• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mevo 2.0 ma ruszyć w tym roku. Umowa już w marcu, rowery jesienią

Maciej Korolczuk
12 stycznia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Rowery Mevo blokują miejsca parkingowe
Zmianą, która ma zapewnić większą niezawodność rowerów i ich większą dostępność jest decentralizacja ładowania baterii. Zmianą, która ma zapewnić większą niezawodność rowerów i ich większą dostępność jest decentralizacja ładowania baterii.

Jeszcze w tym roku rowery metropolitalne Mevo znów mają się pojawić na ulicach Trójmiasta i całej metropolii. System ma się składać z ponad 4 tys. rowerów - elektrycznych i konwencjonalnych. Kontrakt z wybranym operatorem ma obowiązywać przez 6 lat. Nowością ma być zdecentralizowany system ładowania baterii, a miesięczny abonament ma nie przekraczać 30 zł. Do systemu zostaną włączone dwie nowe gminy: Kosakowo i Kolbudy.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Jak oceniasz założenia Mevo 2.0?

Szczegóły Mevo 2.0 poznaliśmy na wtorkowym spotkaniu online, jakie Obszar Metropolitalny zorganizował dla osób zainteresowanych reaktywacją systemu Mevo. W spotkaniu uczestniczyło kilkadziesiąt osób, które jako pierwsze poznały szczegóły Mevo 2.0.

Przedstawił je zespół projektowy złożony m.in. z oficerów rowerowych, specjalistów ds. zamówień publicznych i finansów oraz prawników.

Jakie będzie Mevo 2.0?



Założenia nowego systemu zostały wypracowane podczas spotkań z mieszkańcami i przede wszystkim podczas dialogu konkurencyjnego z trzema wybranymi firmami: konsorcjum BikeU i Freebike, firmą Marfina (Movienta) z podwykonawcą Geovelo oraz Nextbike Polska.

- Potencjalni wykonawcy przedstawili swoje możliwości techniczne i wspólnie z zespołem projektowym pracowali nad rozwiązaniami najkorzystniejszymi dla mieszkańców metropolii. Kolejnym krokiem jest zaproszenie wykonawców uczestniczących w dialogu do składania ofert, co planowane jest na drugą połowę stycznia - mówi Alicja Mongird, rzecznik prasowy Obszaru Metropolitalnego.
Ponad 4 tys. rowerów na ulicach Trójmiasta i całej pomorskiej metropolii ma się pojawić do końca roku. Ponad 4 tys. rowerów na ulicach Trójmiasta i całej pomorskiej metropolii ma się pojawić do końca roku.
Mevo 2.0 ma być systemem mieszanym, a więc składającym się zarówno z rowerów elektrycznych, jak i konwencjonalnych (co najmniej tysiąc). Kontrakt z wybranym operatorem ma obowiązywać przez 6 lat. Zmianą, która ma zapewnić większą niezawodność rowerów i ich większą dostępność jest decentralizacja ładowania baterii.

- Mevo 2.0 będzie systemem mieszanym złożonym z 4099 rowerów [poprzednio 4080-red], przy czym przynajmniej 1 tys. stanowić będą rowery tradycyjne. Infrastruktura oraz rowery będące w posiadaniu OMGGS zostaną wykorzystane w nowym systemie. W przeciwieństwie do Mevo 1.0 tym razem zamawiana będzie usługa, a nie dostawa rowerów. Oznacza to, że operator otrzymuje zapłatę za usługę w równych ratach za każdy miesiąc działania systemu - dodaje Mongird.
Bez zmian pozostanie system zwrotu rowerów. Będzie można zwracać je tak, jak do tej pory, również poza stacjami. System będzie działał przez cały rok, ale w systemie 9+3 tj. przez 9 miesięcy do dyspozycji będzie 100 proc. floty, a od grudnia do końca lutego połowa z niej.

Co ważne, zapisy przetargowe uwzględniają sytuację pandemiczną. Operator - jeśli jesienią 2021 r. będzie to konieczne - zostanie zobowiązany do regularnej dezynfekcji rowerów, a także relokacji rowerów między poszczególnymi obszarami w danej gminie.

Jednocześnie przedstawiciele Obszaru zapewnili, że dotychczasowe rowery będące własnością 14 gmin są sprawne, a baterie są serwisowane i regularnie doładowywane.

Wybór najkorzystniejszej oferty i podpisanie 6-letniej umowy planowane jest na marzec. Rowery na ulicach miałyby się pojawić jesienią 2021 r. Wybór najkorzystniejszej oferty i podpisanie 6-letniej umowy planowane jest na marzec. Rowery na ulicach miałyby się pojawić jesienią 2021 r.

Maksymalnie 1 zł dziennie w abonamencie



Jedną z kluczowych kwestii, o którą na spotkaniach roboczych dopytywali użytkownicy jest wysokość miesięcznego abonamentu. Ma on nie przekraczać 30 zł, a więc będzie ok. trzykrotnie wyższy od miesięcznej opłaty systemu zawieszonego w 2019 r. W ramach jednej opłaty abonamentowej użytkownik w ciągu dnia będzie mógł korzystać z systemu przez 60 minut (z rowerów elektrycznych) lub 120 minut z rowerów tradycyjnych. Dla porównania tzw. darmoczas w pierwotnym systemie wynosił w ramach miesięcznego abonamentu 90 min.

Nowe Mevo obejmie swoim zasięgiem wszystkie dotychczasowe gminy (Gdańsk, Gdynia, Sopot, Żukowo, Reda, Pruszcz Gdański, Tczew, Sierakowice, Rumia, Somonino, Stężyca, Kartuzy, Puck i Władysławowo). Do projektu dołączą dwie kolejne - Kosakowo i Kolbudy.

Umowa w marcu, rowery na ulicach do końca roku



Zaproszenie wykonawców uczestniczących w dialogu do składania ofert planowane jest na drugą połowę stycznia. Od tego momentu wykonawcy będą mieli 30 dni na przesłanie ofert. Wybór najkorzystniejszej oferty i podpisanie 6-letniej umowy planowane jest na marzec.

Zgodnie z zapowiedziami potencjalnych wykonawców system miałby ruszyć jesienią 2021 r. Obszar chciałby, aby nastąpiło to w listopadzie 2021 r.

Prawie pół miliona zł nie wróciło do użytkowników



Podczas spotkania poinformowano także, że Obszar Metropolitalny złożył zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa przez firmę Nextbike. Dotyczy ono szkody, jaką poniósł Obszar Metropolitalny. Dodatkowo Obszar złożył pozew cywilny przeciwko obu spółkom (Nextbike i NB Tricity). Oba postępowania są w toku.

Tak jak urzędnicy oczekują na wyroki sądowe, tak wielu dotychczasowych użytkowników pierwszego systemu Mevo wciąż nie doczekało się na zwrot środków wpłaconych na swoje indywidualne konta. Środki pozostały na ponad 80 tys. kontach. Na 79,6 tys. kont zgromadzono kwoty w przedziale od 1 gr. do 10 zł. Łącznie daje to 347 tys. zł. Na ponad 1 tys. kont zgromadzono powyżej 50 zł (łącznie 88 tys. zł).

Trudno jednak będzie je odzyskać m.in. z uwagi na fakt, że wiosną 2020 sąd odmówił upadłości spółki NB Tricity z powodu... braku środków na koncie spółki.

Miejsca

Opinie (316) ponad 20 zablokowanych

  • decentralizacja ładowania baterii? (5)

    Co znaczy decentralizacja ładowania baterii???

    • 35 1

    • Znaczy, że będzie kilka miejsc ładowania, w każdym odpowiednie urządzenia, obsługa i większe koszty.

      No i większy zysk. Pytanie czyje będą koszty a czyje zyski pozostaje otwarte.

      • 1 0

    • (1)

      W każdej Żabce będzie kącik ładowania. Zaraz za kącikiem pocztowym.

      • 21 0

      • I za kacikiem banku pocztowego

        • 6 0

    • Baterie będą ładowane w Warszawie.

      Czego nie rozumiesz?
      ;)

      • 19 0

    • każdy u siebie w domu

      • 14 0

  • Mam swój rower, zwykły holender bez przerzutek, jednobiegowy. Daleko nie jeżdżę, mieszkam w "płaskiej części" miasta, więc starczy. W Mevo rowery zwykłe powinny stanowić 95% floty, reszta elektryki, bo inaczej to nie ma sensu. Próbowałam jechać na Mevo - ciężki i trudny w prowadzeniu. Wolę rower tradycyjny. Nowemu Mevo daję pół roku, max dziewięć miesięcy i będzie kolejny zjawiskowy krach.

    • 1 1

  • A ktoś poniósł konsekwencje za MEVO 01? (10)

    Nie. Taka odpowiedzialnosc gdanskich urzednikow.

    • 237 13

    • to grosze były, taki Sasin to dopiero (5)

      szasta naszym groszem

      • 4 17

      • Ale to nie wina Sasina tylko PO, ktora zmieniła kandydata (2)

        • 2 4

        • Na jakiej podstawie Sasin wydał te pieniądze? (1)

          Każdy z PiS może tak sobie bez żadnego trybu wywalić Sasina w błoto?

          • 3 2

          • Na podstawie planowanych, na konkretną datę wyborów prezydeckich

            Które, ze względu na i**otyczna opozycję musiały zostać przełożone.

            • 1 4

      • (1)

        Szastał to Komorowski referendum w sprawie JOWów. A karty wyborcze Sasina poszły na zmielenie bo krzyczeliście o "zabójczych kopertach" i zmieniliście kandydata.

        • 7 9

        • A nie dlatego, że Sasin nie miał podstawy prawnej żeby robić cokolwiek?

          • 4 0

    • bez przesady z tym żądaniem krwii (1)

      Idąc tym tropem, to za niewywiązanie się firmy remontowej z remontu twojego mieszkania, powinieneś stracić mieszkanie...

      • 1 4

      • Ty to jakis pissowiec jesteś?

        Krew ci potrzebna aby uczciwie rozliczyć wałek?

        • 2 1

    • Pan Glaser dalej pracuje w OMG-GS (1)

      Włos mu z głowy nie spadł

      • 31 1

      • A ma jakieś?

        • 3 1

  • rowerzyści z panem Łucykiem na czele (4)

    Prosze wprowadzic podatek drogowy dla rowerzystow(fundusz nabudowe drog rowerowych a nie finansowanie ich przez kierowcow samochodow), koniecznosc ubezpieczenia oc(na pokrycie kosztow zniszczen jakich dokonuja) jak i posiadanie karty rowerowej aby moc wspolkorzystac z dróg publicznych.
    Konstruktywnie komentowac prosze.

    • 10 6

    • Dzbanie to my wszyscy finansujemy takich dzbanów jak ty i szkoda na ciebie czasu skoro chwalisz sie (1)

      totalną głupotą!!Gdybys dzbanie kierowcy mieli finansowac wszystkie szkody i inwestycje z których korzystaja by ciebie niebyło stac utrzymac tego blachosmroda!

      • 1 2

      • Konstruktywnie miało być

        • 0 1

    • kierowcy samochodów finansują budowę dróg rowerowych? a budowę chodników już nie? pieszy też niech płaci podatek wszak przejścia dla pieszych też za darmo nie powstają;-) a generalnie uważam, że rower miejski to dziwny wymysł, nie ma już go ponad rok i jest ok po co to zmieniać? ścieżek mało, są wąskie a bez miejskiego i tak zatłoczone, jestem jak najbardziej przeciw.

      • 2 0

    • A co finansuja kierowcy aut? Bo napewno nie drogi w miescie

      • 2 4

  • pisalam odwolanie dot zwrotu srodkow - wyslalam w terminie - zwrotu nie otrzymalam do teraz

    • 0 0

  • czy te stare rowery do czegoś się jeszcze nadają? (8)

    • 174 6

    • na złom (1)

      Te rowery nadają się na złom, już jak są nowe - prosto z kontenera od chińczyka. Dużo ciężej się na tym jedzie niż na średniej klasie rowerze NIE-wspoomaganym. Przyczyna główna: waga samego roweru.

      • 7 3

      • Czyli też jesteś jednym z tych, którzy nie potrafią na nich jeździć :D

        Korbisz rekreacyjnie - silnik ciągnie, nawet pod Jaśkową nie ma problemu.

        Depczesz jak świr - jedziesz tylko na swoich mięśniach.

        • 2 3

    • (3)

      Jeśli prawdą jest ze baterie były ładowane to wszystko z nimi ok. Ogniwa li-ion lubią być naładowane

      • 15 4

      • aha....

        ...już to widzę jak ładowali ,pewnie urzędnicy(1000 ich w końcu jest )po godzinach pracy utrzymywali sprzęt w należytym stanie z wiarą nadzieją i troską wyglądając nowego inwestora i poświęcając swój czas aby tabor był gotowy od ręki ,ten niebywały heroizm wymaga upamiętnienia i wysokich gratyfikacji ;)
        ..... a na koniec zrobi się protokół zniszczenia

        • 9 2

      • Lubią być max 80% naładowania

        • 13 4

      • jeśli....

        ale skoro trójmiejscy urzędnicy zapewniaja że są ok to nie mam wąptliwości że tak właśnie jest XD

        • 45 1

    • stare rowery nadają się na .... złom

      • 10 6

    • Tak

      do przetopienia

      • 39 4

  • Czy ktoś za to odpowie? (1)

    Podpisano poprzednią umowę ze spółką z kapitałem 5000 zł powierzając jej wiele milionów w pieniądzach i sprzęcie bez należytego zabezpieczenia. Ktoś zatwierdził i podpisał taki akt niegospodarności bez żadnych konsekwencji? Przecież to parodia. Nie dopuszczajcie tych ludzi do gospodarowania naszymi pieniędzmi!!! Teraz żeby pokryć tą niegospodarność dalej żerują na mieszkańcach podwyższając opłaty za śmieci i parkingowe.

    • 8 0

    • Kolejny raz pokazujesz ze sie z choinki urwałes odpowiedzialnych jest grupa urzedników co sa bezkarni

      Nie poniesli zadnej konsekwencji do dzisiaj i juz nie poniosa przeciwnie dostali jeszcze premie kwartalne uznaniowe na koniec roku.

      • 0 0

  • tak jak poprzednio jesienią? ale wtedy rowerów nie było, teraz są... więc? (1)

    obawiam się że szykuje się kolejny wałek

    • 2 0

    • i jak zwykle tak zwani dziennikarze nie zadają trudnych pytań

      • 0 0

  • (1)

    Komentarze żenada!

    • 1 14

    • Leming niezadowolony ze zamało wazeliny bezmyslnej masz to nas nie dziwi

      • 1 0

  • Nikt nie poniósł odpowiedzialności personalnej. (2)

    Miasto Gdańsk i pozostałe gminy straciły miliony, a w Obszarze Metropolitarnym nadal pracują Ci sami ludzie, którzy zawalili wcześniejszy projekt.

    To samo zresztą miało miejsce przy kandydaturze Gdańska do Europejskiej Stolicy Kultury.
    W IKM'ie nadal pracują osoby, które zawaliły po całości kandydaturę Gdańska.
    Bareja wieczny żywy.

    W prywatnej firmie, od dawna byliby na dyscyplinarkach.

    • 10 1

    • dokladnie tak skompromitowani urzednicy nadal sa na stanowiskach oplacani znaszej kasy i o wszystkim decycują

      • 0 0

    • Na szczęście to nie jest prywatna firma.

      Prywatne są tylko pieniądze. Nasze pieniądze.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Nocny Duathlon - Airport Gdańsk (5 opinii)

(5 opinii)
zawody / wyścigi

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum