• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Miasto rezygnuje z przebudowy drogi rowerowej we Wrzeszczu

Krzysztof Koprowski
24 lutego 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Inwestycja wzdłuż al. Hallera została odłożona na bliżej nieokreśloną przyszłość. Inwestycja wzdłuż al. Hallera została odłożona na bliżej nieokreśloną przyszłość.

Przebudowa drogi rowerowej wzdłuż al. Hallera zobacz na mapie Gdańska utknęła w martwym punkcie - urzędnicy chcą zamienić miejscami chodnik z infrastrukturą rowerową, zaś mieszkańcy pozostawienia obecnego układu przestrzennego. W efekcie miasto zrezygnowało na razie z realizacji tego przedsięwzięcia.



W jaki sposób przebudować drogę rowerową i chodnik wzdłuż al. Hallera?

Przypomnijmy, w styczniu 2018 r. rozgorzała dyskusja nad przebudową chodnika i drogi rowerowej wzdłuż al. Hallera na odcinku od ul. Kościuszki zobacz na mapie Gdańska do Gdańskiej zobacz na mapie Gdańska.

Urzędnicy proponowali zamienić miejscami chodnik i przestrzeń dla rowerzystów. W efekcie piesi musieliby się poruszać węższym niż obecnie chodnikiem wzdłuż ogrodzenia ogródków działkowych, zaś rowerzyści szeroką drogą bliżej jezdni.

To rozwiązanie nie spodobało się mieszkańcom oraz radom dzielnic Wrzeszcza Dolnego i Brzeźna. Mieszkańcy argumentowali, że w sezonie letnim ruch pieszych jest zbyt duży, by kierować ich na wąski chodnik.

Urzędnicy twierdzili natomiast, że jest to najlepsze rozwiązanie ze względów bezpieczeństwa - istniejąca droga rowerowa wzdłuż ogrodzenia ogródków ogranicza widoczność.

Wynik analizy rozwiązań: najlepszy wariant to zamiana miejsc



Ostatecznie decyzję o wyborze najlepszego rozwiązania scedowano na wykonawcę dokumentacji projektowej, w ramach której analizie poddano pięć różnych wariantów.

- Najwyżej oceniony został wariant zakładający zamianę miejscami chodnika z drogą rowerową. Przy ocenie brano pod uwagę takie kryteria, jak: kolizyjność poszczególnych wariantów, możliwości terenowe, zgodność ze standardami projektowania oraz szacunkowe koszty realizacji. Ponadto zostały wykonane pomiary ruchu pieszego i rowerowego, które wykazały, że natężenie ruchu rowerowego jest w tym miejscu wyraźnie wyższe od natężenia ruchu pieszego. W dzień powszedni ruch na istniejącej drodze rowerowej jest ponad cztery razy większy niż na chodniku, a w niedzielę ponad dwa razy większy - mówi Remigiusz Kitliński, kierownik Referatu Mobilności Aktywnej w Urzędzie Miejskim w Gdańsku.

Rada dzielnicy: potrzebne konsultacje i szerszy zakres analizy



Z takim wariantem nie zgodziła się jednak Rada Dzielnicy Wrzeszcza Dolnego, która poprzez uchwałę wystąpiła z wnioskiem o:
  • przeprowadzenie szerokich konsultacji społecznych - szczególnie z mieszkańcami Wrzeszcza Dolnego oraz Brzeźna,
  • wyjaśnienie wszystkich zastrzeżeń Rowerowej Metropolii i wzięcie ich pod uwagę w toku dalszych prac (zwracali oni uwagę m.in. na ograniczoną widoczność przez drzewa w sytuacji zamiany miejsc oraz brak konsultacji społecznych przed podpisaniem umowy na projekt),
  • objęcie analizą odcinka od ul. Klinicznej zobacz na mapie Gdańska aż do Wczasy zobacz na mapie Gdańska.

Miasto: wycofujemy się z dalszego projektowania



- Biorąc pod uwagę zapisy uchwały rady dzielnicy, aby nie kontynuować podjętych prac projektowych bez rozszerzenia zakresu analiz, Komitet Sterujący w dniu 17 grudnia 2018 r. podjął decyzję o odstąpieniu od umowy z wykonawcą dokumentacji. W dniu 24 stycznia przedstawiciele Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska oraz wykonawcy podpisali porozumienie o odstąpieniu od realizacji zadania - wyjaśniła kilka dni temu Aleksandra Dulkiewicz, p.o. prezydenta, w odpowiedzi na zapytanie radnej KO Emilii Lodzińskiej ws. dalszych prac nad tą inwestycją.

Ponad 62 tys. za niedokończony projekt przebudowy



Dotychczasowa umowa była zawarta z firmą Proinwesta z Gdańska. Jej rozwiązanie w drodze porozumienia stron oznacza wypłatę części wynagrodzenia.

- Wykonawca dokumentacji projektowej przekazał DRMG część opracowanej dokumentacji oraz zgodził się na wynagrodzenie w wysokości 62 484 zł, czyli 40 proc. wartości umowy - dodaje Agnieszka Zakrzacka z Zespołu ds. Komunikacji Społecznej DRMG.

Czy to oznacza, że miasto wycofuje się całkowicie z przebudowy tego odcinka al. Hallera?

- Zgodnie z odpowiedzią na zapytanie radnej oraz uwzględniając, wynikający z uchwały rady dzielnicy, szeroki zakres dodatkowych analiz, a także znaczący wzrost cen usług projektowych, nie planuje się obecnie wznowienia prac projektowych dla trasy rowerowej wzdłuż alei Hallera na odcinku od ulicy Kościuszki do ulicy Gdańskiej - wyjaśnia Alicja Bittner z Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Dotychczas w ramach działań doraźnych w okolicy przedszkola zostały wykonane elementy zwiększające bezpieczeństwo ruchu, które w przyszłości mogą być uzupełnianie lub modyfikowane.

Opinie (335) 9 zablokowanych

  • Ropuchae

    Nie trzeba zmieniać bo tak jak jest jest dobrze. Ale koniecNie trzeba położyć nowa
    NawierChnie bo są
    StrasNe dziury których po ciemku nie widać.

    • 2 3

  • Czarowanie (1)

    Kiedy ruszą prace chodnika skrzyżowanie Hallera do morza drzewa zabezpieczyli i co nic nigdzie nie mogę o tym przeczytać kto wie

    • 1 1

    • było o tym artykuł. będzie tam ddr i chodnik

      • 1 0

  • Grabara dulkiewitz będzie wiedzieć za nich

    Zlikwidować te alejki i po sprawie

    • 0 3

  • Kilka spraw

    1. Rada Dzielnicy chce analizy od Klinicznej do Wczasy. Tylko że od Klinicznej do Reja DDR jest mocno oddalony od chodnika bo jest poprowadzony przez park i tu nie ma problemu z szerokością ścieżki czy chodnika. W zasadzie może być dowolna.
    2. Prawdą jest że z różnych posesji piesi wchodzą wprost na DDR i nie jest to najlepsze rozwiązanie. Zwłaszcza że standardowo piesi niezależnie od wieku i miejsca nie zwracają uwagi że wchodzą na ścieżkę rowerową.
    3. Światła są ustawione pod samochody i żeby załapać się na zieloną falę rowerzysta musi jechać około 30 km/h. (Mickiewicza i Kościuszki). Jest to już duża prędkość.
    4. Wyjazdy z działek i szykany dla rowerzystów to nieporozumienie. Same działki w mieście zwłaszcza przy oczyszczalni ścieków to też jakieś dziwactwo.
    5. Poza sezonem ruch pieszych na tej trasie jest symboliczny, a i w sezonie piesi zmieszczą się na obecnym ddr ale przy zamianie szeroka trasa powinna być rowerowo - wrotkarska.

    • 3 3

  • 60 tyś. bez analizy czy się da? Brawo Pani P.O. prezydenta.

    Tam jest tak mało pieszych, że wystarczy dopuszczenie rowerów z ograniczeniem prędkości.

    • 2 2

  • Chodniki i drogi rowerowe po winny byc jak najdalej od spalin z ulic.jesli ktos protestuje przeciwko temu jest i**otą!

    • 0 2

  • Jednokierunkowe DDR, doświetlenie i wybudowanie DDR wprost do Brzeźna

    Ze względu na spory ruch w sezonie wakacyjnym warto zrobić jednokierunkowe ścieżki. Drugą można wybudować tuż przy jezdni. Koszt chodnika niewielki. Poszerzenie nie wchodzi w grę, bo nie ma miejsca. A zamiana DDR z chodnikiem jest bez sensu. Trzeba je również doświetlić, bo przez drzewa światło z latarni nie dochodzi. Konieczne jest również stworzenie ścieżki od poziomu Czarnego Dworu wprost do Brzeźna. Przeciskanie się pomiędzy pieszymi jest i**otyczne. Dodatkowo wyremontować chodnik zniszczony przez korzenie. Ta okolica aż się prosi o remont, zwłaszcza że pojawia się tam sporo turystów.

    • 2 3

  • Noo, noo dekielewiczowka

    Tracisz i tak juz maly elektorat,oby tak dalej :D

    • 2 2

  • Roszczenia

    Tak czytam te komentarze i aż śmiać mi się chcę jak widzę roszczenia tych wszystkich rowerzystów "zabrać 2/3 chodnika " zamienić miejscami żebyśmy mieli więcej miejsca " naprawdę jakim prawem śmiecie mówić że to kierowcy samochodów mają roszczenia .

    • 2 2

  • Druga strona

    Czy ktoś w ogóle pomyślał o tym, że po przeciwnej stronie jezdni również jest chodnik?

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum