• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Miasto rezygnuje z przebudowy drogi rowerowej we Wrzeszczu

Krzysztof Koprowski
24 lutego 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Inwestycja wzdłuż al. Hallera została odłożona na bliżej nieokreśloną przyszłość. Inwestycja wzdłuż al. Hallera została odłożona na bliżej nieokreśloną przyszłość.

Przebudowa drogi rowerowej wzdłuż al. Hallera zobacz na mapie Gdańska utknęła w martwym punkcie - urzędnicy chcą zamienić miejscami chodnik z infrastrukturą rowerową, zaś mieszkańcy pozostawienia obecnego układu przestrzennego. W efekcie miasto zrezygnowało na razie z realizacji tego przedsięwzięcia.



W jaki sposób przebudować drogę rowerową i chodnik wzdłuż al. Hallera?

Przypomnijmy, w styczniu 2018 r. rozgorzała dyskusja nad przebudową chodnika i drogi rowerowej wzdłuż al. Hallera na odcinku od ul. Kościuszki zobacz na mapie Gdańska do Gdańskiej zobacz na mapie Gdańska.

Urzędnicy proponowali zamienić miejscami chodnik i przestrzeń dla rowerzystów. W efekcie piesi musieliby się poruszać węższym niż obecnie chodnikiem wzdłuż ogrodzenia ogródków działkowych, zaś rowerzyści szeroką drogą bliżej jezdni.

To rozwiązanie nie spodobało się mieszkańcom oraz radom dzielnic Wrzeszcza Dolnego i Brzeźna. Mieszkańcy argumentowali, że w sezonie letnim ruch pieszych jest zbyt duży, by kierować ich na wąski chodnik.

Urzędnicy twierdzili natomiast, że jest to najlepsze rozwiązanie ze względów bezpieczeństwa - istniejąca droga rowerowa wzdłuż ogrodzenia ogródków ogranicza widoczność.

Wynik analizy rozwiązań: najlepszy wariant to zamiana miejsc



Ostatecznie decyzję o wyborze najlepszego rozwiązania scedowano na wykonawcę dokumentacji projektowej, w ramach której analizie poddano pięć różnych wariantów.

- Najwyżej oceniony został wariant zakładający zamianę miejscami chodnika z drogą rowerową. Przy ocenie brano pod uwagę takie kryteria, jak: kolizyjność poszczególnych wariantów, możliwości terenowe, zgodność ze standardami projektowania oraz szacunkowe koszty realizacji. Ponadto zostały wykonane pomiary ruchu pieszego i rowerowego, które wykazały, że natężenie ruchu rowerowego jest w tym miejscu wyraźnie wyższe od natężenia ruchu pieszego. W dzień powszedni ruch na istniejącej drodze rowerowej jest ponad cztery razy większy niż na chodniku, a w niedzielę ponad dwa razy większy - mówi Remigiusz Kitliński, kierownik Referatu Mobilności Aktywnej w Urzędzie Miejskim w Gdańsku.

Rada dzielnicy: potrzebne konsultacje i szerszy zakres analizy



Z takim wariantem nie zgodziła się jednak Rada Dzielnicy Wrzeszcza Dolnego, która poprzez uchwałę wystąpiła z wnioskiem o:
  • przeprowadzenie szerokich konsultacji społecznych - szczególnie z mieszkańcami Wrzeszcza Dolnego oraz Brzeźna,
  • wyjaśnienie wszystkich zastrzeżeń Rowerowej Metropolii i wzięcie ich pod uwagę w toku dalszych prac (zwracali oni uwagę m.in. na ograniczoną widoczność przez drzewa w sytuacji zamiany miejsc oraz brak konsultacji społecznych przed podpisaniem umowy na projekt),
  • objęcie analizą odcinka od ul. Klinicznej zobacz na mapie Gdańska aż do Wczasy zobacz na mapie Gdańska.

Miasto: wycofujemy się z dalszego projektowania



- Biorąc pod uwagę zapisy uchwały rady dzielnicy, aby nie kontynuować podjętych prac projektowych bez rozszerzenia zakresu analiz, Komitet Sterujący w dniu 17 grudnia 2018 r. podjął decyzję o odstąpieniu od umowy z wykonawcą dokumentacji. W dniu 24 stycznia przedstawiciele Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska oraz wykonawcy podpisali porozumienie o odstąpieniu od realizacji zadania - wyjaśniła kilka dni temu Aleksandra Dulkiewicz, p.o. prezydenta, w odpowiedzi na zapytanie radnej KO Emilii Lodzińskiej ws. dalszych prac nad tą inwestycją.

Ponad 62 tys. za niedokończony projekt przebudowy



Dotychczasowa umowa była zawarta z firmą Proinwesta z Gdańska. Jej rozwiązanie w drodze porozumienia stron oznacza wypłatę części wynagrodzenia.

- Wykonawca dokumentacji projektowej przekazał DRMG część opracowanej dokumentacji oraz zgodził się na wynagrodzenie w wysokości 62 484 zł, czyli 40 proc. wartości umowy - dodaje Agnieszka Zakrzacka z Zespołu ds. Komunikacji Społecznej DRMG.

Czy to oznacza, że miasto wycofuje się całkowicie z przebudowy tego odcinka al. Hallera?

- Zgodnie z odpowiedzią na zapytanie radnej oraz uwzględniając, wynikający z uchwały rady dzielnicy, szeroki zakres dodatkowych analiz, a także znaczący wzrost cen usług projektowych, nie planuje się obecnie wznowienia prac projektowych dla trasy rowerowej wzdłuż alei Hallera na odcinku od ulicy Kościuszki do ulicy Gdańskiej - wyjaśnia Alicja Bittner z Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Dotychczas w ramach działań doraźnych w okolicy przedszkola zostały wykonane elementy zwiększające bezpieczeństwo ruchu, które w przyszłości mogą być uzupełnianie lub modyfikowane.

Opinie (335) 9 zablokowanych

  • Drzewa

    Bardzo zgrabnie napisany artykuł. Nie ma słowa na temat co było głównym zarzewiem sprzeciwu społecznego. Urzędnicy chcieli wyciąć wszystkie drzewa w pień, słowem zniszczyć cały drzewostan.

    • 3 4

  • Ale mają problem. (5)

    Jest wiele potrzebniejszych przebudów i remontów niż zamiana chodnika i drogi rowerowej.

    • 90 26

    • Sam to chciałem napisać.

      • 0 0

    • No chociażby śródmieście totalnie nieprzejezdne rowerem. (2)

      Dojazd do centrum także możliwy jedynie po chodniku.....

      • 11 6

      • bardzo często rowerem przejeżdżam rowerem przez śródmieście Gdańska (1)

        skądinąd zgadzam się, że wzdłuż Nowych Ogrodów powinna być poprowadzona gładka wydzielona droga dla rowerów po eliminacji przypadków parkowania samochodów na chodniku w pobliżu kościoła św. Barbary. Sama strefa 30 na Nowych Ogrodach to za mało - przy obecnym natężeniu ruchu osoby bez doświadczenia nie czują się tam bezpiecznie. Komfort jazdy rowerem żaden.

        • 0 4

        • akurat na długich ogrodach jest dobrze

          strefa 30 jezdzi sie po jezdni jak człowiek. gorzej jest dalej. czyli jak dostac sie w strone wrzeszcza nie jadąc po brukowany sliskim deptaku gdzie pełno spacerowiczów i ogródków.

          • 0 1

    • gdańsk pruje się na szwach

      nie wiadomo co łatać - komunikację zbiorową, drogi, lokale komunalne, kanalizację...

      • 16 10

  • a kiedy postawiom nowy plot-jak brzydko wyglada ten plot zardzewialy-wstyd patrzec-ochyda-czemu nic nie robiom-tylko pieniadze biorom

    • 1 1

  • Brdziej potrzebna jest w tym ciągu przebudowa chodnika i budowa ścieżki rowerowej

    na odcinku od Dworskiej do Wczasy.

    • 4 0

  • Dulkiewicz musi odejść!!

    Żaden Polak i katolik nie może głosować na Dulkiewicz która stoi po stronie lewakow!!!

    • 3 6

  • I słusznie (1)

    Obcisłogaci i tak wolą śmigać na swoich wypasionych kolarzówkach pomiędzy samochodami. Budowanie DDR to wyrzucanie pieniędzy w błoto.

    • 7 11

    • no i powinni jeździć pomiędzy samochodami

      • 1 2

  • Nie popieram (2)

    Chodnik od lat jest w tym miejscu jak dla kogoś ścieżka rowerowa jest zbyt wąska to zapraszam na jezdnię. Przecież rowerzystów uważa się za uczestników ruchu drogowego.

    • 16 13

    • kapitanie emo popracuj nad zmianą przepisów prawa o ruchu drogowym (1)

      w Polsce po zbudowaniu drogi dla rowerów (nawet kosztem chodnika) likwiduje się prawo rowerzystów z doświadczeniem szosowym do jazdy po jezdni ulicy biegnącej obok.

      • 7 1

      • Polska to chory kraj, a w zarządach dróg pracuje jakaś patologia.
        Samo podciąganie rozporządzeniem obowiązku korzystania z dróg dla pieszych przez rowerzystów jest absurdem.

        • 0 3

  • (3)

    Wykonawca dokumentacji projektowej przekazał DRMG część opracowanej dokumentacji oraz zgodził się na wynagrodzenie w wysokości 62 484 zł, czyli 40 proc. wartości umowy

    zapłata za cos kompletnie nieuzytecznego

    • 12 3

    • to tak jak z wieżowcami na Srebrnej (1)

      tylko że miasto płaci za wykonaną robotę, a Kaczor zapłacić nie chce

      • 3 3

      • ale to powinien zapłacić ten co zlecił osobiście a nie my wszyscy z podatków

        • 0 0

    • Ale wykonał zamówioną pracę

      tobie też nie płacą klienci jak sie rozmyślą?

      • 5 0

  • To jest metropolia? (2)

    Tutaj trzeba zrobić generalny remont całej Hallera, przecie to powinna być perełka dojazdowa do morza. Nowa, nawierzchnia z przemyślanymi nasadzeniami, nowe chodniki i ścieżki rowerowe. Zrobione raz ale kompleksowo, a z tego co słychać to sama ulica ma być łatana odcinkami a chodnik zamieniony ze ścieżką. Rozumiem że to jest ten testament po Śp prezydencie...

    • 13 0

    • Trzeba, ale przecież Gdańsk się rozwija.......

      • 2 0

    • 20 lat konsekwentnej polityki

      • 5 0

  • Szkoda kasy (1)

    Rowerzyści i tak jeżdżą ulicą, korzystają ze ścieżek tylko żeby przejechać przez skrzyżowanie i nie stać na czerwonym świetle no chyba że nie ma ścieżki i przejścia to jadą na czerwonym.

    • 12 19

    • no i dobrze

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024 (1 opinia)

(1 opinia)
220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum