• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Odtwórzmy naziemne przejście przez Podwale Grodzkie

Maciej Naskręt
26 października 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Proponowane przejście przy ul. Podwale Grodzkie. Proponowane przejście przy ul. Podwale Grodzkie.

To dobry moment, by wykonać naziemne przejście dla pieszych przez Podwale Grodzkie, podobne do tego, które funkcjonowało w tym miejscu wiele lat temu. Nie utrudni to ruchu aut, bo tuż obok i tak staną nowe światła, na wyjeździe z Forum Gdańsk.



Jak oceniasz pomysł odtworzenia przejścia dla pieszych?

Tkanka miejska w centrum Gdańska od ok. 60 lat przecięta jest od południa Podwalem Przedmiejskim zobacz na mapie Gdańska, a od zachodu Podwalem Grodzkim zobacz na mapie Gdańska, Wałami Jagiellońskimi zobacz na mapie Gdańska i ul. Okopową zobacz na mapie Gdańska. Jeśli chodzi o scalenie miasta w rejonie Podwala Przedmiejskiego są już zdecydowane pomysły, które niebawem wejdą w fazę realizacji. Natomiast część zachodnia śródmieścia jest nietknięta przez jakiegokolwiek inżyniera w tym zakresie.

Jest jednak okazja, by sytuację w ostatnim przypadku odmienić i poprawić. W centrum Gdańska - tuż obok dawnej przychodni kolejowej zobacz na mapie Gdańska - powstaje wyjazd z budowanej galerii Forum Gdańsk na ul. Podwale Grodzkie zobacz na mapie Gdańska. Kierowcy po zakupach będą mogli stamtąd wyjechać w stronę Wrzeszcza, ale także i Oruni.

By zapewnić włączenie się do ruchu na wysokości kościoła św. Elżbiety zobacz na mapie Gdańska planowana jest przebudowa układu drogowego. Jej koniecznym elementem, oprócz przejazdu tramwajowego, jest ustawienie sygnalizacji świetlnej dla ruchu kołowego. Słupy z wysięgnikami dla sygnalizatorów już stoją.

Od kilkudziesięciu lat przejście przez Podwale Grodzkie w poziomie jest zabronione. Wymusił to duży ruch samochodów. Od kilkudziesięciu lat przejście przez Podwale Grodzkie w poziomie jest zabronione. Wymusił to duży ruch samochodów.
Nowa sygnalizacja, na którą zgodzili się urzędnicy, oznacza spowolnienie ruchu w centrum, ale daje też argument do wykonania przejścia naziemnego przez dwujezdniową trasę. W obecnej dokumentacji zabrakło tego bardzo ważnego elementu. By jednak nie było to tylko zwykłe przejście przez obie jezdnie, należałoby tam dobudować chodnik w pasie zieleni (przylegające do torów tramwajowych), który umożliwiałby dojście także do przystanków przed dworcem.

Rozwiązanie miastotwórcze

Tak wykonane przejście zapewniłoby przede wszystkim skrót dla osób idących na przykład od strony Galerii Madison do Forum Gdańsk, jak i w drugą stronę. Ponadto udogodnienie zapewniłoby sprawniejsze przejście z dworca PKP na teren Głównego Miasta.

Poprawiłaby się też sytuacja na przystankach tramwajowych. Dzisiaj pasażerowie tłoczą się tam głównie w rejonie tunelu. Doprowadzenie nowego dojścia rozładowałoby ten tłok. Więcej osób, po wyjściu z tramwaju, zamiast do tunelu, kierowałaby się na nowe przejście dla pieszych.

Wykonanie tzw. zebry, która umożliwiałaby przejście nawet w dwóch etapach, spotęgowałoby efekt miastotwórczy. Obecnie przejście na Hucisku i to w tunelu, przy dworcu, dzieli 450 m. Wykonanie proponowanego przez nas przejścia skróciłoby spacery, przemieszczanie się po mieście i zachęcałoby do poruszania się piechotą lub rowerem.

  • Pas zieleni, na którym mógłby powstać chodnik prowadzący do przejścia dla pieszych na wysokości dawnej przychodni kolejowej.
  • Pas zieleni, na którym mógłby powstać chodnik prowadzący do przejścia dla pieszych na wysokości dawnej przychodni kolejowej.
  • Miejsce przeznaczone pod budowę wyjazdu z Forum Gdańsk na ul. Podwale Grodzkie.
  • Gotowe słupy pod sygnalizację świetlną.
Co z przepustowością?

Minusem naszej propozycji byłby dłuższy wyjazd z galerii. Kierowcy wyjeżdżający z Forum Gdańska musieliby się zatrzymać przed przejściem, po wjechaniu na Podwale Grodzkie w kierunku Wrzeszcza. Sytuacja byłaby podobna do tej, gdy kierowcy wyjeżdżają z ul. Miałki Szlak w ul. Elbląską do centrum. zobacz na mapie Gdańska

Ponadto wydłużyłyby się cykle świateł na głównej arterii dla samochodów, ale płynny przejazd z pewnością udałoby się zapewnić poprzez wyregulowanie świateł w systemie inteligentnego sterowania ruchem Tristar.

Nasz pomysł nie jest niczym nowym. Przejście dla pieszych funkcjonowało przy dawnej przychodni kolejowej na Podwalu Grodzkim w latach 60. Nawet jedno z malowań "zebry" z tamtego okresu udało się uwiecznić fotografowi. Warto zatem wrócić do tamtego pomysłu w nieco odświeżonej formie - dostosowanej do obecnych realiów.

Malowanie przejścia dla pieszych na Podwalu Grodzkim w rejonie dawnej przychodni. Malowanie przejścia dla pieszych na Podwalu Grodzkim w rejonie dawnej przychodni.

Opinie (290) 2 zablokowane

  • Jak oceniasz pomysł odtworzenia przejścia dla pieszych?

    Z punktu widzenia bezpieczeństwa pieszych, to pomysł rzeźnika.

    • 7 2

  • Ludzie, przeciez jest xxi wiek, są kładki, przejścia podziemne (1)

    a my chcemy zrobić zwykłe pasy tamujące ruch????? kto to wymyślił?? Budyń?

    • 5 3

    • właśnnie jest XXI wiek. Nigdzie się już kładek i tuneli pieszych nie robi

      • 2 1

  • A co z autobusami i busami zatrzymującymi się na wysokości przychodni?

    Tego jest mnóstwo (czy się komuś to podoba, czy nie, ludzie przyjeżdżają do metropolii pracować, uczyć się, etc.), już teraz się nie mieszczą na tym krótkim odcinku często blokując sąsiedni pas ruchu: czy o tym autor pomyślał?

    • 1 1

  • Walnijmy tam 3 przejścia dla pieszych

    i weźmy w łapkę za kolejne bezsensowne progi zwalniające osobówki, niech ciężarowe i autobusy ZKM-u zapieprzają 80 km/h, będzie bezpieczniej :)

    • 3 1

  • Kompletna bzdura

    Tamto przejście przez jezdnię w czasach PRL funkcjonowało w warunkach bardzo niewielkiego ruchu samochodowego. Właśnie z powodu zwiększającego się ruchu samochodowego i w celu poprawy bezpieczeństwa pieszych zbudowano podziemne przejście pod jezdnią. To że jest zagracone nie oznacza, że trzeba wracać do lat sześćdziesiątych. Kto ma takie chore pomysły?

    • 5 2

  • Inaczej

    Zróbmy tunel dla samochodów, a piesi górą. Jak w Sopocie.

    • 2 0

  • ZZZ

    Może zlikwidujmy ulice i tunel pod ulicą,

    • 2 1

  • Bardzo dobry pomysł. Zrobić przejście dla pieszych i przejazd dla rowerzystów.

    • 1 5

  • Żadne naziemne przejście !

    Żadne naziemne przejście w miejscach w których jest bardzo duży ruch samochodowy nie jest dobrym rozwiązaniem.

    Sprawdźcie ile przejść naziemnych jest np w miastach typu Berlin, Monachium i porównajcie z naszymi ...

    Co powoduje przejście w złym miejscu wystarczy zobaczyć koło galerii Manhattan i zjazd z Grunwaldzkiej w Jaśkową Dolinę.
    Przez brak przejść podziemnych nie sposób przejechać przez wrzeszcz w godzinach szczytu.

    • 7 0

  • Niee, co ze swieta przepustowoscia!?

    przeciez miesta musza sie rozwijac zeby moc pomiescic coraz wiecej samochodow, przepustowosc jest celem nadrzednym. Ludzie do tuneli i przestac blokowac chodniki, bo nie ma gdzie parkowac juz za darmo

    • 1 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024 (1 opinia)

(1 opinia)
220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum