Odtwórzmy naziemne przejście przez Podwale Grodzkie
To dobry moment, by wykonać naziemne przejście dla pieszych przez Podwale Grodzkie, podobne do tego, które funkcjonowało w tym miejscu wiele lat temu. Nie utrudni to ruchu aut, bo tuż obok i tak staną nowe światła, na wyjeździe z Forum Gdańsk.
Jest jednak okazja, by sytuację w ostatnim przypadku odmienić i poprawić. W centrum Gdańska - tuż obok dawnej przychodni kolejowej - powstaje wyjazd z budowanej galerii Forum Gdańsk na ul. Podwale Grodzkie . Kierowcy po zakupach będą mogli stamtąd wyjechać w stronę Wrzeszcza, ale także i Oruni.
By zapewnić włączenie się do ruchu na wysokości kościoła św. Elżbiety planowana jest przebudowa układu drogowego. Jej koniecznym elementem, oprócz przejazdu tramwajowego, jest ustawienie sygnalizacji świetlnej dla ruchu kołowego. Słupy z wysięgnikami dla sygnalizatorów już stoją.
Nowa sygnalizacja, na którą zgodzili się urzędnicy, oznacza spowolnienie ruchu w centrum, ale daje też argument do wykonania przejścia naziemnego przez dwujezdniową trasę. W obecnej dokumentacji zabrakło tego bardzo ważnego elementu. By jednak nie było to tylko zwykłe przejście przez obie jezdnie, należałoby tam dobudować chodnik w pasie zieleni (przylegające do torów tramwajowych), który umożliwiałby dojście także do przystanków przed dworcem.
Rozwiązanie miastotwórcze
Tak wykonane przejście zapewniłoby przede wszystkim skrót dla osób idących na przykład od strony Galerii Madison do Forum Gdańsk, jak i w drugą stronę. Ponadto udogodnienie zapewniłoby sprawniejsze przejście z dworca PKP na teren Głównego Miasta.
Poprawiłaby się też sytuacja na przystankach tramwajowych. Dzisiaj pasażerowie tłoczą się tam głównie w rejonie tunelu. Doprowadzenie nowego dojścia rozładowałoby ten tłok. Więcej osób, po wyjściu z tramwaju, zamiast do tunelu, kierowałaby się na nowe przejście dla pieszych.
Wykonanie tzw. zebry, która umożliwiałaby przejście nawet w dwóch etapach, spotęgowałoby efekt miastotwórczy. Obecnie przejście na Hucisku i to w tunelu, przy dworcu, dzieli 450 m. Wykonanie proponowanego przez nas przejścia skróciłoby spacery, przemieszczanie się po mieście i zachęcałoby do poruszania się piechotą lub rowerem.
Co z przepustowością?
Minusem naszej propozycji byłby dłuższy wyjazd z galerii. Kierowcy wyjeżdżający z Forum Gdańska musieliby się zatrzymać przed przejściem, po wjechaniu na Podwale Grodzkie w kierunku Wrzeszcza. Sytuacja byłaby podobna do tej, gdy kierowcy wyjeżdżają z ul. Miałki Szlak w ul. Elbląską do centrum.
Ponadto wydłużyłyby się cykle świateł na głównej arterii dla samochodów, ale płynny przejazd z pewnością udałoby się zapewnić poprzez wyregulowanie świateł w systemie inteligentnego sterowania ruchem Tristar.
Nasz pomysł nie jest niczym nowym. Przejście dla pieszych funkcjonowało przy dawnej przychodni kolejowej na Podwalu Grodzkim w latach 60. Nawet jedno z malowań "zebry" z tamtego okresu udało się uwiecznić fotografowi. Warto zatem wrócić do tamtego pomysłu w nieco odświeżonej formie - dostosowanej do obecnych realiów.
Opinie (290) 2 zablokowane
-
2016-10-27 08:33
Jak oceniasz pomysł odtworzenia przejścia dla pieszych?
Z punktu widzenia bezpieczeństwa pieszych, to pomysł rzeźnika.
- 7 2
-
2016-10-27 08:46
Ludzie, przeciez jest xxi wiek, są kładki, przejścia podziemne (1)
a my chcemy zrobić zwykłe pasy tamujące ruch????? kto to wymyślił?? Budyń?
- 5 3
-
2016-10-27 09:12
właśnnie jest XXI wiek. Nigdzie się już kładek i tuneli pieszych nie robi
- 2 1
-
2016-10-27 08:56
A co z autobusami i busami zatrzymującymi się na wysokości przychodni?
Tego jest mnóstwo (czy się komuś to podoba, czy nie, ludzie przyjeżdżają do metropolii pracować, uczyć się, etc.), już teraz się nie mieszczą na tym krótkim odcinku często blokując sąsiedni pas ruchu: czy o tym autor pomyślał?
- 1 1
-
2016-10-27 09:03
Walnijmy tam 3 przejścia dla pieszych
i weźmy w łapkę za kolejne bezsensowne progi zwalniające osobówki, niech ciężarowe i autobusy ZKM-u zapieprzają 80 km/h, będzie bezpieczniej :)
- 3 1
-
2016-10-27 09:12
Kompletna bzdura
Tamto przejście przez jezdnię w czasach PRL funkcjonowało w warunkach bardzo niewielkiego ruchu samochodowego. Właśnie z powodu zwiększającego się ruchu samochodowego i w celu poprawy bezpieczeństwa pieszych zbudowano podziemne przejście pod jezdnią. To że jest zagracone nie oznacza, że trzeba wracać do lat sześćdziesiątych. Kto ma takie chore pomysły?
- 5 2
-
2016-10-27 09:13
Inaczej
Zróbmy tunel dla samochodów, a piesi górą. Jak w Sopocie.
- 2 0
-
2016-10-27 09:13
ZZZ
Może zlikwidujmy ulice i tunel pod ulicą,
- 2 1
-
2016-10-27 09:14
Bardzo dobry pomysł. Zrobić przejście dla pieszych i przejazd dla rowerzystów.
- 1 5
-
2016-10-27 09:27
Żadne naziemne przejście !
Żadne naziemne przejście w miejscach w których jest bardzo duży ruch samochodowy nie jest dobrym rozwiązaniem.
Sprawdźcie ile przejść naziemnych jest np w miastach typu Berlin, Monachium i porównajcie z naszymi ...
Co powoduje przejście w złym miejscu wystarczy zobaczyć koło galerii Manhattan i zjazd z Grunwaldzkiej w Jaśkową Dolinę.
Przez brak przejść podziemnych nie sposób przejechać przez wrzeszcz w godzinach szczytu.- 7 0
-
2016-10-27 09:28
Niee, co ze swieta przepustowoscia!?
przeciez miesta musza sie rozwijac zeby moc pomiescic coraz wiecej samochodow, przepustowosc jest celem nadrzednym. Ludzie do tuneli i przestac blokowac chodniki, bo nie ma gdzie parkowac juz za darmo
- 1 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.