• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Miasto rezygnuje z przebudowy drogi rowerowej we Wrzeszczu

Krzysztof Koprowski
24 lutego 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Inwestycja wzdłuż al. Hallera została odłożona na bliżej nieokreśloną przyszłość. Inwestycja wzdłuż al. Hallera została odłożona na bliżej nieokreśloną przyszłość.

Przebudowa drogi rowerowej wzdłuż al. Hallera zobacz na mapie Gdańska utknęła w martwym punkcie - urzędnicy chcą zamienić miejscami chodnik z infrastrukturą rowerową, zaś mieszkańcy pozostawienia obecnego układu przestrzennego. W efekcie miasto zrezygnowało na razie z realizacji tego przedsięwzięcia.



W jaki sposób przebudować drogę rowerową i chodnik wzdłuż al. Hallera?

Przypomnijmy, w styczniu 2018 r. rozgorzała dyskusja nad przebudową chodnika i drogi rowerowej wzdłuż al. Hallera na odcinku od ul. Kościuszki zobacz na mapie Gdańska do Gdańskiej zobacz na mapie Gdańska.

Urzędnicy proponowali zamienić miejscami chodnik i przestrzeń dla rowerzystów. W efekcie piesi musieliby się poruszać węższym niż obecnie chodnikiem wzdłuż ogrodzenia ogródków działkowych, zaś rowerzyści szeroką drogą bliżej jezdni.

To rozwiązanie nie spodobało się mieszkańcom oraz radom dzielnic Wrzeszcza Dolnego i Brzeźna. Mieszkańcy argumentowali, że w sezonie letnim ruch pieszych jest zbyt duży, by kierować ich na wąski chodnik.

Urzędnicy twierdzili natomiast, że jest to najlepsze rozwiązanie ze względów bezpieczeństwa - istniejąca droga rowerowa wzdłuż ogrodzenia ogródków ogranicza widoczność.

Wynik analizy rozwiązań: najlepszy wariant to zamiana miejsc



Ostatecznie decyzję o wyborze najlepszego rozwiązania scedowano na wykonawcę dokumentacji projektowej, w ramach której analizie poddano pięć różnych wariantów.

- Najwyżej oceniony został wariant zakładający zamianę miejscami chodnika z drogą rowerową. Przy ocenie brano pod uwagę takie kryteria, jak: kolizyjność poszczególnych wariantów, możliwości terenowe, zgodność ze standardami projektowania oraz szacunkowe koszty realizacji. Ponadto zostały wykonane pomiary ruchu pieszego i rowerowego, które wykazały, że natężenie ruchu rowerowego jest w tym miejscu wyraźnie wyższe od natężenia ruchu pieszego. W dzień powszedni ruch na istniejącej drodze rowerowej jest ponad cztery razy większy niż na chodniku, a w niedzielę ponad dwa razy większy - mówi Remigiusz Kitliński, kierownik Referatu Mobilności Aktywnej w Urzędzie Miejskim w Gdańsku.

Rada dzielnicy: potrzebne konsultacje i szerszy zakres analizy



Z takim wariantem nie zgodziła się jednak Rada Dzielnicy Wrzeszcza Dolnego, która poprzez uchwałę wystąpiła z wnioskiem o:
  • przeprowadzenie szerokich konsultacji społecznych - szczególnie z mieszkańcami Wrzeszcza Dolnego oraz Brzeźna,
  • wyjaśnienie wszystkich zastrzeżeń Rowerowej Metropolii i wzięcie ich pod uwagę w toku dalszych prac (zwracali oni uwagę m.in. na ograniczoną widoczność przez drzewa w sytuacji zamiany miejsc oraz brak konsultacji społecznych przed podpisaniem umowy na projekt),
  • objęcie analizą odcinka od ul. Klinicznej zobacz na mapie Gdańska aż do Wczasy zobacz na mapie Gdańska.

Miasto: wycofujemy się z dalszego projektowania



- Biorąc pod uwagę zapisy uchwały rady dzielnicy, aby nie kontynuować podjętych prac projektowych bez rozszerzenia zakresu analiz, Komitet Sterujący w dniu 17 grudnia 2018 r. podjął decyzję o odstąpieniu od umowy z wykonawcą dokumentacji. W dniu 24 stycznia przedstawiciele Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska oraz wykonawcy podpisali porozumienie o odstąpieniu od realizacji zadania - wyjaśniła kilka dni temu Aleksandra Dulkiewicz, p.o. prezydenta, w odpowiedzi na zapytanie radnej KO Emilii Lodzińskiej ws. dalszych prac nad tą inwestycją.

Ponad 62 tys. za niedokończony projekt przebudowy



Dotychczasowa umowa była zawarta z firmą Proinwesta z Gdańska. Jej rozwiązanie w drodze porozumienia stron oznacza wypłatę części wynagrodzenia.

- Wykonawca dokumentacji projektowej przekazał DRMG część opracowanej dokumentacji oraz zgodził się na wynagrodzenie w wysokości 62 484 zł, czyli 40 proc. wartości umowy - dodaje Agnieszka Zakrzacka z Zespołu ds. Komunikacji Społecznej DRMG.

Czy to oznacza, że miasto wycofuje się całkowicie z przebudowy tego odcinka al. Hallera?

- Zgodnie z odpowiedzią na zapytanie radnej oraz uwzględniając, wynikający z uchwały rady dzielnicy, szeroki zakres dodatkowych analiz, a także znaczący wzrost cen usług projektowych, nie planuje się obecnie wznowienia prac projektowych dla trasy rowerowej wzdłuż alei Hallera na odcinku od ulicy Kościuszki do ulicy Gdańskiej - wyjaśnia Alicja Bittner z Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Dotychczas w ramach działań doraźnych w okolicy przedszkola zostały wykonane elementy zwiększające bezpieczeństwo ruchu, które w przyszłości mogą być uzupełnianie lub modyfikowane.

Opinie (335) 9 zablokowanych

  • ja tam chce jeździć tylko z górki (1)

    Zagłosuje na tego co mi to umożliwi ;)

    • 1 5

    • Właśnie montują stojaki z rowerami elektrycznymi to tak jakbyś jechał z górki. Tylko ze zwykły rower daje Ci doskonałą opcję aktywności fizycznej. Organizm potrzebuje wysiłku.

      • 0 0

  • I słusznie (1)

    Obcisłogaci i tak wolą śmigać na swoich wypasionych kolarzówkach pomiędzy samochodami. Budowanie DDR to wyrzucanie pieniędzy w błoto.

    • 7 11

    • no i powinni jeździć pomiędzy samochodami

      • 1 2

  • Odwrócona piramida komunikacyjna (3)

    Jeżeli to są problemy miasta Gdańska, to rozumiem , że nie ma innych... A nie czekaj czekaj... Zakorkowany drogi miasta wynikające często z braku pasów do skrętu czy braku zatoczek , niesprawna komunikacjja miejska czy brak miejsca na bezpieczne pozostawienie roweru, samochodu przy węzłach przesiadkowych bądź dużych zakładach pracy to są problemy. Od nich zacznijmy.

    • 6 4

    • To są twoje problemy, a nie miasta (2)

      miasto nie ma w interesie udrażniać zakorkowanych dróg. udrażnianie tylko zachęci jeszcze większą ilość osób do korzystania z samochodu. Czym wiecej samochodów w mieście tym jakość zycia w nim coraz niższa.

      • 3 1

      • Nie do końca (1)

        Darmowa komunikacja miejska z pewnością zredukowałaby liczbę samochodów, tylko że autobusy i kolejki są przeładowane i więcej ludzi raczej nie przewiozą.

        • 0 0

        • PRL się skończył. Dowiedziono, że jak ludzie dostają coś za darmo to nie szanują.

          • 0 0

  • to prawda , że !!... (2)

    ...na tym odcinku tego deptaku ruch rowerowy jest większy od pieszego prze cały rok i 24 godziny na dobę . Wiem co piszę , bo jestem mieszkańcem tej dzielnicy i obserwuję to na co dzień , nawet korzystam ze ścieżki rowerowej. To prawda , że jazda rowerem po tym szlaku jest niebezpieczna z prostej przyczyny , ponieważ jest tam za wąsko w stosunku do natężenia ruchu rowerowego na nim. Sprawę można załatwić tanio i prosto . Mamy ruch prawostronny , więc istniejąca ścieżka rowerowa w pasie między drzewami , a płotem ogródków działkowych, powinna być kierunkiem jazdy w stronę ulicy Gdańskiej . Drzewa zostawiamy w spokoju . A powrotny kierunek do ulicy Kościuszki należy wydzielić z traktu pieszego . Tym bardziej , że jest z czego zabierać, wydzielać... To widać nawet na zdjęciu . W efekcie jakby dobrze pomierzyć i pokombinować to piesi maksymalnie straciliby pół metra na szerokości tego deptaku . Nikt nawet by tego nie zauważył , tym bardziej kiedy tam tłumów nigdy nie było, nie ma i nie będzie raczej. A to co się tam teraz buduje , te sypialnie , to raczej będzie obciążało ruchem pieszym drugą (czyli tamtą gdzie budują) stronę tej arterii komunikacyjnej ...., bo taka jest logika ergonomii . ... i tyle . Więc po co te szumy i ten jazgot . Wzięliby się do roboty zamiast mielić jęzorami . Wystarczy chcieć i mieć pozytywne nastawienie.

    • 14 7

    • w przeciwnym kierunku wydzielić pas na jezdni.
      rowerzysta i tak ma prawo nie korzystać z infrastruktury poza osią jezdni i mówią o tym przepisy.

      • 2 1

    • Mylisz się

      " W efekcie jakby dobrze pomierzyć i pokombinować to piesi maksymalnie straciliby pół metra na szerokości tego deptaku " Weź miarkę wykonaj pomiary a potem przeproś za to co napisałeś

      • 0 1

  • czy piesi czy rowerzysci bedą sie cisnąć na mniejszej przestrzeni to nie ważne (5)

    ważne że kierowcy mają szerokie 4pasy . ;)

    • 9 7

    • (2)

      dokładnie; Ciekawe kiedy skończy się ta patologia.

      • 4 3

      • No niestety (1)

        Patologia dwóch pedałów się nie kończy. Dobrze chociaż, że od paru lat już nie rośnie.

        • 2 6

        • po zadeklarowanej wiośnie ty jesteś tym drugim

          • 0 1

    • Ale jak to? (1)

      To 5% dojeżdżających do pracy dysponuje mniejszą przestrzenią niż 42% dojeżdżających do pracy?! To skan-da-licz-ne!!!!

      • 2 4

      • co tam znowu wymyśliłeś intelektualisto? Że rower to nie pojazd i nie może służyć do komunikacji, dlatego powinien być bliżej chodnika, bo nie potrafisz bezpiecznie się przemieszczać?

        • 2 0

  • wszędzie smród przepoconych gaci rowerowych (2)

    Sio!

    • 3 10

    • to zmień na świeże

      • 2 0

    • Prostak

      • 1 0

  • Dulkiewicz musi odejść!!

    Żaden Polak i katolik nie może głosować na Dulkiewicz która stoi po stronie lewakow!!!

    • 3 6

  • Brdziej potrzebna jest w tym ciągu przebudowa chodnika i budowa ścieżki rowerowej

    na odcinku od Dworskiej do Wczasy.

    • 4 0

  • Bardzo potrzebna jest ścieżka rowerowa wzdłuż u. Chrobrego (2)

    • 5 3

    • Koniecznie

      I w zasadzie zróbmy same ścieżki rowerowe i zamknijmy całkowicie miasto dla samochodów (za wyjątkiem eko-ciężarówek dowożących żarcie do marketów). Będziemy sobie jeździć na wycieczki rowerowe na westerplatte i inhalować się zdrowymi wyziewami wiadomo skąd :) cieszę się że to miasto zaczyna być eko

      • 3 1

    • Po takich osiedlówkach się jezdnia jedzie

      • 1 0

  • a kiedy postawiom nowy plot-jak brzydko wyglada ten plot zardzewialy-wstyd patrzec-ochyda-czemu nic nie robiom-tylko pieniadze biorom

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum