod sygnalizację świetlną.
Co z przepustowością?

Minusem naszej propozycji byłby dłuższy wyjazd z galerii. Kierowcy wyjeżdżający z Forum Gdańska musieliby się zatrzymać przed przejściem, po wjechaniu na Podwale Grodzkie w kierunku Wrzeszcza. Sytuacja byłaby podobna do tej, gdy kierowcy wyjeżdżają z ul. Miałki Szlak w ul. Elbląską do centrum. zobacz na mapie Gdańska

Ponadto wydłużyłyby się cykle świateł na głównej arterii dla samochodów, ale płynny przejazd z pewnością udałoby się zapewnić poprzez wyregulowanie świateł w systemie inteligentnego sterowania ruchem Tristar.

Nasz pomysł nie jest niczym nowym. Przejście dla pieszych funkcjonowało przy dawnej przychodni kolejowej na Podwalu Grodzkim w latach 60. Nawet jedno z malowań "zebry" z tamtego okresu udało się uwiecznić fotografowi. Warto zatem wrócić do tamtego pomysłu w nieco odświeżonej formie - dostosowanej do obecnych realiów.

Malowanie przejścia dla pieszych na Podwalu Grodzkim w rejonie dawnej przychodni. Malowanie przejścia dla pieszych na Podwalu Grodzkim w rejonie dawnej przychodni.

Opinie (290) 2 zablokowane

  • Katastrofa zły pomysł zatoruje centrum które i tak w godzinach jest zatkane

    • 4 2

  • Jestem na tak!

    Przypominam, że miasta są dla ludzi, a nie dla samochodów. W aglomeracjach, które są bardziej przyjazne pieszym, żyje się po prostu lepiej. D

    • 2 4

  • Chcecie autostrad w centrum miasta?!

    Opanujcie się ludzie! Nie dajcie się spychać do podziemi. Będzie ulewa, zaleje, nie będzie jak przejść. Matki z dziećmi, rodzice z wózkami, osoby starsze, osoby niepełnosprawne, osoby chore - każde zejście i wejście do tunelu to dla nich problem. Bądźmy bardziej ludzcy. Korki są winą zbyt wielu samochodów na drogach, nie przejść dla pieszych. Pieszy też człowiek! Chcecie sobie w Gdańsku zrobić Szanghaj? Żeby się nie dało przejść z punktu A do punktu B, bo wszystko poprzecinane ulicami bez przejść? Im więcej przywilejów będą miały samochody, tym więcej ludzi będzie wybierali ten środek transportu. W końcu utoniemy w spalinach, korkach, hałasie, smrodzie. Całe miasto zamieni się w ulice i parking. Każdy skrawek zieleni. Zastanówcie się jak chcecie żeby wyglądało nasze miasto! Jedno przejście można zrobić i kierowcy buntuja się jakby to uderzało w nich. A to przecież po prostu ułatwienie dla mieszkańców. Dla ludzi! DLA NAS wszystkich.

    • 2 4

  • A jka pamiętam

    A jak pamiętam, przy któryśm z remontów dworca planowano drugie przejście podziemne. Miało połączyć drugą nitką hall główny z przystankami tramwajowymi. Zbliża się kolejny remont więc możnaby o tym pomyśleć.

    • 2 0

  • zabawne jest porównywanie do sytuacji z 1960 roku - pół wieku temu nie było tylu samochodów

    trzeba inżynierskich, bezkolizyjnych rozwiązań może to być obniżenie jezdni, jakieś kładki. Na światłach we Wrzeszczu traci się co najmniej 2 minuty - tysiące ludzie tracą czas.

    • 1 0

  • chory pomysł

    tak jeszcze wiecej korkow!!!!! zamknijmy podwale grodzkie dla ruchu w ogole.
    czy pomyslodawca wie jaki tam ruch byl w latach 60tych a jaki jest obecnie? najwyrazniej caly dzien spedza w domu i nie musi tam sterczec w korku.
    tam nawet tego wyjazdu z centrum handlowego nie powinno byc bo to tez glupi pomysl.

    • 0 0

  • Super pomysł jestem za!!!

    • 0 0

  • "Warto zatem wrócić do tamtego pomysłu w nieco odświeżonej formie - dostosowanej do obecnych realiów" lata 60-te a 2017r mamy się z czym porównywać...

    • 0 0

  • wyplenić resztki zieleni z centrum co do źdźbła ? co to za chory pomysł z tym przejściem w takim miejscu. morze posadzić jakieś ciekawe krzewy i po prostu zrobić kładkę piesi na pewno będą bezpieczniejsi.to nie lata 60 i nie ten ruch

    • 0 0

  • Sen waria w pijanym widzie !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024 (1 opinia)

(1 opinia)
220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum