• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mevo: CityBike Global chce zostać operatorem

Joanna Skutkiewicz
18 sierpnia 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Rowery Mevo blokują miejsca parkingowe
CityBike Global działa m.in. w Limie w Peru. CityBike Global działa m.in. w Limie w Peru.

CityBike Global, globalny operator usług wypożyczania rowerów, chce wejść na polski rynek. Firma bierze udział w przetargu na dostarczenie usługi wynajmu rowerów miejskich do systemu Mevo w Trójmieście. Jest jednym z dwóch podmiotów, które złożyły oferty w tym konkursie.



Kto powinien wygrać przetarg na Mevo?

CityBike Global zaproponował Trójmiastu dostarczenie rowerów elektrycznych czwartej generacji - inteligentnie połączonych pojazdów, eliminujących potrzebę instalacji doków i terminali trzeciej generacji, zmniejszając w ten sposób koszty inwestycyjne i operacyjne. Pojazdy mają mieć zamki i systemy pozwalające na kontrolowane parkowanie w określonym obszarze lub standardowym stojaku rowerowym.

Cabanas: dopasowujemy rowery do miasta



Jak wskazuje dyrektor firmy Jordi Cabanas, CityBike Global nie jest ani producentem rowerów, ani operatorem jednej, własnej technologii, co w tym przypadku jest atutem. Firma nie będzie forsować konkretnego rozwiązania, ale za każdym razem może dopasować je do potrzeb danego miasta.

- To duża metropolia, którą każdego roku odwiedzają dodatkowo dziesiątki tysięcy turystów - mówi Jordi Cabanas, dyrektor zarządzający CityBike Global. - Ogromne zapotrzebowanie na rowery miejskie, coraz większa popularność komunikacji rowerowej i chęć przysłużenia się planecie - to kluczowe czynniki. Poza tym wiemy, że władze Gdańska, Gdyni i Sopotu są bardzo otwarte na współpracę z inwestorami, traktują ich po partnersku. To miasto przyjazne ekologicznemu transportowi, przyjazne ludziom, przyjazne przedsiębiorcom - dlatego zainteresowaliśmy się tym rynkiem. Oczywiście, jako globalna firma jesteśmy dumni, że możemy oferować nasze usługi nie tylko w nowym mieście, ale także kraju, to bardzo motywujące i napędzające nas do nowych wyzwań.
Projekt rowerów dla Trójmiasta zakłada uruchomienie jednośladów z:

  • akumulatorem o zasięgu do 100 km,
  • w pełni automatycznym czujnikiem momentu obrotowego,
  • wewnętrzną 3-biegową skrzynią biegów,
  • transmisją pasową,
  • niską wagą dzięki ramie ze stopu aluminium,
  • przednim hamulcem tarczowym i tylnym hamulcem bębnowym,
  • ochroną przed kradzieżą i wandalizmem (akcelerometr, alarm, śledzenie GPS).

Firma zamierza także zatrudnić lokalny personel liczący 47 osób, obsługujący 51 punktów ładowania rozmieszczonych we wszystkich gminach.

CityBike Global bierze też udział w przetargach w Wielkopolsce i na Śląsku.

CityBike Global z "rażąco niską ceną"?



Konkurentem CityBike Global w przetargu jest konsorcjum BikeU i Freebike. Różnica w oferowanych cenach jest wyraźna. CityBike Global złożył ofertę wartą 159,27 mln zł, a drugi oferent aż 365,31 mln zł. Związek Metropolitalny zamierzał wydać na reaktywację Mevo 107 mln zł.

Przedstawiciele firmy przekonywali, że są przygotowani na terminowe i wyczerpujące złożenie wszystkich dokumentów, które mogą w razie potrzeby udowodnić, że ich oferta nie nosi znamion rażąco niskiej ceny.

Wątpliwości ws. doświadczenia firmy



Zaledwie kilka dni temu odbyła się dyskusja kilku organizacji, w tym Zielonych, Nowej Lewicy i Polski 2050, którzy przekonywali, że trwający przetarg powinien zostać anulowany i rozpisany ponownie. Przekonywali, że nie powinno się lekceważyć kryterium doświadczenia, bo tego właśnie - zdaniem m.in. Tomasza Larczyńskiego - brakuje omawianemu oferentowi.

Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot odniósł się do tych zarzutów, a stanowisko zarządu przedstawiliśmy w osobnym tekście:

Trwa dyskusja o przetargu na Mevo



Oferty złożone w przetargu są obecnie sprawdzane pod względem formalnym. W trakcie procedowania badana będzie m.in. struktura własnościowa CityBike Global.

CityBike Global planuje ekspansję



CityBike Global, a właściwie firma Marfina, ma zostać operatorem rowerów miejskich m.in. w Sztokholmie. Miasto podpisało z firmą umowę na ponad 5 tys. rowerów. Wszystkie jednoślady mają być elektryczne, a wypożyczenie ich będzie zaskakująco niedrogie: 10 kr (4,4 zł) za dzień, 25 kr (11,1 zł) za tydzień, 33 kr (14,7 zł) miesięcznie, 99 kr (44,1 zł) za pół roku i 149 kr (66,4 zł) za rok. Pierwsze rowery mają pojawić się w kwietniu 2022 roku.

Rowery CityBike Global zostały już dostarczone w Helsinkach i w Limie.

Miejsca

Opinie (40) 2 zablokowane

  • Ale wstyd. (2)

    2022 rok na przedprożu a we "wspaniałym" Trójmieście wciąż brak roweru miejskiego...
    Tym tempem, to jeszcze ładnych parę lat nie będzie.

    • 21 4

    • pretensje, to se składaj (1)

      do rządów wszystkich do tej pory, za dymanie państwa na prawie przetargowym. Mevo dwa razy upadło przez nie, nie przez złą wolę OMGGS.

      • 0 8

      • Oczywiście, że nie przez złą wolę OMGGS, tylko przez brak ich kompetencji i poczucia realizmu.

        Chcieli mieć same elektryki i być 'taaacy' innowacyjni, aż ich ta innowacyjność w rzyć ugryzła, bo zabrakło trzeźwej oceny i określenia czynników ryzyka. Daj sobie spokój ze zwalaniem winy na prawo przetargowe, które stanowi ramy działania dla każdego urzędnika w tym kraju i jakoś nie prowadzi do takich skutków, jak w Gdańsku. W innych miastach rowery miejskie działają, bo przetargi piszą poważni urzędnicy znający ograniczenia prawne, a nie takie radosne owieczki z ustami pełnymi frazesów.

        • 6 1

  • 3 mln aglomeracja,tyle lat a nie mogą zrobić miejskiego roweru.POdobnie ze wspólnym biletem.Wieczny niedasizm.

    • 21 3

  • (2)

    A nie lepiej wydać te 70 mln na zakup(gdzieś w polskich firmach 150.000 ustandaryzowanych rowerów miejskich, które byłyby prezentem dla chętnych pracujących i odprowadzających pit gdańszczan? Pozostałą kasę można by przeznaczyć na remonty tragicznie dziurawych dróg?

    • 19 6

    • w sumie nie glupie (1)

      • 7 1

      • no dobrze ale jak tu można zrobić przewał?

        • 3 0

  • (1)

    Poprzedni operator tez chciał. Byłyby zwykle, a nie elektryczne rowery, to wszystko by śmigało do dziś, jak np. w Lublinie lub Białymstoku.

    • 12 2

    • aaale, ćwoki gdaczą, że stromo, że różnice wzniesień

      ta elektryczniść rowerów to lokalny fetysz
      (tak jak monopol)
      ciekawe, że miasta ze znacznie większymi różnicami wzniesień
      jak oslo, innsbruck, rzym, nie mają tego fetysza

      • 0 0

  • No ciekaw jestem, czy będą brali pod uwagę doświadczenie operatora. (5)

    Żeby nie było jak z poprzednim operatorem, który był najtańszy(znaczy dawał najwięcej rowerów elektrycznych w najniższej kwocie) Największa szkoda, że trzeba tyle czekać, bo dużo ludzi z tego korzystało.

    • 8 3

    • poprzedni był bardzo doświadczony (kilkadziesiąt miast obsługiwał ) i jak wyszło wszyscy wiemy (3)

      także nie to jest kluczowe

      • 3 0

      • ale takiego projektu (elektryki z ładowaniem) nie robił bodaj nigdzie. (2)

        czyli nie miał doświadczenia.

        • 3 1

        • elektryki z ładowaniem na stojaku to normalna i sprawdzona technologia (1)

          w trójmieście były elektryki bez ładowania tylko z wymianą akumulatorów które następnie były transportowane do stacji ładowania i tam ładowane... zniszczyło to system swoją praco i czasochłonnością

          • 6 0

          • co to za inteligent wymyślił taki system, chyba po gimnazjum

            • 3 1

    • Masakracja

      Zgodnie z przewidywaniami

      • 0 0

  • Mevo - lokalna adaptacja południowoamerykańskiej telenoweli. Miejsce akcji: Mała Sycylia.

    • 16 1

  • No tak słońce Peru wróciło do Gdańska to i przetarg ma wygrać firma z Peru : ) Bo w Polsce firm nie ma :) (1)

    Jesteśmy tak zacofanym krajem ze ,Peru to dla nas kraj jak druga Japonia :)

    • 9 7

    • larczynski to ten znawca od wagonów co rowerach pojecia niema i zafundował nam podwyzke o 300% na abonament Mevo

      I jak witac portal lewicowy tutaj promuje ich politycznie .bo zacznijmy od tego ze Zielonych, Nowej Lewicy i Polski 2050 ,to nie organizacje tylko partie polityczne.A larczyńskie jest jednym z liderów Gorszego Gdańska partii tez lewicowej która namiętnie chce dostać sie do władz miasta!

      • 7 1

  • Znowu będzie WAŁ !!!!!!!!!!!!!

    • 19 0

  • Znowu nowatorski system i obietnice z kosmosu, który okażą się gruszkami na wierzbie:)

    A badziewne stojaki już nie będą potrzebne i dziarsko na złom powędrują?

    • 8 0

  • omgogggooool czy jak wy się tam nazywacie

    oddawać moje pieniądze

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum