• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Miasto rezygnuje z przebudowy drogi rowerowej we Wrzeszczu

Krzysztof Koprowski
24 lutego 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Inwestycja wzdłuż al. Hallera została odłożona na bliżej nieokreśloną przyszłość. Inwestycja wzdłuż al. Hallera została odłożona na bliżej nieokreśloną przyszłość.

Przebudowa drogi rowerowej wzdłuż al. Hallera zobacz na mapie Gdańska utknęła w martwym punkcie - urzędnicy chcą zamienić miejscami chodnik z infrastrukturą rowerową, zaś mieszkańcy pozostawienia obecnego układu przestrzennego. W efekcie miasto zrezygnowało na razie z realizacji tego przedsięwzięcia.



W jaki sposób przebudować drogę rowerową i chodnik wzdłuż al. Hallera?

Przypomnijmy, w styczniu 2018 r. rozgorzała dyskusja nad przebudową chodnika i drogi rowerowej wzdłuż al. Hallera na odcinku od ul. Kościuszki zobacz na mapie Gdańska do Gdańskiej zobacz na mapie Gdańska.

Urzędnicy proponowali zamienić miejscami chodnik i przestrzeń dla rowerzystów. W efekcie piesi musieliby się poruszać węższym niż obecnie chodnikiem wzdłuż ogrodzenia ogródków działkowych, zaś rowerzyści szeroką drogą bliżej jezdni.

To rozwiązanie nie spodobało się mieszkańcom oraz radom dzielnic Wrzeszcza Dolnego i Brzeźna. Mieszkańcy argumentowali, że w sezonie letnim ruch pieszych jest zbyt duży, by kierować ich na wąski chodnik.

Urzędnicy twierdzili natomiast, że jest to najlepsze rozwiązanie ze względów bezpieczeństwa - istniejąca droga rowerowa wzdłuż ogrodzenia ogródków ogranicza widoczność.

Wynik analizy rozwiązań: najlepszy wariant to zamiana miejsc



Ostatecznie decyzję o wyborze najlepszego rozwiązania scedowano na wykonawcę dokumentacji projektowej, w ramach której analizie poddano pięć różnych wariantów.

- Najwyżej oceniony został wariant zakładający zamianę miejscami chodnika z drogą rowerową. Przy ocenie brano pod uwagę takie kryteria, jak: kolizyjność poszczególnych wariantów, możliwości terenowe, zgodność ze standardami projektowania oraz szacunkowe koszty realizacji. Ponadto zostały wykonane pomiary ruchu pieszego i rowerowego, które wykazały, że natężenie ruchu rowerowego jest w tym miejscu wyraźnie wyższe od natężenia ruchu pieszego. W dzień powszedni ruch na istniejącej drodze rowerowej jest ponad cztery razy większy niż na chodniku, a w niedzielę ponad dwa razy większy - mówi Remigiusz Kitliński, kierownik Referatu Mobilności Aktywnej w Urzędzie Miejskim w Gdańsku.

Rada dzielnicy: potrzebne konsultacje i szerszy zakres analizy



Z takim wariantem nie zgodziła się jednak Rada Dzielnicy Wrzeszcza Dolnego, która poprzez uchwałę wystąpiła z wnioskiem o:
  • przeprowadzenie szerokich konsultacji społecznych - szczególnie z mieszkańcami Wrzeszcza Dolnego oraz Brzeźna,
  • wyjaśnienie wszystkich zastrzeżeń Rowerowej Metropolii i wzięcie ich pod uwagę w toku dalszych prac (zwracali oni uwagę m.in. na ograniczoną widoczność przez drzewa w sytuacji zamiany miejsc oraz brak konsultacji społecznych przed podpisaniem umowy na projekt),
  • objęcie analizą odcinka od ul. Klinicznej zobacz na mapie Gdańska aż do Wczasy zobacz na mapie Gdańska.

Miasto: wycofujemy się z dalszego projektowania



- Biorąc pod uwagę zapisy uchwały rady dzielnicy, aby nie kontynuować podjętych prac projektowych bez rozszerzenia zakresu analiz, Komitet Sterujący w dniu 17 grudnia 2018 r. podjął decyzję o odstąpieniu od umowy z wykonawcą dokumentacji. W dniu 24 stycznia przedstawiciele Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska oraz wykonawcy podpisali porozumienie o odstąpieniu od realizacji zadania - wyjaśniła kilka dni temu Aleksandra Dulkiewicz, p.o. prezydenta, w odpowiedzi na zapytanie radnej KO Emilii Lodzińskiej ws. dalszych prac nad tą inwestycją.

Ponad 62 tys. za niedokończony projekt przebudowy



Dotychczasowa umowa była zawarta z firmą Proinwesta z Gdańska. Jej rozwiązanie w drodze porozumienia stron oznacza wypłatę części wynagrodzenia.

- Wykonawca dokumentacji projektowej przekazał DRMG część opracowanej dokumentacji oraz zgodził się na wynagrodzenie w wysokości 62 484 zł, czyli 40 proc. wartości umowy - dodaje Agnieszka Zakrzacka z Zespołu ds. Komunikacji Społecznej DRMG.

Czy to oznacza, że miasto wycofuje się całkowicie z przebudowy tego odcinka al. Hallera?

- Zgodnie z odpowiedzią na zapytanie radnej oraz uwzględniając, wynikający z uchwały rady dzielnicy, szeroki zakres dodatkowych analiz, a także znaczący wzrost cen usług projektowych, nie planuje się obecnie wznowienia prac projektowych dla trasy rowerowej wzdłuż alei Hallera na odcinku od ulicy Kościuszki do ulicy Gdańskiej - wyjaśnia Alicja Bittner z Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Dotychczas w ramach działań doraźnych w okolicy przedszkola zostały wykonane elementy zwiększające bezpieczeństwo ruchu, które w przyszłości mogą być uzupełnianie lub modyfikowane.

Opinie (335) 9 zablokowanych

  • widocznie kasy zabrakło w kasie miasta na to, a nie ze mieszkańcy..... (2)

    Jeżeli się mylę to na co zaoszczędzone środki pójdą?

    • 6 3

    • Na ECS bo trzeba wspierać, kosztochłonnego molocha.

      Aby co niektórym żyło się lepiej.

      • 1 1

    • Drzewa

      Czyli popierasz pierwotny pomysł urzędników, aby wyciąć całą kilkukilometrową aleję drzew? To było głównym powodem sprzeciwu bardzo dużej grupy mieszkańców.

      • 0 1

  • ach.. ta demokracja.. co raz wiecej abnegatów decyduje co i jak..

    • 2 2

  • Opinia została zablokowana przez moderatora

    • Ty tez od,czasu do czasu jestes pieszym... czyli wedle swej oceny... jesteś i**otą. To by się zgadzało.

      • 1 1

  • A co z brakującymi odcinkami np. od ulicy Gdańskiej? Nonsensowny przejazd na drugą stronę Hallera pozostanie?! (1)

    • 8 0

    • Tak jest projektowany Gdańsk

      Tak, to zupełny nonsens. Ale wciskanie ścieżki na środek alei też. Było ze 20 lat na przedłużenie ścieżki rowerowej az do plaży. Grunt obok był wtedy miejski i mozna było wykroić pas na ścieżkę. Teraz pewno posprzedawane więc wymyślają takie durnoty.

      • 1 1

  • (2)

    Po uruchomieniu mevo , podobnie jak na wielu innych podobnych odcinkach dróg rowerowych, będzie tu bardzo niebezpiecznie. Po kilku poważniejszych wypadkach urzędnicy dostaną argument za zmianą i już głos mieszkańców nie będzie tak istotny. Uroki demokracji i braku konsekwencji urzędników w forsowaniu bezpieczniejszego rozwiązania - choćby przez rzeczowe konsultacje społeczne.

    • 2 5

    • otóż to (1)

      Teraz jednak po gdańskiej dżungli jeżdżą zaprawieni rowerzyści, jak wyjadą niedzielni wszędzie to będzie wypadków w piz**du

      • 1 2

      • takie prognozy snuto przed uruchomieniem systemu rowerów publicznych w Nowym Jorku

        nic się nie sprawdziło

        • 0 0

  • i bardzo dobrze!

    rowerzyści mają aż za nadto dobrze w tym mieście.

    • 6 12

  • Innaczej

    Isteniacy fragment zrobić jednokierunkowy. Na ciągu pieszym zrobić fragment dla rowerzystów i będzie ok.

    • 1 1

  • Niech kalesoniarze sami płacą za swoje dróżki (7)

    podobnie jak kierowcy

    • 9 15

    • (2)

      wg Ciebie jak ktoś używa roweru to nie ma samochodu, nie płaci podatków, mieszka pod mostem?

      • 8 3

      • Zazwyczaj tak, tylko nie pod mostem a u mamusi, albo wynajmuje w kilku mieszkanie w bloku. (1)

        • 3 8

        • skończ mitomanie wymyślać bzdury

          • 3 1

    • (1)

      jak smrodziarze zaczną płacić jakieś podatki to i ja też moge oczywiscue sie proporcjonalnie dołozyc.

      • 5 5

      • Chodzi o pierdzących rowerzystów?

        • 2 5

    • ciekawe czy ty płacisz za chodniki po których sie poruszasz rozumiem ze sa na wyłącznośc

      • 6 1

    • Żałosne

      Szkoda słów dla otyłych prostaków, którzy nieustannie hejtują dbających o siebie i prowadzących zdrowy i aktywny tryb życia rowerzystów

      • 1 1

  • Ta lodzinska to więcej szkody robi niż pożytku

    Przebudowywać !!!!

    • 5 2

  • To jest metropolia? (2)

    Tutaj trzeba zrobić generalny remont całej Hallera, przecie to powinna być perełka dojazdowa do morza. Nowa, nawierzchnia z przemyślanymi nasadzeniami, nowe chodniki i ścieżki rowerowe. Zrobione raz ale kompleksowo, a z tego co słychać to sama ulica ma być łatana odcinkami a chodnik zamieniony ze ścieżką. Rozumiem że to jest ten testament po Śp prezydencie...

    • 13 0

    • 20 lat konsekwentnej polityki

      • 5 0

    • Trzeba, ale przecież Gdańsk się rozwija.......

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum