• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia inwestuje w rowery dostawcze

Michał Sielski
19 lutego 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Gdynia: rowery towarowe także dla mieszkańców
Czy rowery cargo będą pojawiały się w Trójmieście nie tylko od święta? Tu na przejeździe dla WOŚP w styczniu 2018 roku. Czy rowery cargo będą pojawiały się w Trójmieście nie tylko od święta? Tu na przejeździe dla WOŚP w styczniu 2018 roku.

Ok. 1 mln zł unijnej dotacji dostanie Gdynia na wprowadzenie rowerów cargo. Chce przekonać do nich mieszkańców i przedsiębiorców, głównie ze Śródmieścia.



Rowery dostawcze to dobry pomysł?

Co to jest rower cargo? W skrócie: rower dostawczy, który ma "przyczepkę" lub przestrzeń ładunkową, najczęściej z przodu. Nie musi być to jednak odpowiednik małego samochodu dostawczego, bo w część bagażową można zaaranżować tak, by wozić w niej np. małe dzieci.

W centrum Gdyni takie pojazdy mają służyć przede wszystkim dostawcom, którzy w ten sposób mogliby rozwozić część towarów. Wszystko dzięki unijnemu projektowi CoBiUM, w którym weźmie udział Gdynia. Ze środków unijnych zakupione zostaną rowery, które będą własnością miasta. Nie wiadomo jeszcze jednak na jakich zasadach początkowo będzie można z nich korzystać. Prawdopodobnie docelowo trafią do sieci Roweru Metropolitalnego i każdy będzie mógł je wypożyczyć.

- Gdynia ma zamiar zaangażować się w badanie i prowadzenie działań pilotażowych wśród pracowników jednostek samorządowych oraz przedsiębiorców na terenie ścisłego centrum miasta. Połączymy to z innym projektem, dotyczącym systemu dostaw w Śródmieściu. W planach jest również zakup rowerów dostawczych - mówi Alicja Pawłowska, kierownik referatu projektów unijnych i zarządzania mobilnością w Zarządzie Dróg i Zieleni w Gdyni.

Czy wprowadzenie rowerów dostawczych rozwiąże problemy z parkowaniem na chodnikach i drogach rowerowych?


Z takich rowerów korzystać będą też pracownicy miejskich służb, odpowiedzialni np. za czyszczenie ulic. Urzędnicy chcą również zachęcić do nich kurierów, a także mieszkańców, którzy np. wygodnie mogliby dowozić dzieci do przedszkoli i szkół.

Gdynia przystąpiła do projektu wraz ze Słupskiem, szwedzkim Vaxjo, Uniwersytet w Greifswaldzie, Duńską Organizację Turystyki Rowerowej (Kopenhaga) oraz firmą Energiekontor z Bremy. Budżet na realizację gdyńskiej części projektu wynosi 247 tys. euro i otrzyma dofinansowanie w wysokości 85 proc. Projekt musi być zrealizowany do końca stycznia 2021.

Ile z tej kwoty zostanie przeznaczone na zakup rowerów, a ile na działania promocyjne? Na razie nie wiadomo. Za miesiąc ustalone zostaną szczegóły. Pozostaje mieć nadzieję, że większość, bo w ciągu najbliższych trzech lat Gdynia uczestniczyć będzie też w projekcie City Changer Cargo Bike, który polegać będzie głównie na organizacji warsztatów, tworzeniu materiałów edukacyjnych oraz promowaniu ruchu rowerowego z wykorzystaniem rowerów towarowych.

Opinie (263) 7 zablokowanych

  • (1)

    "Rozumiem " lobby rowerowe w Gdyni ale na taki pomysł mógł wpaść tylko ograniczony lub za wszelką cenę szukający pieniędzy człowiek

    • 21 1

    • a jakie ty masz pomysły na miasto?

      czekam z niecierpliwością.

      Może po prostu wystarczy ci poszerzyć wyobraźnię?

      Jazda samochodem zawęża horyzonty. Sprawdzone doświadczalnie i potwierdzone naukowo.

      • 1 7

  • Inwestycje w Gdyni hahahaha

    Hahaha

    • 15 1

  • co za bzdura (2)

    Tak kurierzy bedą przepakowywać swój samochód dostawczy 20 razy dziennie i bedą smigać rowerkami,z przesyłkami które są duzo warte i bedą je zostawiać na ulicy wchodząc do adresatów.Banki,restauracje i sklepy bedą śmigać rowerami dostawczymi z pieniędzmi,pomidorami ,ryżem i majtkami na sprzedaż. Gratulacje dla oderwanych od rzeczywistości Urzędników Gdyńskich.

    • 20 2

    • przecież to działa w wielu miastach Europy (1)

      dlaczego w Gdyni miałoby nie działać?

      • 2 8

      • jak na razie 7 pesymistów

        jak na liczbę mieszkańców Gdyni - naprawdę niewielu

        • 0 0

  • Dostawa hahaha (1)

    Chyba gumek do kiosku. Debile jestescie i tyle. 10 kg towaru w skrzynce? Gdzie tu oplacalnosc i rachunek dla przedsiebiorcy?przedsiebiorcy Z hurtowni z Wejherowa pracownik rowerem bedzie zasuwal?

    • 16 2

    • Wożę tak swojego ojca, on waży 85kg, często wozimy graty, oceniam udżwig całkowity mojego wozidła na około 300kg, łatwiej mi tym czymś zrobić zakupy niż samochodem, nie mam pick-upa, tylko mały dwudrzwiowy małolitrażowiec. Dostawcy kiosków i małych sklepów rzadko mają ciężej niż 300kg. ALE...

      to dostawca ma mieć obowiązek załatwić sobie wózek, prawo mu nie zabrania, żeby to był wózek z napędem rowerowym. zabrania tylko łosięctwa parkingowego tuż pod sklepem, ma zaparkować legalnie, nawet jeśli to daleko od sklepu. Przecież miasto nie zapewńia dostawcom samochodów, odzieży roboczej, towarów... dlaczego ma ich wyręczać na tym ostatnim metrze? Czy nie dlatego że Łuńja DA? Da na wózki swoich łunijnych producentów. Bo w tym kraju takich nie robią... no nie dają rady... za trudne...

      Łuńja da POŁOWĘ kasy, resztę ma dać podatnik. W tym ja i ty, miejski urzędniku. Nie wolał byś dać tej połowy na lokalną firmę, ktorą jeszcze mógł byś tradycyjnie obrabować z podatku? Ta połowa wystarczyła by z palcem w ... bo łuńja sponsoruje drogie, holenderskie produkty, a nie inne... gorsze...

      Zresztą, wózek mógł by być w sklepie, a nie wożony w dostawczaku, kwestia organizacji...

      • 1 3

  • Gdynia padła!!! (1)

    Gdynia padła,świętojańska godzina 17pusto,babcia z pieskiem,wszyscy moi znajomi pozamykali sklepy,serwisy itd,oczywiście Riwiera zrobiła swoje,masakra

    • 20 2

    • jeden sklep zabił handełes w calym rzekomo duży mieście?
      to jak biedronka we wsi. wszyscy się zmieszczą w środku....

      • 2 0

  • (1)

    Myslalem jusz o rowerze do transportu kanap pralek kuchenek gazowy h

    • 10 1

    • i co z twego myślenia wynika?
      kupiłeś już spawarkę?

      • 1 2

  • (3)

    U nas to brzmi jak żart sam to przyznam, przy tym braku infrastruktury i niepopularności rowerów.
    W Kopenchadze używają takich rowerów, ale to już lvl expert we wdrażaniu ruchu, one nie pojawiły się tam od razu.

    • 8 1

    • nigdzie się nie pojawiły "od razu" tak jak zaklęcie typu "stoliczku nakryj się" (2)

      nie działa od razu.

      Każda dłuższa nawet podróż zaczyna się od jednego kroku.

      Ważne, by był on skierowany w dobrym kierunku. Ten taki jest. Czekam na kolejne.

      • 3 1

      • (1)

        jasne można też zaklinać rzeczywistość, ale lepszym była by budowa pasów rowerowych jak w Kopenchadze

        • 0 1

        • można robić i jedno i drugie

          czekam od 10 lat na budowę drogi rowerowej wzdłuż linii SKM
          od stacji Wzgórze do stacji SKM Gdynia Główna z kładką rowerową nad ulicą Podjazd

          • 0 0

  • Inwestuje? (1)

    Kolejny zloty interes. Ile gdynia zarobi na tej inwestycji? To teraz jest dobry moment zeby inwestowac w rowery? Ich wartosc bedzie rosla czy jak?

    • 13 1

    • może będą nimi przelatywać nad lotniskiem jak ET :D

      • 4 1

  • Ciekawe czy wladze miasta

    Zainwestowaly by w taki perspektywiczny towar swoje wlasne pieniadze .... Cudze troche latwiej sie marnuje.

    • 11 1

  • Pierwszy rowet rowarowy widziałem parę lat temu na Wielkim Przejeździe Rowerowym

    taka kulturotwórcza rola, tych corocznych przejazdów, na które psioczą co niektórzy w Trójmieście.

    • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024 (1 opinia)

(1 opinia)
220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum