• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Miasto rezygnuje z przebudowy drogi rowerowej we Wrzeszczu

Krzysztof Koprowski
24 lutego 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Inwestycja wzdłuż al. Hallera została odłożona na bliżej nieokreśloną przyszłość. Inwestycja wzdłuż al. Hallera została odłożona na bliżej nieokreśloną przyszłość.

Przebudowa drogi rowerowej wzdłuż al. Hallera zobacz na mapie Gdańska utknęła w martwym punkcie - urzędnicy chcą zamienić miejscami chodnik z infrastrukturą rowerową, zaś mieszkańcy pozostawienia obecnego układu przestrzennego. W efekcie miasto zrezygnowało na razie z realizacji tego przedsięwzięcia.



W jaki sposób przebudować drogę rowerową i chodnik wzdłuż al. Hallera?

Przypomnijmy, w styczniu 2018 r. rozgorzała dyskusja nad przebudową chodnika i drogi rowerowej wzdłuż al. Hallera na odcinku od ul. Kościuszki zobacz na mapie Gdańska do Gdańskiej zobacz na mapie Gdańska.

Urzędnicy proponowali zamienić miejscami chodnik i przestrzeń dla rowerzystów. W efekcie piesi musieliby się poruszać węższym niż obecnie chodnikiem wzdłuż ogrodzenia ogródków działkowych, zaś rowerzyści szeroką drogą bliżej jezdni.

To rozwiązanie nie spodobało się mieszkańcom oraz radom dzielnic Wrzeszcza Dolnego i Brzeźna. Mieszkańcy argumentowali, że w sezonie letnim ruch pieszych jest zbyt duży, by kierować ich na wąski chodnik.

Urzędnicy twierdzili natomiast, że jest to najlepsze rozwiązanie ze względów bezpieczeństwa - istniejąca droga rowerowa wzdłuż ogrodzenia ogródków ogranicza widoczność.

Wynik analizy rozwiązań: najlepszy wariant to zamiana miejsc



Ostatecznie decyzję o wyborze najlepszego rozwiązania scedowano na wykonawcę dokumentacji projektowej, w ramach której analizie poddano pięć różnych wariantów.

- Najwyżej oceniony został wariant zakładający zamianę miejscami chodnika z drogą rowerową. Przy ocenie brano pod uwagę takie kryteria, jak: kolizyjność poszczególnych wariantów, możliwości terenowe, zgodność ze standardami projektowania oraz szacunkowe koszty realizacji. Ponadto zostały wykonane pomiary ruchu pieszego i rowerowego, które wykazały, że natężenie ruchu rowerowego jest w tym miejscu wyraźnie wyższe od natężenia ruchu pieszego. W dzień powszedni ruch na istniejącej drodze rowerowej jest ponad cztery razy większy niż na chodniku, a w niedzielę ponad dwa razy większy - mówi Remigiusz Kitliński, kierownik Referatu Mobilności Aktywnej w Urzędzie Miejskim w Gdańsku.

Rada dzielnicy: potrzebne konsultacje i szerszy zakres analizy



Z takim wariantem nie zgodziła się jednak Rada Dzielnicy Wrzeszcza Dolnego, która poprzez uchwałę wystąpiła z wnioskiem o:
  • przeprowadzenie szerokich konsultacji społecznych - szczególnie z mieszkańcami Wrzeszcza Dolnego oraz Brzeźna,
  • wyjaśnienie wszystkich zastrzeżeń Rowerowej Metropolii i wzięcie ich pod uwagę w toku dalszych prac (zwracali oni uwagę m.in. na ograniczoną widoczność przez drzewa w sytuacji zamiany miejsc oraz brak konsultacji społecznych przed podpisaniem umowy na projekt),
  • objęcie analizą odcinka od ul. Klinicznej zobacz na mapie Gdańska aż do Wczasy zobacz na mapie Gdańska.

Miasto: wycofujemy się z dalszego projektowania



- Biorąc pod uwagę zapisy uchwały rady dzielnicy, aby nie kontynuować podjętych prac projektowych bez rozszerzenia zakresu analiz, Komitet Sterujący w dniu 17 grudnia 2018 r. podjął decyzję o odstąpieniu od umowy z wykonawcą dokumentacji. W dniu 24 stycznia przedstawiciele Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska oraz wykonawcy podpisali porozumienie o odstąpieniu od realizacji zadania - wyjaśniła kilka dni temu Aleksandra Dulkiewicz, p.o. prezydenta, w odpowiedzi na zapytanie radnej KO Emilii Lodzińskiej ws. dalszych prac nad tą inwestycją.

Ponad 62 tys. za niedokończony projekt przebudowy



Dotychczasowa umowa była zawarta z firmą Proinwesta z Gdańska. Jej rozwiązanie w drodze porozumienia stron oznacza wypłatę części wynagrodzenia.

- Wykonawca dokumentacji projektowej przekazał DRMG część opracowanej dokumentacji oraz zgodził się na wynagrodzenie w wysokości 62 484 zł, czyli 40 proc. wartości umowy - dodaje Agnieszka Zakrzacka z Zespołu ds. Komunikacji Społecznej DRMG.

Czy to oznacza, że miasto wycofuje się całkowicie z przebudowy tego odcinka al. Hallera?

- Zgodnie z odpowiedzią na zapytanie radnej oraz uwzględniając, wynikający z uchwały rady dzielnicy, szeroki zakres dodatkowych analiz, a także znaczący wzrost cen usług projektowych, nie planuje się obecnie wznowienia prac projektowych dla trasy rowerowej wzdłuż alei Hallera na odcinku od ulicy Kościuszki do ulicy Gdańskiej - wyjaśnia Alicja Bittner z Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Dotychczas w ramach działań doraźnych w okolicy przedszkola zostały wykonane elementy zwiększające bezpieczeństwo ruchu, które w przyszłości mogą być uzupełnianie lub modyfikowane.

Opinie (335) 9 zablokowanych

  • W radach dzielnic przewaznie siedzą stare dziadki które pojecia niemaja o inwestycjach drogowych! (3)

    Ale chodzi dlaczego nie zrobili tak od razu ,trzeba było tak od razu zrobić!! Wiec kto niby blokuje inwestycje prosze podac konkretnie ilu mieszkańców? 5 mieszkańców czy tylko rada dziadków.Kazdy kto ma choc iloraz inteligencji meduzy wie ze spacery to im dalej od spalin starych aut jest chodnik tym lepiej.Wiec powinni sie cieszyc ze bedą spacerować przy działkach a nie przy ulicy wdychając spaliny.

    • 45 32

    • to nawet nie stare dziadki z rad dzielnic (2)

      a jedna "prestiżowa" babka z Chrobrego, która po prostu uważa, że kasa ma iść na parkingi i na nic innego.

      • 14 4

      • Skoro tak jest, to należy to dokumentować i po kolizjach

        kierować roszczenia wobec tej osoby.

        • 1 0

      • bez komentarza

        • 1 0

  • jest jeszcze czwarte wyjście (7)

    2/3 chodnika przeznaczyć na na drogę rowerową, a resztę na chodnik, lub na chodniku oddzielić 1/3 na drugi pas drogi rowerowej. Chodnik w tym miejscu jest rzeczywiście za szeroki bo ruch pieszych niewielki, a ścieżka rowerowa dużo za wąska. Pomyłką było robić tak wąska ścieżkę rowerową, ale odwrócenie tego to też nie jest dobre wyjście.

    • 3 12

    • Ruch pieszy (3)

      na Hallera jest dużo większy niz rowerowy. I trawa cały rok, a nie rowerowe trzy miesiące.
      Kluczowa sprawa na tej trasie, to przedłużyć ścieżkę rowerową pomiędzy Gdańską a plażą. NIe zrobiono tego od dwudziestu lat!

      • 9 5

      • bzdura. jezdze tam codziennie i pieszych na tym odcinku praktycznie nie ma. rowerzystow jest tam znacznie wiecej niz pieszy

        • 3 1

      • Przedłużyć (1)

        oczywiście po prawej stronie drzew. Po co wciskanie ścieżki rowerowej na aleję? Żeby aktywisty sobie elegancko mogły jeździć aleją?

        • 2 3

        • drogi dla rowerów są tworzone dla mieszkańców, a nie dla aktywistów

          aktywiści udający rzeczników interesów pieszych mogliby przeprowadzić badania: ruch rowerowy wzdłuż Hallera jest bardziej intensywny niż ruch pieszych.

          • 2 1

    • (2)

      Sciezki to sa w lesie. Rowerowe to sa drogi

      • 5 5

      • nie bądź taki zasadniczy, bo ci żyłka pęknie lub popuścisz w gacie

        • 3 5

      • Tylko w gdańsku nie ma tras o parametrach "dróg rowerowych"

        • 6 3

  • borze zielony, chroń nas przed dziuniami u władzy (1)

    cykorzą perzed decyzją
    zawsze kierują się opinią ciemnogrodu,
    czy chodzi o pomnik, czy o drogę, czy o cokolwiek
    i dbają tylko, i wylącznie o swoj zadek, i stołek

    jednak wolę Brauna, albo innego Szwarca, nawet Kononowicza,
    byle w spodniach

    • 16 22

    • pajac, idź pajacować gdzieś indziej

      • 1 3

  • (2)

    Lepiej za ta kase wybudowac porzadny kawalek DDR. Ale o taki bardzo trudno, urzednik zawsze wie lepiej.

    • 15 6

    • nie, ty zawsze wiesz lepiej (1)

      • 1 0

      • w tym wypadku ma rację, mapa ddr/wydzielonych pasów na jezdni jest dziurawa jak sito

        • 1 1

  • Ten odcinek drogi rowerowej jest całkiem dobry. (od ul. Kościuszki do Drogi Zielonej). (2)

    Droga rowerowa wzdłuż ul. Hallera na odcinku od Drogi Zielonej do plaży w Brzeźnie powinna być przebudowana, a raczej zbudowana. Bo tak naprawdę to jej nie ma.

    • 30 3

    • Chodnik dla pieszych wyremontować na całej długości.

      • 2 0

    • Inwestycja jest w realizacji. Na razie zabezpieczyli drzewa przed uszkodzeniem.

      • 3 2

  • Gratulacje dla Pani Dulkiewicz...... (3)

    Z takim nastawieniem i z taką bojaźnią, to żadna inwestycja nie będzie zrealizowana w Gdańsku. Zawsze znajdzie się jaki mieszkaniec któremu nie pasuje.....
    Najpierw porażka z pomnikiem, teraz to.....

    • 41 25

    • Zrobi jak rasowy polityk. (2)

      Przestanie słuchać mieszkańców po wyborach. W końcu pobierała nauki od "najlepszego".

      • 7 4

      • (1)

        Trzeba wiedzieć kogo słuchać - ekspertów i osoby znające się na rzeczy, a nie mieszkańców, którzy g*wno wiedzą, ale wszędzie swoje 3 grosze wtykają.

        • 10 6

        • amen

          • 2 0

  • Widać że miasto nie ma wizji i nie rozumie komunikacji rowerowej (2)

    Wycieczki do Holandii nic nie dały, zero zrozumieli.

    Teraz pewnie wycofają się z Kołobrzeskiej

    • 28 27

    • (1)

      Widać Ola nie ma jaj.

      • 3 3

      • a sp. Prezydent je miał, w kontekście komunikacji rowerowej ? Że trzeba było czekać 20 lat na Kołobrzeską ?

        • 9 1

  • (2)

    Gdzie oni tam mają duży ruch pieszy w sezonie. Rowerów zawsze na tej trasie jeździ więcej niż pieszych. Nie mniej po co zamieniać chodnik ze ścieżką to nie wiem. Jeżdżę tam naście lat i jedyne co mi przeszkadza to muldy od korzeni i miejscami słaba nawierzchnia oraz nieogarnięte parki jadące obok siebie całą szerokością drogi. Wystarczy poprawić nawierzchnię i będzie cacy

    • 23 8

    • Ty tam jeździsz? (1)

      rowerzystów jest wielokrotnie mniej niz pieszych, nawet w "sezonie rowerowym".
      A od wrześnie do czerwca całymi godzinami nie ma ani jednego rowerzysty.

      • 3 12

      • Piqś - mijasz się z prawdą

        tylko współczuć
        Licznik rowerzystów mówi prawdę: pracuje 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu.

        • 4 0

  • zróbcie cos z tą Hallera (5)

    bo wyglada okropnie ponuro

    • 23 5

    • no jak na Gdańsk przystało

      • 3 1

    • Zwęzić to dziadostwo i zrobić porządny deptak obok i ddry. Niech prowadzi prosto do morza.

      • 3 1

    • przyjdzie wiosna i zmiani wygląd tej ulicy

      • 2 1

    • (1)

      No robia. Wiezowce z apartamentami na wynajem buduja

      • 11 1

      • To raczej blokhaus, w obozach mieli większe odległosci pomiędzy barakami.

        • 7 1

  • Ta lodzinska to więcej szkody robi niż pożytku

    Przebudowywać !!!!

    • 5 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024 (1 opinia)

(1 opinia)
220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum