• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nielegalne przyciski na skrzyżowaniu w Gdyni

Michał Sielski
13 listopada 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
  • Na skrzyżowaniu pojawiły się trzy nowe przyciski dla pieszych i rowerzystów.
  • Problem w tym, że na przejazdach rowerowych nie można ich instalować.
  • Jeśli pieszy lub rowerzysta spóźni się z naciśnięciem, poczeka na przejście lub przejazd do następnej fazy świateł.

W ramach budowy buspasów na ul. Morskiej w Gdyni przebudowywane jest też skrzyżowanie z ul. Mireckiego zobacz na mapie Gdyni. - Projekt miał służyć pasażerom komunikacji publicznej, a urzędnicy łamią prawo, dyskryminując pieszych i rowerzystów, którzy będą prosić o przejście i przejazd na drugą stronę ul. Morskiej - mówi dr Kajetan Lewandowski.



Czy piesi i rowerzyści powinni korzystać z przejść i przejazdów po naciśnięciu przycisku?

Remont ul. Morskiej obejmuje nie tylko budowę buspasów, ale też części chodników, dróg rowerowych oraz przebudowę skrzyżowań. Jednym z nich jest splot ul. Morskiej i ul. Mireckiego. Pasażerowie komunikacji publicznej zyskają tam buspas, ale urzędnicy przygotowali też projekt przejazdu rowerowego przez ul. Morską, którego w tym miejscu zdecydowanie brakowało.

Czytaj więcej: Tu będą nowe buspasy w Gdyni.

Problem w tym, że ułatwienie dla pasażerów komunikacji publicznej, będzie utrudnieniem dla pieszych i rowerzystów, czyli często tych samych osób, które korzystają z autobusów i trolejbusów. Przy przejściu dla pieszych i powstającym przejeździe pojawiły się bowiem trzy dodatkowe przyciski. Piesi i rowerzyści - których w tym miejscu w ciągu całego dnia jest masa, ze względu na duży sklep spożywczy, punkty usługowe i zabudowę mieszkaniową - będą musieli więc poprosić o przejście poprzez naciśnięcie przycisku. Dlaczego?

Urzędnicy: stawiamy na zwiększenie przepustowości



- Dzięki temu pieszym i rowerzystom łatwiej będzie dokonać zgłoszenia na przejściu dla pieszych połączonym z przejazdem rowerowym. Dzięki możliwości pomijania zielonego światła dla pieszych, w przypadku braku ich obecności na przejściach, jest możliwość zwiększenia przepustowości skrzyżowań, a tym samym zmniejszenie kolejek przed skrzyżowaniami - mówi Wojciech Folejewski, zastępca dyrektora ZDiZ w Gdyni.

Społecznicy: to niezgodne z prawem



Problem w tym, że montowanie przycisków dla rowerzystów jest niezgodne z prawem.

- Z rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach, jasno wynika, że detekcja za pomocą przycisków może być stosowana tylko w przypadku pieszych, zaś zgodnie z art. 2 ust. 47 Prawa o Ruchu Drogowym rower jest pojazdem - podkreśla dr Kajetan Lewandowski, prezes stowarzyszenia Rowerowa Gdynia.
Dodaje przy tym, że urzędnicy nie chcieli wcześniej pokazać projektu organizacjom społecznym.

- Dla ruchu rowerowego przyciski są skrajnie niekorzystne. Rowerzysta musi się zatrzymać, odczekać na zielone światło, nawet gdy dla samochodów w tej samej relacji świeci się zielone. Detekcja dla rowerzystów jest oczywiście dozwolona i stosowana, ale musi to być detekcja automatyczna - dodaje Kajetan Lewandowski.

Nikt nie lubi "Przycisków żebraka"



W zachodnich mediach przyciski dla pieszych doczekały się nawet określenia "przyciski żebraka". To bowiem oczywiste utrudnienie, bo jeśli osoba chcąca przejść przez jezdnię nie zdąży w porę nacisnąć przycisku, to musi czekać do kolejnej fazy świateł. Niezależnie od tego czy jakikolwiek samochód akurat przez jezdnię przejeżdża czy nie.

Poza tym w strategicznych dokumentach Gdyni rola pieszych ma być priorytetowa. Upominają się też o to sami mieszkańcy, na wniosek których przyciski na większości skrzyżowań pomiędzy Karwinami a Wielkim Kackiem na ul. Wielkopolskiej zostały wyłączone.

- Najbardziej w tym wszystkim smutny jest fakt, że w 2018 roku, gdy tyle mówi się o dostępności, o priorytecie pieszych, o wypadkach powodowanych przez nadmierną prędkość, urzędnicy wracają do złych praktyk sprzed około dekady. Co ciekawe, kłóci się to także z deklaracjami wyborczymi prezydenta Wojciecha Szczurka, że jego celem jest wyeliminowanie wypadków drogowych z udziałem pieszych. Najwyraźniej urzędnicy odpowiedzialni za budowę buspasa mają inne zdanie. Nie wahają się przy tym ignorować strategicznych dokumentów uchwalonych przez Radę Miasta, a nawet łamać prawo - kończy Kajetan Lewandowski.

Schemat planowanych buspasów na Morskiej w Gdyni

 

Tu powstają nowe buspasy na ul. Morskiej. Tu powstają nowe buspasy na ul. Morskiej.
Odcinki buspasów w stronę centrum:
  • Na jezdni prawej w kierunku centrum, rozpoczynający się w rejonie skrzyżowania ul. Morskiej z ul. Zakręt do Oksywia w śladzie istniejących prawoskrętów do posesji, następnie po istniejącym prawoskręcie na skrzyżowaniu z ul. Kalksztajnów i z "otwarciem" istniejącej zatoki autobusowej;
  • Na jezdni prawej w kierunku centrum, w okolicach skrzyżowania ul. Morskiej z ul. Mireckiego z wykorzystaniem prawoskrętu i otwarciem zatoki autobusowej od strony najazdowej;
  • Na jezdni prawej w kierunku centrum, w okolicy skrzyżowania ul. Morskiej z ul. Grabowo z wykorzystaniem prawoskrętu i otwarciem zatoki autobusowej od strony najazdowej;
Odcinki buspasów w stronę Rumi:
  • Na jezdni lewej w kierunku Rumi rozpoczynający się przed skrzyżowaniem ul. Mireckiego z ul. Morską dalej w śladzie prawoskrętu z otwarciem zatoki autobusowej od strony najazdowej;
  • Na jezdni lewej w kierunku Rumi, rozpoczynający przed skrzyżowaniem ul. Morskiej z ul. Grabowo, od prawoskrętu za budynkiem przy ul. Morskiej 42, w śladzie istniejących prawoskrętów i z otwarciem zatoki autobusowej od strony najazdowej.

Opinie (385) 9 zablokowanych

  • jak syslysz dyskriminacja odrazu wiesz z kim masz doczynienie

    • 5 1

  • Ależ my mamy problemy!

    Jeśli tylko takie, to znaczy, że kraina mlekiem i miodem płynie.

    • 2 1

  • przeciez przyciski to pic na wode

    fotomontaz. To i tak nie dziala, ma tylko sprawiac wrazenie, ze cos robi. Nadal ludzie sie na to nabieraja?

    • 0 1

  • To jest dyskryminacyjne i bezprawne kuriozum. (6)

    Z powodu takiej dyskryminacji, musiałem zapłacić mandat 100 zł, ponieważ, jako rowerzysta nie chciałem czekać na kolejną zmianę świateł po naciśnięciu tej żebraczej łapki, a wczesnym niedzielnym rankiem nikogo w zasięgu wzroku nie było widać. Mogłem tam stać samotny jak idiota i czekać, więc przejechałem i na następnym skrzyżowaniu doścignął mnie wcześniej ukryty niby cywilny samochód policyjny, zajeżdżając mi drogę tak, jakby łapał jakiegoś przestępcę w policyjnej obławie. Wyglądało to jak z komedii Barei. W czasie wypisywania mi mandatu dalej nie przejechał żaden samochód. Wszystkim ewentualnym fałszywo-prawnym pyskaczom przypominam, że prawo stosuje się w jakimś celu. Prawo o ruchu drogowym ma na celu sprawność i bezpieczeństwo ruchu na drogach, a nie cel fiskalny. Dlatego w konkretnych okolicznościach należy stosować jego interpretację celowościową, a nie literalną. Oczywiście nagrzane celem fiskalnym gdyńskie policyjne cwaniaczki, podobnie jak i władze tego miasta, tego nie rozumieją.

    • 5 9

    • Prawidłowo! Karać ped**arzy łamiących wszelkie przepisy! (1)

      • 1 3

      • policyjne pedały zaparkowały na chodniku?Ja bym tym ch..m zmierzył linijką ile odstępu zostawili pieszym

        • 0 0

    • współczuję

      mogleś próbować uciec tym siepaczom fiskusa

      • 0 2

    • Dura lex, sed lex (1)

      Tia. Ale prawo do wyprzedzania prawą stroną wykorzystujecie nawet w najbardziej absurdalnych warunkach. Bo macie prawo.

      Prawo jest prawem, należy go przestrzegać. Masz przepis, który ci nie pasuje - dąż do jego zmiany. Ale póki obowiązuje masz go przestrzegać.

      Jest takie powiedzenie, że kultura obywatelska to przestrzeganie zasad, gdy nikt nie patrzy.

      • 1 2

      • Widać, że nie jesteś prawnikiem i zapewne też nie masz wiele do czynienia z prawem, ale śmiało walisz zasłyszaną regułką, bo akurat pasuje ci jako pseudo-argument. A może jesteś bezrefleksyjnym policjantem, który opresyjność wyniósł z tradycji poprzedniego ustroju, chociaż i wtedy czasem można było liczyć na ludzką normalność.

        • 1 2

    • dlatego wszędzie gdzie możliwe jedziesz z zasadą kierunku jazdy i kierunku ruchu

      nie ma takiego prawa, które zmusza do jazdy infrastrukturą po lewej stronie. To nie tylko stwarzanie zagrożenia, ale maksymalne utrudnianie trasy przejazdu.
      Dlatego właśnie wszędzie maluje się pas rowerowy po prawej, żeby właśnie nie było takich dylematów.

      • 0 0

  • Nikt nie lubi "Przycisków żebraka" (1)

    Jesteście zdrowo popier.leni. Serio to piszę. Trzeba mieć totalnie zryty mózg, żeby zastanawiać się, czy przyciski są ok, czy nie. I czy jest to dyskryminacja pieszych i rowerzystów. Serio, macie poprostowane zwoje na mózgach.

    • 3 4

    • a ty masz zryty berecik nieźle. Sądzisz naprawdę, że idzie o przycisk? Przecież chodzi o to, że rower powinien jechać jezdnią, a rozwiązania infrastrukturalne miotają rowerzystą z jednej strony na drugą, co jest właśnie nielegalne. Przycisk jest uwieńczeniem tej cud koncepcji!

      • 1 0

  • Haha buspasy

    Po co gdynia robi te fragmenty buspasy? Śmiechu warte

    • 0 0

  • kiedy zakończy się remont skrzyżowania grabowa morska

    przyciski to pikuś w stosunku do skrzyżowania mieszkam obok od paru dni nic się nie dzieje sprzęt stoi a nikogo nie widać chodniki poryte a niedługo zima i po deszczach błoto icement zamoczony na drogach rowerowych nie skończonych to jest problem a nie przyciski

    • 3 0

  • robienie burzy w szklance wody

    robienie "halo" z niczego... co za upierdliwi ludzie...a co za problem wcisnac przycisk? Polak wiecznie niezadowolony..az przykre

    • 6 2

  • Zdelegalizować ped******wo.

    Do lasu , albo na polne drogi !! Tylko nie straszyć zwierzyny!! Bo kij wam w...... szprychy.

    • 3 2

  • Bzdury...

    Przyciski - to optymizacja ruchu.

    Już skoro nastąpi "singularity", a polak nie potrafi nacisnąć przycisku żeby przejść ulice..

    A potem wszyscy stoją jak barani na czerwono a nie wiadomo czemu - nikt nie jedzie, nikt nie idzie - a wszyscy stoją...

    • 2 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum