rowery

Mevo 2.0 ma ruszyć w tym roku. Umowa już w marcu, rowery jesienią

Zmianą, która ma zapewnić większą niezawodność rowerów i ich większą dostępność jest decentralizacja ładowania baterii.
Zmianą, która ma zapewnić większą niezawodność rowerów i ich większą dostępność jest decentralizacja ładowania baterii. fot. galeria Trojmiasto.pl

Jeszcze w tym roku rowery metropolitalne Mevo znów mają się pojawić na ulicach Trójmiasta i całej metropolii. System ma się składać z ponad 4 tys. rowerów - elektrycznych i konwencjonalnych. Kontrakt z wybranym operatorem ma obowiązywać przez 6 lat. Nowością ma być zdecentralizowany system ładowania baterii, a miesięczny abonament ma nie przekraczać 30 zł. Do systemu zostaną włączone dwie nowe gminy: Kosakowo i Kolbudy.



Użytkownicy naszej aplikacji wiedzą o tym od dawna!

Pobierz aplikację: Android | iPhone


Jak oceniasz założenia Mevo 2.0?

Zobacz wyniki (2159)
Szczegóły Mevo 2.0 poznaliśmy na wtorkowym spotkaniu online, jakie Obszar Metropolitalny zorganizował dla osób zainteresowanych reaktywacją systemu Mevo. W spotkaniu uczestniczyło kilkadziesiąt osób, które jako pierwsze poznały szczegóły Mevo 2.0.

Przedstawił je zespół projektowy złożony m.in. z oficerów rowerowych, specjalistów ds. zamówień publicznych i finansów oraz prawników.

Jakie będzie Mevo 2.0?



Założenia nowego systemu zostały wypracowane podczas spotkań z mieszkańcami i przede wszystkim podczas dialogu konkurencyjnego z trzema wybranymi firmami: konsorcjum BikeU i Freebike, firmą Marfina (Movienta) z podwykonawcą Geovelo oraz Nextbike Polska.

- Potencjalni wykonawcy przedstawili swoje możliwości techniczne i wspólnie z zespołem projektowym pracowali nad rozwiązaniami najkorzystniejszymi dla mieszkańców metropolii. Kolejnym krokiem jest zaproszenie wykonawców uczestniczących w dialogu do składania ofert, co planowane jest na drugą połowę stycznia - mówi Alicja Mongird, rzecznik prasowy Obszaru Metropolitalnego.
Ponad 4 tys. rowerów na ulicach Trójmiasta i całej pomorskiej metropolii ma się pojawić do końca roku.
Ponad 4 tys. rowerów na ulicach Trójmiasta i całej pomorskiej metropolii ma się pojawić do końca roku. fot. galeria Trojmiasto.pl
Mevo 2.0 ma być systemem mieszanym, a więc składającym się zarówno z rowerów elektrycznych, jak i konwencjonalnych (co najmniej tysiąc). Kontrakt z wybranym operatorem ma obowiązywać przez 6 lat. Zmianą, która ma zapewnić większą niezawodność rowerów i ich większą dostępność jest decentralizacja ładowania baterii.

- Mevo 2.0 będzie systemem mieszanym złożonym z 4099 rowerów [poprzednio 4080-red], przy czym przynajmniej 1 tys. stanowić będą rowery tradycyjne. Infrastruktura oraz rowery będące w posiadaniu OMGGS zostaną wykorzystane w nowym systemie. W przeciwieństwie do Mevo 1.0 tym razem zamawiana będzie usługa, a nie dostawa rowerów. Oznacza to, że operator otrzymuje zapłatę za usługę w równych ratach za każdy miesiąc działania systemu - dodaje Mongird.
Bez zmian pozostanie system zwrotu rowerów. Będzie można zwracać je tak, jak do tej pory, również poza stacjami. System będzie działał przez cały rok, ale w systemie 9+3 tj. przez 9 miesięcy do dyspozycji będzie 100 proc. floty, a od grudnia do końca lutego połowa z niej.

Co ważne, zapisy przetargowe uwzględniają sytuację pandemiczną. Operator - jeśli jesienią 2021 r. będzie to konieczne - zostanie zobowiązany do regularnej dezynfekcji rowerów, a także relokacji rowerów między poszczególnymi obszarami w danej gminie.

Jednocześnie przedstawiciele Obszaru zapewnili, że dotychczasowe rowery będące własnością 14 gmin są sprawne, a baterie są serwisowane i regularnie doładowywane.

Wybór najkorzystniejszej oferty i podpisanie 6-letniej umowy planowane jest na marzec. Rowery na ulicach miałyby się pojawić jesienią 2021 r.
Wybór najkorzystniejszej oferty i podpisanie 6-letniej umowy planowane jest na marzec. Rowery na ulicach miałyby się pojawić jesienią 2021 r. fot. Trojmiasto.pl

Maksymalnie 1 zł dziennie w abonamencie



Jedną z kluczowych kwestii, o którą na spotkaniach roboczych dopytywali użytkownicy jest wysokość miesięcznego abonamentu. Ma on nie przekraczać 30 zł, a więc będzie ok. trzykrotnie wyższy od miesięcznej opłaty systemu zawieszonego w 2019 r. W ramach jednej opłaty abonamentowej użytkownik w ciągu dnia będzie mógł korzystać z systemu przez 60 minut (z rowerów elektrycznych) lub 120 minut z rowerów tradycyjnych. Dla porównania tzw. darmoczas w pierwotnym systemie wynosił w ramach miesięcznego abonamentu 90 min.

Nowe Mevo obejmie swoim zasięgiem wszystkie dotychczasowe gminy (Gdańsk, Gdynia, Sopot, Żukowo, Reda, Pruszcz Gdański, Tczew, Sierakowice, Rumia, Somonino, Stężyca, Kartuzy, Puck i Władysławowo). Do projektu dołączą dwie kolejne - Kosakowo i Kolbudy.

Umowa w marcu, rowery na ulicach do końca roku



Zaproszenie wykonawców uczestniczących w dialogu do składania ofert planowane jest na drugą połowę stycznia. Od tego momentu wykonawcy będą mieli 30 dni na przesłanie ofert. Wybór najkorzystniejszej oferty i podpisanie 6-letniej umowy planowane jest na marzec.

Zgodnie z zapowiedziami potencjalnych wykonawców system miałby ruszyć jesienią 2021 r. Obszar chciałby, aby nastąpiło to w listopadzie 2021 r.

Prawie pół miliona zł nie wróciło do użytkowników



Podczas spotkania poinformowano także, że Obszar Metropolitalny złożył zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa przez firmę Nextbike. Dotyczy ono szkody, jaką poniósł Obszar Metropolitalny. Dodatkowo Obszar złożył pozew cywilny przeciwko obu spółkom (Nextbike i NB Tricity). Oba postępowania są w toku.

Tak jak urzędnicy oczekują na wyroki sądowe, tak wielu dotychczasowych użytkowników pierwszego systemu Mevo wciąż nie doczekało się na zwrot środków wpłaconych na swoje indywidualne konta. Środki pozostały na ponad 80 tys. kontach. Na 79,6 tys. kont zgromadzono kwoty w przedziale od 1 gr. do 10 zł. Łącznie daje to 347 tys. zł. Na ponad 1 tys. kont zgromadzono powyżej 50 zł (łącznie 88 tys. zł).

Trudno jednak będzie je odzyskać m.in. z uwagi na fakt, że wiosną 2020 sąd odmówił upadłości spółki NB Tricity z powodu... braku środków na koncie spółki.
Masz dla nas temat? Chcesz podzielić się swoimi spostrzeżeniami?
A może przeżyłe(a)ś ciekawą przygodę, odkryłe(a)ś nową trasę? Napisz do nas: rowery@trojmiasto.pl.

Opinie (316) ponad 20 zablokowanych

  • Złom (4)

    Powróci na ścieżki rowerowe i chodniki piesze. Mało mamy zdarzeń z cyklistani, to będzie jeszcze więcej, bez OC, kasku i umiejętności i znajomości poruszania się po pasach pieszych drogach publicznych.

    • 34 14

    • (3)

      Zupelnie jak kierowcy. Ci tez nie znaja przepisow, nie maja OC, jada po pijaku i powoduja wypadki

      • 8 9

      • (2)

        No. Niektórzy z nich. A nie co drugi.

        • 8 4

        • (1)

          pokaż wyniki badań

          • 1 3

          • Wystarczyło chodzić po chodniku gdy mevo działało. W ogromnej większości po chodnikach jeździli. Nie widziałeś tego?

            • 3 0

  • Za 30 zł to już mi się nie opłaca (1)

    Bo zwykle jeżdżę swoim nieelektrycznym rowerem, a poprzednie Mevo używałem jedynie sporadycznie na dłuższe i męczące trasy.
    Istotne jest więc jakie będą ceny bez abonamentu, na takie właśnie sporadyczne przejazdy

    • 18 1

    • U mnie 10 zł - akurat, żeby uzupełnić sobie czasami bilet miesięczny. 30 zł to już dużo - z 100 zł robi się 130 zł.

      • 8 0

  • Nextbike niech najpierw odda mi 11 zł ze zwrotu abonamentu (2)

    Dali pozytywną informacje o przyznaniu zwrotu za to, że przestali działać, ale kasy do dzisiaj nie przelali. Z pewnością jest więcej takich osób jak ja i nie chodzi tu o kwotę, tylko bierność firmy wobec, być może kilku tysięcy podobnych ludzi. Pewnie wszyscy oleją taką kwotę i nie będą się chcieli szarpać z takimi szmaciarzami ale to, że dopuszcza się znowu ich do przetargu, bez rozwiązania tego problemu to przegięcie.
    Trójmiasto może zróbcie ankietę ilu osobom wiszą za stary abonament.

    • 43 2

    • Cyklogłupki i ich problemy. Awantura o 11 zł. (1)

      Jesteś tylko jednym z oszukanych baranów. Założę się, że dacie się oszukiwać nadal na Mevo 5.0, później 10.0.

      • 12 7

      • Bidoki niech sobie kupią własne rowery

        zamiast popierać kolejny skok na kasę przez krewny i znajomych krolika.

        • 6 0

  • Znów przewała będzie

    Ktoś się do dorobi

    • 30 0

  • nextbike ????

    Jaja sobie robicie ????

    • 30 0

  • Szybciej rydwanem sie dojedzie...

    • 27 0

  • 30zl miesiecznie za abonament to gwarancja, ze po roku znowu wszystko padnie

    • 21 2

  • Sugeruję by UM wspierał to ze swoich premii.

    • 37 0

  • Pozoranci. Szturchani w bok "zróbcie coś z tym rowerami" po dwóch latach udawania działania znów zaczęli od mediów. Teraz mają nadzieję, że do przetargu nikt się nie zgłosi. Zrobi sią drugi ... i tak minie kolejny rok. A kasa na konta leci. Do emerytury o rok bliżej.

    • 24 0

  • czyli stracę moje kilkanaście złotych na koncie z mevo 1.0? (1)

    • 21 1

    • Nie. Stracisz jeszcze kolejne pieniądze na Mevo 2.0, 3.0, ... 5.0 boś głupi.

      • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

+ dodaj

Porady rowerowe

zobacz więcej »

Szlaki rowerowe

Znajdź trasę rowerową

Turystyka rowerowa

zobacz więcej »