Miasto rezygnuje z przebudowy drogi rowerowej we Wrzeszczu
Przebudowa drogi rowerowej wzdłuż al. Hallera utknęła w martwym punkcie - urzędnicy chcą zamienić miejscami chodnik z infrastrukturą rowerową, zaś mieszkańcy pozostawienia obecnego układu przestrzennego. W efekcie miasto zrezygnowało na razie z realizacji tego przedsięwzięcia.
Urzędnicy proponowali zamienić miejscami chodnik i przestrzeń dla rowerzystów. W efekcie piesi musieliby się poruszać węższym niż obecnie chodnikiem wzdłuż ogrodzenia ogródków działkowych, zaś rowerzyści szeroką drogą bliżej jezdni.
To rozwiązanie nie spodobało się mieszkańcom oraz radom dzielnic Wrzeszcza Dolnego i Brzeźna. Mieszkańcy argumentowali, że w sezonie letnim ruch pieszych jest zbyt duży, by kierować ich na wąski chodnik.
Urzędnicy twierdzili natomiast, że jest to najlepsze rozwiązanie ze względów bezpieczeństwa - istniejąca droga rowerowa wzdłuż ogrodzenia ogródków ogranicza widoczność.
Wynik analizy rozwiązań: najlepszy wariant to zamiana miejsc
Ostatecznie decyzję o wyborze najlepszego rozwiązania scedowano na wykonawcę dokumentacji projektowej, w ramach której analizie poddano pięć różnych wariantów.
- Najwyżej oceniony został wariant zakładający zamianę miejscami chodnika z drogą rowerową. Przy ocenie brano pod uwagę takie kryteria, jak: kolizyjność poszczególnych wariantów, możliwości terenowe, zgodność ze standardami projektowania oraz szacunkowe koszty realizacji. Ponadto zostały wykonane pomiary ruchu pieszego i rowerowego, które wykazały, że natężenie ruchu rowerowego jest w tym miejscu wyraźnie wyższe od natężenia ruchu pieszego. W dzień powszedni ruch na istniejącej drodze rowerowej jest ponad cztery razy większy niż na chodniku, a w niedzielę ponad dwa razy większy - mówi Remigiusz Kitliński, kierownik Referatu Mobilności Aktywnej w Urzędzie Miejskim w Gdańsku.
Rada dzielnicy: potrzebne konsultacje i szerszy zakres analizy
Z takim wariantem nie zgodziła się jednak Rada Dzielnicy Wrzeszcza Dolnego, która poprzez uchwałę wystąpiła z wnioskiem o:
- przeprowadzenie szerokich konsultacji społecznych - szczególnie z mieszkańcami Wrzeszcza Dolnego oraz Brzeźna,
- wyjaśnienie wszystkich zastrzeżeń Rowerowej Metropolii i wzięcie ich pod uwagę w toku dalszych prac (zwracali oni uwagę m.in. na ograniczoną widoczność przez drzewa w sytuacji zamiany miejsc oraz brak konsultacji społecznych przed podpisaniem umowy na projekt),
- objęcie analizą odcinka od ul. Klinicznej aż do Wczasy .
Miasto: wycofujemy się z dalszego projektowania
- Biorąc pod uwagę zapisy uchwały rady dzielnicy, aby nie kontynuować podjętych prac projektowych bez rozszerzenia zakresu analiz, Komitet Sterujący w dniu 17 grudnia 2018 r. podjął decyzję o odstąpieniu od umowy z wykonawcą dokumentacji. W dniu 24 stycznia przedstawiciele Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska oraz wykonawcy podpisali porozumienie o odstąpieniu od realizacji zadania - wyjaśniła kilka dni temu Aleksandra Dulkiewicz, p.o. prezydenta, w odpowiedzi na zapytanie radnej KO Emilii Lodzińskiej ws. dalszych prac nad tą inwestycją.
Ponad 62 tys. za niedokończony projekt przebudowy
Dotychczasowa umowa była zawarta z firmą Proinwesta z Gdańska. Jej rozwiązanie w drodze porozumienia stron oznacza wypłatę części wynagrodzenia.
- Wykonawca dokumentacji projektowej przekazał DRMG część opracowanej dokumentacji oraz zgodził się na wynagrodzenie w wysokości 62 484 zł, czyli 40 proc. wartości umowy - dodaje Agnieszka Zakrzacka z Zespołu ds. Komunikacji Społecznej DRMG.
Czy to oznacza, że miasto wycofuje się całkowicie z przebudowy tego odcinka al. Hallera?
- Zgodnie z odpowiedzią na zapytanie radnej oraz uwzględniając, wynikający z uchwały rady dzielnicy, szeroki zakres dodatkowych analiz, a także znaczący wzrost cen usług projektowych, nie planuje się obecnie wznowienia prac projektowych dla trasy rowerowej wzdłuż alei Hallera na odcinku od ulicy Kościuszki do ulicy Gdańskiej - wyjaśnia Alicja Bittner z Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Dotychczas w ramach działań doraźnych w okolicy przedszkola zostały wykonane elementy zwiększające bezpieczeństwo ruchu, które w przyszłości mogą być uzupełnianie lub modyfikowane.
Opinie (335) 9 zablokowanych
-
2019-02-24 16:22
Zwolnić w końcu Kitlińskiego, oficera rowerowego! (3)
Nie zapyta się mieszkańców i rowerzystów o zdanie i modzi sam, bo wie oczywiście najlepiej.
- 21 9
-
2019-02-24 18:23
a kogo ma pytać, Jackowskiego?
który w jednym roku podpisuje się rękami i nogami pod kształtem inwestycji, żeby w wyborczym roku na nią pluć?
- 5 3
-
2019-02-24 21:15
szkoda, że nie zauważyłeś, że mieszkańcy miewają różne opinie
opinie rowerzystów i pieszych też są podzielone. Co konkretnie sam proponujesz oprócz zmian personalnych? Jakie masz kryteria podejmowania decyzji w sprawach infrastruktury rowerowej?
- 1 1
-
2019-02-25 14:21
Czytanie ze zrozumieniem się kłania
On jest już oficerem tylko kierownikiem
- 0 0
-
2019-02-24 16:26
Trzeba zrobić coś z kierowcami
Którzy stwarzając zagrożenie nagle hamują i wypuszczają dzieci do szkółki
- 10 6
-
2019-02-24 16:31
Szkoda kasy (1)
Rowerzyści i tak jeżdżą ulicą, korzystają ze ścieżek tylko żeby przejechać przez skrzyżowanie i nie stać na czerwonym świetle no chyba że nie ma ścieżki i przejścia to jadą na czerwonym.
- 12 19
-
2019-02-24 23:56
no i dobrze
- 0 1
-
2019-02-24 16:37
z artykułu wynika jasno że "miasto" to nie mieszkańcy
urzędasy mają w d..e mieszkańców, prawo i wyroki sądów (np. parkowanie nad morzem). No ale zagłosujemy i tak za konstytucją i państwem obywatelskim
- 10 6
-
2019-02-24 16:40
aleja dla spacerowiczów (5)
rowerzyści na drogę
- 13 16
-
2019-02-24 16:52
(3)
Lubisz spacerowac w spalinach?
- 3 2
-
2019-02-24 17:31
a ty pedałować? (2)
- 6 3
-
2019-02-24 21:17
lubię jeździć rowerem korzystając z siły bezwładności
pedałuję tylko wtedy, gdy zachodzi potrzeba. Jak jadę z górki nie robię tego, bo nie potrzebuję { potrafię nawet mijać sznury samochodów stojących w kolejce do zmiany świateł bez pedałowania.
- 2 1
-
2019-02-24 23:57
w twoim wypadku, to jedno
- 1 0
-
2019-02-25 08:54
Z chęcią pojadę jezdnią. Stawiam jednak warunek: ograniczenie do 50 km/h dla samochodów z pełnym respektowaniem przez kierowców i Policję prawa drogowego. Wtedy nie ma problemu.
- 2 0
-
2019-02-24 16:43
Mieszkańcy nie zawsze mają rację!
- 13 6
-
2019-02-24 16:43
Piękna jest za to inwestycja Robyga zajezdnia Wrzeszcz, szare beznadziejnie skompresowane blokowisko (1)
Idelanie pasuje do Hallera z tymi dziurami.
- 24 7
-
2019-02-25 09:15
ale one nie są szare :0
dalton
- 3 1
-
2019-02-24 17:06
(2)
Gdzie oni tam mają duży ruch pieszy w sezonie. Rowerów zawsze na tej trasie jeździ więcej niż pieszych. Nie mniej po co zamieniać chodnik ze ścieżką to nie wiem. Jeżdżę tam naście lat i jedyne co mi przeszkadza to muldy od korzeni i miejscami słaba nawierzchnia oraz nieogarnięte parki jadące obok siebie całą szerokością drogi. Wystarczy poprawić nawierzchnię i będzie cacy
- 23 8
-
2019-02-24 17:33
Ty tam jeździsz? (1)
rowerzystów jest wielokrotnie mniej niz pieszych, nawet w "sezonie rowerowym".
A od wrześnie do czerwca całymi godzinami nie ma ani jednego rowerzysty.- 3 12
-
2019-02-24 21:18
Piqś - mijasz się z prawdą
tylko współczuć
Licznik rowerzystów mówi prawdę: pracuje 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu.- 4 0
-
2019-02-24 17:12
(1)
Ścieżka bliżej jezdni to zły pomysł, rowerzysta z racji zwiększonego wysiłku fizycznego względem pieszego zużywa więcej tlenu a co za tym idzie oddech jest częstszy i wdycha więcej spalin, kto choć raz jechał ścieżką rowerową we Wrzeszczu w godzinach szczytu, w dodatku upalnym latem (Grunwaldzka dla ścisłości) wie o czym mowa ;)
- 8 18
-
2019-02-26 05:46
ludzkość nie jest na to gotowa Kapitanie, tak samo było z Jezusem
- 0 0
-
2019-02-24 17:15
(6)
Przecież i tak rowerzyści jeżdżą jezdniami, a bo tak. Bo można pokazać jak bardzo gardzi się innymi.
- 16 17
-
2019-02-24 17:28
(2)
Nie oceniaj wszystkich po pojedynczych wariatach. Bo rownie dobrze moge stwierdzic,ze kierowcy to zabojcy
- 5 6
-
2019-02-25 08:47
Jako biegacz widzę ze jest to zjawisko masowe ..... rowerzyści są wyjątkowo roszczeniowi
- 0 5
-
2019-02-25 08:52
Wszyscy rowerzyści to wariaci = wszyscy kierowcy to zabójcy.
- 2 1
-
2019-02-24 23:58
(2)
mają prawo jeździć jezdniami
- 4 0
-
2019-02-25 08:44
(1)
Ale nie kiedy jest nakaz jazdy ścieżką. Takie jest prawo i opinie niedouków nic tu nie mają do rzeczy.
- 1 5
-
2019-02-25 10:56
nie ma nakazu jazdy ścieżką
choćby wtedy, gdy infrastruktura rowerowa jest poza osią jedni - prowadzi w przeciwnym kierunku. (art1. z. Konw.)
Niedouku przepisy dla rowerzystów są warunkowe tj. zawierają zapisy np "jeżeli jedzie w kierunku" itd., czyli może jechać jezdnią i nic ci do tego gamoniu.- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.