rowery

Mevo 2.0 ma ruszyć w tym roku. Umowa już w marcu, rowery jesienią

Zmianą, która ma zapewnić większą niezawodność rowerów i ich większą dostępność jest decentralizacja ładowania baterii.
Zmianą, która ma zapewnić większą niezawodność rowerów i ich większą dostępność jest decentralizacja ładowania baterii. fot. galeria Trojmiasto.pl

Jeszcze w tym roku rowery metropolitalne Mevo znów mają się pojawić na ulicach Trójmiasta i całej metropolii. System ma się składać z ponad 4 tys. rowerów - elektrycznych i konwencjonalnych. Kontrakt z wybranym operatorem ma obowiązywać przez 6 lat. Nowością ma być zdecentralizowany system ładowania baterii, a miesięczny abonament ma nie przekraczać 30 zł. Do systemu zostaną włączone dwie nowe gminy: Kosakowo i Kolbudy.



Użytkownicy naszej aplikacji wiedzą o tym od dawna!

Pobierz aplikację: Android | iPhone


Jak oceniasz założenia Mevo 2.0?

Zobacz wyniki (2159)
Szczegóły Mevo 2.0 poznaliśmy na wtorkowym spotkaniu online, jakie Obszar Metropolitalny zorganizował dla osób zainteresowanych reaktywacją systemu Mevo. W spotkaniu uczestniczyło kilkadziesiąt osób, które jako pierwsze poznały szczegóły Mevo 2.0.

Przedstawił je zespół projektowy złożony m.in. z oficerów rowerowych, specjalistów ds. zamówień publicznych i finansów oraz prawników.

Jakie będzie Mevo 2.0?



Założenia nowego systemu zostały wypracowane podczas spotkań z mieszkańcami i przede wszystkim podczas dialogu konkurencyjnego z trzema wybranymi firmami: konsorcjum BikeU i Freebike, firmą Marfina (Movienta) z podwykonawcą Geovelo oraz Nextbike Polska.

- Potencjalni wykonawcy przedstawili swoje możliwości techniczne i wspólnie z zespołem projektowym pracowali nad rozwiązaniami najkorzystniejszymi dla mieszkańców metropolii. Kolejnym krokiem jest zaproszenie wykonawców uczestniczących w dialogu do składania ofert, co planowane jest na drugą połowę stycznia - mówi Alicja Mongird, rzecznik prasowy Obszaru Metropolitalnego.
Ponad 4 tys. rowerów na ulicach Trójmiasta i całej pomorskiej metropolii ma się pojawić do końca roku.
Ponad 4 tys. rowerów na ulicach Trójmiasta i całej pomorskiej metropolii ma się pojawić do końca roku. fot. galeria Trojmiasto.pl
Mevo 2.0 ma być systemem mieszanym, a więc składającym się zarówno z rowerów elektrycznych, jak i konwencjonalnych (co najmniej tysiąc). Kontrakt z wybranym operatorem ma obowiązywać przez 6 lat. Zmianą, która ma zapewnić większą niezawodność rowerów i ich większą dostępność jest decentralizacja ładowania baterii.

- Mevo 2.0 będzie systemem mieszanym złożonym z 4099 rowerów [poprzednio 4080-red], przy czym przynajmniej 1 tys. stanowić będą rowery tradycyjne. Infrastruktura oraz rowery będące w posiadaniu OMGGS zostaną wykorzystane w nowym systemie. W przeciwieństwie do Mevo 1.0 tym razem zamawiana będzie usługa, a nie dostawa rowerów. Oznacza to, że operator otrzymuje zapłatę za usługę w równych ratach za każdy miesiąc działania systemu - dodaje Mongird.
Bez zmian pozostanie system zwrotu rowerów. Będzie można zwracać je tak, jak do tej pory, również poza stacjami. System będzie działał przez cały rok, ale w systemie 9+3 tj. przez 9 miesięcy do dyspozycji będzie 100 proc. floty, a od grudnia do końca lutego połowa z niej.

Co ważne, zapisy przetargowe uwzględniają sytuację pandemiczną. Operator - jeśli jesienią 2021 r. będzie to konieczne - zostanie zobowiązany do regularnej dezynfekcji rowerów, a także relokacji rowerów między poszczególnymi obszarami w danej gminie.

Jednocześnie przedstawiciele Obszaru zapewnili, że dotychczasowe rowery będące własnością 14 gmin są sprawne, a baterie są serwisowane i regularnie doładowywane.

Wybór najkorzystniejszej oferty i podpisanie 6-letniej umowy planowane jest na marzec. Rowery na ulicach miałyby się pojawić jesienią 2021 r.
Wybór najkorzystniejszej oferty i podpisanie 6-letniej umowy planowane jest na marzec. Rowery na ulicach miałyby się pojawić jesienią 2021 r. fot. Trojmiasto.pl

Maksymalnie 1 zł dziennie w abonamencie



Jedną z kluczowych kwestii, o którą na spotkaniach roboczych dopytywali użytkownicy jest wysokość miesięcznego abonamentu. Ma on nie przekraczać 30 zł, a więc będzie ok. trzykrotnie wyższy od miesięcznej opłaty systemu zawieszonego w 2019 r. W ramach jednej opłaty abonamentowej użytkownik w ciągu dnia będzie mógł korzystać z systemu przez 60 minut (z rowerów elektrycznych) lub 120 minut z rowerów tradycyjnych. Dla porównania tzw. darmoczas w pierwotnym systemie wynosił w ramach miesięcznego abonamentu 90 min.

Nowe Mevo obejmie swoim zasięgiem wszystkie dotychczasowe gminy (Gdańsk, Gdynia, Sopot, Żukowo, Reda, Pruszcz Gdański, Tczew, Sierakowice, Rumia, Somonino, Stężyca, Kartuzy, Puck i Władysławowo). Do projektu dołączą dwie kolejne - Kosakowo i Kolbudy.

Umowa w marcu, rowery na ulicach do końca roku



Zaproszenie wykonawców uczestniczących w dialogu do składania ofert planowane jest na drugą połowę stycznia. Od tego momentu wykonawcy będą mieli 30 dni na przesłanie ofert. Wybór najkorzystniejszej oferty i podpisanie 6-letniej umowy planowane jest na marzec.

Zgodnie z zapowiedziami potencjalnych wykonawców system miałby ruszyć jesienią 2021 r. Obszar chciałby, aby nastąpiło to w listopadzie 2021 r.

Prawie pół miliona zł nie wróciło do użytkowników



Podczas spotkania poinformowano także, że Obszar Metropolitalny złożył zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa przez firmę Nextbike. Dotyczy ono szkody, jaką poniósł Obszar Metropolitalny. Dodatkowo Obszar złożył pozew cywilny przeciwko obu spółkom (Nextbike i NB Tricity). Oba postępowania są w toku.

Tak jak urzędnicy oczekują na wyroki sądowe, tak wielu dotychczasowych użytkowników pierwszego systemu Mevo wciąż nie doczekało się na zwrot środków wpłaconych na swoje indywidualne konta. Środki pozostały na ponad 80 tys. kontach. Na 79,6 tys. kont zgromadzono kwoty w przedziale od 1 gr. do 10 zł. Łącznie daje to 347 tys. zł. Na ponad 1 tys. kont zgromadzono powyżej 50 zł (łącznie 88 tys. zł).

Trudno jednak będzie je odzyskać m.in. z uwagi na fakt, że wiosną 2020 sąd odmówił upadłości spółki NB Tricity z powodu... braku środków na koncie spółki.
Masz dla nas temat? Chcesz podzielić się swoimi spostrzeżeniami?
A może przeżyłe(a)ś ciekawą przygodę, odkryłe(a)ś nową trasę? Napisz do nas: rowery@trojmiasto.pl.

Opinie (316) ponad 20 zablokowanych

  • Utopili dziesiątki milionów złotych i jakby nigdy nic po 2 latach wracają z rowerami (7)

    Niesamowite - odpowiedzialnych ? zero gdzieś kasa zniknęła mimo że operator nie wywiązywał się z umowy dostawał kolejne transze pieniędzy na konto miliony złotych kupująch w chinach rowery warte 2-3 tys zł a liczył sobie 20 :P Aż dziw że nikt zarzutów nie dostał nikt nie siedzi jakby nigdy nic mevo powraca :) kolejny wał

    • 87 4

    • Głosujta dalej (1)

      Na nich

      • 24 1

      • Nie oni byli by jeszcze gorsi.

        • 4 3

    • rower miejski jest potrzebny więc nie jęcz (3)

      • 0 15

      • (2)

        Ponad 1000 lat to miasto funkcjonowało bez rowerów miejskich...

        • 2 1

        • No no, ale rower jako taki znany na świecie od jakiś 200 lat.

          • 1 0

        • Co to za argument?

          Ponad 1000 lat miasto funkcjonowalo bez pradu i samochodow. Moze sie pozbedziemy tego wszystkiego?

          • 1 1

    • po co zmyslasz? nextbike dostał 9mln za pierwszy etap

      jakie to kilkadziesiat?

      • 0 7

  • Wałek

    Następny wałek?To chyba tylko u nas możliwe znowu startować na zimę z rowerami, gdzie tu te wyciągnięte wnioski.

    • 47 4

  • Kolejne marnowanie publicznych pieniendzy!!!! (1)

    Jesli miasto chce miec swoj rower to niech udostempni infrastrukture prywatnym firmom za darmo i niech te firmy sie same zajmom prowadzeniem tego interesu... A nie tyle milionow wywali w bloto. I co z tego ze nalorzuli na firme kare jak byla to spolka Z.O.O. z kapitalem zakladowym 5tys. zlotych i tyle mogli jej zabrac. Teraz bendzie powtorka z rozrywki!!!

    • 49 4

    • Zastanawiajace- kto ten system promuje?

      • 2 0

  • Pieniądze pobrane na abonament zwrócą (1)

    Szastają pieniędzmi podatników na prawo i lewo, czy ktoś odpowie za to. Znowu jakaś inwestycja na pokrycie potrzeb szwagra. Co za układy. Jak żyć cały czas walonym w bambus mieszkańcem 3 miasta.

    • 31 4

    • I głosuj dalej

      Na nich

      • 6 0

  • Ale jaja ja się nie pytam czy mevo będzie działać - ja się pytam gdzie jest prokurator (2)

    Powinny być zatrzymania i grube pajdy za rozwalenie dziesiątek milionów złotych dymisje. Powinny być sprawdzone konekcje właścicieli z urzedem miejskim kto kim dla kogo jest . Naprzykład Firma Renoma i Pan Pujszo to dobry kolega Lisickiego i dlatego wygrywają co 2 lata przetargi za bagatela 24 mln zł gdzie warte to jest może z 6 mln zł..... jedna wielka mafia

    • 59 1

    • Szkoda, ze to wołanie na puszczy

      • 4 0

    • Wystartuj za 6 mln. Nikt nie broni Ci startować w przetargach

      • 1 2

  • predzej bym uwierzył w 1 kwietnia

    • 26 1

  • Hahaha

    Kolejna ściema, nie warto nawet abo kupować bo pewnie kasy nie oddadzą!

    • 29 1

  • rowery (1)

    No ale zaraz zaraz
    Rowery rowerami :) Ale kto je będzie doprowadzał do dezynfekcji Bo jakoś nie wierze ze nagle nasza piękna pandemia zniknie .... no i obostrzenia po co nam rower jak nie będziemy mogli sie na nim przemieszać bo znowu zamkną parki lasy . a do pracy nie pojedziemy bo jest zdalna ... Szykuje sie kolejny milionowy walek na rowerki

    • 34 3

    • każdy obowiązkowo będzie musiał zeskanować kod QR z paszportu zdrowotnego

      i problem z dezynfekcjami się sam rozwiąże.
      Dla naszego dobra.

      • 5 2

  • (2)

    jasne, bo po co puszczać na lato np: od czerwca/lipca. Przeciez to nie sezon ;-) 60 min elektrycznym to mało. Ja mam 45 min w jedną stronę do pracy, tyle jeździłam elektrycznym.....co jeśli nie będzie u mnie dostępnego tradycyjnego? w kwocie 30 zł powinno zostać zachowane min 90 min. Wzrost ceny abonamentu a pogorszenie jakości....slabo.

    • 19 2

    • To kup sobie swój rower

      I będziesz miała po problemie. Nie każdy musi korzystać z systemu...

      • 3 0

    • Najtańszy rowe w dyskoncie kosztuje 300 zł. To 10 abonamentów. Badziewie, ale czy te mevo to nie badziewie?

      • 1 0

  • decentralizacja ładowania baterii? (5)

    Co znaczy decentralizacja ładowania baterii???

    • 35 1

    • każdy u siebie w domu

      • 14 0

    • (1)

      W każdej Żabce będzie kącik ładowania. Zaraz za kącikiem pocztowym.

      • 21 0

      • I za kacikiem banku pocztowego

        • 6 0

    • Baterie będą ładowane w Warszawie.

      Czego nie rozumiesz?
      ;)

      • 19 0

    • Znaczy, że będzie kilka miejsc ładowania, w każdym odpowiednie urządzenia, obsługa i większe koszty.

      No i większy zysk. Pytanie czyje będą koszty a czyje zyski pozostaje otwarte.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

+ dodaj

Porady rowerowe

zobacz więcej »

Szlaki rowerowe

Znajdź trasę rowerową

Turystyka rowerowa

zobacz więcej »