Nielegalne przyciski na skrzyżowaniu w Gdyni
W ramach budowy buspasów na ul. Morskiej w Gdyni przebudowywane jest też skrzyżowanie z ul. Mireckiego . - Projekt miał służyć pasażerom komunikacji publicznej, a urzędnicy łamią prawo, dyskryminując pieszych i rowerzystów, którzy będą prosić o przejście i przejazd na drugą stronę ul. Morskiej - mówi dr Kajetan Lewandowski.
Czytaj więcej: Tu będą nowe buspasy w Gdyni.
Problem w tym, że ułatwienie dla pasażerów komunikacji publicznej, będzie utrudnieniem dla pieszych i rowerzystów, czyli często tych samych osób, które korzystają z autobusów i trolejbusów. Przy przejściu dla pieszych i powstającym przejeździe pojawiły się bowiem trzy dodatkowe przyciski. Piesi i rowerzyści - których w tym miejscu w ciągu całego dnia jest masa, ze względu na duży sklep spożywczy, punkty usługowe i zabudowę mieszkaniową - będą musieli więc poprosić o przejście poprzez naciśnięcie przycisku. Dlaczego?
Urzędnicy: stawiamy na zwiększenie przepustowości
- Dzięki temu pieszym i rowerzystom łatwiej będzie dokonać zgłoszenia na przejściu dla pieszych połączonym z przejazdem rowerowym. Dzięki możliwości pomijania zielonego światła dla pieszych, w przypadku braku ich obecności na przejściach, jest możliwość zwiększenia przepustowości skrzyżowań, a tym samym zmniejszenie kolejek przed skrzyżowaniami - mówi Wojciech Folejewski, zastępca dyrektora ZDiZ w Gdyni.
Społecznicy: to niezgodne z prawem
Problem w tym, że montowanie przycisków dla rowerzystów jest niezgodne z prawem.
- Z rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach, jasno wynika, że detekcja za pomocą przycisków może być stosowana tylko w przypadku pieszych, zaś zgodnie z art. 2 ust. 47 Prawa o Ruchu Drogowym rower jest pojazdem - podkreśla dr Kajetan Lewandowski, prezes stowarzyszenia Rowerowa Gdynia.
Dodaje przy tym, że urzędnicy nie chcieli wcześniej pokazać projektu organizacjom społecznym.
- Dla ruchu rowerowego przyciski są skrajnie niekorzystne. Rowerzysta musi się zatrzymać, odczekać na zielone światło, nawet gdy dla samochodów w tej samej relacji świeci się zielone. Detekcja dla rowerzystów jest oczywiście dozwolona i stosowana, ale musi to być detekcja automatyczna - dodaje Kajetan Lewandowski.
Nikt nie lubi "Przycisków żebraka"
W zachodnich mediach przyciski dla pieszych doczekały się nawet określenia "przyciski żebraka". To bowiem oczywiste utrudnienie, bo jeśli osoba chcąca przejść przez jezdnię nie zdąży w porę nacisnąć przycisku, to musi czekać do kolejnej fazy świateł. Niezależnie od tego czy jakikolwiek samochód akurat przez jezdnię przejeżdża czy nie.
Poza tym w strategicznych dokumentach Gdyni rola pieszych ma być priorytetowa. Upominają się też o to sami mieszkańcy, na wniosek których przyciski na większości skrzyżowań pomiędzy Karwinami a Wielkim Kackiem na ul. Wielkopolskiej zostały wyłączone.
- Najbardziej w tym wszystkim smutny jest fakt, że w 2018 roku, gdy tyle mówi się o dostępności, o priorytecie pieszych, o wypadkach powodowanych przez nadmierną prędkość, urzędnicy wracają do złych praktyk sprzed około dekady. Co ciekawe, kłóci się to także z deklaracjami wyborczymi prezydenta Wojciecha Szczurka, że jego celem jest wyeliminowanie wypadków drogowych z udziałem pieszych. Najwyraźniej urzędnicy odpowiedzialni za budowę buspasa mają inne zdanie. Nie wahają się przy tym ignorować strategicznych dokumentów uchwalonych przez Radę Miasta, a nawet łamać prawo - kończy Kajetan Lewandowski.
Schemat planowanych buspasów na Morskiej w Gdyni
Odcinki buspasów w stronę centrum:
- Na jezdni prawej w kierunku centrum, rozpoczynający się w rejonie skrzyżowania ul. Morskiej z ul. Zakręt do Oksywia w śladzie istniejących prawoskrętów do posesji, następnie po istniejącym prawoskręcie na skrzyżowaniu z ul. Kalksztajnów i z "otwarciem" istniejącej zatoki autobusowej;
- Na jezdni prawej w kierunku centrum, w okolicach skrzyżowania ul. Morskiej z ul. Mireckiego z wykorzystaniem prawoskrętu i otwarciem zatoki autobusowej od strony najazdowej;
- Na jezdni prawej w kierunku centrum, w okolicy skrzyżowania ul. Morskiej z ul. Grabowo z wykorzystaniem prawoskrętu i otwarciem zatoki autobusowej od strony najazdowej;
- Na jezdni lewej w kierunku Rumi rozpoczynający się przed skrzyżowaniem ul. Mireckiego z ul. Morską dalej w śladzie prawoskrętu z otwarciem zatoki autobusowej od strony najazdowej;
- Na jezdni lewej w kierunku Rumi, rozpoczynający przed skrzyżowaniem ul. Morskiej z ul. Grabowo, od prawoskrętu za budynkiem przy ul. Morskiej 42, w śladzie istniejących prawoskrętów i z otwarciem zatoki autobusowej od strony najazdowej.
Opinie (385) 9 zablokowanych
-
2018-11-13 07:44
Piraci rowerowi. (2)
Przepisy tego niestety nie przewidują, ale przed takimi przejściami powinne być wyrysowane linie warunkowego zatrzymania. Cylliści wpadaj na nie jak idioci z dużą prędkością, ograniczenia ich nie dotyczą. No i dodatkowo tablice rejestracyjne dla rowerów.
- 34 12
-
2018-11-13 07:48
jak mają pierwszeństwo to po co linie warunkowego zatrzymania?
prawko w chipsach znalazles?- 8 6
-
2018-11-13 08:16
Zniszczyć każdego kto jest kierowcą bo kierowcy to bandyci i zbrodniarze a także potomkowie trzeciej rzeszy
- 2 4
-
2018-11-13 07:46
Już mam powoli dosyć tego portalu
Bezczelność ma swoje granice
- 17 7
-
2018-11-13 07:50
Artykuł sponsorowany (3)
A przyciski tam były od zawsze
- 21 5
-
2018-11-13 11:09
(2)
Bo prawo nie przewiduje likwidacji przycisków, które zostały już zamontowane. Ale w przypadku remontów, należy bezwzględnie stosować się do tych reguł, które zabraniają ich montażu. Rozumisz?
- 3 2
-
2018-11-13 11:47
Bzdura (1)
Poproszę o konkretny cytat z Rozporządzenia, który zabrania montażu przycisków.
- 2 2
-
2018-11-14 14:17
niedasie
Przecież on potrafi tylko powtarzać co mu jego guru od dwóch pedałów powiedział.
- 1 0
-
2018-11-13 07:50
Przewóz roweru autobusem (3)
Panie dr Kajetanie
To ja mam do Pana pytanie.
Czy autobusem można przewozić pojazd?- 41 1
-
2018-11-13 08:31
TIRy na tory
Rowery na lawety!
- 7 0
-
2018-11-13 14:17
pójdź dalej (1)
czy lawetą (pojazdem) można przewozić samochód osobowy (pojazd)?
- 0 5
-
2018-11-13 17:31
Przeczytaj definicje autobusu i do czego służy oraz do czego jest przeznaczona laweta
- 5 0
-
2018-11-13 07:51
Panie doktorze...
to może w takim razie wybudujmy tunele dla samochodów pod przejściami dla pieszych?
Dla samochodów bo przecież dla pieszych było by zbyt dużym utrudnieniem - no wiadomo inwalidzi, niesprawne kolana, starość, chuligani.
Będzie bezkolizyjnie i nie będziemy musieli Twoich utyskiwań wysłuchiwać.- 18 7
-
2018-11-13 07:53
(1)
Ja jestem aktywistom rowrowym, za samo gloszenie, ze miasto, ktore ma budzet z podatkow wszystkich mieszkancow, nie z akcyzy na paliwo, powinno budowac zrozwnowazona infrastrukture, wiele tutaj mnie nienawidzi.
Szokiem jest wszystko bo wczesniej na wsiach byl tylko PKS i rower ukrsina nieosiagalny szczyt marzen dla wielu...po przybyciu do miasta sa zniesmaczeni ze jwzdza tu riwery drozsze id ich stetryczaltch bmw u gnijacych audikow smuerszacych paskow i golfow w najwyzszej wersji tylko na dubaj z powerfull TDI engine
A teras jeszce kazą przyciskać. To dyskryminacja.- 6 21
-
2018-11-14 14:18
Za tą prześmiewczą pastę masz ode mnie zawsze plusa :)
- 1 0
-
2018-11-13 07:53
dr Lewandowski z PG (3)
Żeby nie było wątpliwości, pan dr Lewandowski jest pracownikiem Wydziału Zarządzania i Ekonomii a tematyką pracy doktorską było zarządzanie jakością kształcenia na studiach doktoranckich w Polsce. Także pan dr nie wypowiada się i nie przekazuje stanowiska środowiska naukowego związanego z transportem.
- 32 7
-
2018-11-13 09:15
Zacytować przepis może każdy (2)
Zwłaszcza taki przepis, kryty nie wymaga żadnej interpretacji.
- 4 1
-
2018-11-13 09:24
(1)
Tak, tylko jest przedstawiony jako doktor i jako pracownik Politechniki co może sugerować ludziom, że wypowiada się ekspert w zakresie ruchu drogowego. A ten pan nim nie jest.
- 10 5
-
2018-11-14 00:14
To że się doktoryzował i kształcił na uczelni z czegoś innego
Nie znaczy, ze nie jest ekspertem w innej dziedzinie. Wie to każdy absolwent PG i pewnie każdy magister :)
- 2 1
-
2018-11-13 07:54
Gdynia wybrała (1)
więc niech nie narzeka tylko siedzi cicho.
- 5 7
-
2018-11-13 08:01
Z ankiety wynika że większość jest zadowolona
- 0 0
-
2018-11-13 07:57
Niezgodność z przepisami....
Jeśli p. Lewandowski zauważył niezgodność z przepisami to należy zgłosić to nadzorowi budowlanemu.
- 22 1
-
2018-11-13 07:59
Przecież te przyciski nie działają. Wciśniesz czy nie czekasz tyle samo. (2)
Są kraje, w których obywatele traktowani są poważnie i sami mogą oceniać ryzyko i je podejmować. Można tam przechodzić na czerwonym świetle jeżeli nic nie jedzie. Ale my w naszym własnym kraju jesteśmy traktowani przez "nasze" władze jak niepełnosprawni umysłowo d**ile.
- 18 5
-
2018-11-13 08:51
Przejdź przez Morską w godzinach szczytu. Zapraszam. Grunt to opowiadać głupoty.
- 4 5
-
2018-11-13 09:03
Bo właśnie tacy jesteśmy.
I udowadniamy to każdego dnia.
- 3 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.