• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia inwestuje w rowery dostawcze

Michał Sielski
19 lutego 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Gdynia: rowery towarowe także dla mieszkańców
Czy rowery cargo będą pojawiały się w Trójmieście nie tylko od święta? Tu na przejeździe dla WOŚP w styczniu 2018 roku. Czy rowery cargo będą pojawiały się w Trójmieście nie tylko od święta? Tu na przejeździe dla WOŚP w styczniu 2018 roku.

Ok. 1 mln zł unijnej dotacji dostanie Gdynia na wprowadzenie rowerów cargo. Chce przekonać do nich mieszkańców i przedsiębiorców, głównie ze Śródmieścia.



Rowery dostawcze to dobry pomysł?

Co to jest rower cargo? W skrócie: rower dostawczy, który ma "przyczepkę" lub przestrzeń ładunkową, najczęściej z przodu. Nie musi być to jednak odpowiednik małego samochodu dostawczego, bo w część bagażową można zaaranżować tak, by wozić w niej np. małe dzieci.

W centrum Gdyni takie pojazdy mają służyć przede wszystkim dostawcom, którzy w ten sposób mogliby rozwozić część towarów. Wszystko dzięki unijnemu projektowi CoBiUM, w którym weźmie udział Gdynia. Ze środków unijnych zakupione zostaną rowery, które będą własnością miasta. Nie wiadomo jeszcze jednak na jakich zasadach początkowo będzie można z nich korzystać. Prawdopodobnie docelowo trafią do sieci Roweru Metropolitalnego i każdy będzie mógł je wypożyczyć.

- Gdynia ma zamiar zaangażować się w badanie i prowadzenie działań pilotażowych wśród pracowników jednostek samorządowych oraz przedsiębiorców na terenie ścisłego centrum miasta. Połączymy to z innym projektem, dotyczącym systemu dostaw w Śródmieściu. W planach jest również zakup rowerów dostawczych - mówi Alicja Pawłowska, kierownik referatu projektów unijnych i zarządzania mobilnością w Zarządzie Dróg i Zieleni w Gdyni.

Czy wprowadzenie rowerów dostawczych rozwiąże problemy z parkowaniem na chodnikach i drogach rowerowych?


Z takich rowerów korzystać będą też pracownicy miejskich służb, odpowiedzialni np. za czyszczenie ulic. Urzędnicy chcą również zachęcić do nich kurierów, a także mieszkańców, którzy np. wygodnie mogliby dowozić dzieci do przedszkoli i szkół.

Gdynia przystąpiła do projektu wraz ze Słupskiem, szwedzkim Vaxjo, Uniwersytet w Greifswaldzie, Duńską Organizację Turystyki Rowerowej (Kopenhaga) oraz firmą Energiekontor z Bremy. Budżet na realizację gdyńskiej części projektu wynosi 247 tys. euro i otrzyma dofinansowanie w wysokości 85 proc. Projekt musi być zrealizowany do końca stycznia 2021.

Ile z tej kwoty zostanie przeznaczone na zakup rowerów, a ile na działania promocyjne? Na razie nie wiadomo. Za miesiąc ustalone zostaną szczegóły. Pozostaje mieć nadzieję, że większość, bo w ciągu najbliższych trzech lat Gdynia uczestniczyć będzie też w projekcie City Changer Cargo Bike, który polegać będzie głównie na organizacji warsztatów, tworzeniu materiałów edukacyjnych oraz promowaniu ruchu rowerowego z wykorzystaniem rowerów towarowych.

Opinie (263) 7 zablokowanych

  • porobcie w Pip jeszcze tych dróg rowerowych ... (1)

    Jako kierowca z uprawnieniami nie raz widzę rowerzystę po zmroku nie oswietlonego , który jedzie świętojańska pod prąd lub przelatuje na czerwonym, będąc na jezdni dla pojazdów nie rowerów ...
    Zielone miasto fajna akcja sęk w tym ze to tak samo jak wypuścić kierowców naszychna drogi arabskie nie znając przepisów. Zakończy się to źle... dlaczego ? Bo zarówno włodarzy miasta jak i ofiary będzie łączyć brak myślenia i zdolności przewidywania .. do zatloczonego centrum wpusc rowery wąskie to jedno a skrzynki t drugie ... po za tym zawsze znajomi z Niemiec czy Holandii jak są u mnie , są w szoku widząc drogi rowerowe , które są niebezpieczne po prostu ...

    • 20 1

    • a może zamiast "wpuszczania rowerów na wąskie ulice w śródmieściu"

      przekształcić je w ulice "rowerowo parkingowe" a samochody na nie wpuszczać tylko warunkowo?

      Tak się robi w wielu miastach cytowanych krajów: Holandii i Niemiec.

      • 1 4

  • Jak w Chinach za Mao Tse Tunga

    • 23 1

  • Rece opadaja

    Przeciez to jakies brednie.

    • 21 1

  • A ja mam konia...

    Wprawdzie jest w stadninie, ale przyszło mi do głowy, że jak się ociepli warto będzie spróbować pojeździć po Gdyni. Ciekawe, czy trzeba będzie korzystać z parkometrów? Przemyślę też kwestię bryczki! Póki co jest zakaz dla traktorów na Świętojańskiej, ale zaprzęgiem można. Tak, chyba postawię na ekologię!

    • 20 1

  • Szczurek odejdź w końcu

    • 19 1

  • rowery dostawcze nie załatwią sprawy z parkowaniem na ścieżce rowerowej (1)

    wprowadzenie takich rowerów nie rozwiąże problemów z parkowaniem na drodze rowerowej. Proponuje zapytać dostawcy dlaczego nie robi tego na ulicy. Jedną z przeszkód jest wysoki chodnik który skutecznie uniemożliwia przetransportowanie palety do sklepu wózkiem paletowym
    Druga sprawa to pojemność owej przyczepki i rzeczy które można przewieść

    • 9 2

    • na parkowanie na ddrach potrzebna policja na rowerach, bo policja w furach jest na to ślepa

      co do rozmiaru... europaleta 120x80 to mało?

      • 2 1

  • Wow!!! Gdynia to same najnowsze technologie zakupuje!!!

    Mają rozmach s......

    • 21 1

  • Złodziejstwa za dużo

    Za dużo złodziejstwa zostawi rower, to ani towaru nie będzie ani roweru. To jest Polska ludzie.

    • 17 2

  • (1)

    A może czas najwyższy aby urzędnicy, zwłaszcza zarządzający dali przykład i korzystali z komunikacji miejskiej lub rowerów zwłaszcza zimą. Pozdrawiam

    • 23 1

    • przecież wielu z nich to robi

      ale jak siedzisz w samochodzie to masz wąskie pole widzenia

      • 0 0

  • Kolejna wspaniała inicjatywa miłościwie nam panującego gryzonia!

    Następny etap to bedą riksze -jak podczas okupacji niemieckiej!

    • 16 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024 (1 opinia)

(1 opinia)
220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum