• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dużo wypadków z rowerami w 2020

Joanna Skutkiewicz
24 kwietnia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Sami rowerzyści spowodowali w 2020 roku niemal 1400 wypadków. Sami rowerzyści spowodowali w 2020 roku niemal 1400 wypadków.

Policja opublikowała statystyki roczne wypadków drogowych za rok 2020. Raport zawiera również dane dotyczące rowerzystów. Wynika z nich, że w ubiegłym roku kalendarzowym w całym kraju kierujący rowerami wzięli udział w aż 3768 wypadkach drogowych. Co ciekawe, to spadek o niemal 15 proc. w stosunku do roku poprzedniego.



Czy zdarzyło ci się wsiąść na rower pod wpływem alkoholu?

W 2020 roku rowerzyści uczestniczyli w 3768 wypadkach drogowych (dane dotyczą całego kraju). Zginęło 249 rowerzystów, a 3403 osoby zostały ranne. Zdecydowanie więcej wypadków z udziałem rowerzystów miało miejsce na terenie zabudowanym (3232 wypadki w stosunku do 536 na obszarze niezabudowanym), jednak w co piątym wypadku na obszarze niezabudowanym ginął człowiek, podczas gdy na obszarze zabudowanym śmierć poniosła jedna osoba na 22 wypadki. To wciąż bardzo dużo, jednak różnica jest dostrzegalna gołym okiem.

W 2020 roku kierujący rowerami mieli aż 3642 kolizje z pieszymi. Najechanie na pieszego zdarzyło się 114 razy. Na szczęście nikt nie zginął wskutek tego, jednak 107 osób zostało rannych.

Najwięcej wypadków latem



Jak wynika ze statystyk, najbardziej obfitującymi w wypadki miesiącami były lipiec (15.7 proc. wypadków w 2020 roku), wrzesień (13.7 proc.) i sierpień (13.5 proc.). W tym ostatnim miesiącu zginęło najwięcej, bo aż 38 rowerzystów. Z raportu wynika również, że najwięcej wypadków z udziałem rowerzystów i rannych było we wtorki (16.2 proc. ogółu), a najwięcej zabitych odnotowano w piątki (16.9 proc.).

Nie tylko lampki. Bądź widoczny i bezpieczny na rowerze



Do większości wypadków, w których poszkodowani byli rowerzyści, przyczyniali się też inni użytkownicy dróg, szczególnie kierujący samochodami osobowymi, nie ustępując pierwszeństwa lub nieprawidłowo wyprzedzając rower. W wypadkach z udziałem samochodu osobowego zginęło aż 88 osób, a 1748 zostało rannych.

Według statystyk policji w 2020 roku liczba wypadków drogowych z udziałem rowerzystów była niższa niż w 2019. Według statystyk policji w 2020 roku liczba wypadków drogowych z udziałem rowerzystów była niższa niż w 2019.

Wypadki z winy rowerzystów



Rowerzyści też nie są bez winy. W 1396 przypadkach zdarzeń drogowych za odpowiedzialnego za spowodowanie wypadku wskazano kierującego rowerem. Zginęło przez to aż 111 osób. Tak samo jak przy wypadkach spowodowanych przez kierujących autami, również tutaj najpopularniejszą przyczyną było nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu (464 wypadków). Pośród przyczyn wypadków powodowanych przez kierowców jednośladów wymienia się też:
  • niedostosowanie prędkości do warunków ruchu
  • nieprawidłowy manewr skrętu
  • nieprawidłowe wymijanie
  • nieprawidłowe omijanie
  • nieprawidłowe zachowanie wobec pieszego
  • nieprawidłowe wyprzedzanie
  • nieprawidłową zmianę pasa ruchu
  • niezachowanie bezpiecznej odległości od poprzedzającego pojazdu
  • nieprzestrzeganie innych sygnałów
  • niestosowanie się do sygnalizacji świetlnej
  • jazdę bez wymaganego oświetlenia
  • gwałtowne hamowanie
oraz inne przyczyny.

Ubezpieczenie NNW i Casco dla rowerzysty



Z analizy wieku sprawców-rowerzystów wynika, że największe zagrożenie powodowały osoby starsze, tj. po 60. roku życia. Z innych części raportu policji wynika również, że aż 239 wypadki drogowe w 2020 roku zostały spowodowane przez kierujących rowerem, którzy byli pod wpływem alkoholu. Wskutek tego zginęło 15 osób.

Opinie (427) ponad 20 zablokowanych

  • OC I NW (2)

    Rowerzyści obowiązkowo powinni płacić OC i NW (w jakich kwotach nie wiem ale na początek 25 zł i 10 zł nw). i budować ścieżki rowerowe.

    • 6 4

    • budowa dróg dla rowerów to inwestycja, która ma najwyższe wskaźniki produktywności

      tworzenie takich udogodnień kosztem parkingów powinno być finansowane z opłat za parkowanie samochodów w centrum miasta, ponieważ to kierowcy najbardziej zyskują na przesiadaniu się mieszkańców z samochodów na rowery. 30% samochodów w naszych miastach kierowanych jest przez osoby nie mających wykupionego OC, więc warto wiedzieć, że tego typu wpisy nie mają sensu.

      • 2 1

    • a kierowcy powinni obowiązkowo płacić udział własny w szkodzie!!!

      • 0 1

  • I obowiazkowo karta roweowa dla poruszajacych sie po drogach publicznych (1)

    Wiedza z ruchu drogowego musi być!

    • 2 3

    • jeśli ponad 80% dorosłych rowerzystów ma prawo jazdy i samochód

      to takie dyrdymały nie mają sensu

      • 2 2

  • Najlepsi są

    rodzice lub opiekunowie, którzy wiozą na rowerze małe dziecko w foteliku nie założywszy mu kasku ochronnego. Gratuluję głupoty, selekcja naturalna się kłania.

    • 1 4

  • Hahaha

    Rowerzyści to zuo tak jak te baby z blyskawicami

    • 3 3

  • Wydźwięk artykułu jest niezgodny z ustaleniami prawdziwych ekspertów bezpieczeństwa ruchu drogowego

    to znaczy ekspertów nie uzależnionych mentalnie od samochodów. Eksperci brytyjscy (Wielka Brytania ma najlepsze na świecie i w Europie statystyki bezpieczeństwa ruchu drogowego) wyliczyli, że promowanie jazdy rowerem jako formy codziennej mobilności przyczynia się do podniesienia ogólnego poziomu bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu. Inne statystyki pokazują, że każdy kierowca, który przesiada się z samochodu na rower aby docierać nim np, codziennie do pracy, zwiększa bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu i lepiej rozumie uwarunkowania osób poruszających się pieszo, rowerem lub samochodem. Szkoda, że autorka tego tekstu sprawia wrażenie, że nie czytuje literatury poświęconej kwestiom bezpieczeństwa ruchu drogowego publikowanej w krajach rzeczywiście osiągających w tym obszarze dobre rezultaty. Polska nadal pozostaje w "ogonie" państw europejskich jeśli chodzi o bezpieczeństwo ruchu zwłaszcza niechronionych uczestników ruchu, ale kierowców także. Całe szczęście w Trojmieście jest coraz więcej stref uspokojonego ruchu i doktryna separacji nie jest traktowana jako jedyne rozwiązanie problemów występujących na skrzyżowaniach korytarzy ruchu samochodów, pieszych i rowerzystów. Wiele jeszcze się musi zmienić w mentalności naszych obywateli korzystających ze swoich pojazdów silnikowych by nastąpiła wyraźna poprawa sytuacji pieszych i rowerzystów na jezdniach, chodnikach i drogach dla rowerów.

    • 2 2

  • Kiepsko opracowane dane statystyczne.

    • 1 1

  • Obowiązkowa rejestracja roweru i karta rowerowa.

    Dla mnie to podstawa. Przed wojną rowery były rejestrowane, miały tablice rejestracyjne, ja w podstawówce w 86r. zdałam egzamin i otrzymałam kartę rowerową - czyli kiedyś można było, a teraz nie?

    • 2 2

  • Poproszę o źródłowe stastystyki bo w nich jest prawda.

    "Za większość wypadków" - Tak ale większość to zaledwie 53% a jeśli mowa wyłącznie o samochodach osobowych to już 45% !!!

    Zginęło prawie 250 rowerzystów ale ilu "spotkało się z aute osobowym" ? 100?
    Za większość wypadków śmiertelnych rowerzystów odpowiadają rowerzyści !
    Liczbowo 70%

    • 2 3

  • Zlikwidować zielone strzałki,

    które większość kierowców traktuje jak zielone światło. Miszewskiego, 3 Maja, Żołnierzy Wyklętych i jeszcze kilka skrzyżowań, na których kierowcy wjeżdżają na przejście dla pieszych/przejazd rowerowy z pełną prędkością.

    • 5 2

  • Rowerzyści to najgorsza plaga tego świata.

    • 3 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024 (1 opinia)

(1 opinia)
220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum