Nielegalne przyciski na skrzyżowaniu w Gdyni
W ramach budowy buspasów na ul. Morskiej w Gdyni przebudowywane jest też skrzyżowanie z ul. Mireckiego . - Projekt miał służyć pasażerom komunikacji publicznej, a urzędnicy łamią prawo, dyskryminując pieszych i rowerzystów, którzy będą prosić o przejście i przejazd na drugą stronę ul. Morskiej - mówi dr Kajetan Lewandowski.
Czytaj więcej: Tu będą nowe buspasy w Gdyni.
Problem w tym, że ułatwienie dla pasażerów komunikacji publicznej, będzie utrudnieniem dla pieszych i rowerzystów, czyli często tych samych osób, które korzystają z autobusów i trolejbusów. Przy przejściu dla pieszych i powstającym przejeździe pojawiły się bowiem trzy dodatkowe przyciski. Piesi i rowerzyści - których w tym miejscu w ciągu całego dnia jest masa, ze względu na duży sklep spożywczy, punkty usługowe i zabudowę mieszkaniową - będą musieli więc poprosić o przejście poprzez naciśnięcie przycisku. Dlaczego?
Urzędnicy: stawiamy na zwiększenie przepustowości
- Dzięki temu pieszym i rowerzystom łatwiej będzie dokonać zgłoszenia na przejściu dla pieszych połączonym z przejazdem rowerowym. Dzięki możliwości pomijania zielonego światła dla pieszych, w przypadku braku ich obecności na przejściach, jest możliwość zwiększenia przepustowości skrzyżowań, a tym samym zmniejszenie kolejek przed skrzyżowaniami - mówi Wojciech Folejewski, zastępca dyrektora ZDiZ w Gdyni.
Społecznicy: to niezgodne z prawem
Problem w tym, że montowanie przycisków dla rowerzystów jest niezgodne z prawem.
- Z rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach, jasno wynika, że detekcja za pomocą przycisków może być stosowana tylko w przypadku pieszych, zaś zgodnie z art. 2 ust. 47 Prawa o Ruchu Drogowym rower jest pojazdem - podkreśla dr Kajetan Lewandowski, prezes stowarzyszenia Rowerowa Gdynia.
Dodaje przy tym, że urzędnicy nie chcieli wcześniej pokazać projektu organizacjom społecznym.
- Dla ruchu rowerowego przyciski są skrajnie niekorzystne. Rowerzysta musi się zatrzymać, odczekać na zielone światło, nawet gdy dla samochodów w tej samej relacji świeci się zielone. Detekcja dla rowerzystów jest oczywiście dozwolona i stosowana, ale musi to być detekcja automatyczna - dodaje Kajetan Lewandowski.
Nikt nie lubi "Przycisków żebraka"
W zachodnich mediach przyciski dla pieszych doczekały się nawet określenia "przyciski żebraka". To bowiem oczywiste utrudnienie, bo jeśli osoba chcąca przejść przez jezdnię nie zdąży w porę nacisnąć przycisku, to musi czekać do kolejnej fazy świateł. Niezależnie od tego czy jakikolwiek samochód akurat przez jezdnię przejeżdża czy nie.
Poza tym w strategicznych dokumentach Gdyni rola pieszych ma być priorytetowa. Upominają się też o to sami mieszkańcy, na wniosek których przyciski na większości skrzyżowań pomiędzy Karwinami a Wielkim Kackiem na ul. Wielkopolskiej zostały wyłączone.
- Najbardziej w tym wszystkim smutny jest fakt, że w 2018 roku, gdy tyle mówi się o dostępności, o priorytecie pieszych, o wypadkach powodowanych przez nadmierną prędkość, urzędnicy wracają do złych praktyk sprzed około dekady. Co ciekawe, kłóci się to także z deklaracjami wyborczymi prezydenta Wojciecha Szczurka, że jego celem jest wyeliminowanie wypadków drogowych z udziałem pieszych. Najwyraźniej urzędnicy odpowiedzialni za budowę buspasa mają inne zdanie. Nie wahają się przy tym ignorować strategicznych dokumentów uchwalonych przez Radę Miasta, a nawet łamać prawo - kończy Kajetan Lewandowski.
Schemat planowanych buspasów na Morskiej w Gdyni
Odcinki buspasów w stronę centrum:
- Na jezdni prawej w kierunku centrum, rozpoczynający się w rejonie skrzyżowania ul. Morskiej z ul. Zakręt do Oksywia w śladzie istniejących prawoskrętów do posesji, następnie po istniejącym prawoskręcie na skrzyżowaniu z ul. Kalksztajnów i z "otwarciem" istniejącej zatoki autobusowej;
- Na jezdni prawej w kierunku centrum, w okolicach skrzyżowania ul. Morskiej z ul. Mireckiego z wykorzystaniem prawoskrętu i otwarciem zatoki autobusowej od strony najazdowej;
- Na jezdni prawej w kierunku centrum, w okolicy skrzyżowania ul. Morskiej z ul. Grabowo z wykorzystaniem prawoskrętu i otwarciem zatoki autobusowej od strony najazdowej;
- Na jezdni lewej w kierunku Rumi rozpoczynający się przed skrzyżowaniem ul. Mireckiego z ul. Morską dalej w śladzie prawoskrętu z otwarciem zatoki autobusowej od strony najazdowej;
- Na jezdni lewej w kierunku Rumi, rozpoczynający przed skrzyżowaniem ul. Morskiej z ul. Grabowo, od prawoskrętu za budynkiem przy ul. Morskiej 42, w śladzie istniejących prawoskrętów i z otwarciem zatoki autobusowej od strony najazdowej.
Opinie (385) 9 zablokowanych
-
2018-11-13 07:19
Stan Lee umarł! (1)
A wy mi tu o jakichś przyciskach? To tak an serio? Dyskryminacja? W d się wam poprzewracało od tej dyskryminacji! Wasz poziom głupoty jest dyskryminacją całej ludzkiej rasy! Won na marsa!
- 32 8
-
2018-11-13 14:07
Popieram !!!
- 2 2
-
2018-11-13 07:21
Znów święta przepustowość (7)
Która jeszcze nigdzie nie udała się. Ile musi lat upłynąć byśmy zaczęli rozumieć i kopiować standardy zachodnie... Naród niby wykształcony, niby podróżuje po świecie ... Jezdzimy do tych zachodnich miast, podoba nam się jak wygląda Kopenhaga czy Genewa a następnie robimy zupełnie odwrotnie...
- 29 43
-
2018-11-13 08:08
Kurczę jak zwiedzałam Wielką Brytanię (3)
To wszędzie były przyciski. Ba używane tylko jeśli coś jechało. Ba- ludzie rozumieli, że w starciu z samochodem nie mają szans i nie ładowali się pod koła...
- 12 10
-
2018-11-13 10:52
(1)
tylko tam dopuszcza się przechodzenie na czerwonym świetle. taka mała różnica.
- 9 1
-
2018-11-13 11:45
Już dawno nie.
- 0 4
-
2018-11-14 00:09
Londyn wprowadza właśnie stałe zielone dla pieszych
Samochód dostaje zielone po najechaniu na pętle i musi swoje odczekac
- 0 0
-
2018-11-13 08:57
Standardy zachodnie to przede wszystkim budowa dróg obwodowych. (2)
Z ominięciem centrum. Takie drogi istnieją tam od dziesięcioleci. Właśnie po to, żeby i pieszym i zmotoryzowanym ułatwić życie. U nas jak zwykle jest walka między pieszymi, zmotoryzowanymi i rowerzystami zamiast szukania rozwiązań w celu zapewnienia równowagi.
- 3 6
-
2018-11-13 14:14
od ilu lat masz obwodnicę Trójmiasta? (1)
- 0 2
-
2018-11-14 14:14
A od ilu lat ta droga jest niebezpieczna i praktycznie nieprzejezdna?
- 1 0
-
2018-11-13 07:26
Za szczura sami żebracy w tym mieście.
- 7 8
-
2018-11-13 07:27
Od kiedy to wierzycie w obietnice przedwyborcxe?
To smutna prawda
Kandydadaci w jakichkolwiek wyborach zawsze obiecuja tzw gruszki na wierzbie, zgodnie z przysłowiem: "Nikt Wam tyle nie da, ile ja Wam obiecam"
Także w kwestiach udogodnień dla pieszych ......- 13 4
-
2018-11-13 07:28
?
Znów rowerzyści niezadowoleni.To pchają się do środkowalstwo komunikacji a ich wyrzucają, to budują im ścieżki rowerowe a oni po chodniku.Rowerzyści opanuje się nie jesteście sami
- 42 16
-
2018-11-13 07:31
A co, rączki odpadną.
- 32 12
-
2018-11-13 07:36
Przyciski, niezgodne z przepisami? a co u nas jest zgodne
Przepisy swoje, a zycie swoje
- 24 2
-
2018-11-13 07:37
(6)
"Dla ruchu rowerowego przyciski są skrajnie niekorzystne" - dla pieszych też nie, ale jakoś nikt nie płacze. Rowerzyści chcieliby chyba mieć ciągle zieloną falę i pierwszeństwo w każdym wypadku.
- 51 10
-
2018-11-13 07:40
(5)
to proponuje je dla kierowców tez montowac. tak dla rownowagi
- 9 6
-
2018-11-13 07:55
(1)
Kierowcy mają swoje detektory, jak nie podjadą do linii zatrzymań na czas to też nie dostaną zielonego a więc sytuacja podobna jak z pieszymi.
- 3 4
-
2018-11-13 11:52
no to pieszym też takie detektory założyć palancie w Warszawie są fotokomórki nad uczęszczanymi przejściami
- 3 1
-
2018-11-13 08:12
Cóż za bzdurny argument (2)
Przestań go powtarzać bo ośmieszasz siebie i przy okazji wszystkich rowerzystów. Żeby wcisnąć przycisk nie musisz zasiadać z roweru. Serio, mi się jakoś udaje wcisnąć bez zsiadania. Kierowca musiałby wysiąść, zamknąć samochód, pójść, wrócić... Nie ma możliwości pojechania pod sam przycisk.
- 3 5
-
2018-11-13 11:52
ale musisz się baranie zatrzymać
- 2 2
-
2018-11-13 14:16
to wciskaj w Sopocie
Gdzie zazwyczaj ten przycisk jest po przeciwnej stronie drogi dla pieszych i rowerów - i nie masz możliwości jego naciśnięcia bez złamania prawa lub wyłączenia się z ruchu ;)
- 1 0
-
2018-11-13 07:40
Rower=pojazd (2)
To po co go wozić autobusem
absurdy pana Kajetana- 40 10
-
2018-11-13 10:48
rower w autobusie
Panu Kajetanowi kiedy wygodnie to cytuje kodeks drogowy , jak już doczytał co to jest rower to niech doczyta co to jest autobus .
- 7 3
-
2018-11-13 20:50
nie nudź koleś
- 0 1
-
2018-11-13 07:42
A od czego doktor? (1)
Rozumiem, że Pan doktor jest specjalistą od projektowania dróg, że może się czuć specjalistą w tej sprawie?
- 16 6
-
2018-11-13 08:01
Od Zarządzania...Tak tak typowo techniczny kierunek na technicznej uczelni....
- 8 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.