Miasto rezygnuje z przebudowy drogi rowerowej we Wrzeszczu
Przebudowa drogi rowerowej wzdłuż al. Hallera utknęła w martwym punkcie - urzędnicy chcą zamienić miejscami chodnik z infrastrukturą rowerową, zaś mieszkańcy pozostawienia obecnego układu przestrzennego. W efekcie miasto zrezygnowało na razie z realizacji tego przedsięwzięcia.
Urzędnicy proponowali zamienić miejscami chodnik i przestrzeń dla rowerzystów. W efekcie piesi musieliby się poruszać węższym niż obecnie chodnikiem wzdłuż ogrodzenia ogródków działkowych, zaś rowerzyści szeroką drogą bliżej jezdni.
To rozwiązanie nie spodobało się mieszkańcom oraz radom dzielnic Wrzeszcza Dolnego i Brzeźna. Mieszkańcy argumentowali, że w sezonie letnim ruch pieszych jest zbyt duży, by kierować ich na wąski chodnik.
Urzędnicy twierdzili natomiast, że jest to najlepsze rozwiązanie ze względów bezpieczeństwa - istniejąca droga rowerowa wzdłuż ogrodzenia ogródków ogranicza widoczność.
Wynik analizy rozwiązań: najlepszy wariant to zamiana miejsc
Ostatecznie decyzję o wyborze najlepszego rozwiązania scedowano na wykonawcę dokumentacji projektowej, w ramach której analizie poddano pięć różnych wariantów.
- Najwyżej oceniony został wariant zakładający zamianę miejscami chodnika z drogą rowerową. Przy ocenie brano pod uwagę takie kryteria, jak: kolizyjność poszczególnych wariantów, możliwości terenowe, zgodność ze standardami projektowania oraz szacunkowe koszty realizacji. Ponadto zostały wykonane pomiary ruchu pieszego i rowerowego, które wykazały, że natężenie ruchu rowerowego jest w tym miejscu wyraźnie wyższe od natężenia ruchu pieszego. W dzień powszedni ruch na istniejącej drodze rowerowej jest ponad cztery razy większy niż na chodniku, a w niedzielę ponad dwa razy większy - mówi Remigiusz Kitliński, kierownik Referatu Mobilności Aktywnej w Urzędzie Miejskim w Gdańsku.
Rada dzielnicy: potrzebne konsultacje i szerszy zakres analizy
Z takim wariantem nie zgodziła się jednak Rada Dzielnicy Wrzeszcza Dolnego, która poprzez uchwałę wystąpiła z wnioskiem o:
- przeprowadzenie szerokich konsultacji społecznych - szczególnie z mieszkańcami Wrzeszcza Dolnego oraz Brzeźna,
- wyjaśnienie wszystkich zastrzeżeń Rowerowej Metropolii i wzięcie ich pod uwagę w toku dalszych prac (zwracali oni uwagę m.in. na ograniczoną widoczność przez drzewa w sytuacji zamiany miejsc oraz brak konsultacji społecznych przed podpisaniem umowy na projekt),
- objęcie analizą odcinka od ul. Klinicznej aż do Wczasy .
Miasto: wycofujemy się z dalszego projektowania
- Biorąc pod uwagę zapisy uchwały rady dzielnicy, aby nie kontynuować podjętych prac projektowych bez rozszerzenia zakresu analiz, Komitet Sterujący w dniu 17 grudnia 2018 r. podjął decyzję o odstąpieniu od umowy z wykonawcą dokumentacji. W dniu 24 stycznia przedstawiciele Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska oraz wykonawcy podpisali porozumienie o odstąpieniu od realizacji zadania - wyjaśniła kilka dni temu Aleksandra Dulkiewicz, p.o. prezydenta, w odpowiedzi na zapytanie radnej KO Emilii Lodzińskiej ws. dalszych prac nad tą inwestycją.
Ponad 62 tys. za niedokończony projekt przebudowy
Dotychczasowa umowa była zawarta z firmą Proinwesta z Gdańska. Jej rozwiązanie w drodze porozumienia stron oznacza wypłatę części wynagrodzenia.
- Wykonawca dokumentacji projektowej przekazał DRMG część opracowanej dokumentacji oraz zgodził się na wynagrodzenie w wysokości 62 484 zł, czyli 40 proc. wartości umowy - dodaje Agnieszka Zakrzacka z Zespołu ds. Komunikacji Społecznej DRMG.
Czy to oznacza, że miasto wycofuje się całkowicie z przebudowy tego odcinka al. Hallera?
- Zgodnie z odpowiedzią na zapytanie radnej oraz uwzględniając, wynikający z uchwały rady dzielnicy, szeroki zakres dodatkowych analiz, a także znaczący wzrost cen usług projektowych, nie planuje się obecnie wznowienia prac projektowych dla trasy rowerowej wzdłuż alei Hallera na odcinku od ulicy Kościuszki do ulicy Gdańskiej - wyjaśnia Alicja Bittner z Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Dotychczas w ramach działań doraźnych w okolicy przedszkola zostały wykonane elementy zwiększające bezpieczeństwo ruchu, które w przyszłości mogą być uzupełnianie lub modyfikowane.
Ogłoszenia.trojmiasto.pl – Rowery - ogłoszenia z Trójmiasta i okolic
Opinie (335) 9 zablokowanych
-
2019-02-25 10:42
Ropuchae
Nie trzeba zmieniać bo tak jak jest jest dobrze. Ale koniecNie trzeba położyć nowa
NawierChnie bo są
StrasNe dziury których po ciemku nie widać.- 2 3
-
2019-02-25 12:30
Czarowanie (1)
Kiedy ruszą prace chodnika skrzyżowanie Hallera do morza drzewa zabezpieczyli i co nic nigdzie nie mogę o tym przeczytać kto wie
- 1 1
-
2019-02-25 13:04
było o tym artykuł. będzie tam ddr i chodnik
- 1 0
-
2019-02-25 12:53
Grabara dulkiewitz będzie wiedzieć za nich
Zlikwidować te alejki i po sprawie
- 0 3
-
2019-02-25 13:36
Kilka spraw
1. Rada Dzielnicy chce analizy od Klinicznej do Wczasy. Tylko że od Klinicznej do Reja DDR jest mocno oddalony od chodnika bo jest poprowadzony przez park i tu nie ma problemu z szerokością ścieżki czy chodnika. W zasadzie może być dowolna.
2. Prawdą jest że z różnych posesji piesi wchodzą wprost na DDR i nie jest to najlepsze rozwiązanie. Zwłaszcza że standardowo piesi niezależnie od wieku i miejsca nie zwracają uwagi że wchodzą na ścieżkę rowerową.
3. Światła są ustawione pod samochody i żeby załapać się na zieloną falę rowerzysta musi jechać około 30 km/h. (Mickiewicza i Kościuszki). Jest to już duża prędkość.
4. Wyjazdy z działek i szykany dla rowerzystów to nieporozumienie. Same działki w mieście zwłaszcza przy oczyszczalni ścieków to też jakieś dziwactwo.
5. Poza sezonem ruch pieszych na tej trasie jest symboliczny, a i w sezonie piesi zmieszczą się na obecnym ddr ale przy zamianie szeroka trasa powinna być rowerowo - wrotkarska.- 3 3
-
2019-02-25 14:09
60 tyś. bez analizy czy się da? Brawo Pani P.O. prezydenta.
Tam jest tak mało pieszych, że wystarczy dopuszczenie rowerów z ograniczeniem prędkości.
- 2 2
-
2019-02-25 14:35
Chodniki i drogi rowerowe po winny byc jak najdalej od spalin z ulic.jesli ktos protestuje przeciwko temu jest i**otą!
- 0 2
-
2019-02-25 14:40
Jednokierunkowe DDR, doświetlenie i wybudowanie DDR wprost do Brzeźna
Ze względu na spory ruch w sezonie wakacyjnym warto zrobić jednokierunkowe ścieżki. Drugą można wybudować tuż przy jezdni. Koszt chodnika niewielki. Poszerzenie nie wchodzi w grę, bo nie ma miejsca. A zamiana DDR z chodnikiem jest bez sensu. Trzeba je również doświetlić, bo przez drzewa światło z latarni nie dochodzi. Konieczne jest również stworzenie ścieżki od poziomu Czarnego Dworu wprost do Brzeźna. Przeciskanie się pomiędzy pieszymi jest i**otyczne. Dodatkowo wyremontować chodnik zniszczony przez korzenie. Ta okolica aż się prosi o remont, zwłaszcza że pojawia się tam sporo turystów.
- 2 3
-
2019-02-25 14:57
Noo, noo dekielewiczowka
Tracisz i tak juz maly elektorat,oby tak dalej :D
- 2 2
-
2019-02-25 16:53
Roszczenia
Tak czytam te komentarze i aż śmiać mi się chcę jak widzę roszczenia tych wszystkich rowerzystów "zabrać 2/3 chodnika " zamienić miejscami żebyśmy mieli więcej miejsca " naprawdę jakim prawem śmiecie mówić że to kierowcy samochodów mają roszczenia .
- 2 2
-
2019-02-25 20:15
Druga strona
Czy ktoś w ogóle pomyślał o tym, że po przeciwnej stronie jezdni również jest chodnik?
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.