• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Miasto rezygnuje z przebudowy drogi rowerowej we Wrzeszczu

Krzysztof Koprowski
24 lutego 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Inwestycja wzdłuż al. Hallera została odłożona na bliżej nieokreśloną przyszłość. Inwestycja wzdłuż al. Hallera została odłożona na bliżej nieokreśloną przyszłość.

Przebudowa drogi rowerowej wzdłuż al. Hallera zobacz na mapie Gdańska utknęła w martwym punkcie - urzędnicy chcą zamienić miejscami chodnik z infrastrukturą rowerową, zaś mieszkańcy pozostawienia obecnego układu przestrzennego. W efekcie miasto zrezygnowało na razie z realizacji tego przedsięwzięcia.



W jaki sposób przebudować drogę rowerową i chodnik wzdłuż al. Hallera?

Przypomnijmy, w styczniu 2018 r. rozgorzała dyskusja nad przebudową chodnika i drogi rowerowej wzdłuż al. Hallera na odcinku od ul. Kościuszki zobacz na mapie Gdańska do Gdańskiej zobacz na mapie Gdańska.

Urzędnicy proponowali zamienić miejscami chodnik i przestrzeń dla rowerzystów. W efekcie piesi musieliby się poruszać węższym niż obecnie chodnikiem wzdłuż ogrodzenia ogródków działkowych, zaś rowerzyści szeroką drogą bliżej jezdni.

To rozwiązanie nie spodobało się mieszkańcom oraz radom dzielnic Wrzeszcza Dolnego i Brzeźna. Mieszkańcy argumentowali, że w sezonie letnim ruch pieszych jest zbyt duży, by kierować ich na wąski chodnik.

Urzędnicy twierdzili natomiast, że jest to najlepsze rozwiązanie ze względów bezpieczeństwa - istniejąca droga rowerowa wzdłuż ogrodzenia ogródków ogranicza widoczność.

Wynik analizy rozwiązań: najlepszy wariant to zamiana miejsc



Ostatecznie decyzję o wyborze najlepszego rozwiązania scedowano na wykonawcę dokumentacji projektowej, w ramach której analizie poddano pięć różnych wariantów.

- Najwyżej oceniony został wariant zakładający zamianę miejscami chodnika z drogą rowerową. Przy ocenie brano pod uwagę takie kryteria, jak: kolizyjność poszczególnych wariantów, możliwości terenowe, zgodność ze standardami projektowania oraz szacunkowe koszty realizacji. Ponadto zostały wykonane pomiary ruchu pieszego i rowerowego, które wykazały, że natężenie ruchu rowerowego jest w tym miejscu wyraźnie wyższe od natężenia ruchu pieszego. W dzień powszedni ruch na istniejącej drodze rowerowej jest ponad cztery razy większy niż na chodniku, a w niedzielę ponad dwa razy większy - mówi Remigiusz Kitliński, kierownik Referatu Mobilności Aktywnej w Urzędzie Miejskim w Gdańsku.

Rada dzielnicy: potrzebne konsultacje i szerszy zakres analizy



Z takim wariantem nie zgodziła się jednak Rada Dzielnicy Wrzeszcza Dolnego, która poprzez uchwałę wystąpiła z wnioskiem o:
  • przeprowadzenie szerokich konsultacji społecznych - szczególnie z mieszkańcami Wrzeszcza Dolnego oraz Brzeźna,
  • wyjaśnienie wszystkich zastrzeżeń Rowerowej Metropolii i wzięcie ich pod uwagę w toku dalszych prac (zwracali oni uwagę m.in. na ograniczoną widoczność przez drzewa w sytuacji zamiany miejsc oraz brak konsultacji społecznych przed podpisaniem umowy na projekt),
  • objęcie analizą odcinka od ul. Klinicznej zobacz na mapie Gdańska aż do Wczasy zobacz na mapie Gdańska.

Miasto: wycofujemy się z dalszego projektowania



- Biorąc pod uwagę zapisy uchwały rady dzielnicy, aby nie kontynuować podjętych prac projektowych bez rozszerzenia zakresu analiz, Komitet Sterujący w dniu 17 grudnia 2018 r. podjął decyzję o odstąpieniu od umowy z wykonawcą dokumentacji. W dniu 24 stycznia przedstawiciele Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska oraz wykonawcy podpisali porozumienie o odstąpieniu od realizacji zadania - wyjaśniła kilka dni temu Aleksandra Dulkiewicz, p.o. prezydenta, w odpowiedzi na zapytanie radnej KO Emilii Lodzińskiej ws. dalszych prac nad tą inwestycją.

Ponad 62 tys. za niedokończony projekt przebudowy



Dotychczasowa umowa była zawarta z firmą Proinwesta z Gdańska. Jej rozwiązanie w drodze porozumienia stron oznacza wypłatę części wynagrodzenia.

- Wykonawca dokumentacji projektowej przekazał DRMG część opracowanej dokumentacji oraz zgodził się na wynagrodzenie w wysokości 62 484 zł, czyli 40 proc. wartości umowy - dodaje Agnieszka Zakrzacka z Zespołu ds. Komunikacji Społecznej DRMG.

Czy to oznacza, że miasto wycofuje się całkowicie z przebudowy tego odcinka al. Hallera?

- Zgodnie z odpowiedzią na zapytanie radnej oraz uwzględniając, wynikający z uchwały rady dzielnicy, szeroki zakres dodatkowych analiz, a także znaczący wzrost cen usług projektowych, nie planuje się obecnie wznowienia prac projektowych dla trasy rowerowej wzdłuż alei Hallera na odcinku od ulicy Kościuszki do ulicy Gdańskiej - wyjaśnia Alicja Bittner z Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Dotychczas w ramach działań doraźnych w okolicy przedszkola zostały wykonane elementy zwiększające bezpieczeństwo ruchu, które w przyszłości mogą być uzupełnianie lub modyfikowane.

Opinie (335) 9 zablokowanych

  • Zwolnić w końcu Kitlińskiego, oficera rowerowego! (3)

    Nie zapyta się mieszkańców i rowerzystów o zdanie i modzi sam, bo wie oczywiście najlepiej.

    • 21 9

    • a kogo ma pytać, Jackowskiego?

      który w jednym roku podpisuje się rękami i nogami pod kształtem inwestycji, żeby w wyborczym roku na nią pluć?

      • 5 3

    • szkoda, że nie zauważyłeś, że mieszkańcy miewają różne opinie

      opinie rowerzystów i pieszych też są podzielone. Co konkretnie sam proponujesz oprócz zmian personalnych? Jakie masz kryteria podejmowania decyzji w sprawach infrastruktury rowerowej?

      • 1 1

    • Czytanie ze zrozumieniem się kłania

      On jest już oficerem tylko kierownikiem

      • 0 0

  • Trzeba zrobić coś z kierowcami

    Którzy stwarzając zagrożenie nagle hamują i wypuszczają dzieci do szkółki

    • 10 6

  • Szkoda kasy (1)

    Rowerzyści i tak jeżdżą ulicą, korzystają ze ścieżek tylko żeby przejechać przez skrzyżowanie i nie stać na czerwonym świetle no chyba że nie ma ścieżki i przejścia to jadą na czerwonym.

    • 12 19

    • no i dobrze

      • 0 1

  • z artykułu wynika jasno że "miasto" to nie mieszkańcy

    urzędasy mają w d..e mieszkańców, prawo i wyroki sądów (np. parkowanie nad morzem). No ale zagłosujemy i tak za konstytucją i państwem obywatelskim

    • 10 6

  • aleja dla spacerowiczów (5)

    rowerzyści na drogę

    • 13 16

    • (3)

      Lubisz spacerowac w spalinach?

      • 3 2

      • a ty pedałować? (2)

        • 6 3

        • lubię jeździć rowerem korzystając z siły bezwładności

          pedałuję tylko wtedy, gdy zachodzi potrzeba. Jak jadę z górki nie robię tego, bo nie potrzebuję { potrafię nawet mijać sznury samochodów stojących w kolejce do zmiany świateł bez pedałowania.

          • 2 1

        • w twoim wypadku, to jedno

          • 1 0

    • Z chęcią pojadę jezdnią. Stawiam jednak warunek: ograniczenie do 50 km/h dla samochodów z pełnym respektowaniem przez kierowców i Policję prawa drogowego. Wtedy nie ma problemu.

      • 2 0

  • Mieszkańcy nie zawsze mają rację!

    • 13 6

  • Piękna jest za to inwestycja Robyga zajezdnia Wrzeszcz, szare beznadziejnie skompresowane blokowisko (1)

    Idelanie pasuje do Hallera z tymi dziurami.

    • 24 7

    • ale one nie są szare :0

      dalton

      • 3 1

  • (2)

    Gdzie oni tam mają duży ruch pieszy w sezonie. Rowerów zawsze na tej trasie jeździ więcej niż pieszych. Nie mniej po co zamieniać chodnik ze ścieżką to nie wiem. Jeżdżę tam naście lat i jedyne co mi przeszkadza to muldy od korzeni i miejscami słaba nawierzchnia oraz nieogarnięte parki jadące obok siebie całą szerokością drogi. Wystarczy poprawić nawierzchnię i będzie cacy

    • 23 8

    • Ty tam jeździsz? (1)

      rowerzystów jest wielokrotnie mniej niz pieszych, nawet w "sezonie rowerowym".
      A od wrześnie do czerwca całymi godzinami nie ma ani jednego rowerzysty.

      • 3 12

      • Piqś - mijasz się z prawdą

        tylko współczuć
        Licznik rowerzystów mówi prawdę: pracuje 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu.

        • 4 0

  • (1)

    Ścieżka bliżej jezdni to zły pomysł, rowerzysta z racji zwiększonego wysiłku fizycznego względem pieszego zużywa więcej tlenu a co za tym idzie oddech jest częstszy i wdycha więcej spalin, kto choć raz jechał ścieżką rowerową we Wrzeszczu w godzinach szczytu, w dodatku upalnym latem (Grunwaldzka dla ścisłości) wie o czym mowa ;)

    • 8 18

    • ludzkość nie jest na to gotowa Kapitanie, tak samo było z Jezusem

      • 0 0

  • (6)

    Przecież i tak rowerzyści jeżdżą jezdniami, a bo tak. Bo można pokazać jak bardzo gardzi się innymi.

    • 16 17

    • (2)

      Nie oceniaj wszystkich po pojedynczych wariatach. Bo rownie dobrze moge stwierdzic,ze kierowcy to zabojcy

      • 5 6

      • Jako biegacz widzę ze jest to zjawisko masowe ..... rowerzyści są wyjątkowo roszczeniowi

        • 0 5

      • Wszyscy rowerzyści to wariaci = wszyscy kierowcy to zabójcy.

        • 2 1

    • (2)

      mają prawo jeździć jezdniami

      • 4 0

      • (1)

        Ale nie kiedy jest nakaz jazdy ścieżką. Takie jest prawo i opinie niedouków nic tu nie mają do rzeczy.

        • 1 5

        • nie ma nakazu jazdy ścieżką

          choćby wtedy, gdy infrastruktura rowerowa jest poza osią jedni - prowadzi w przeciwnym kierunku. (art1. z. Konw.)
          Niedouku przepisy dla rowerzystów są warunkowe tj. zawierają zapisy np "jeżeli jedzie w kierunku" itd., czyli może jechać jezdnią i nic ci do tego gamoniu.

          • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Wycieczka rowerowa wśród kwitnących sadów Dolnej Wisły

40-60 zł
zajęcia rekreacyjne, rajd / wędrówka

MH Automatyka MTB Pomerania Maraton - Kwidzyn - Miłosna (1 opinia)

(1 opinia)
80 - 115 zł
zawody / wyścigi

Nocny Duathlon - Airport Gdańsk (5 opinii)

(5 opinii)
zawody / wyścigi

Znajdź trasę rowerową

Forum