• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Odtwórzmy naziemne przejście przez Podwale Grodzkie

Maciej Naskręt
26 października 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Proponowane przejście przy ul. Podwale Grodzkie. Proponowane przejście przy ul. Podwale Grodzkie.

To dobry moment, by wykonać naziemne przejście dla pieszych przez Podwale Grodzkie, podobne do tego, które funkcjonowało w tym miejscu wiele lat temu. Nie utrudni to ruchu aut, bo tuż obok i tak staną nowe światła, na wyjeździe z Forum Gdańsk.



Jak oceniasz pomysł odtworzenia przejścia dla pieszych?

Tkanka miejska w centrum Gdańska od ok. 60 lat przecięta jest od południa Podwalem Przedmiejskim zobacz na mapie Gdańska, a od zachodu Podwalem Grodzkim zobacz na mapie Gdańska, Wałami Jagiellońskimi zobacz na mapie Gdańska i ul. Okopową zobacz na mapie Gdańska. Jeśli chodzi o scalenie miasta w rejonie Podwala Przedmiejskiego są już zdecydowane pomysły, które niebawem wejdą w fazę realizacji. Natomiast część zachodnia śródmieścia jest nietknięta przez jakiegokolwiek inżyniera w tym zakresie.

Jest jednak okazja, by sytuację w ostatnim przypadku odmienić i poprawić. W centrum Gdańska - tuż obok dawnej przychodni kolejowej zobacz na mapie Gdańska - powstaje wyjazd z budowanej galerii Forum Gdańsk na ul. Podwale Grodzkie zobacz na mapie Gdańska. Kierowcy po zakupach będą mogli stamtąd wyjechać w stronę Wrzeszcza, ale także i Oruni.

By zapewnić włączenie się do ruchu na wysokości kościoła św. Elżbiety zobacz na mapie Gdańska planowana jest przebudowa układu drogowego. Jej koniecznym elementem, oprócz przejazdu tramwajowego, jest ustawienie sygnalizacji świetlnej dla ruchu kołowego. Słupy z wysięgnikami dla sygnalizatorów już stoją.

Od kilkudziesięciu lat przejście przez Podwale Grodzkie w poziomie jest zabronione. Wymusił to duży ruch samochodów. Od kilkudziesięciu lat przejście przez Podwale Grodzkie w poziomie jest zabronione. Wymusił to duży ruch samochodów.
Nowa sygnalizacja, na którą zgodzili się urzędnicy, oznacza spowolnienie ruchu w centrum, ale daje też argument do wykonania przejścia naziemnego przez dwujezdniową trasę. W obecnej dokumentacji zabrakło tego bardzo ważnego elementu. By jednak nie było to tylko zwykłe przejście przez obie jezdnie, należałoby tam dobudować chodnik w pasie zieleni (przylegające do torów tramwajowych), który umożliwiałby dojście także do przystanków przed dworcem.

Rozwiązanie miastotwórcze

Tak wykonane przejście zapewniłoby przede wszystkim skrót dla osób idących na przykład od strony Galerii Madison do Forum Gdańsk, jak i w drugą stronę. Ponadto udogodnienie zapewniłoby sprawniejsze przejście z dworca PKP na teren Głównego Miasta.

Poprawiłaby się też sytuacja na przystankach tramwajowych. Dzisiaj pasażerowie tłoczą się tam głównie w rejonie tunelu. Doprowadzenie nowego dojścia rozładowałoby ten tłok. Więcej osób, po wyjściu z tramwaju, zamiast do tunelu, kierowałaby się na nowe przejście dla pieszych.

Wykonanie tzw. zebry, która umożliwiałaby przejście nawet w dwóch etapach, spotęgowałoby efekt miastotwórczy. Obecnie przejście na Hucisku i to w tunelu, przy dworcu, dzieli 450 m. Wykonanie proponowanego przez nas przejścia skróciłoby spacery, przemieszczanie się po mieście i zachęcałoby do poruszania się piechotą lub rowerem.

  • Pas zieleni, na którym mógłby powstać chodnik prowadzący do przejścia dla pieszych na wysokości dawnej przychodni kolejowej.
  • Pas zieleni, na którym mógłby powstać chodnik prowadzący do przejścia dla pieszych na wysokości dawnej przychodni kolejowej.
  • Miejsce przeznaczone pod budowę wyjazdu z Forum Gdańsk na ul. Podwale Grodzkie.
  • Gotowe słupy pod sygnalizację świetlną.
Co z przepustowością?

Minusem naszej propozycji byłby dłuższy wyjazd z galerii. Kierowcy wyjeżdżający z Forum Gdańska musieliby się zatrzymać przed przejściem, po wjechaniu na Podwale Grodzkie w kierunku Wrzeszcza. Sytuacja byłaby podobna do tej, gdy kierowcy wyjeżdżają z ul. Miałki Szlak w ul. Elbląską do centrum. zobacz na mapie Gdańska

Ponadto wydłużyłyby się cykle świateł na głównej arterii dla samochodów, ale płynny przejazd z pewnością udałoby się zapewnić poprzez wyregulowanie świateł w systemie inteligentnego sterowania ruchem Tristar.

Nasz pomysł nie jest niczym nowym. Przejście dla pieszych funkcjonowało przy dawnej przychodni kolejowej na Podwalu Grodzkim w latach 60. Nawet jedno z malowań "zebry" z tamtego okresu udało się uwiecznić fotografowi. Warto zatem wrócić do tamtego pomysłu w nieco odświeżonej formie - dostosowanej do obecnych realiów.

Malowanie przejścia dla pieszych na Podwalu Grodzkim w rejonie dawnej przychodni. Malowanie przejścia dla pieszych na Podwalu Grodzkim w rejonie dawnej przychodni.

Opinie (290) 2 zablokowane

  • popieram

    a tak w tle impresja z Drezna. Główna ulica miasta wylot Pragerstr i dojście do Zwingera. Kiedyś za NRD była to szeroka kilkupasmowa ulica z ruchem samochodowym. Bariera dla pieszego przy dojściu do największych zabytków miasta. Dzisiaj jest to ulica po jednym pasie w każdym kierunku z szerokim pasem w środku podniesionym o krawężniki. W tym pasie znajduje się przejście naziemne na światłach do mnóstwa galerii handlowych - chyba pięciu stojących jedna na drugiej. Na pasie wyłączonym jest przystanek autobusowo-tramwajowy zapewniający komfort podróżnym w porównaniu do wąskiego przystanku przy Podwalu Grodzkim na przeciwko dworca w Gdańsku. Dodatkowo na tym jednym pasie pozostawionym dla samochodów są jeszcze od strony chodnika urządzone pasy rowerowe i mimo wjazdu do hotelu zakaz zatrzymywania się dla samochodów. Gość hotelowy przyjeżdżający samochodem musi zaraz za wejściem do hotelu wjechać w tunel do podziemnego parkingu i tam wyładować swojej walizki. Następnei systemem wind wjechać prosto do hotelu. Efekt takiego rozwiązania. Samochody nie pchają się na tą ulicę i jest spokojnie, mimo iż jest to centrum miasta . Masz nieograniczony dostęp jak o turysta pieszy lub rowerowy do bulwary nad Łabą Zwingera, kościoła nś Marii Panny. Drezno jest miastem wielkością zbliżona do Gdańska. I co można , można. Przy czym tutaj nikt nie proponuje zawężenia Podwala do jednego pasa, a jedynie zrobienie przejścia do przystanków analogicznego jakie jest przy Bramie Wyżynnej. Tam też jest przejście i chodnik od Huciska do przystanku w pasie zieleni. I już wielka wrzawa bo święta przepustowość będzie mniejsza. Straszy się wizja przejeżdżanych pieszych. Czy kierowcy będą tutaj notorycznie nie przestrzegali zakazu jazdy na czerwonym swietle? Myślę, że nie. Tylko kilku kierowcow nei będzie mogło tak jak wcześniej szaleć po Podwalu tylko grzecznei jechać 50-tką. Przecież to szok.

    • 4 3

  • Wały.Podwały , cały gdańsk..

    • 0 0

  • jak tak dalej pódzie

    to jedynymi turystami w tym skorumPOwanym mieście będą byli sędziowie z TK.

    • 3 1

  • jasne

    • 0 0

  • jasne

    tym tokiem myślenia to ja poproszę zaorać słowackiego, grunwaldzką,al.zwycięstwa,armii krajowej i inne dwu trzypasmowe jezdnie w Gdańsku a na-pewno będzie żyło się lepiej

    • 6 1

  • palnik

    Coś mi tu brzydko pachnie...;-( cooo inwestor wyremontowanej dawnej przychodni chce mieć leprze połączenie dla swoich przyszłych klientów...... Jestem na nie..........!!!!!!!!!!!!

    • 4 3

  • Mistrzostwo głupoty albo śmierdzące interesy

    proponować przejście dla pieszych pasujące do realiów z lat 60-tych... albo głupota, albo śmierdzące interesy

    • 5 3

  • tkanka miejska, miastotwórczy itd.

    Naskręt idź sobie na swojej wiosce zadbaj o tkankę wiejską

    • 4 2

  • Tunel dla samochodów

    Tunel dla samochodów, Podwale dla ludzi

    • 2 0

  • Tunel

    nie można zbudować krótkiego tunelu dla samochodów, podobnego do sopockiego tunelu przy domu zdrojowym? Za drogo jak zwykle?

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024 (1 opinia)

(1 opinia)
220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum