• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nielegalne przyciski na skrzyżowaniu w Gdyni

Michał Sielski
13 listopada 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
  • Na skrzyżowaniu pojawiły się trzy nowe przyciski dla pieszych i rowerzystów.
  • Problem w tym, że na przejazdach rowerowych nie można ich instalować.
  • Jeśli pieszy lub rowerzysta spóźni się z naciśnięciem, poczeka na przejście lub przejazd do następnej fazy świateł.

W ramach budowy buspasów na ul. Morskiej w Gdyni przebudowywane jest też skrzyżowanie z ul. Mireckiego zobacz na mapie Gdyni. - Projekt miał służyć pasażerom komunikacji publicznej, a urzędnicy łamią prawo, dyskryminując pieszych i rowerzystów, którzy będą prosić o przejście i przejazd na drugą stronę ul. Morskiej - mówi dr Kajetan Lewandowski.



Czy piesi i rowerzyści powinni korzystać z przejść i przejazdów po naciśnięciu przycisku?

Remont ul. Morskiej obejmuje nie tylko budowę buspasów, ale też części chodników, dróg rowerowych oraz przebudowę skrzyżowań. Jednym z nich jest splot ul. Morskiej i ul. Mireckiego. Pasażerowie komunikacji publicznej zyskają tam buspas, ale urzędnicy przygotowali też projekt przejazdu rowerowego przez ul. Morską, którego w tym miejscu zdecydowanie brakowało.

Czytaj więcej: Tu będą nowe buspasy w Gdyni.

Problem w tym, że ułatwienie dla pasażerów komunikacji publicznej, będzie utrudnieniem dla pieszych i rowerzystów, czyli często tych samych osób, które korzystają z autobusów i trolejbusów. Przy przejściu dla pieszych i powstającym przejeździe pojawiły się bowiem trzy dodatkowe przyciski. Piesi i rowerzyści - których w tym miejscu w ciągu całego dnia jest masa, ze względu na duży sklep spożywczy, punkty usługowe i zabudowę mieszkaniową - będą musieli więc poprosić o przejście poprzez naciśnięcie przycisku. Dlaczego?

Urzędnicy: stawiamy na zwiększenie przepustowości



- Dzięki temu pieszym i rowerzystom łatwiej będzie dokonać zgłoszenia na przejściu dla pieszych połączonym z przejazdem rowerowym. Dzięki możliwości pomijania zielonego światła dla pieszych, w przypadku braku ich obecności na przejściach, jest możliwość zwiększenia przepustowości skrzyżowań, a tym samym zmniejszenie kolejek przed skrzyżowaniami - mówi Wojciech Folejewski, zastępca dyrektora ZDiZ w Gdyni.

Społecznicy: to niezgodne z prawem



Problem w tym, że montowanie przycisków dla rowerzystów jest niezgodne z prawem.

- Z rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach, jasno wynika, że detekcja za pomocą przycisków może być stosowana tylko w przypadku pieszych, zaś zgodnie z art. 2 ust. 47 Prawa o Ruchu Drogowym rower jest pojazdem - podkreśla dr Kajetan Lewandowski, prezes stowarzyszenia Rowerowa Gdynia.
Dodaje przy tym, że urzędnicy nie chcieli wcześniej pokazać projektu organizacjom społecznym.

- Dla ruchu rowerowego przyciski są skrajnie niekorzystne. Rowerzysta musi się zatrzymać, odczekać na zielone światło, nawet gdy dla samochodów w tej samej relacji świeci się zielone. Detekcja dla rowerzystów jest oczywiście dozwolona i stosowana, ale musi to być detekcja automatyczna - dodaje Kajetan Lewandowski.

Nikt nie lubi "Przycisków żebraka"



W zachodnich mediach przyciski dla pieszych doczekały się nawet określenia "przyciski żebraka". To bowiem oczywiste utrudnienie, bo jeśli osoba chcąca przejść przez jezdnię nie zdąży w porę nacisnąć przycisku, to musi czekać do kolejnej fazy świateł. Niezależnie od tego czy jakikolwiek samochód akurat przez jezdnię przejeżdża czy nie.

Poza tym w strategicznych dokumentach Gdyni rola pieszych ma być priorytetowa. Upominają się też o to sami mieszkańcy, na wniosek których przyciski na większości skrzyżowań pomiędzy Karwinami a Wielkim Kackiem na ul. Wielkopolskiej zostały wyłączone.

- Najbardziej w tym wszystkim smutny jest fakt, że w 2018 roku, gdy tyle mówi się o dostępności, o priorytecie pieszych, o wypadkach powodowanych przez nadmierną prędkość, urzędnicy wracają do złych praktyk sprzed około dekady. Co ciekawe, kłóci się to także z deklaracjami wyborczymi prezydenta Wojciecha Szczurka, że jego celem jest wyeliminowanie wypadków drogowych z udziałem pieszych. Najwyraźniej urzędnicy odpowiedzialni za budowę buspasa mają inne zdanie. Nie wahają się przy tym ignorować strategicznych dokumentów uchwalonych przez Radę Miasta, a nawet łamać prawo - kończy Kajetan Lewandowski.

Schemat planowanych buspasów na Morskiej w Gdyni

 

Tu powstają nowe buspasy na ul. Morskiej. Tu powstają nowe buspasy na ul. Morskiej.
Odcinki buspasów w stronę centrum:
  • Na jezdni prawej w kierunku centrum, rozpoczynający się w rejonie skrzyżowania ul. Morskiej z ul. Zakręt do Oksywia w śladzie istniejących prawoskrętów do posesji, następnie po istniejącym prawoskręcie na skrzyżowaniu z ul. Kalksztajnów i z "otwarciem" istniejącej zatoki autobusowej;
  • Na jezdni prawej w kierunku centrum, w okolicach skrzyżowania ul. Morskiej z ul. Mireckiego z wykorzystaniem prawoskrętu i otwarciem zatoki autobusowej od strony najazdowej;
  • Na jezdni prawej w kierunku centrum, w okolicy skrzyżowania ul. Morskiej z ul. Grabowo z wykorzystaniem prawoskrętu i otwarciem zatoki autobusowej od strony najazdowej;
Odcinki buspasów w stronę Rumi:
  • Na jezdni lewej w kierunku Rumi rozpoczynający się przed skrzyżowaniem ul. Mireckiego z ul. Morską dalej w śladzie prawoskrętu z otwarciem zatoki autobusowej od strony najazdowej;
  • Na jezdni lewej w kierunku Rumi, rozpoczynający przed skrzyżowaniem ul. Morskiej z ul. Grabowo, od prawoskrętu za budynkiem przy ul. Morskiej 42, w śladzie istniejących prawoskrętów i z otwarciem zatoki autobusowej od strony najazdowej.

Opinie (385) 9 zablokowanych

  • Gdynia to miasto starych ludzi. I im się najzwyczajniej nie chce podchodzić do tych przycisków. Najlepiej niech samochody się wyniosą z cqłego miasta, same autobusy i trakcji jeżdżą, bo przecież o 7 rano banda starców musi zapie...ć do lekarza i na zakupy. Ciekawe kto na nich będzie pracował.

    • 1 3

  • Nie no kur... faktycznie skandal.

    • 0 2

  • Skończcie

    Skończcie już ten remont bo nie można się do pracy dostać. Komunikacja zawalona, SKM pęka w szwach a na ulicach korki... Zdiz Gdynia twierdzi że remont potrwa do końca lutego 2019 ale z tym tempem - śmiem wątpić...

    • 1 0

  • co za propaganda (2)

    nacisniecie przycisku to "proszenie"
    k...a ludzie opamietajcie sie
    to tylko przycisk nikt wam nie kaze padac na kolana!!!!!

    idac tym tokiem to moze listonosz poleconych nie bedzie roznosil bo czemu on ma sie prosic zebyscie go laksawie wpuscili
    przez "prosic sie" rozumiem ze musi nacisnac przycisk w domofonie

    • 2 3

    • co ty za porównania stosujesz indolencie?
      Nie chodzi o naciśnięcie przycisku w domofonie, a chodzi o to, że ktoś kazałby ci chodzić zsypem do śmieci, twierdząc przy tym, że to nie problem dla ciebie, a usprawnienie ruchu dla grupy jeżdżącej windą na wyższe piętra i korzystających ze schodów uprawnionych właścicieli piwnic. A ty piwnicy nie masz, to sobie schodź i wchodź zsypem. Aha, na końcu zamontowaliśmy przycisk, żebyś czasem nie wpadł na ludzi wyrzucających śmieci do podstawionego pojemnika.
      No właśnie chodzi o to, że rowerzyści jadący jezdnią już muszą dla wygody kierowców znacznie nadkładać czasu i drogi, pomimo, że są uprawnieni do tej samej jezdni. To takie trudne do zrozumienia?

      • 1 1

    • Bo to jego praca.

      • 1 0

  • Serio? Czy dla Was pojecie "pieszy" to ktos kto nie ma samochodu? Dla mnie... to osoba ktora akurat porusza sie piechota wiec i taka ktora przed chwila wysiadla ze swojego lambo..
    . jprdl.

    • 0 1

  • (3)

    Kto jest za wprowadzeniem ograniczeń prędkości na ścieżkach rowerowych, oraz wprowadzeniem obowiązkowego widocznego, oznakowania rowerów? Co za d**ile tworzą skrzyżowania, na których dopuszczają skręt na warunkowej strzałce, ale dopuszczają tworzenie ścieżki rowerowej pomiędzy przejściem dla pieszych a skrzyżowaniem, zamiast od strony zewnętrznej. Ktoś chciał dobrze, a wyszło jak zawsze. Przykład realizacji
    https://www.google.com/maps/@54.5441943,18.4526236,3a,75y,221.05h,57.98t/data=!3m6!1e1!3m4!1sRX1XwdtBxiEy0VPDYie2qQ!2e0!7i13312!8i6656

    • 5 2

    • Chyba tylko Janusze dla których rower to zagrożenie polskosci (2)

      Ogarnij się, rower to tylko wygodny bezemisyjny pojazd rozwijający niewielkie prędkości. Świetny do miasta, gdzie odległości są raczej niewielkie.

      To ze 5% na rowerach to niespełnieni kolarze to nie znaczy, ze reszta jest nienormalna. To ludzie którzy chcą szybko i przyjemnie poruszać się po mieście.

      • 2 1

      • (1)

        Sam się ogarnij, jazda w ruchu ulicznym to nie zabawa. Za potrącenia bezmózgiej istoty na rowerze można trafić do pierdla. Kiedy jeszcze nie miałem kamerki w aucie wyleciał mi taki pod koła, ja zdążyłem zahamować, ale kij jeden stracił równowagę i oparł mi się o maskę(przejeżdał z chodnika na chodnik w miejscu gdzie nie ma pasów) Był taki beszczelny, że zawołał koleżkę, który z nim jeździł że mógłby zeznać że było inaczej. Na odczepnego wziął kasę i poszedł w pi*du. Od tego czasu kamerka działa. A z tą niewielką prędkością to sobie daruj, 25 km/h to nie jest mała prędkość

        • 0 0

        • ale na ulicy 25 to spowalnianie ruchu matole prawda?

          • 0 0

  • Przepustowość jest największa przy ruchu pieszym i rowerowym

    A także przy komunikacji miejskiej. Trzeba być bezczelnym albo idiotą żeby mówić, że transport indywidualny zapewnia wysoką przepustowośĆ

    • 2 2

  • autor oszalał

    może autor zaprzestał by szczucia pieszych na kierowców, rowerzystów na wszystkich. W czym problem by rowerzysta się zatrzymał??? Ma udowodnić, ze jest najszybszy?? Autor sprawia wrażenie że nic mu się nie podoba. Mi się nie podobają ścieżki dla rowerzystów wzdłuż dróg o parametrach i kosztach budowy drogi. To wygląda jak drogi dla inteligentnych inaczej, służy niewielu a płacimy wszyscy.

    • 2 1

  • Ciekawe

    ... miasto modernizuje drogi - źle
    ...miasto nie modernizuje dróg - źle
    nic nie rozumiem skoro zatrzymanie roweru jest takim wyczynem to może wprowadźmy prawo jazdy na rower i normalne przeglądy tych pojazdów.
    A tak przy okazji. Jest już jesień, szaruga to codzienność, trochę deszcz pada może by tak pan prezes i dr namówił rowerzystów do oświetlenia swoich pojazdów.

    • 1 0

  • cisną mi się na usta słowa na temat tych głupot powyżej. Ludzie zastanówcie się czy wolicie być rozjeżdżani na zielonym bo kierowcy będą mieli na światła wylane, czy lepiej mieć zielone na zadanie.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum