• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mevo 2.0 ma ruszyć w tym roku. Umowa już w marcu, rowery jesienią

Maciej Korolczuk
12 stycznia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Rowery Mevo blokują miejsca parkingowe
Zmianą, która ma zapewnić większą niezawodność rowerów i ich większą dostępność jest decentralizacja ładowania baterii. Zmianą, która ma zapewnić większą niezawodność rowerów i ich większą dostępność jest decentralizacja ładowania baterii.

Jeszcze w tym roku rowery metropolitalne Mevo znów mają się pojawić na ulicach Trójmiasta i całej metropolii. System ma się składać z ponad 4 tys. rowerów - elektrycznych i konwencjonalnych. Kontrakt z wybranym operatorem ma obowiązywać przez 6 lat. Nowością ma być zdecentralizowany system ładowania baterii, a miesięczny abonament ma nie przekraczać 30 zł. Do systemu zostaną włączone dwie nowe gminy: Kosakowo i Kolbudy.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Jak oceniasz założenia Mevo 2.0?

Szczegóły Mevo 2.0 poznaliśmy na wtorkowym spotkaniu online, jakie Obszar Metropolitalny zorganizował dla osób zainteresowanych reaktywacją systemu Mevo. W spotkaniu uczestniczyło kilkadziesiąt osób, które jako pierwsze poznały szczegóły Mevo 2.0.

Przedstawił je zespół projektowy złożony m.in. z oficerów rowerowych, specjalistów ds. zamówień publicznych i finansów oraz prawników.

Jakie będzie Mevo 2.0?



Założenia nowego systemu zostały wypracowane podczas spotkań z mieszkańcami i przede wszystkim podczas dialogu konkurencyjnego z trzema wybranymi firmami: konsorcjum BikeU i Freebike, firmą Marfina (Movienta) z podwykonawcą Geovelo oraz Nextbike Polska.

- Potencjalni wykonawcy przedstawili swoje możliwości techniczne i wspólnie z zespołem projektowym pracowali nad rozwiązaniami najkorzystniejszymi dla mieszkańców metropolii. Kolejnym krokiem jest zaproszenie wykonawców uczestniczących w dialogu do składania ofert, co planowane jest na drugą połowę stycznia - mówi Alicja Mongird, rzecznik prasowy Obszaru Metropolitalnego.
Ponad 4 tys. rowerów na ulicach Trójmiasta i całej pomorskiej metropolii ma się pojawić do końca roku. Ponad 4 tys. rowerów na ulicach Trójmiasta i całej pomorskiej metropolii ma się pojawić do końca roku.
Mevo 2.0 ma być systemem mieszanym, a więc składającym się zarówno z rowerów elektrycznych, jak i konwencjonalnych (co najmniej tysiąc). Kontrakt z wybranym operatorem ma obowiązywać przez 6 lat. Zmianą, która ma zapewnić większą niezawodność rowerów i ich większą dostępność jest decentralizacja ładowania baterii.

- Mevo 2.0 będzie systemem mieszanym złożonym z 4099 rowerów [poprzednio 4080-red], przy czym przynajmniej 1 tys. stanowić będą rowery tradycyjne. Infrastruktura oraz rowery będące w posiadaniu OMGGS zostaną wykorzystane w nowym systemie. W przeciwieństwie do Mevo 1.0 tym razem zamawiana będzie usługa, a nie dostawa rowerów. Oznacza to, że operator otrzymuje zapłatę za usługę w równych ratach za każdy miesiąc działania systemu - dodaje Mongird.
Bez zmian pozostanie system zwrotu rowerów. Będzie można zwracać je tak, jak do tej pory, również poza stacjami. System będzie działał przez cały rok, ale w systemie 9+3 tj. przez 9 miesięcy do dyspozycji będzie 100 proc. floty, a od grudnia do końca lutego połowa z niej.

Co ważne, zapisy przetargowe uwzględniają sytuację pandemiczną. Operator - jeśli jesienią 2021 r. będzie to konieczne - zostanie zobowiązany do regularnej dezynfekcji rowerów, a także relokacji rowerów między poszczególnymi obszarami w danej gminie.

Jednocześnie przedstawiciele Obszaru zapewnili, że dotychczasowe rowery będące własnością 14 gmin są sprawne, a baterie są serwisowane i regularnie doładowywane.

Wybór najkorzystniejszej oferty i podpisanie 6-letniej umowy planowane jest na marzec. Rowery na ulicach miałyby się pojawić jesienią 2021 r. Wybór najkorzystniejszej oferty i podpisanie 6-letniej umowy planowane jest na marzec. Rowery na ulicach miałyby się pojawić jesienią 2021 r.

Maksymalnie 1 zł dziennie w abonamencie



Jedną z kluczowych kwestii, o którą na spotkaniach roboczych dopytywali użytkownicy jest wysokość miesięcznego abonamentu. Ma on nie przekraczać 30 zł, a więc będzie ok. trzykrotnie wyższy od miesięcznej opłaty systemu zawieszonego w 2019 r. W ramach jednej opłaty abonamentowej użytkownik w ciągu dnia będzie mógł korzystać z systemu przez 60 minut (z rowerów elektrycznych) lub 120 minut z rowerów tradycyjnych. Dla porównania tzw. darmoczas w pierwotnym systemie wynosił w ramach miesięcznego abonamentu 90 min.

Nowe Mevo obejmie swoim zasięgiem wszystkie dotychczasowe gminy (Gdańsk, Gdynia, Sopot, Żukowo, Reda, Pruszcz Gdański, Tczew, Sierakowice, Rumia, Somonino, Stężyca, Kartuzy, Puck i Władysławowo). Do projektu dołączą dwie kolejne - Kosakowo i Kolbudy.

Umowa w marcu, rowery na ulicach do końca roku



Zaproszenie wykonawców uczestniczących w dialogu do składania ofert planowane jest na drugą połowę stycznia. Od tego momentu wykonawcy będą mieli 30 dni na przesłanie ofert. Wybór najkorzystniejszej oferty i podpisanie 6-letniej umowy planowane jest na marzec.

Zgodnie z zapowiedziami potencjalnych wykonawców system miałby ruszyć jesienią 2021 r. Obszar chciałby, aby nastąpiło to w listopadzie 2021 r.

Prawie pół miliona zł nie wróciło do użytkowników



Podczas spotkania poinformowano także, że Obszar Metropolitalny złożył zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa przez firmę Nextbike. Dotyczy ono szkody, jaką poniósł Obszar Metropolitalny. Dodatkowo Obszar złożył pozew cywilny przeciwko obu spółkom (Nextbike i NB Tricity). Oba postępowania są w toku.

Tak jak urzędnicy oczekują na wyroki sądowe, tak wielu dotychczasowych użytkowników pierwszego systemu Mevo wciąż nie doczekało się na zwrot środków wpłaconych na swoje indywidualne konta. Środki pozostały na ponad 80 tys. kontach. Na 79,6 tys. kont zgromadzono kwoty w przedziale od 1 gr. do 10 zł. Łącznie daje to 347 tys. zł. Na ponad 1 tys. kont zgromadzono powyżej 50 zł (łącznie 88 tys. zł).

Trudno jednak będzie je odzyskać m.in. z uwagi na fakt, że wiosną 2020 sąd odmówił upadłości spółki NB Tricity z powodu... braku środków na koncie spółki.

Miejsca

Opinie (316) ponad 20 zablokowanych

  • znowu molopol

    • 3 1

  • A gdyby tak protest i blokada

    UM w tej sprawie?

    • 3 3

  • do bani (2)

    jeszcze te 30 zł bym przeżył ale tylko 60 min dziennie to za mało dla mnie, dojeżdżałem nimi do pracy w Sopocie i w obie strony to byłoby na styk.

    • 10 2

    • 30zl miesiecznie imchcesz jezdzic caly dzien za to? Litosci

      • 0 2

    • po drodze wymieniasz rozładowanego elektryka na lżejszy tradycyjny i dojedziesz :)

      • 2 2

  • Pytanie do redakcji - Mevo 1.0 (3)

    A co się stało z MEVO 1.0 ? Czy NextBike został pociągnięty do odpowiedzialności? Czy osoby w poprzednim sztabie ekspertów, posypali głowę popiołem i przyznali się do winy? Utopiono miliony złotych i nie ma winnych. A tak zapewniali że cały ten projekt jest dogłębnie przemyślany, skalkulowany i zabudżetowany. Porażka nie miała mieć miejsca, a jak było naprawdę?

    Gdzie są z imienia i nazwiska urzędnicy, którzy brali sowite wynagrodzenie za sesje i debatowanie nad projektem MEVO? Oni ręczyli że się uda. I gdzie oni teraz są?

    • 22 0

    • Tam gdzie byli

      I tak od 25 lat

      • 0 0

    • Coś takiego jak urzędnicza odpowiedzialnosć nie istnieje

      Jakby ktoś z miasta za to poleciał to powstałby niebezpieczny precedens i cały urząd trząsłby portkami.

      • 5 0

    • Tu ci nikt nie odpowie oni są wszyscy z sobą zblatowani

      • 4 0

  • (2)

    a Pani Dulkiewicz o tym wie?

    • 6 3

    • Ona nawet nie wie kto jest ojcem, ta druga, pierwsza to kij wie...

      • 4 2

    • czy ta Pani wogole wie co sie dzieje na miescie? wiem że wie kiedy są parady lgbtiq, poza tym chyba nie ogarnia

      • 8 3

  • Bedzie tabelka? Ile w ktorej wersji wytransferowano publicznych pieniedzy do swoich sycylijczykow?

    • 7 0

  • Wał jak Amber Gold

    Pół bańki plus odsetki to niezła sumka była wtedy.

    • 11 2

  • Gdzie jest cba prokurator ? (3)

    Powinny być grube pajdy właścicieli nextbike i urzedników - a tutaj jakby nigdy nic nextbike wraca za zgoda urzędników . Wał jak nic i co i nie było przestępstwa ? Nawet pierwsze z brzegu niekorzystne rozporzadzenie mieniem dzialanie na szkode spółki działanie na szkodę miasta. 50 mln zł !!!!! wyparowało a Gdańsk gasi swiatła bo pieniędzy nie ma bo winny PIS niby - ta dulkiewicz to nigdy nie powinna być wybrana na prezydent ogromny błąd - wybraliśmy złodziei i mafię niestety

    • 29 1

    • oni liczą kasę z amber gold mevo .........

      a ty byś czego chciał. Komisja była cyrk odegrała.

      • 1 0

    • Ty a gdzie jest 70 milionów co prze&#&@ Sasin. Aaa i gdzie te miliony na respiratory zapłacone facetowi od handy bronią. Cyniczny K jesteś ale u was to normalne

      • 0 4

    • Ona tylko wykonuje testament

      • 3 0

  • Co za bzdura !!!

    Umowa ma być podpisana w marcu, a rowery na jesień...
    Urzędnicy miejcie jakiś rozum !!! Rowery powinny być najpóźniej w maju, kiedy restrykcje będą mniejsze w okresie letnim. Wtedy też rowery będą częściej używane, a cały system będzie już zarabiał na siebie. Na jesień i zimę nie będzie już turystów, a warunki pogodowe nie będą zachęcać do przemieszczania się rowerem, a sam sprzęt będzie niszczał i będą większe nakłady na naprawy.
    Ale tak właściwie po co ja się tak produkuje, do Was to i tak nie trafi, mówienie do Was to jak rzucanie grochem o ścianę.

    • 10 1

  • (1)

    Widać połowa słoików się wypowiada. Jak zniknął mevo zalała nas fala syfu hulajnowego. Śmieci walaja się po ulicach z mevo były stacje a chętnych wiecej niż rowerów. Okej nie pykło im przecenili swoje możliwości i zrobili to za tanio. Jestem pełen nadziei że mevo2 wypchnie hulaszajs z Trójmiasta niech spadają z tym do Krakowa czy Poznania zaśmiecać ulice. A słoiki jak się wam nie podoba to wracać do siebie PS i tak macie naukę zdalną

    • 3 12

    • Miejsce makumby jest w Afryce - żegnamy

      • 5 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024 (1 opinia)

(1 opinia)
220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum