• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mevo 2.0 ma ruszyć w tym roku. Umowa już w marcu, rowery jesienią

Maciej Korolczuk
12 stycznia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Rowery Mevo blokują miejsca parkingowe
Zmianą, która ma zapewnić większą niezawodność rowerów i ich większą dostępność jest decentralizacja ładowania baterii. Zmianą, która ma zapewnić większą niezawodność rowerów i ich większą dostępność jest decentralizacja ładowania baterii.

Jeszcze w tym roku rowery metropolitalne Mevo znów mają się pojawić na ulicach Trójmiasta i całej metropolii. System ma się składać z ponad 4 tys. rowerów - elektrycznych i konwencjonalnych. Kontrakt z wybranym operatorem ma obowiązywać przez 6 lat. Nowością ma być zdecentralizowany system ładowania baterii, a miesięczny abonament ma nie przekraczać 30 zł. Do systemu zostaną włączone dwie nowe gminy: Kosakowo i Kolbudy.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Jak oceniasz założenia Mevo 2.0?

Szczegóły Mevo 2.0 poznaliśmy na wtorkowym spotkaniu online, jakie Obszar Metropolitalny zorganizował dla osób zainteresowanych reaktywacją systemu Mevo. W spotkaniu uczestniczyło kilkadziesiąt osób, które jako pierwsze poznały szczegóły Mevo 2.0.

Przedstawił je zespół projektowy złożony m.in. z oficerów rowerowych, specjalistów ds. zamówień publicznych i finansów oraz prawników.

Jakie będzie Mevo 2.0?



Założenia nowego systemu zostały wypracowane podczas spotkań z mieszkańcami i przede wszystkim podczas dialogu konkurencyjnego z trzema wybranymi firmami: konsorcjum BikeU i Freebike, firmą Marfina (Movienta) z podwykonawcą Geovelo oraz Nextbike Polska.

- Potencjalni wykonawcy przedstawili swoje możliwości techniczne i wspólnie z zespołem projektowym pracowali nad rozwiązaniami najkorzystniejszymi dla mieszkańców metropolii. Kolejnym krokiem jest zaproszenie wykonawców uczestniczących w dialogu do składania ofert, co planowane jest na drugą połowę stycznia - mówi Alicja Mongird, rzecznik prasowy Obszaru Metropolitalnego.
Ponad 4 tys. rowerów na ulicach Trójmiasta i całej pomorskiej metropolii ma się pojawić do końca roku. Ponad 4 tys. rowerów na ulicach Trójmiasta i całej pomorskiej metropolii ma się pojawić do końca roku.
Mevo 2.0 ma być systemem mieszanym, a więc składającym się zarówno z rowerów elektrycznych, jak i konwencjonalnych (co najmniej tysiąc). Kontrakt z wybranym operatorem ma obowiązywać przez 6 lat. Zmianą, która ma zapewnić większą niezawodność rowerów i ich większą dostępność jest decentralizacja ładowania baterii.

- Mevo 2.0 będzie systemem mieszanym złożonym z 4099 rowerów [poprzednio 4080-red], przy czym przynajmniej 1 tys. stanowić będą rowery tradycyjne. Infrastruktura oraz rowery będące w posiadaniu OMGGS zostaną wykorzystane w nowym systemie. W przeciwieństwie do Mevo 1.0 tym razem zamawiana będzie usługa, a nie dostawa rowerów. Oznacza to, że operator otrzymuje zapłatę za usługę w równych ratach za każdy miesiąc działania systemu - dodaje Mongird.
Bez zmian pozostanie system zwrotu rowerów. Będzie można zwracać je tak, jak do tej pory, również poza stacjami. System będzie działał przez cały rok, ale w systemie 9+3 tj. przez 9 miesięcy do dyspozycji będzie 100 proc. floty, a od grudnia do końca lutego połowa z niej.

Co ważne, zapisy przetargowe uwzględniają sytuację pandemiczną. Operator - jeśli jesienią 2021 r. będzie to konieczne - zostanie zobowiązany do regularnej dezynfekcji rowerów, a także relokacji rowerów między poszczególnymi obszarami w danej gminie.

Jednocześnie przedstawiciele Obszaru zapewnili, że dotychczasowe rowery będące własnością 14 gmin są sprawne, a baterie są serwisowane i regularnie doładowywane.

Wybór najkorzystniejszej oferty i podpisanie 6-letniej umowy planowane jest na marzec. Rowery na ulicach miałyby się pojawić jesienią 2021 r. Wybór najkorzystniejszej oferty i podpisanie 6-letniej umowy planowane jest na marzec. Rowery na ulicach miałyby się pojawić jesienią 2021 r.

Maksymalnie 1 zł dziennie w abonamencie



Jedną z kluczowych kwestii, o którą na spotkaniach roboczych dopytywali użytkownicy jest wysokość miesięcznego abonamentu. Ma on nie przekraczać 30 zł, a więc będzie ok. trzykrotnie wyższy od miesięcznej opłaty systemu zawieszonego w 2019 r. W ramach jednej opłaty abonamentowej użytkownik w ciągu dnia będzie mógł korzystać z systemu przez 60 minut (z rowerów elektrycznych) lub 120 minut z rowerów tradycyjnych. Dla porównania tzw. darmoczas w pierwotnym systemie wynosił w ramach miesięcznego abonamentu 90 min.

Nowe Mevo obejmie swoim zasięgiem wszystkie dotychczasowe gminy (Gdańsk, Gdynia, Sopot, Żukowo, Reda, Pruszcz Gdański, Tczew, Sierakowice, Rumia, Somonino, Stężyca, Kartuzy, Puck i Władysławowo). Do projektu dołączą dwie kolejne - Kosakowo i Kolbudy.

Umowa w marcu, rowery na ulicach do końca roku



Zaproszenie wykonawców uczestniczących w dialogu do składania ofert planowane jest na drugą połowę stycznia. Od tego momentu wykonawcy będą mieli 30 dni na przesłanie ofert. Wybór najkorzystniejszej oferty i podpisanie 6-letniej umowy planowane jest na marzec.

Zgodnie z zapowiedziami potencjalnych wykonawców system miałby ruszyć jesienią 2021 r. Obszar chciałby, aby nastąpiło to w listopadzie 2021 r.

Prawie pół miliona zł nie wróciło do użytkowników



Podczas spotkania poinformowano także, że Obszar Metropolitalny złożył zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa przez firmę Nextbike. Dotyczy ono szkody, jaką poniósł Obszar Metropolitalny. Dodatkowo Obszar złożył pozew cywilny przeciwko obu spółkom (Nextbike i NB Tricity). Oba postępowania są w toku.

Tak jak urzędnicy oczekują na wyroki sądowe, tak wielu dotychczasowych użytkowników pierwszego systemu Mevo wciąż nie doczekało się na zwrot środków wpłaconych na swoje indywidualne konta. Środki pozostały na ponad 80 tys. kontach. Na 79,6 tys. kont zgromadzono kwoty w przedziale od 1 gr. do 10 zł. Łącznie daje to 347 tys. zł. Na ponad 1 tys. kont zgromadzono powyżej 50 zł (łącznie 88 tys. zł).

Trudno jednak będzie je odzyskać m.in. z uwagi na fakt, że wiosną 2020 sąd odmówił upadłości spółki NB Tricity z powodu... braku środków na koncie spółki.

Miejsca

Opinie (316) ponad 20 zablokowanych

  • No wszystko ładnie (1)

    Rozumiem że mój roczny abonament, oraz środki zgromadzone za odstawianie rowerów z poprzedniego systemu będą miały ciągłość?

    • 5 3

    • +odsetki

      • 0 0

  • rowery (1)

    w dobie pandemii gdzie w urzędach prawie nie ma petentów załatwienie tego potrwa aż do listopada. po co w listopadzie rowery ?? ci którzy jeżdżą dużo i przez cały prawie rok to mają swój profesjonalny sprzęt . Zimą rowery będą stały rdzewiały a kasa z dofinansowania będzie płynąć . Sprawa nr 2 4 000 rowerów czyli tyleż samo użytkowników w ruchu miejskim . Kiedy zostanie uregulowane poruszanie się rowerem po drogach i ścieżkach rowerowych. kiedy będą obowiązkowe kaski ?? kiedy będzie obowiązkowe oświetlenie ???? kiedy zostanie wprowadzone obowiązkowe ubezpieczenie OC ??? kiedy zostanie wprowadzony zakaz jazdy w słuchawkach ??? no pytam się kiedy ???? miasto robi sporo dla rowerzystów a kiedy rowerzyści zrobią coś w stosunku do innych użytkowników dróg ,Proszę nie pisać o chamstwie obu stron czyli kierowców i rowerzystów wobec siebie tylko spróbować odpowiedzieć na moje pytania .Dla pieniaczy -bardzo dużo jeżdzę rowerem , mam OC , kask a z jazdą w słuchawkach walczę ze sobą .

    • 11 3

    • Ultrafiolet niszczy bakterie i wirusy.

      Światło słoneczne to też ultrafiolet. Będzie dezynfekcja światłem słonecznym na stojakach

      • 3 1

  • Jak będą za tanie to firma padnie. Jak za drogie to nie będzie popytu. (1)

    Zwykły używany rower można kupić za kilka stówek i trzymać blisko domu zamiast uganiać się po mieście szukając wolnego. Rynek jest nasycony hulajnogami elektrycznymi. Marnie widzę to mevo. Tym bardziej, że sporo poprzednich użytkowników już się zraziło.

    • 12 2

    • Dlatego nie rozumiem po co pchać się na siłę w coś co nie ma racji bytu.

      • 0 0

  • Regularna dezynfekcja rowerów - to jakieś kuriozum, nie wiem jak oni sobie to wyobrażają (2)

    • 15 1

    • To proste! Za każdym rowerem będzie jechał samochód z serwisantem i będzie dezynfekował. (1)

      Będzie EKO!

      • 3 0

      • Nie. To oczywiste, że

        ....po każdym wypożyczeniu, będzie podjeżdżał samochód, zabiorą rower do magazynu w Kolbudach, tam zdezynfekują i samochodem odstawią na miejsce.

        • 2 0

  • Konsultacje odbedą sie za tydzien ,ale urzedasy juz wszystko ustalili sobie ,bo konsultacje to sciema! (1)

    Urzedasy zawsze miały gdzies opinie mieszkańców bo nie wylecieli z pracy za zmarnowanie milionów zł mieszkańców !!Oni nie słuchali protestów i opinii mieszkańców przed wprowadzeniem Mevo ,nawet przyznali im nagrody za działanie !! A teraz te same urzędasy jedyne co wymyśliły to ze podnieśli opłaty 3 krotnie i zmniejszą liczbe rowerów elektrycznych .Cały sztab urzędasów i pseudo doradców ich za kasa mieszkańców jest aż tak bardzo nieudolnych!
    By rower miejski spełniał swoje zadanie trzeba najpierw wywalić urzędasów skompromitowanych

    • 11 1

    • Niestety.

      Urzędnik, polityk i meteorolog w Polsce nie ponoszą odpowiedzialności za efekty swojej pracy.

      • 5 1

  • MEVO 2 czyli nadtępny przekręt się szykuje.

    • 13 1

  • Kolejny kit

    Przecież to to samo co było znów wyciągną kasę od ludzi i zlikwidują. Dlaczego rowery w stawie i Lublinie działają. Abonament trzykrotnie wyższy więc się obłowią 3 razy tyle. Chyba lepiej kupić grata i jeździć na swoim. Raz utracone zaufanie ciężko odzyskać. System opłat znów będzie nie do pojęcia.

    • 8 2

  • Czy jakiś urzędnik odpowiedział za podpisanie felerny umowy

    • 7 2

  • (2)

    a Pani Dulkiewicz o tym wie?

    • 6 3

    • czy ta Pani wogole wie co sie dzieje na miescie? wiem że wie kiedy są parady lgbtiq, poza tym chyba nie ogarnia

      • 8 3

    • Ona nawet nie wie kto jest ojcem, ta druga, pierwsza to kij wie...

      • 4 2

  • To ile jest rowerów? (2)

    dotychczasowe rowery będące własnością 14 gmin są sprawne, a baterie są serwisowane i regularnie doładowywane.

    • 2 2

    • hahaha, napisał Piotr Grzelak, pozdro Piotrek

      • 3 1

    • Piotrek ty łobuzie, idz juz spac bo bredzisz

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum