• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jeździliśmy rowerem Mevo. Wnioski? Jest nieźle, ale nie idealnie

Maciej Korolczuk
20 kwietnia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (354)
Najnowszy artykuł na ten temat Rowery Mevo blokują miejsca parkingowe

W czerwcu tego roku planowane jest uruchomienie Mevo 2.0. Nam udało się go przetestować już teraz. Plusy: ma ładny kolor, jest zwarty, silnik pracuje bez zarzutu. Minusy: rower jest ciężki i nieco za mały dla wyższych osób. Po kilku dniach testów oceniamy go na czwórkę z minusem.



Najchętniej będę korzystał z rowerów Mevo:

Na początku lipca ma nastąpić długo oczekiwana inauguracja roweru metropolitalnego Mevo 2.0.

Jednym z etapów przygotowań do udostępnienia mieszkańcom nowych rowerów są wewnętrzne testy systemu. Wzięła w nich udział także nasza redakcja.

Przez kilka dni testowaliśmy aplikację oraz sam rower. Jeździliśmy nim zarówno po płaskich drogach, jak i wzniesieniach i podjazdach. Do sprawdzenia możliwości nowego Mevo zaprosiliśmy osoby, które na co dzień dojeżdżają rowerem do naszej redakcji przy Heweliusza.

Testowaliśmy Mevo w Sztokholmie Testowaliśmy Mevo w Sztokholmie

Oprócz niżej podpisanego, Mevo testowała m.in. Ola, dziennikarka działu miejskiego, nasz grafik Wojtek oraz Paweł, programista z działu IT.

Każdy z nas jest innego wzrostu i postury, ma też inne oczekiwania wobec roweru miejskiego.

I każdy z nas nowy rower ocenił inaczej.



Rower testowały cztery różne osoby. Każda z nich ma inny prywatny rower, jest różnego wzrostu i wagi. Rower testowały cztery różne osoby. Każda z nich ma inny prywatny rower, jest różnego wzrostu i wagi.

Ola: Znacząca różnica między Mevo 1.0 a 2.0



Zdaniem Oli, rower prowadzi się sprawnie, a jazda po płaskiej nawierzchni jest przyjemnością.

- Od początku jazdy odczuwalne było wyraźne przyspieszenie silnika, choć pokrętło do zmiany przerzutek w kierownicy czasami stawiało większy opór - mówi Ola. - Rower jest stabilny podczas jazdy, nie miałam wrażenia, że coś można po drodze zgubić np. że coś z niego odpadnie. A tak było w poprzednim Mevo, być może dlatego, że bateria znajdowała się w tylnej części roweru, a tu jest w ramie.
Nasza dziennikarka wybrała się rowerem pod jedno z większych podjazdów na górny taras Gdańska - na ul. Łostowicką.

- Podjechałam pod nią bez problemu, wrzucając trzecią przerzutkę (rower ma pięć biegów), ale spodziewałam się większego wspomagania. Niemniej, różnica w podjeździe pod tę dość wymagającą górę między Mevo a zwykłym rowerem miejskim jest odczuwalna.
Ola zwróciła też uwagę na łatwą regulację siodełka i brak tej możliwości w przypadku kierownicy, co może stanowić problem dla wyższych osób. Jej zdaniem lepiej mogłyby też działać oba hamulce.

- W pięciostopniowej skali wystawiam nowemu Mevo czwórkę - podsumowała Ola.


  • Nowy rower Mevo testowaliśmy przez kilka dni. Rower ma sporo zalet, ale też kilka wad. Część z nich można jeszcze usunąć przed udostępnieniem rowerów mieszkańcom Trójmiasta.
  • Koszyk na kierownicy mógłby być nieco większy i bardziej zabudowany. Aby nie wypadały z niego małe bagaże został doposażony w linkę zabezpieczającą.
  • Dość kuriozalnie wygląda na kierownicy płaski i duży panel sterujący. Wygląda jak podstawka pod laptopa i może sprawiać kłopot wysokim osobom, które mogą o niego zahaczać kolanami.
  • Nowy rower Mevo zamiast łańcucha został wyposażony w zębaty pasek zabezpieczony masywną osłoną.
  • Rower posiada tarczowe hamulce i napęd w przednim kole. Podczas jazdy słychać szum silnika, który wzrasta wraz z większą prędkością roweru.
  • Wszystkie osoby, które jeździły rowerem zwracały uwagę na jego ładny malinowy kolor.
  • Bateria znajduje się na ramie roweru.
  • Rower posiada pięć przełożeń, ale przed inauguracją systemu serwis techniczny musi je koniecznie wyregulować.
  • Kierownica jest wąska i nisko osadzona. Wyższym osobom może sprawiać dyskomfort w trakcie jazdy.
  • Rower jest zwarty, solidny, ale i ciężki. Regulowana jest tylko wysokość siodełka.

Paweł: Kilka rzeczy do poprawki



Paweł elektrykiem przejechał ok. 20 km. Zrobił pętlę od Śródmieścia przez Wrzeszcz, Morenę i znów Wrzeszcz do centrum Gdańska. Zależało mu na sprawdzeniu roweru w zmiennych warunkach.

- Pierwsze, co rzuca się w oczy, to solidna i ciężka rama roweru. Rower jest też bardzo sztywny, bo nie posiada żadnej amortyzacji. Na gładkich nawierzchniach nie stanowi to problemu, jednak na wyboistych drogach lub np. bruku jazda jest mało komfortowa. Koszyk z przodu jest solidny i całkiem praktyczny, choć przyda się raczej do przewożenia mniejszych rzeczy.
Zdaniem naszego programisty wspomaganie silnika jest umiarkowane. Pozwala na w miarę bezwysiłkową jazdę (nawet pod górę), ale tylko w pewnym określonym zakresie prędkości (niezbyt wysokiej).

- Jeśli chce się pojechać szybciej, trzeba włożyć bardzo dużo siły. Ma się wrażenie, że sam rower stawia duży opór - mówi.
Start systemu Mevo zaplanowano na początku lipca. Start systemu Mevo zaplanowano na początku lipca.
Jak już wspomnieliśmy, rower posiada pięć biegów, ale zdaniem Pawła do jazdy w zmiennych warunkach praktycznie używa się tylko trzech - od biegu drugiego do czwartego.

- Najwszechstronniejszy wydaje się bieg trzeci. Na biegu drugim można pokonać nawet całkiem strome wzniesienia, na biegu czwartym można sprawnie jechać po płaskim i lekko opadającym terenie. Najniższy bieg przyda się chyba tylko przy bardzo stromych podjazdach, a bieg piąty - tylko przy stromych zjazdach.
Paweł zwraca też uwagę na bardzo wąską kierownicę i specyficzne hamulce ("wymagają przyzwyczajenia, sprawiają wrażenie nieco gumowatych, bo żeby uzyskać wysoką sprawność hamowania należy docisnąć je bardzo mocno, natomiast w początkowej fazie nacisku nie są zbyt skuteczne").

- Testowany rower miał nie do końca prawidłowo wyregulowane przełożenia. Miałem problemy ze zmianą z biegu czwartego na trzeci (bardzo ciężko pracowała manetka zmiany biegów), a na biegu trzecim przeskakiwał mi pasek [rower zamiast klasycznego łańcucha wyposażony jest w zębaty pasek - red.]. Kwestia prawidłowego ustawienia napędu może być bardzo ważna w kontekście komfortu jazdy jak i trwałości roweru, który będzie wykorzystywany w ciężkich warunkach pracy "na wynajem". Mam nadzieję, że serwisanci Mevo będą tego pilnować - dodaje.
Biorąc pod uwagę przeznaczenie roweru oraz charakterystykę zróżnicowanego terenu, po których Mevo będzie poruszać się w Trójmieście, ostatecznie Paweł wystawił nowemu rowerowi metropolitalnemu trójkę (w pięciostopniowej skali).

Na niespełna trzy miesiące przed startem gotowe są już wszystkie stacje, przy których parkować będą rowery Mevo. Na niespełna trzy miesiące przed startem gotowe są już wszystkie stacje, przy których parkować będą rowery Mevo.

Wojtek: Większe podjazdy to nie jego środowisko



Surową ocenę Mevo wystawił też Wojtek. Jak mówi, pierwsze wrażenie jest dobre, bo już po naciśnięciu pedałów da się odczuć, że silnik działa bez zarzutu.

- W trakcie jazdy zwróciłem uwagę, że im jechałem szybciej, tym silnik pracował i szumiał głośniej, aż do osiągnięcia 25 km/h, a więc prędkości granicznej, po przekroczeniu której silnik przestawał wspomagać jazdę. Mimo to rower płynnie sunął do przodu bez wspomagania - ocenił Wojtek.
Nie obyło się też bez zaskoczeń.

- Zdziwił mnie nieruchomy kosz na kierownicy, który nie podąża za jej ruchami, lecz jest przytwierdzony do niej na stałe. Drugim zaskoczeniem jest wąska kierownica i małe koła, co jest plusem, bo rower sprawnie manewruje w ruchu miejskim, z łatwością i bez ryzyka potrącenia omijamy pieszych i samochody, nie czuć też dużej wagi roweru. Niestety te plusy szybko zmieniają się w minusy, gdy tylko wjedziemy na dziurawy fragment drogi lub bruk. Na rowerze mocno trzęsie, a ręce mogą ześlizgnąć się z wąskich rączek na kierownicy. Nie mam dużych dłoni, a mimo to wystawały poza kierownicę, co nie daje pewnego chwytu, i utrudnia hamowanie.

Serwisy i sklepy rowerowe w Trójmieście



Podobnie jak Ola i Paweł, Wojtek także przetestował rower na płaskiej nawierzchni i na podjazdach.

- Wybrałem podjazd ulicą Cienistą, jest tam górka z 8-procentowym nachyleniem. Na początku szło sprawnie, ale z każdym metrem było ciężej, zredukowałem bieg na najniższy i w żółwim tempie wdrapałem się na szczyt. Zdecydowanie nie można było tego nazwać rekreacyjną przejażdżką. Z drugiej strony, gdyby nie wspomaganie to po drodze musiałbym zrobić ze dwa przystanki przed zdobyciem szczytu ul. Cienistej - żartuje Wojtek.
Jego podsumowanie:

- Nowe Mevo ma bardzo ładny kolor i dobrze się spisze na płaskich, równych odcinkach miejskich. Jest raczej dla osób o wzroście do 180 cm i filigranowych dłoniach. Dobrze sprawdzi się podczas rekreacyjnych przejażdżek pasem nadmorskim, bo duże górki to nie jego środowisko.
Nasz grafik w pięciostopniowej skali ocenił rower na trójkę.

  • Aplikacja - póki co testowa - jest przejrzysta i działa intuicyjnie. Oby tak było także po uruchomieniu systemu.
  • Użytkownicy będą mieli możliwość rezerwacji roweru na 30 min. przed wypożyczeniem.
  • Aby wypożyczyć rower wystarczy zeskanować kod QR na jego kierownicy. Po zakończonej jeździe trzeba też zrobić zdjęcie zaparkowanego roweru.
  • Po zakończonej jeździe można w niej podejrzeć gdzie byliśmy, jak długo i ile kosztowała nas podróż.

Maciej: Aplikacja intuicyjna, ale rower zbyt mały



I na koniec ocena niżej podpisanego.

Zacznę od aplikacji, bo spośród wszystkich testujących osób z naszej redakcji tylko ja z niej korzystałem. Aplikacja ma przyjemny dla oka wygląd, a jej obsługa jest intuicyjna.

Choć po tygodniu testów to właśnie do aplikacji Obszar Metropolitalny otrzymuje najwięcej krytycznych uwag (że działa zbyt wolno, że nie zawsze umożliwia wypożyczenie roweru, że wskazuje inny poziom baterii niż jest w rzeczywistości) - w moim telefonie działała ona bez zarzutu.

Założenie konta, podobnie jak samo wypożyczenie roweru, trwa chwilę. Po znalezieniu roweru (wcześniej możemy go zarezerwować) skanujemy znajdujący się na kierownicy kod QR, zwalniamy blokadę i jedziemy. Po odstawieniu roweru na stację kończymy wypożyczenie (również w aplikacji), zapinamy blokadę i robimy zdjęcie zaparkowanego roweru. Po chwili na maila otrzymujemy raport z podróży zawierający czas i koszt przejazdu.

Dodatkowo w aplikacji mamy dostęp do mapy, na której zaznaczone są wszystkie przejechane trasy, jest też podgląd wszystkich transakcjipanel do zgłaszania ewentualnych problemów z rowerem.

Rowery składane są we włoskiej fabryce niedaleko Bari. Do Gdańska przyjeżdżają ciężarówkami, które mają do pokonania 2300 km. Rowery składane są we włoskiej fabryce niedaleko Bari. Do Gdańska przyjeżdżają ciężarówkami, które mają do pokonania 2300 km.
A sam rower?

Mevo wydaje się jednośladem masywnym i ciężkim (jest o ok. 3 kg cięższy od Mevo 1.0). W sumie waży ok. 35 kg, a jego masa może mieć znaczenie przy wjeżdżaniu i zjeżdżaniu z wysokich krawężników oraz przy eksploatacji hamulców.

Nie bez powodu te ostatnie są wskazywane jako kluczowy element rowerów elektrycznych, przez co serwis techniczny będzie miał przy nich pełne ręce roboty.

Z drobnych elementów, które warto jeszcze poprawić przed uruchomieniem systemu, można wymienić lepszą regulację przerzutek. Ponadto, kosz na kierownicy mógłby być głębszy i nieco bardziej zabudowany. Z podobnego założenia wyszli pracownicy Obszaru, obligując operatora rowerów do wyposażenia ich w dodatkowe linki zabezpieczające.



Jednak największym mankamentem roweru wydaje się jego umiarkowany rozmiar. W rowerze można regulować jedynie wysokość siodełka, co sprawia, że wyższe osoby (wzrost ok. 180-190 cm i wyższe) mogą czuć się na nim mniej komfortowo.

Wrażenie to pogłębia wąska i nisko osadzona kierownica z zamontowanym na niej szerokim panelem sterującym (przez internautów nazywanym "podstawką pod laptopa"). I choć kolanami o kierownicę czy panel raczej nie zahaczymy, to jadąc Mevo 2.0 można odnieść wrażenie, że rower przewidziany jest raczej dla osób niskich lub średniego wzrostu.

Ocena? Czwórka. Bo choć jest lepiej niż było - to nadal do ideału nieco brakuje.
10:36 22 KWIETNIA 23

Awaria aplikacji Mevo, testy wstrzymane (39 opinii)

Jak informuje Obszar Metropolitalny dziś w nocy hiszpański operator Mevo 2.0, spółka City Bike Global, zawiesił działanie aplikacji do obsługi systemu roweru metropolitalnego.

- Próby szybkiego wyeliminowania problemu z aplikacją nie przyniosły oczekiwanych rezultatów. Operator poprosił Obszar Metropolitalny o zawieszenie testów. Zarząd OMGGS przystał na tę prośbę. Od dziś, 22 kwietnia, test wewnętrzny Mevo 2.0 został wstrzymany minimum na kilka dni do czasu, gdy Hiszpanie uporają się z problemem - informują urzędnicy.
Zobacz więcej
Jak informuje Obszar Metropolitalny dziś w nocy hiszpański operator Mevo 2.0, spółka City Bike Global, zawiesił działanie aplikacji do obsługi systemu roweru metropolitalnego.

- Próby szybkiego wyeliminowania problemu z aplikacją nie przyniosły oczekiwanych rezultatów. Operator poprosił Obszar Metropolitalny o zawieszenie testów. Zarząd OMGGS przystał na tę prośbę. Od dziś, 22 kwietnia, test wewnętrzny Mevo 2.0 został wstrzymany minimum na kilka dni do czasu, gdy Hiszpanie uporają się z problemem - informują urzędnicy.
Zobacz więcej

Miejsca

Opinie (354) ponad 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • trochę nie kumam tego, że znowu na siłę system będą tworzyły elektryki więc znalezienie naładowanego roweru znowu będzie (8)

    podobnie wyzwaniem biorąc pod uwagę wagę roweru elektrycznego będzie dalsze kręcenie w przypadku rozładowania podczas jazdy

    • 56 12

    • (3)

      Za dużo propagandy sprzedawców rowerów, że każdy gram się liczy.

      Zapytaj kogokolwiek kto śmiga obładowanym zapasami fatbikiem na długie wycieczki, jak bardzo nie da się jechać 35kg rowerem bez wspomagania :)

      • 10 9

      • Hmm, fatbike ma duże, szerokie opony i łatwo go rozpędzić. (1)

        Mevo ma podobno maleńkie opony przy swojej wadze.

        • 2 3

        • Fatbajka ktoś se kupuje jak ma silne nogi

          Ten rower ma rzekomo być "dla każdego"...

          • 8 1

      • to nie do końca tak

        rower może być ciężki ale przystosowany przyłożeniami do jazdy bez silnika
        a może być klocem i klamotem mułowatym gdy bez silnika

        mam rikszę, woziłem nią ojca (80kg) a czasem cement i terakotę (100+) i da się bez wspomagania
        byle było jako-tako równo
        a raz na starym mevo zdechła bateria i nie dałem rady dotoczyć się nim do jego stacji

        • 1 0

    • 25% to będą bez wspomagania (1)

      Wiec znajdziesz co chcesz

      • 5 6

      • No właśnie nie znajdzie, bo będzie ich tylko 25%... pozostałe będą rozładowane

        • 9 2

    • (1)

      oni gdzieś wspominali że po badaniu przez uniwersytet wyszło że ludzie chcą te elektryki. a skoro będzie dużo stacji ładowania to może nie będzie tak źle

      • 3 7

      • Pięć lat temu tak samo mówili

        Nie ufam, nie wpłacam, nie korzystam

        • 7 1

  • Zobaczymy czy przetrwa (3)

    nieco dłużej niż mevo 1.0
    Uwierzę, kiedy zobaczę...

    • 61 4

    • Ani grosza im nie dam (2)

      System znowu upadnie a oni znowu nas opędzlują

      • 14 3

      • (1)

        ja czekam na Mevo 3.0

        • 8 1

        • Ja na mevo do szescianu

          • 2 1

  • (3)

    To co, znowu rok zachwytu i kolejny upadek?Ja już rower sobie kupiłem sam,wychodzi taniej niż czekanie latami aż miasto załatwi tak prostą sprawę jak miejski rower.

    • 54 7

    • Wiadomo - każdy woli pedał.ować na własnym rowerku :))))))))))

      • 1 1

    • Pewnie tak. Poprzednim wlos z glowy nie spadl wiec można numer powtórzyć. Będzie na wille

      • 1 0

    • ja kupiłem vw - lepszy niż rowerek!

      • 1 0

  • (5)

    To to wygląda jak czołg a nie jak rower....

    • 88 1

    • I ten niefunkcjonalny koszyk (3)

      Jak ja mam tam wsadzić butelkę żeby nie wypadło. Mam kupić od razu 5L baniak?

      • 10 0

      • (1)

        Butelka do plecaka, na plecy

        • 0 6

        • Lepiej butelkę do plecaka a plecak do koszyka

          • 0 0

      • To nie jest na Twoje butelki, to jest na materialy budowlane z castoramy.

        • 4 0

    • no to niech sobie wygląda, nawet jak wodolot

      • 1 1

  • Mevo 1 okazało sie kompromitacją. (14)

    A co z FALA? Ewidentną porażka się zapowiada. System drogi bo 160mln. Obarczony błędami już na starcie. Nikt nad tym.nie czuwa. A jak będzie trzeba znowu zwracać pieniadze siegna do kieszeni podatników . Od moich pieniędzy wara!

    • 81 5

    • Mielismy MEVO 1 , jest MEVO 2. (5)

      Mamy FALE 1. Ile będzie kosztowała FALA2?

      • 15 1

      • Coraz bardziej mi się podoba FALA. (2)

        Skoro aż taki atak na nią jest od dawna, znaczy to tylko że pomysł jest świetny i trzeba go masowo atakować, póki jeszcze nie zaczął działać, bo potem się nie da.

        • 2 25

        • Dobry żart.

          • 18 0

        • I nie bierzesz pod uwagę, że jak coś jest masowo krytykowane, to może być po prostu złe? Takie typowo urzędnicze myślenie.

          • 23 0

      • a ile dajesz? (1)

        • 3 0

        • Dobre

          • 3 0

    • Skąd ten zmasowany atak na FALĘ? (6)

      System jest bajecznie tani, to mniej niż miesiąc funkcjonowania TVP, do tego znacząco poprawi życie mieszkańcom.

      Ktoś Wam płaci za pisanie tych bzdur?

      • 2 30

      • (1)

        Życie mieszkańcom ułatwiłby jeden bilet na całe Trójmiasto łączony z SKM i PR (i nie mówię o drogich biletach łączonych MZKZG, lecz o wszystkich od 75-minutowych do semestralnych). Fala jest jedynie drogą próbą pudrowania bałaganu taryfowego w Trójmieście.

        • 28 0

        • Fala jest systemem szpiegowania, bo wladza chce wiedziec konkretnie Ty jezdzisz i w jakim celu.

          • 8 0

      • No to chyba wiadomo kto tobie płaci za por{wnywanie wszystkiego do TVP.

        • 10 0

      • Spoleczenstwo

        • 6 0

      • (1)

        W jaki sposób ułatwi życie mieszkańcom? Wzrostem cen? Jakiś konkret czy ktoś Ci płaci za pisanie bzdur?

        • 13 0

        • Tak wzrostem cen. to jak z flagami. Sa tanie flagi zmieniane co max 2 tygodnie a beda drogie szaliki, a co?!

          • 2 0

    • Jak to co, chcą dołożyć kolejne miliony z naszej kieszeni.

      Tym razem 11 milionów

      • 9 0

  • Trzecia przerzutka (5)

    Czy w testach samochodów też piszecie, że "wrzucacie trzecią skrzynię biegów?

    • 34 6

    • testy samochodów piszą im producenci (1)

      • 6 2

      • W te testy nie

        wierzymy tak samo jak w test Mevo

        • 5 1

    • (1)

      Mowa potoczna, a że większość rozumie o co chodzi to chyba jest ok

      • 5 7

      • Mowa potoczna to jest "tą książkę" zamiast "tę książkę" a nie używanie słów o innym znaczeniu.

        • 10 5

    • Ja też potrafię przy..lać się do drobiazgów.Cudzosłów trzeba zamknąć pouczycielu.

      • 0 5

  • poprzednio wykupiłem abonament na rok, a po dwu miesiącach rowery zniknęły (3)

    kasa przepadła
    teraz nie wchodzę, może w kolejny projekt, wszak do trzech razy sztuka

    • 60 3

    • Jeszcze pięć kadencji pani Oli i z pewnością się uda (1)

      Ważne że nie rządzi tu PiS!

      • 9 3

      • Niestety masz rację

        Jeszcze Pisu tu nam brakuje

        • 6 7

    • dlaczego nie teraz byc zaplacił tylko 3 razy wiecej za rok :)

      • 2 1

  • I już stoją w miejscach do tego nie przeznaczonych . (3)

    Np.zaspa Pilotôw na trawniku pod drzewem.

    • 41 0

    • (2)

      Jak prywatny rower stoi na trawniku też ścigasz właściciela?

      • 4 5

      • nigdy nie widziałem roweru na trawniku ale za to blachosmroda widuje co dziennie setki

        • 5 2

      • A Ty zawsze jestes taki wyrozumialy? Czy tylko wtedy, gdy to ktos inny zostal opluty?

        • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    Na pewno przetestuję (1)

    Przyznam, że po pierwszej edycji Mevo zraziłam się do tego pomysłu i postawiłam na własny rower, żeby dojeżdżać do pracy. Ale te nowe rowery ze wspomaganiem mnie zaciekawiły. Na pewno je przetestuję. Na drodze z domu do pracy mam dużo wzniesień i na moim zwyczajnym rowerze muszę się nieźle namęczyć... Mevo, liczę na Ciebie!

    • 20 28

    • Podpisano: obszarniczka
      Długi Targ 39/40
      Serdeczności!

      • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

MH Automatyka MTB Pomerania Maraton - Żukowo

80 - 115 zł
zawody / wyścigi

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum